Що таке "довга хижа" та як жилося в ній на Закарпатті

16:45, 7 червня 2024

’’Довга хижа’’ у селі Біласовиця, 1920-ті роки. H4-PR-3637 Sbírka Národního muzea. Praha, Česká republika

У Карпатах ще до 1940-х років у багатьох селах можна було зустріти "довгі хижі". Характерні будівлі, де в ряд під одним дахом розміщували усі необхідні для життя приміщення — хату, комору, стодолу, стайню. До кінця ХХ століття такі споруди зникли. Лише дві збереглися у музеях Закарпаття. Ми зібрали давні світлини, де їх можна побачити. 

115742113_2680588812186658_5001412404199322646_n.jpg

Михайло Маркович

філолог, дослідник історії

"Довга хижа" — етнічна традиція

Наприкінці ХІХ століття закарпатський священник-етнограф Юрій Жаткович записав, як виглядали хати українців краю: "Хата і двір русина (українця) має свій унікальний вигляд. Коли русин зводить хату, то не дивиться на якісь санітарні закони, насамперед дивиться, щоб хатнє місце було «чисте», і щоб хлів йому був близько перед очима. Через це хлів буває розміщений не тільки близько біля хати, а в багатьох місцях знаходиться з хатою під однією стріхою. Так, що з сіней потрібно йти до хати (кімнати) так, як і до хліва". На межі ХІХ та ХХ століть саме тип хати "під одним дахом" був найпоширенішим на порубіжжі бойків, лемків та долинян. Такі зводили у селах поблизу Великого Березного, Перечина, Ужгорода, на заході Міжгірщини, Воловеччині, Свалявщині, рідше — на Рахівщині. На Львівщині цей тип помешкань прижився у гірських районах, суміжних із Закарпаттям (Турківщина та Сколівщина). 

’’Довгі хати’’ у селі Ужок, 1921 р. Bohumil Vavroušek , OAE_n10042 Sbírka Národního muzea. Praha, Česká republika

"Довгі хати" у селі Ужок, 1921 р.

Фото: Bohumil Vavroušek , OAE_n10042 Sbírka Národního muzea. Praha, Česká republika

"Довгою хижею" або "довгою хатою" називали однорядну забудову, де житло і господарські будівлі розміщені під спільним дахом. Дослідники традиційної дерев’яної архітектури пов’язують її виникнення з потребою захисту людей і худоби від морозів, диких звірів, зручністю догляду за свійськими тваринами, економією матеріалів, специфікою ведення господарства в умовах суворого клімату.

’’Довга хижа’’ на Волівщині (нині Міжгірщина), 1929 р. Václav Fabian, OAE_n5371 Sbírka Národního muzea. Praha, Česká republika

"Довга хижа" на Волівщині (нині Міжгірщина), 1929 р.

Фото: Václav Fabian, OAE_n5371 Sbírka Národního muzea. Praha, Česká republika
3

"Довга хата" ("довга хижа") на Ужгородщині. Листівка 1920-х років

Фото: надав автор

"Типологічно цей тип забудови двору бере початок від давніх форм будівель, відомих ще в Київській Русі. Отже, йдеться про залишок давньої української етнічної традиції, пов’язаної з пристосуванням до суворих умов та природних стихій в умовах рідкого населення краю", — вказує історик Михайло Тиводар у книжці "Етнографія Закарпаття". 

Дослідник народного житла українців Закарпаття ХVIII—ХХ століть Павло Федака вважає, що поширення довгих хат частково можна пояснити  високою ціною на ліс, внаслідок чого для економії будівельного матеріалу господарські будівлі "нав’язували" на житло в один ряд. 

’’Довга хата’’ (’’довга хижа’’) у селі Ужок, 1921 р. Rudolf Hůlka, T-H-1-51 Speciální sbírky Slovanské knihovny. Praha, Česká republika

"Довга хата" ("довга хижа") у селі Ужок, 1921 р.

