Цікаві досліди француза Дем’яна Петровича

12:33, 11 травня 2023

де ля фріз

Суцільні парадокси — так, мабуть, вважав Домінік Де ля Фліз (1787—1861), мандруючи в середині ХІХ століття містечками й селами Київської губернії. Француз з походження докладно описав побут тамтешніх жителів, зробив сотні замальовок. Селяни вражали його своєю гостинністю і доброзичливістю. Водночас він звертав увагу на їхню неосвіченість, що межувала з невіглаством. Виокремив страхи та забобони, які вже навіть у ті далекі часи викликали сміх.

chebaniuk.jpg

Олена Чебанюк

кандидатка філологічних наук, дослідниця фольклору

Сумлінний рятівник

"Людина, що потрудилася в міру своїх сил на користь того краю, в якому довелося жити, й з народом якого трапилося ввійти у близькі стосунки", — так охарактеризував Домініка П’єра Де ля Фліза археолог Микола Біляшівський(1867—1926)

Він народився у французькому Нансі в родині хірурга. Закінчив Королівський коледж, де викладав його батько. Брав участь у походах наполеонівської армії. Під Смоленськом дістав поранення і втрапив у полон. Завдяки своїм професійним здібностям здобув прихильність губернського та повітового начальства, а також місцевих поміщиків. Міг повернутися на батьківщину, де його чекав чималий спадок. Але там почалася реконструкція династії Бурбонів, яку Фліз не сприймав. То й вирішив залишитися в Україні. Став іменувати себе Дем’яном Петровичем. Одружився із Софією Маркевич, тіткою українського історика й етнографа Миколи Маркевича .

Протекція нових родичів допомогла влаштуватися на посаду лікаря Державних маєтностей Київської губернії. Також очолював Економічну лікарню графині Олександри Браницької. Був членом Московської медико-хірургічної академії, Віленського та Київського Імператорських медичних товариств. Упродовж семи років зробив селянським дітям 10 тисяч щеплень від віспи. Коли в Білій Церкві спалахнула епідемія холери, якою заразилося 300 людей, вилікував 247 осіб. 

35

Де ля Фліз, Домінік П'єр. Етнографічні описи селян Київської губернії. 1854 рік

Фото: Із фондів Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського

Маючи нагоду багато мандрувати губернією, Фліз взявся вивчати її корінних жителів. Року 1847 долучився до досліджень Російського географічного товариства — уклав альбом "Медико-топографічний опис Сквирського повіту". У 1851 році почав співпрацювати з тільки-но заснованою Комісією для опису губерній Київського навчального округу. Підсумок цієї роботи — декілька альбомів малюнків із текстами французькою та російською мовами. Найбільший — "Медико-топографічний опис державних маєтностей Київської округи із зображенням деяких природних витворів рослинного і тваринного світу, разом із статистикою кожного села, їхнім виглядом, зробленим з натури, зображенням селянських костюмів та географічною картою Київської губернії" — має 1245 сторінок. 

Міцні подніпровці, хворобливі поліщуки

"Я не хотів бути схожим на тих, хто описує край, не виходячи зі свого кабінету, встановлюючи факти й подаючи загальні для багатьох країв описи на підставі статистичних підрахунків, — пояснював своє захоплення Фліз. — Тому об’їздив усю губернію, зупиняючись у кожному селі, яке належало до державних маєтків, щоб записати від жителів і особливо старших людей їхні перекази, звичаї, традиції тощо"

Він швидко помітив, що селяни Київщини різняться між собою залежно від місця проживання. Жителі родючого Подніпров’я на півдні губернії — міцної будови тіла, з дитинства призвичаєні до коней, тож цілком можуть надаватися до артилерії. Натомість поліщуки на півночі —невисокі, схильні до хвороб, особливо "ковтуна". Це рідкісна тепер болячка — запалення сальних залоз, викликане поганою гігієною. 

