Етнографічна казка. Закарпаття 1939-го на фото Калмана Сьолльоші

11:37 сьогодні, 6 жовтня 2025

На вулиці у селі Бедевля, 1939 р. Szöllősy Kálmán, F 329764 Néprajzi Múzeum. Budapest, Magyarország

Року 1939, у переддень Другої світової війни, німецький рейхсканцлер Адольф Гітлер прийняв рішення про остаточну ліквідацію Чехословаччини. Велику країну в центрі Європи розділили. Гортистська Угорщина(Угорське королівство у 1920 – 1946 роках де-факто перебувало під владою регента Міклоша Горті, втягнута у фарватер гітлерівської політики, отримала "зелене світло" на реалізацію реваншистських прагнень й захопила проголошену у березні того ж року Карпатську Україну. Територія Закарпаття впродовж 1939—1944 років опинилася у складі іншої країни — Угорщини. Разом із новою владою у регіон прибували і нові люди. Сотні туристів із фотоапаратами та без вирушали роздивитися як змінився край упродовж 20-ти років, з часів підписання Тріанонського договорумирний договір, укладений у 1920 році між союзними державами Антанти в Першій світовій війні та Угорщиною. Остання офіційно погодилася на значні обмеження та втрату територій, у тому числі Закарпаття. Були серед них і професійні відомі в Угорщині та світі фотографи, один із яких — Калман Сьолльоші.

115742113_2680588812186658_5001412404199322646_n.jpg

Михайло Маркович

філолог, дослідник історії

Калман Сьолльоші Szőllősy Kálmán (1897–1976 рр.) kieselbach.hu

Калман Сьолльоші (1897–1976)

Фото: kieselbach.hu

Майбутній угорський фотохудожник народився 1887 року в місті Печ. Закінчивши комерційний факультет, він працював державним службовцем, клерком на залізниці, менеджером у декількох компаніях. Водночас у 1920-х роках навчався мистецтву фотографії у архітектора, художника і фотографа Івана Видарені та фотографів, що творили так званий "угорський" стиль — Ервіна Каньковського і Рудольфа Балога. У 1927—1940 роках був членом EMAOSZНаціональної асоціації об’єднаних угорських фотографів-аматорів Будапештського фотоклубу. У 1941-му став членом Будапештської асоціації фотографів. Фотографував пейзажі, міста і села та життя їх мешканців. Року 1956 став членом-засновником Асоціації угорських фотографів. Упродовж 40 років Калман Сьолльоші взяв участь у майже тисячі міжнародних виставках, які представив у п’яти частинах світу. Світлини принесли фотографу 11 золотих, 6 срібних і кілька бронзових медалей.

Фотографічна відповідь на модернізацію

Міжвоєнний період ХХ століття був дуже сприятливим для розвитку фотографічної справи в Угорщині. Цей етап називають угорською "фотографічною революцією". Попри популярність модерну, паралельно розвивався так званий "угорський" стиль у фотографії. Серед плеяди його представників проявив свій талант і Калман Сьолльоші.

В Етнографічному музеї Будапешта зберігається майже 13 тисяч світлин, зроблених представниками "угорського" стилю у фотографії. Серед них — тисячі робіт Калмана Сьолльоші, Ерне Водоша, Ервіна Каньковського та фотографів Угорського кінобюро. Із середини 1920-х років Національна асоціація об’єднаних угорських фотографів-аматорівMAOSZ організовувала для своїх членів приватні поїздки. Зазвичай у неділю або на свята групи фотографів із 10-15 осіб із гідом прибували до сіл, де шукали власні сюжети. 

Гуцулки. Повернення з полонини, 1939 р. Szöllősy Kálmán, F 329747 Néprajzi Múzeum. Budapest, Magyarország

Гуцулки. Повернення з полонини, 1939 рік. Фотограф Калман Сьолльоші

Фото: Néprajzi Múzeum
дримба

Гуцулочки. Гра на дримбі, 1939 рік. Фотограф Калман Сьолльоші

Фото: Néprajzi Múzeum
Вид на селище Ясіня, 1939 р. Szöllősy Kálmán, F 329758 Néprajzi Múzeum. Budapest, Magyarország

Вид на селище Ясіня, 1939 рік. Фотограф Калман Сьолльоші

Фото: Néprajzi Múzeum
Гуцулка у народному одязі на Закарпатті, 1939 р. Szöllősy Kálmán, F 329756 Néprajzi Múzeum. Budapest, Magyarország