Фото: Rudolf Hůlka, T-H-1-51 Speciální sbírky Slovanské knihovny. Praha, Česká republika

"Але основною причиною побутування і поширення цього типу двору на передгірські і частково низовинні райони була етнічна традиція, яка в різних соціально-економічних та природних умовах трансформувалася, видозмінювалася, набувала нових рис, стаючи в свою чергу традицією цих теренів. Цьому сприяли також міграції з північних, гірських районів до передгір’я і низовини: переселенці, осідаючи на нових місцях, переносили сюди і свою будівельну традицію", — йдеться у дослідженні Павла Федака.

’’Довга хижа’’ на закарпатській Верховині, 1920-ті роки. Václav Sixta, Sbírka Národního muzea. Praha, Česká republika

"Довга хижа" на закарпатській Верховині, 1920-ті роки.

Фото: Václav Sixta, Sbírka Národního muzea. Praha, Česká republika

Житло для горян і долинян

Українці Закарпаття з давніх часів зводили житло з найпоширенішого тут матеріалу — дерева. У верховинських, підполонинських селах використовували хвойний ліс, долиняни ж будували "в зруб" переважно з листяних порід деревини. Круглі колоди зрубних стін в’язали між собою в чашку — "цівку". З кінця ХІХ століття практикували способи кріплення зрубних стін на кутах "у лапу", "риб’ячий хвіст", "німецький угол", "канюк". Зверху стіни такого житла накривали чотирисхилим дахом. З другої половини ХІХ століття набули популярності чотирисхилі дахи з усіченими фронтонами. Зазвичай дах покривали соломою, а гуцули, бойки і долиняни з кінця ХІХ століття також драницями чи ґонтом. 

’’Довга хижа’’ на Підкарпатській Русі (Закарпатті), 1929 р. Václav Fabian, OAE_n6113 Sbírka Národního muzea. Praha, Česká republika

"Довга хижа" на Підкарпатській Русі (Закарпатті), 1929 р.

Фото: Václav Fabian, OAE_n6113 Sbírka Národního muzea. Praha, Česká republika

На кадастрових картах середини ХІХ століття дослідники фіксували різні варіанти розташування "довгих хат". Їхня кількість і величина завжди вказувала на заможність та соціальний стан господарів. Бідніші сім’ї найчастіше мали одну хату з двох приміщень — житлової кімнати і сіней. Іноді добудовували невеликий хлівець для свиней чи кіз. Залежно від статку родини, кількість господарських будівель в одному ряді і під однією з житлом стріхою поступово збільшували. Найзаможніші могли дозволити собі таку комбінацію: хата ("хижа") + сіни + комора + стайня + стодола + хлівець ("стаєнка"). 

’’Довга хижа’’ під церквою у селі Ужок, 1929 р. Ing. Ant. Morávek, OAE_n5296 Sbírka Národního muzea. Praha, Česká republika

"Довга хижа" під церквою у селі Ужок, 1929 р.

Фото: Ing. Ant. Morávek, OAE_n5296 Sbírka Národního muzea. Praha, Česká republika
’’Довга хата’’ у селі Ужок, 1920-ті роки. Fotoarchiv Československé tiskové kanceláře, 1738 Praha, Česká republika

"Довга хата" у селі Ужок, 1920-ті роки

Фото: Fotoarchiv Československé tiskové kanceláře, 1738 Praha, Česká republika

У книжці "Народне житло українців Закарпаття ХІХ–ХХ столітя" Павло Федака наголошує на важливій деталі: "У більшості сіл Великоберезнянського району переважав тип довгої хати з розташуванням житлової кімнати на краю будови, а тому в боковому фасаді вирубувалось одне або два вікна. Ця деталь характерна для всієї Південної Лемківщини, де побутують довгі хати, і відрізняє лемківські довгі хати від бойківських. Це стосується кількох сіл, розташованих у верхів’ях течії річки Уж (Гусний, Сухий, Тихий, Ужок). За плануванням житла вони належать до бойківських, оскільки в більшості з них власне житло знаходиться між сіньми і коморою (остання має окремий вхід з галереї)".