9

Де ля Фліз, Домінік П'єр. Костюми селян державних маєтностей Київської губернії. 1851 рік

Фото: Із фондів Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського

Причиною бідности тамтешнього люду француз називав ледарство, схильність до пияцтва та легковажність. Вони несхильні до ремесел і підприємництва, окрім чумакування. Неврожай чи хвороби щоразу захоплюють їх зненацька. Під час голоду їдять навіть мох, а до хліба домішують траву. Ті, хто таки зібрав такий-сякий капітал, не знають, що з ним робити. Трапляється, закопують усі зароблені гроші в землю, навіть перед смертю не розповідаючи про це дітям.

Фліз описав поліщуцький ритуал виготовлення дьогтю або смоли. Робітники складають деревину пірамідою і стають навколо зі смолоскипами. Вибраний за отамана обмотує голову рушником, бере хліб і сіль й обходить цю конструкцію, кланяючись на чотирьох кутах. Потім вибігає на її вершину і стає там, повернувшись обличчям на схід. Робітники кидаються до деревини, намагаючись запалити її з усіх боків. Отаман залишається на місці, поки вогонь не охопить його. Опісля збігає через полум’я на землю. Процедуру закінчують ритуальною учтою — mogoritchоm. 

Сифіліс на Великдень

"Селяни Київської губернії загалом мирні, відзначаються добротою, серед них дуже рідко трапляються зловмисники, — зазначав француз. — Дороги скрізь безпечні, зовсім не чути, щоб говорили про вбивства чи крадіжки. Багатьом селянам властиві поміркованість і логіка. Вони набожні, не люблять неладу, гостинні. У них завжди знайдеться хліб-сіль, які щиро пропонують кожному гостеві". 

Водночас дивувався неосвіченості й невігластву тамтешніх людей. Лікуватися вони воліли не у фахівців, а в знахарів. Вірили в "шептання" — коли старі жінки промовляли над хворим магічні слова. Вдавалися до послуг костоправів і повитух, що нерідко призводило до фатальних наслідків. Причиною епідемій вважали злого духа, який вночі ходить селами — в яке вікно загляне, там хтось і помре. Вірили, що завадити поширенню хвороби може осиковий хрест на в’їзді до села. І примовляли: "Хто повинен умерти, не може уникнути своєї долі". 

29

Де ля Фліз, Домінік П'єр. Етнографічні описи селян Київської губернії. 1854 рік

Фото: Із фондів Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського

Релігійні та забобонні водночас. Ревно дотримуючись постів, часто надмірно напивалися. На Великдень освячували забагато смажених підсвинків, ковбас, яєць і надто поспішали розговітися. Наслідок — мали хворі шлунки, у старших часто траплялися апоплексичні удари. Дослідник застерігав, що обмін ритуальними поцілунками може призвести до поширення інфекцій, зокрема сифілісу.

Фліз занотував і забобони: у понеділок та суботу не починати важливих справ, польових робіт, жнив, а також не вирушати в дорогу, не закладати хати тощо. Оповів про практики викликання дощу: закопування рака, обливання водою могили потопельника. Описав святкування Юрієвого дня обідами на полі, жниварські обряди. Люди вірили у пристріт, погане око, закрутки на полі й відьом. Останні нібито крадуть дощ. Пожежу гасили замовляннями й обходами з іконами. Якщо ж вогонь спричиняла блискавка, то казали, що це Божа воля — і лишали хату напризволяще. 

"Що то вийшло волохатого?"

Оповідаючи про тамтешні весілля, Фліз перелічив усі чини й основні етапи обряду. Хоча й вважав, що існує "стільки смішних і дивних звичаїв, що вони не варті того, щоб їх описувати". Подав текст 11 весільних пісень і ноти до трьох весільних приспівок. Він занотував і проілюстрував малюнком поїзд молодого по молоду та зустріч тещі й зятя на порозі хати. Перед нареченим несли гілку дерева, яку називали "гільцем". Мати його обраниці була одягнена у вивернутий кожух. Вона зустрічала пару перед порогом із хлібом-сіллю, який тримала в руках, вкритих кожухом. Хор співав: Що то вийшло кострубатого?