Гуцулка у народному одязі на Закарпатті, 1939 рік. Фотограф Калман Сьолльоші

Фото: Néprajzi Múzeum

З точки зору техніки їх жанр характеризувався специфічними умовами зйомки, підсвічуванням об’єктів, позуванням моделей, а з точки зору тематики вирізнявся натюрмортами, портретами, ідилічними пейзажами та краєвидами, фольклорними та етнографічними жанровими знімками. Для створення успішної світлини фотомайстри вишукували людей, які йшли до церкви у святковому одязі, дітей, які гралися на вулицях чи пасли худобу, загалом — фіксували картини сільських буднів і святкових днів. На вибір місця проведення таких фототурів значною мірою впливала умова, що до нього мало бути легко дістатися з Будапешта.

2

Гуцули та євреї на Закарпатті, 1939 рік. Фотограф Калман Сьолльоші

Фото: Néprajzi Múzeum
Монастир на Чернечій горі в Мукачеві, 1939 р. Szöllősy Kálmán, F 329723 Néprajzi Múzeum. Budapest, Magyarország

Монастир на Чернечій горі в Мукачеві, 1939 рік. Фотограф Калман Сьолльоші

Фото: Néprajzi Múzeum
Дівчата на ґанку будинку у Хусті, 1939 р. Szöllősy Kálmán, F 329775 Néprajzi Múzeum. Budapest, Magyarország

Дівчата на ґанку будинку у Хусті, 1939 рік. Фотограф Калман Сьолльоші

Фото: Néprajzi Múzeum

Деякі дослідники критикували цей "почерк" у фотографії за його штучність, називали таким, що зберіг оманливий, занадто ідеалізований погляд на людину і природу. Зауважували, що в ньому занадто просвічувалося ХІХ століття — романтизм села та анахронізм селянства. Таким чином, "угорський" стиль фотографії був хоч і дещо консервативною, та все ж таки відповіддю на модернізацію й прогресування індустріально-урбаністичного суспільства.

Чоловіки на вулиці у Хусті, 1939 р. Szöllősy Kálmán, F 329773 Néprajzi Múzeum. Budapest, Magyarország

Чоловіки на вулиці у Хусті, 1939 рік. Фотограф Калман Сьолльоші

Фото: Néprajzi Múzeum

Етнографія на фотокартках

Калман Сьолльоші відвідав Закарпаття найімовірніше влітку 1939-го. Попри те, що край перебував у складі Чехословаччини впродовж двох десятиліть, деякі сфери життя та ландшафти у ньому встигли значно модернізуватися. Щоправда, цікавили угорського фотографа насамперед села, околиці містечок і їх жителі. Пошук моделей і об’єктів зйомки тоді вважали своєрідною етнографічною роботою. На Закарпатті Сьоллоші відвідав популярну серед усіх мандрівних фотографів Гуцульщину — місто Рахів та селище Ясіня. Фотографував на околицях Хуста та Тячева. Відвідав Ужгород, Берегово, Мукачево.

Селяни перед будинком у селі Нижня Апша, 1939 р. Szöllősy Kálmán, F 329799 Néprajzi Múzeum. Budapest, Magyarország

Селяни перед будинком у селі Нижня Апша, 1939 рік. Фотограф Калман Сьолльоші

Фото: Néprajzi Múzeum
4

Гуцулка за прядінням, 1939 рік. Фотограф Калман Сьолльоші

Фото: Néprajzi Múzeum
Жителі Нижньої Апші перед сільською радою, 1939 р. Szöllősy Kálmán, F 329798 Néprajzi Múzeum. Budapest, Magyarország

Жителі Нижньої Апші перед сільською радою, 1939 рік. Фотограф Калман Сьолльоші

Фото: Néprajzi Múzeum
3

Біля єврейської крамниці в Хусті, 1939 рік. Фотограф Калман Сьолльоші

Фото: Néprajzi Múzeum
Юні гуцулики на Закарпатті, 1939 р. Szöllősy Kálmán, F 330548 Néprajzi Múzeum. Budapest, Magyarország

Юні гуцулики на Закарпатті, 1939 рік. Фотограф Калман Сьолльоші

Фото: Néprajzi Múzeum

В об’єктиві фотомайстра — закарпатці у традиційному народному одязі (навіть у містах), біля церков, школи та будинків. Сьоллоші ніби "змальовує" їх життя під час відпочинку та праці: на вуличних ринках, за прядінням вовняних ниток та вишиванням, під час повернення з полонини з повними молока бербеницями дерев’яними діжками для молочних продуктів.