Спорадично "довгі хати" зводили на Іршавщині, на Рахівщині — у селах Богдан, Білин, Кваси та Чорна Тиса. Там добудовані до хати господарські споруди називали "притулами". Окрім іншого, вони виконували функції утеплення з тильного(північного) боку житла.

’’Довга хижа’’ у селищі Воловець, 1919 р. Jiří Viktor Daneš MÚA, A AV ČR

"Довга хижа" у селищі Воловець, 1919 р.

Фото: Jiří Viktor Daneš MÚA, A AV ČR

Головним фасадом — на сонячний бік

При наближенні з гір в долину, солом’яні дахи на хатах ставали нижчими. Зруби помешкання тут часто білили, а двори — огороджували. На початку ХХ століття поширеним варіантом "довгих хат", зокрема у селах долинян, був такий, коли у житлах (хата + сіни + хлів + стодола) стайню і пелевню міняли місцями, тобто хлів виносили на кінець будівлі, углиб двору. Якщо у гірських районах ділянки часто були неправильної форми, а хати, до яких вели стежки, були розкидані по грункахберегах, то в долині вони найчастіше були вузькі і майже прямокутної форми. Хати тут будували близько до вулиці, розвертаючи до неї торцевим боком. Тож, від вулиці завжди було одне чи два вікна.

’’Довга хижа’’ у селі Біласовиця, 1920-ті роки. H4-PR-3637 Sbírka Národního muzea. Praha, Česká republika

"Довга хижа" у селі Біласовиця, 1920-ті роки.

Фото: H4-PR-3637 Sbírka Národního muzea. Praha, Česká republika

Павло Федака відзначив, що на Перечинщині прикметною рисою будівель було те, що під хатою облаштовували погріб"пивницю". Там зберігали овочі та молоко. Для цього робили високу підмурівку, з боку якої заходили до пивниці. Хата там ставала вищою. У старих “хижах” ями викопували або під ліжком у кімнаті, або ж ставили у дворі окрему "рупу"яма, в якій тримають карптоплю. Іноді у комплекс садиби входили також колодязь, дворова піч, шопа на дерево, курник та оборіг для сіна.

’’Довга хижа’’ у селі Гусний на Великоберезнянщині, 1920 р. Фото Флоріана Заплетала з архіву Миколи Мушинки

"Довга хижа" у селі Гусний на Великоберезнянщині, 1920 р.

Фото: Флоріана Заплетала з архіву Миколи Мушинки

Житлове приміщення у "довгих хатах" завжди займало вигідніше місце задля зв’язку з іншими будівлями та зручного огляду двору і вулиці. Незалежно від напрямку під’їзних шляхів, найчастіше дім орієнтували головним фасадом на південний схід або південний захід, щоб отримати більше тепла та світла. На сонячний бік орієнтували також і господарські будівлі, що в умовах затяжної зими в Карпатах мало важливе значення.

’’Довга хижа’’ у селі Кострина, 1912 р. Архів Гіядора Стрипського, F63627 Néprajzi Múzeum, Budapest

"Довга хижа" у селі Кострина, 1912 р.

Фото: з архіву Гіядора Стрипського, F63627 Néprajzi Múzeum, Budapest

Шлях зникнення: від архаїки — до комфорту

Хата в народній традиції  українців здавна була символом сім’ї та родини, тож до її спорудження намагалися залучити добрі сили. З будівництвом помешкання пов’язана низка звичаїв. Щоб захистити хату від нечистих сил, на Закарпатті під поріг клали овечу вовну — щоб у хаті було тепло, гроші — щоб було багатство, свячений мед — щоб в домі було солодке життя, і мак, щоб нечиста сила мала роботу — визбирати дрібні зернятка, перш ніж увійти до хати.

’’Довга хижа’’ у селі Ужок, 1929 р. Ing. Ant. Morávek, OAE_n5300 Sbírka Národního muzea. Praha, Česká republika

"Довга хижа" у селі Ужок, 1929 р.

Фото: Ing. Ant. Morávek, OAE_n5300 Sbírka Národního muzea. Praha, Česká republika
2

"Довга хижа" у селі Ужок, 1929 р.