Що то вийшло волохатого?
Який кожух волохатий,
Такий буде зять багатий.

59

Де ля Фліз, Домінік П'єр. Етнографічні описи селян Київської губернії. 1854 рік

Фото: Із фондів Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського

Також Фліз докладно описав поховальний обряд із голосінням за небіжчиком. Навіть влітку труну з померлим везли на цвинтар на санях, у які запрягали волів. На малюнку відтворив таку процесію. Також не обходилося без магії. Хто вмирає несподівано, бродить вночі селом і приходить до своєї хати, вважали люди. Щоб йому перешкодити, довкола помешкання та могили сіяли мак. 

65

Де ля Фліз, Домінік П'єр. Етнографічні описи селян Київської губернії. 1854 рік

Фото: Із фондів Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського

Відкривач Мамая

Француз створив понад дві сотні малюнків населених пунктів губернії. Деякі нині вже не існують, зокрема міста й села Чорнобильської зони. Він намагався показати особливості ландшафту та головні споруди: церкву, млин, рудню або гуту. Інтер’єри хат відтворював максимально точно, завдяки чому можна скласти уявлення про їхнє планування, начиння, розташування покуті з іконами, прикрашання рушниками, облаштування освітлення тощо. 

Він також фіксував вбрання, дуже детально промалював головні убори, поясний і верхній одяг. Заможніші жителі південних повітів мали шкіряні чоботи, добротні свити й кожухи. Жінки та дівчата, які селилися біля великих міст, майже щодня носили чоботи з червоної або жовтої шкіри. Натомість поліщуки взували виключно постоли та личаки з онучами, одягали обдерті й латані кожухи. На малюнках їхні обличчя — втомлені, сірі, чоловічі зачіски — неохайні, у ковтунах.

7

Де ля Фліз, Домінік П'єр. Костюми селян державних маєтностей Київської губернії. 1851 рік

Фото: Із фондів Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського

Дослідник спостерігав за роботою поліських бортників. Мед і віск — хороші ліки, писав про їхню високу вартість і небезпеку промислу. Намалював різні типи лазів — плетених зі шкіри пристроїв, за допомогою яких бортника піднімали на дерево, а також виплетений із соснового кореня козуб, куди складали соти, і примітивний захист від укусів бджіл — дим і смолоскипи.

Фліз став першим дослідником, який звернув увагу на популярний серед народу образ козака Мамая. Він перемалював одну картину: чоловік із козацьким чубом сидить під дубом, грає на бандурі ("вид гітари" — пояснив), оподалік на дереві видно повішальника. Внизу написано:

Хоч на мене дивишся, та не угадаєш,
Як звуть і відкіль родом,
І як прозивають, нічичирк не знаєш…

57

Де ля Фліз, Домінік П'єр. Етнографічні описи селян Київської губернії. 1854 рік

Фото: Із фондів Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського

Схожі матеріали

016_28843181_Фотоотпечаток- Внутренний вид хаты_4813-48-1_1

Ікони та вишиті рушники. Як жили українські переселенці Зеленого Клину

Zavallia_Teodora_Hrapko_252-tiff.jpg

Хто така баба-повитуха?

Без назви-2.jpg

Пам’ятаючи про Січових стрільців. Українські традиції Зелених свят

005_29788698_Фотоотпечаток- Дом_1_4161-7

Єврейські квартали подільських містечок у 1920-х роках

сео піч

На Далекий Схід із українською піччю

obkladunka Galajchyk 800x500.jpg

Упирі, русалки, відьми та інші українські демони | Володимир Галайчук

600_Мушинка.jpg

Микола Мушинка: "То який же я "русский", коли моя мама тієї мови не розуміє, а при Шевченку плаче?"

Гуцульщина_1890 рік

Зберегти давню писанку: як у Львові оцифрували колекцію Музею НТШ

сео

Село посеред міста. Крайова виставка у Львові 1894 року