У народі кажуть, якби хліб та вода, то й не буде голода. Та, виявляється, до цих двох компонентів треба ще один — сіль. Бо ж без хліба не ситно, а без солі не смачно. І хоча сіль видобували на Закарпатті ще з дохристиянських часів — у Солотвині, до середини ХХ століття вона була дорога, тому у хатах закарпатців траплялася нечасто.
Інша річ — ропа із Шандрованині село Олександрівка біля Хуста. Цей насичений соляний розчин утворився у ямах та шахтах, які залила вода. Мешканцям Мармарощини дозволяли набирати її безкоштовно. Ще сто років тому до села тяглися черги візників та людей з діжками. Довелося навіть запровадити графік набору для мешканців різних околиць. Нині про "біле золото" в Олександрівці пам’ятають лише старожили.
Легенда про двобій
Солотвинські шахти були єдиним місцем у Чехословацькій республіці (куди входило Закарпаття у міжвоєнний час), де сіль добували з-під землі. Це були великі зали завширшки 30–40 і заввишки 100 метрів. Поклади солі, які принесли славу цьому регіону, за різними джерелами, сягають 120 млн тонн. Солотвинська сіль біла, кристалічна, з дуже низьким відсотком домішок. І з ХІХ століття на її видобуток діяла державна монополія. У 1920-х торгівлю контролювало Міністерство фінансів. Через високу вартість солотвинська сіль була рідкістю на столах місцевих мешканців.

Соляні озера в околицях Солотвина, 1924 рік
Фото: Josef Provazník, Sbirka Poštovního muzea České pošty, s. p. Praha, Česká republikaІнша річ — ропа. Старі соляні ями чи копальні з часом заливала вода, перетворюючи їх на соляні озера та колодязі. Саме така солона вода і присмачувала страви на столах місцевої людності. Найпопулярнішим після Солотвина місцем видобутку було село Шандрово, нині — Олександрівка біля Хуста.
"У Шандрові незначне здобування солі у ямах провадилося від року 1743 до 1780, на якийсь час копання було залишене, потім знов почато і проваджено до року 1832, коли через кепську сіль ці копальні остаточно залишені і з року 1833 заплавлені водою. В Нересниці солекопальні закрилися року 1855. На тих місцях позалишалися озерця, або колодязі сольової ропи", — написав 1938 року економіст та колишній міністр внутрішніх справ УНР Олександр Мицюк у праці "Нариси з соціально-господарської історії Підкарпатської Руси".

Група людей біля соляної криниці у селі Шандрово (тепер Олександрівка) на Хустщині, 1921 рік
Фото: Флоріана Заплетала з архіву Миколи МушинкиЗакарпатські верховинці вважали, що соляна ропа — це дар природи. Право на вільне користування нею місцеві пояснювали легендою, що пов’язана з Матвієм Корвіном, королем Угорщини, Хорватії та Богемії1443—1490. Оповідку у 1920-х роках у селі Драгово записав фольклорист Корнило Заклинський. У ній йшлося про вирішальний двобій лицарів: Павло Киниж із Салдобоша здолав османського воїна, забезпечивши перемогу у війні. Коли король Матвій захотів обдарувати переможця, то Киниж не схотів ані золота, ані срібла, тільки колодязь y Шандрові. Просив так, аби мешканці Марамароша могли брати з нього ропу безкоштовно, а люди з інших країв — ні.

Соляна криниця у Шандрові, 1939 рік
Фото: Чеслава Якубовського
Затоплені соляні копальні на околицях села Нересниця. Тячівщина, початок 1920-х років
Фото: Їржі Кралла, OAE_n14856 Sbírka Národního muzea, Praha, Česká republikaОлександр Мицюк дослідив, що перевага для мармарощан справді існувала: "Фактом було, що Марамарош, як сконстатовано і за переписів 1715–1720 років, мав такий привілей, що його людність за купівлю солі не платила так дорого, як людність інших жуп. Мармарощани за «мажу» соли на місці копальні платили 15 крейцарів, а людність інших жуп 2 фл. і 7 кр., тобто у 81 раз дорожче. Було фактом і безплатне користування мармарощан соляною ропою".

Солоні озера на місці провалля шахти ’"Кунігунда" у Солотвині. Листівка 1925 року
Фото: надав авторЧерга на 100 возів
Ропа у Шандрові була дуже популярною. Щоб якось упорядкувати потік людей, на початку ХХ століття уже запровадили графік набору. Про це згадує фольклорист Іван Сенько у розвідці "Край карпатський очима етнолога": "Ропу з колодязя у Шандрові брали жителі 99 сіл Мараморощини: понеділок і вівторок — Волівщина, середа і четвер — Тячівщина, п’ятниця і субота — Хустщина. Черги були великі, і коли не попав у відведені дні, то доводилося чекати наступного тижня".

