Жінка в сукні з ефектом оптичної ілюзії на тлі яскраво-червоного автомобіля з геометричним орнаментом. З такою мальованою обкладинкою вийшов британський Vogue 1925 року. Ескіз сукні створила Соня Делоне, французька художниця, народжена в Україні.
Вона викладала в Сорбонні, її роботи ще за життя виставляли в Луврі, що стало прецедентом: це була перша виставка жінки-художниці у відомому музеї. А найдорожча картина Соні Делоне "Ринок у Міньо" була продана за 4,5 мільйона євро. Натомість в Україні художниця і дизайнерка є маловідомою.
Три імені Соні Делоне
Свідоцтво про народження Сари Штерн
Фото: надав Євген ДеменокСправжнє ім’я всесвітньо відомої художниці та дизайнерки Соні Делоне — Сара Штерн. Народилася вона 14 листопада 1885 року. А от місце її народження тривалий час не було достеменно відомим. Аж до 2010 року.
Таємницю розкрив мистецтвознавець і колекціонер Євген Деменок. "Мені допоміг одеський краєзнавець Олександр Розенбойм, який розшукав книгу записів равинату. 14 листопада 1885 року ім’я Сари Штерн записане у графі народжених, — розказав Деменок. — Крім того, відомий французький дослідник українського й російського авангарду Жан-Клод Маркаде передав мені частину архіву, який колись йому надала сама Соня Делоне. Серед документів була і копія її свідоцтва про народження, у якому зазначалося місто Одеса".
Після смерти батька п’ятирічна Сара Штерн переїхала з рідної Одеси до Санкт-Петербурга — до свого дядька Генріха Терка та його дружини Анни. Багате, але бездітне подружжя взяло дівчинку на виховання. Заможний адвокат дав небозі хорошу освіту та можливість подорожувати Європою. Закінчивши гімназію у Санкт-Петербурзі, Сара навчалася у Німеччині, в Академії витончених мистецтв у Карлсруе.
Терки хотіли вдочерити дівчину, однак її мати була проти, тож Сара вирішила взяти прізвище дядька як псевдонім. У 1907 році двадцятирічна художниця вирушила до Парижа вже як Соня Терк.
Соня Делоне, 1912 рік
Фото: wikipedia.org"Хист до малювання у Сари Штерн проявився під час навчання у гімназії у Санкт-Петербурзі. Перші фарби їй подарував німецький художник-імпресіоніст Макс Ліберман, який товаришував з її дядьком Генріхом Терком, — провадить далі Євген Деменок. — Сару виховували три гувернантки: німкеня, француженка і англійка, тому вона з дитинства знала іноземні мови. Дівчина могла подорожувати, відвідувати найкращі музеї Європи, спілкуватися з інтелектуалами й митцями. На відміну від свого молодшого брата, який залишився жити в Одесі і не зміг здобути вищої освіти".
Соня Терк часто проводила вакації на дачі свого дядька у Фінляндії, саме там молода художниця познайомилася із відомим німецьким колекціонером і галеристом Вільгельмом Уде. А 5 грудня 1908 року в Лондоні вони відсвяткували пишне весілля.
Оголошення у пресі про весілля Вільгельма Уде і Соні Терк
Фото: надав Євген Доменок
Вільгельм Уде (1874 —1947)
Фото: wikipedia.orgКазали, що це шлюб за розрахунком. Мовляв, у шлюбі з власником галереї Соня отримувала доступ до виставок та мистецької еліти. А її чоловік Вільгельм відводив від себе підозри в гемосексуальності.
Але не минуло й року після весілля, як у своїй галереї Вільгельм Уде познайомив Соню із молодим абстракціоністом Робером Делоне. Ця зустріч стала доленосною. У 1910 році художниця вийшла заміж вдруге і втретє змінила своє ім’я, яке й стало відомим у світі моди.
Кольори дитинства
Експериментувати з геометрією та кольором Соня Делоне почала після того, як 1911 року зшила для свого сина Шарля ковдру із різнокольорових клаптиків тканини. Шиття у стилі печворк захопило мисткиню. Тоді Соня Делоне й гадки не мала, що ковдра, яку вона створила, стане експонатом Національного музею сучасного мистецтва в Парижі.