Фото: Václav Fabian, OAE_n4819 Sbírka Národního muzea. Praha, Česká republika

Планування житлового приміщення також мало стійкі етнічні й етнографічні ознаки. Усе залежало від розміщення печі та повороту її "челюстей". Як правило, закарпатці розміщували піч в одному з кутів біля вхідних дверей (зліва або справа). У гуцулів і бойків та більшості долинян челюсті печі повертали до поздовжньої стіни, а у лемків — до причілкової. Велика кімната умовно ділилася на кілька частин: кухонну (піч, мисник, ложечник), спальну (ліжко господарів і дитяча колиска), харчувальну (стіл, лавиці, стільці). Стіл розташовували у протилежному від печі кутку, або в центрі житла. Вздовж довгої і причілкової стіни розміщували широкі лавиці. Впритул до печі вздовж глухої стіни ставили постіль. У хаті, яку опалювали по-чорному"курна хата", стіни не білили і не оздоблювали. Якщо дим із печі виводили до сіней чи димарем на горище, то їх прикрашали іконами та рушниками.

’’Довга хижа’’ з димарем у селі Гукливий, 1939 р. Manga János, MTA BTK Néprajztudományi Intézet (CC BY-NC-SA)

"Довга хижа" з димарем у селі Гукливий, 1939 р.

Фото: Manga János, MTA BTK Néprajztudományi Intézet (CC BY-NC-SA)

На початку ХХ століття тип двору з однорядною чи Г-подібною забудовою був поширений серед усіх етнографічних груп українців Закарпаття, як у низовинних та передгірних, так і в гірських селах. "Довгі хати" почали поступово зникати, починаючи з другої половині 1940-х років. Від житла відокремлювали господарські будівлі: заради комфорту, а також через непотрібність, у зв’язку з появою колгоспів.  До кінця ХХ століття "довгі хижі" цілковито зникли. Музеєфікованими на Закарпатті на сьогодні є лише дві: в Ужгородському скансені — бойківська хата першої половини ХІХ століття з села ГуснийВеликоберезнянщина та хата-музей "Лемківська садиба" 1902 року у селі ЗарічевоПеречинщина.

Село з ’’довгими хатами’’ на Ужанській Верховині, 1919–1922 роки. Amalie Kožmínová, FA_1544 Sbírka Moravského zemského muzea. Praha, Česká republika

Село з "довгими хатами" на Ужанській Верховині, 1919–1922 роки

Фото: Amalie Kožmínová, FA_1544 Sbírka Moravského zemského muzea. Praha, Česká republika

Схожі матеріали

Ельза Сайферт (Else Seifert 1879 – 1968 рр.) wikipedia.org

Ґруні, ґражди та гуцули: Ясіня у 1930-х на фото німкені Ельзи Зайферт

800x500 obkladunka Pagiria.jpg

Карпатська Україна | Олександр Пагіря

Верховинське весілля на Закарпатті. Молодята та дружба з дружкою у гунях, 1920-30-ті рр. Sbírka Národního muzea. Praha, Česká republika

“Відкривай, мамко, ліску, веде син невістку”: як гуляли весілля y Карпатах

Фердинанд Бучина з дружиною Властою, провідник Микола Думен (зліва) та кінь Муці в Підкарпатській Русі (теперішнє Закарпаття).jpg

У медовий місяць із фотокамерою. Фердинанд Бучина та його мандри Закарпаттям

буйволи сео

Карпатські буйволи. Повернення великих дружніх велетнів

церква

Частинка Карпат у серці України. Історія Покровської церкви із Закарпаття

Біля ріки у Воловому (сьогодні Міжгір’я), серпень 1934 року. Фото Зденка Фейфара з особистого архіву Петра Фейфара

Фотоподорож Закарпаттям 1930-х із класиком чеської фотографії Зденком Фейфаром

Біля церкви у селі Липча на Хустщині. Листівка часів ПСВ. Фото Vizewachtmeister Dr. Hertz

З карабіном і фотоапаратом. Як солдати творили воєнні листівки зі Срібної Землі

сео коляда

"Чи веселити, пане-ґаздо?": як колядували на Закарпатті