Школа у Тячеві, кінець 1930-х рр. Szöllősy Kálmán, D 4679 Néprajzi Múzeum. Budapest, Magyarország

Школа у Тячеві, кінець 1930-х рік. Фотограф Калман Сьолльоші

Фото: Néprajzi Múzeum
Хата у місті Хуст. Кінець 1930-х рр. Szöllősy Kálmán, D 4675 Néprajzi Múzeum. Budapest, Magyarország

Хата у місті Хуст. Кінець 1930-х рік. Фотограф Калман Сьолльоші

Фото: Néprajzi Múzeum
Церква Преображення Господнього (1780 р.) у селищі Ясіня на Стримбі (Плитоватому), 1939 р. Szöllősy Kálmán, F 329759 Néprajzi Múzeum. Budapest, Magyarország

Церква Преображення Господнього у селищі Ясіня, 1939 рік. Фотограф Калман Сьолльоші

Фото: Néprajzi Múzeum
шахта

У підземеллі Солотвинської шахти, 1939 рік. Фотограф Калман Сьолльоші

Фото: Néprajzi Múzeum

Фотографував місцевих жителів і під час похорону, і під час робіт на соляній шахті та випасанні худоби. Його кадри виглядають казково та ідилічно. Та чи занадто штучною була ця атмосфера наприкінці 1930-х років, після модерну, принесеного у підполонинські краї прогресивною Чехословаччиною? У гірських віддалених від цивілізації селах, фотограф, який не боявся бездоріжжя та крутих підйомів, ще міг віднайти романтичні пейзажі та людей, з голови до ніг одягнених у рукотворний одяг із природних матеріалів. Ці деталі ідеально вписувалися у жанрово-фотографічні формати Сьоллоші. Як бачимо, і сам фотограф, і його колеги, що прийдуть невдовзі, успішно скористалися цим історичним моментом у Карпатах.

вишивка

Гуцулка під час вишивання. Рахів, 1939 рік. Фотограф Калман Сьолльоші

Фото: Néprajzi Múzeum
Працівники соляної шахти в Солотвині, 1939 р. Szöllősy Kálmán, F 329776 Néprajzi Múzeum. Budapest, Magyarország

Працівники соляної шахти в Солотвині, 1939 рік. Фотограф Калман Сьолльоші

Фото: Néprajzi Múzeum
На вулиці у селі Бедевля, 1939 р. Szöllősy Kálmán, F 329764 Néprajzi Múzeum. Budapest, Magyarország

На вулиці у селі Бедевля, 1939 рік. Фотограф Калман Сьолльоші

Фото: Néprajzi Múzeum

Дочитали до кінця? Підтримайте редакцію "Локальної історії" на Patreon!

Схожі матеріали

Ельза Сайферт (Else Seifert 1879 – 1968 рр.) wikipedia.org

Ґруні, ґражди та гуцули: Ясіня у 1930-х на фото німкені Ельзи Зайферт

800x500 obkladunka Pagiria.jpg

Карпатська Україна | Олександр Пагіря

Верховинське весілля на Закарпатті. Молодята та дружба з дружкою у гунях, 1920-30-ті рр. Sbírka Národního muzea. Praha, Česká republika

“Відкривай, мамко, ліску, веде син невістку”: як гуляли весілля y Карпатах

Фердинанд Бучина з дружиною Властою, провідник Микола Думен (зліва) та кінь Муці в Підкарпатській Русі (теперішнє Закарпаття).jpg

У медовий місяць із фотокамерою. Фердинанд Бучина та його мандри Закарпаттям

буйволи сео

Карпатські буйволи. Повернення великих дружніх велетнів

церква

Частинка Карпат у серці України. Історія Покровської церкви із Закарпаття

Біля ріки у Воловому (сьогодні Міжгір’я), серпень 1934 року. Фото Зденка Фейфара з особистого архіву Петра Фейфара

Фотоподорож Закарпаттям 1930-х із класиком чеської фотографії Зденком Фейфаром

Біля церкви у селі Липча на Хустщині. Листівка часів ПСВ. Фото Vizewachtmeister Dr. Hertz

З карабіном і фотоапаратом. Як солдати творили воєнні листівки зі Срібної Землі

сео коляда

"Чи веселити, пане-ґаздо?": як колядували на Закарпатті