Ковдра для сина у стилі печворк
Фото: yourforest.uaРазом із чоловіком Робером Делоне Соня винайшла власний стиль у мистецтві — симультанізм. Їхній тандем художниця описала так: "Він дав мені форму, а я дала йому колір". У 1913 році з’явилася перша велика Сонина робота у симультанному стилі — картина "Бал Булльє".
Картина Соні Делоне "Бал Булльє"
Фото: hoyesarte.com"Симультанізм — це відкриття відомого французького хіміка Ежена Шевреля, — пояснює мистецтвознавиця Зеновія Тканко. — Саме він виявив, що малюнки чи елементи, розміщені один біля одного, можуть створювати ефект взаємопроникнення. Кольори наче оживають і виникає оптична ілюзія".
Експериментуючи з кольором, подружжя Делоне зрозуміло, що так у своїх роботах вони можуть передати відчуття ритму й динаміки. Їхній приятель — французький поет та художник Гійом Аполлінер — назвав цей стиль орфізмом, порівнюючи його з давньогрецькою музикою Орфея. Так вона сформувала авангардний стиль у моді, якого до цього не було.
Соня і Робер Делоне
Фото: odessa-memory.infoСоня Делоне не приховувала, що її любов до яскравих кольорів — родом із дитинства: "Я люблю чисті, яскраві кольори мого дитинства, України. Пам’ятаю селянські весілля моєї країни, де червоні та зелені сукні, прикрашені численними бантиками, літали у танці... Пам’ятаю, як ростуть кавуни та дині; помідори оперізують червоним хати, великі соняшники — жовті з чорною серцевиною — сяють у легкому, дуже високому блакитному небі", — писала Соня Делоне у своїй книзі спогадів "Ми йдемо до сонця".
Валентина Клименко, мистецтвознавиця, знавчиня українського авангарду, наголошує: "Якщо говорити про авангард як світове явище, то вважається, що яскравий колір в європейське мистецтво принесли українські художники. Французький дослідник авангарду Жан-Клод Маркаде детально аналізує, чим візуально відрізняється український авангард від російського".
"Ринок у Міньо", Соня Делоне, 1915 рік
Фото: arthive.comРоботам українських авангардистів притаманні яскраві кольори, особливо жовтий сонячний колір, чого немає у російських митців. Цю відмінність Жан-Клод Маркаде пояснює тим, що росіяни живуть у лісистій місцевості, а в Україні переважає степ і поле.
Від картин до дизайну купальників та автомобілів
Експерименти в індустрії моди приносили Соні Делоне прибуток і популярність. Сукні, купальники, шалики, килими й навіть автомобілі з абстрактними малюнками в симультанному стилі 1925 року стали символом авангардної моди.
Обкладинка журналу Vogue, 1925 рік
Фото: vogue.uaНеймовірний успіх наздогнав художницю після участи в Міжнародній виставці декоративних мистецтв, що тривала в Парижі від 28 квітня до 25 жовтня 1925 року. Звідти, до слова, походить назва мистецького напряму артдеко. На виставці Соня разом із французьким модельєром Жаком Хаймом представляла павільйон Boutique simultané: там були симультанні сукні, аксесуари та предмети декору.
"Після Міжнародної виставки в Парижі Соню Делоне запросили до Сорбонни читати лекції про історію мистецтв, — розповіла Валентина Клименко. — А найдавніший універмаг Амстердама Metz & CoMetz & Co заснований 1740-го, припинив свою діяльність 2013 року. замовив у Соні ескізи суконь. Згодом Metz & Co став найважливішим замовником дизайнерки. Сукні, які Соня створила для універмагу, носили дружини архітекторів, які, як правило, мали вишуканий смак. Співпраця із Metz & Co тривала до 1960-х років, за цей час універмаг придбав у Соні Делоне майже 200 моделей".