Добування ропи з соляної криниці у селі Шандрово (тепер Олександрівка) на Хустщині, 1920-ті роки
Фото: Їржі Кралла, OAE_n6415 Sbírka Národního muzea, Praha, Česká republikaПрацювали дві криниці: дуже солона і м’якша. Глибина колодязів сягала 12 метрів. Дійшовши до дна, на наповнення чекали близько 12 годин.
Бувало, що біля колодязя збиралося до ста возів. "Ропу возили у бочках: 100-літрових чи 200-літрових. Батько їхав до Шандрова із двома 200-літровими бочками. Тієї ропи вистачало на рік. В ній вимочували м’ясо, яке хотіли будити в диму, нею солили їжу. Але для засолювання капусти, для худоби треба було кам’яну сіль", — описав дослідник.
Однак везти річний запас ропи додому могли лише ті, хто мав коней чи волів. Мешканці з ближніх сіл возили її влітку у діжках ручними візками, взимку — на санях. З невеликими дерев’яними діжками пропускали без черги.

Добування ропи у селі Новоселиця на Тячівщині, 1920-ті роки
Фото: Богуміла Вавроушека H4-PR-3746 Sbírka Národního muzea, Praha, Česká republika
Добування ропи у селі Новоселиця на Тячівщині, 1920-ті роки
Фото: Богуміла Вавроушека H4-PR-3763 Sbírka Národního muzea, Praha, Česká republikaДехто возив ропу на продаж — у Велятино, Хуст, Ізу, Буштино, Воловенині Міжгір’я. Таких людей називали "ропляниками". На них чатували фінансові інспектори, які стежили, щоб люди купляли кам’яну сіль із Солотвинських шахт. Возили на продаж ропу і єврейські родини з Данилова. Мешканцям цього села також дозволяли брати солону воду безкоштовно, але не більше 500 літрів. За цим стежили доглядачі колодязів.
Атмосферу у Шандрові яскраво описав англійський журналіст Майкл Вінч у книжці "Одноденна держава" 1939 року. "Шандорово відоме своїми криницями із соленою водою, а селяни у цій місцевості використовують її і для куховарства, і як замінник солі на столі. Головна криниця із солоною водою, над якою стояв високий стовп із жердиною для витягання води, була край дороги в чистому полі, вкритому травою.

Перевезення ропи у бочках волами. Село Новоселиця на Тячівщині, 1920-ті роки
Фото: Богуміла Вавроушека, H4-PR-3757 Sbírka Národního muzea, Praha, Česká republikaДовкола неї стояла група селян в кудлатих шапках з овечої шкіри; один із них, кругловидий, усміхнений, повільно витягав воду, піднімаючи жердину рука за рукою вгору, а тоді розподіляв її між рештою людей. Дехто приніс дерев’яні цебра, з’єднані між собою коромислами; інші — дерев’яні відра, а один старий залишився вірним біблійному міхові для води.
Тоді повільно під’їхали два скрипучі вози із величезними бочками, запряжені втомленими маленькими кониками. Фірман одного з них та його жінка — витрішкувата селянка, що годувала груддю дитину, їхали два дні з високогірної місцевості поблизу польського кордону. Другий віз, позичений в товариша, був під наглядом фірманового сина — молодого хлопця, який швидко заснув на сіні. Вони пояснили, що їхній приїзд — це щорічна експедиція, і що води, яку вони тут наберуть, їм вистачить на цілий рік.

Добування ропи у селі Олександрівка на Хустщині, початок 1920-х років
Фото: H4-PR-3716 Sbírka Národního muzea, Praha, Česká republika
Добування ропи у селі Шандрово (тепер Олександрівка), початок 1900-х років
Фото з архіву Хведора Вовка, ІА НАН УкраїниВзимку, коли роботи в полі немає, такі експедиції здалека не є нічим незвичайним: оскільки сіль залишається однією з небагатьох необхідних для життя речей, які селянин не може продукувати самостійно, тому цінним є сам привілей добування цієї води. Кажуть, що привілей селянам з території, яка зараз охоплює дев’яносто три села, надала Марія Терезія за три дні до своєї смерті у 1780 році. Тут не беруть плату за воду, хоча вся сіль під землею належить державі, – окрім номінальної суми на утримання криниці, польової дороги, що веде до неї та будиночка сторожа".

Добування ропи з соляної криниці у селі Шандрово (тепер Олександрівка) на Хустщині, 1921 рік
Фото: Флоріана Заплетала з архіву Миколи МушинкиУ воєнні та повоєнні роки, коли у людей забрали коней та волів, селяни Данилова і Шандрова навчилися виварювати сіль. Робили так звані "вакарови", а тих, хто їх продавав, називали "вакаровляниками". Коли ропа, яку варили на вогні, випаровувалася, на стінках посудини утворювалася кірка із солі. То і був вакаров. Його обережно виймали й засипали у дерев’яну діжку до 25 кілограм, а ропу продовжували кип’ятити. Виварену сіль несли на ринки і обмінювали на продукти.

Добування ропи у селі Шандрово (Олександрівка), початок 1900-х років
Фото з архіву Хведора Вовка, ІА НАН УкраїниУ роки Другої світової за один кілограм такої солі давали десять кілограмів білої муки. Часто вакаров обмінювали на зерно. Так цей термін означив нерозривність символу українців — хліб-сіль. Сьогодні ж про "біле золото" в Олександрівці пам’ятають лише старожили, а декотрі селяни використовують ропу із закинутого колодязя для закладки овочів чи засолювання сала.

Солона вода на околицях села Нересниця. Тячівщина, початок 1920-х років
Фото: Їржі Кралла, OAE_n14857 Sbírka Národního muzea, Praha, Česká republikaДочитали до кінця? Підтримайте редакцію "Локальної історії" на Patreon!