Моделі у сукнях Соні Делоне
Фото: uaview.ui.org.ua
Сукня та автомобіль за дизайном Соні Делоне
Фото: uaview.ui.org.uaСоня почала дизайнувати одяг ще 1918 року, коли подружжя Делоне під час Першої світової війни переїхало з Парижа до Іспанії. Тоді молоду художницю запросив до співпраці російський антрепренер Сергій Дягілєв. Соня створювала ескізи костюмів та декорацій до його балету "Клеопатра".
Того ж 1918-го мисткиня відкрила в Мадриді власну крамницю одягу Casa Sonia. А через два роки — і в Парижі Delaunay. Речі, які створювала і продавала Соня, були ексклюзивними завдяки сміливому поєднанню кольорів і форм.
Окрім того, Делоне також створила сукні-поеми, у яких поєднала свої симультанні композиції та вірші французького письменника Трістана Тцара, засновника дадаїзмуДадаїзм — авангардистська мистецька течія початку XX століття..
Соня Делоне, Париж, 1924 рік
Фото: vogue.ua"Співпраця Соні з поетами почалася з поеми Блеза Сандрара "Транссибірський експрес", яка описує враження від подорожі однойменною магістраллю під час Російської революції 1905 року", — зауважила Валентина Клименко.
Соня Делоне створила ілюстрації до двометрової книжки-гармошки французького поета Сандрара, — це був її перший експеримент як ілюстраторки авангардної поезії. На 22-х панелях вона імітувала нескінченну подорож Сибіром. Це видання стало сенсаційним у мистецькому Парижі. Нині примірники книжки як витвір мистецтва зберігають у найвідоміших музеях та бібліотеках світу: Музеї Вікторії й Альберта у Лондоні, лондонській галереї Tate Modern, Музеї сучасного мистецтва у Нью-Йорку, Швейцарській національній бібліотеці.
"Проза про транссибірський експрес і маленьку Жанну Французьку", автор Блез Сандрар, дизайн Соні Делоне, 1913 рік.
Фото: chytomo.comРоку 1931 Соня Делоне зосередилася на дизайні тканин. Серед її замовників був універмаг Liberty London, текстильні фабрики "Родьє" і "Ліон". Згодом мисткиня у своїх спогадах написала: "Розвиваючись у мистецтві, ми несли його і в повсякденне життя. Воно ставало доступнішим і зрозумілішим завдяки моїм тканинам. Для мене ж мої тканини були ні чим іншим, як вправами в кольорі".
Виставка в Луврі та залізна завіса в СРСР
Року 1941, після смерти Робера Делоне, Соня із головою поринула в роботу. Упродовж 10 років вона впорядковувала чоловіковий архів та брала участь у виставках, презентуючи його та свої роботи.
У 1963 році Соня подарувала Музеєві сучасного мистецтва Парижа 117 робіт. А через рік, 27 лютого 1964-го, її колекцію експонували в Луврі. Соня Делоне стала першою художницею, яка мала прижиттєву виставку у знаменитому музеї. До того ж у 90 років її нагородили найвищою нагородою Франції — орденом Почесного легіону.
Соня Делоне, Париж, 1955 рік
Фото: artguide.comНайбільшу колекцію робіт Соні Делоне зберігають у Центрі Жоржа Помпіду в Парижі. Її роботи нині коштують мільйони євро. Натомість в Україні, звідки родом Делоне, представлені лише дві її роботи, які зберігають в архівах Національного художнього музею України.
"Відсутність робіт Соні Делоне в Україні — це одна з причин, чому на батьківщині про неї майже нічого не знають, — пояснює Валентина Клименко. — А ще, у той час, коли її слава гриміла у Європі, у Радянському Союзі авангард був заборонений, ім’я Соні Делоне не змогло проникнути через залізну завісу. Те, що мистецтво — це не лише соцреалізм, в Україні почали дізнаватися лише після відновлення незалежности".
Соня Делоне, 1965 рік
Фото: louisarogers.netСтиль Соні Делоне впізнаваний навіть через десятиліття після її смерти. Чимало сучасних відомих брендів, таких як Chloé, Celine, Hermes, Miu Miu, Missoni, створюють свої колекції за симультанними мотивами мисткині.