Року 1939, у переддень Другої світової війни, німецький рейхсканцлер Адольф Гітлер прийняв рішення про остаточну ліквідацію Чехословаччини. Велику країну в центрі Європи розділили. Гортистська Угорщина(Угорське королівство у 1920 – 1946 роках де-факто перебувало під владою регента Міклоша Горті, втягнута у фарватер гітлерівської політики, отримала "зелене світло" на реалізацію реваншистських прагнень й захопила проголошену у березні того ж року Карпатську Україну. Територія Закарпаття впродовж 1939—1944 років опинилася у складі іншої країни — Угорщини. Разом із новою владою у регіон прибували і нові люди. Сотні туристів із фотоапаратами та без вирушали роздивитися як змінився край упродовж 20-ти років, з часів підписання Тріанонського договорумирний договір, укладений у 1920 році між союзними державами Антанти в Першій світовій війні та Угорщиною. Остання офіційно погодилася на значні обмеження та втрату територій, у тому числі Закарпаття. Були серед них і професійні відомі в Угорщині та світі фотографи, один із яких — Калман Сьолльоші.

Калман Сьолльоші (1897–1976)
Фото: kieselbach.huМайбутній угорський фотохудожник народився 1887 року в місті Печ. Закінчивши комерційний факультет, він працював державним службовцем, клерком на залізниці, менеджером у декількох компаніях. Водночас у 1920-х роках навчався мистецтву фотографії у архітектора, художника і фотографа Івана Видарені та фотографів, що творили так званий "угорський" стиль — Ервіна Каньковського і Рудольфа Балога. У 1927—1940 роках був членом EMAOSZНаціональної асоціації об’єднаних угорських фотографів-аматорів Будапештського фотоклубу. У 1941-му став членом Будапештської асоціації фотографів. Фотографував пейзажі, міста і села та життя їх мешканців. Року 1956 став членом-засновником Асоціації угорських фотографів. Упродовж 40 років Калман Сьолльоші взяв участь у майже тисячі міжнародних виставках, які представив у п’яти частинах світу. Світлини принесли фотографу 11 золотих, 6 срібних і кілька бронзових медалей.
Фотографічна відповідь на модернізацію
Міжвоєнний період ХХ століття був дуже сприятливим для розвитку фотографічної справи в Угорщині. Цей етап називають угорською "фотографічною революцією". Попри популярність модерну, паралельно розвивався так званий "угорський" стиль у фотографії. Серед плеяди його представників проявив свій талант і Калман Сьолльоші.
В Етнографічному музеї Будапешта зберігається майже 13 тисяч світлин, зроблених представниками "угорського" стилю у фотографії. Серед них — тисячі робіт Калмана Сьолльоші, Ерне Водоша, Ервіна Каньковського та фотографів Угорського кінобюро. Із середини 1920-х років Національна асоціація об’єднаних угорських фотографів-аматорівMAOSZ організовувала для своїх членів приватні поїздки. Зазвичай у неділю або на свята групи фотографів із 10-15 осіб із гідом прибували до сіл, де шукали власні сюжети.

Гуцулки. Повернення з полонини, 1939 рік. Фотограф Калман Сьолльоші
Фото: Néprajzi Múzeum
Гуцулочки. Гра на дримбі, 1939 рік. Фотограф Калман Сьолльоші
Фото: Néprajzi Múzeum
Вид на селище Ясіня, 1939 рік. Фотограф Калман Сьолльоші
Фото: Néprajzi Múzeum
Гуцулка у народному одязі на Закарпатті, 1939 рік. Фотограф Калман Сьолльоші
Фото: Néprajzi MúzeumЗ точки зору техніки їх жанр характеризувався специфічними умовами зйомки, підсвічуванням об’єктів, позуванням моделей, а з точки зору тематики вирізнявся натюрмортами, портретами, ідилічними пейзажами та краєвидами, фольклорними та етнографічними жанровими знімками. Для створення успішної світлини фотомайстри вишукували людей, які йшли до церкви у святковому одязі, дітей, які гралися на вулицях чи пасли худобу, загалом — фіксували картини сільських буднів і святкових днів. На вибір місця проведення таких фототурів значною мірою впливала умова, що до нього мало бути легко дістатися з Будапешта.

Гуцули та євреї на Закарпатті, 1939 рік. Фотограф Калман Сьолльоші
Фото: Néprajzi Múzeum
Монастир на Чернечій горі в Мукачеві, 1939 рік. Фотограф Калман Сьолльоші
Фото: Néprajzi Múzeum
Дівчата на ґанку будинку у Хусті, 1939 рік. Фотограф Калман Сьолльоші
Фото: Néprajzi MúzeumДеякі дослідники критикували цей "почерк" у фотографії за його штучність, називали таким, що зберіг оманливий, занадто ідеалізований погляд на людину і природу. Зауважували, що в ньому занадто просвічувалося ХІХ століття — романтизм села та анахронізм селянства. Таким чином, "угорський" стиль фотографії був хоч і дещо консервативною, та все ж таки відповіддю на модернізацію й прогресування індустріально-урбаністичного суспільства.

Чоловіки на вулиці у Хусті, 1939 рік. Фотограф Калман Сьолльоші
Фото: Néprajzi MúzeumЕтнографія на фотокартках
Калман Сьолльоші відвідав Закарпаття найімовірніше влітку 1939-го. Попри те, що край перебував у складі Чехословаччини впродовж двох десятиліть, деякі сфери життя та ландшафти у ньому встигли значно модернізуватися. Щоправда, цікавили угорського фотографа насамперед села, околиці містечок і їх жителі. Пошук моделей і об’єктів зйомки тоді вважали своєрідною етнографічною роботою. На Закарпатті Сьоллоші відвідав популярну серед усіх мандрівних фотографів Гуцульщину — місто Рахів та селище Ясіня. Фотографував на околицях Хуста та Тячева. Відвідав Ужгород, Берегово, Мукачево.

Селяни перед будинком у селі Нижня Апша, 1939 рік. Фотограф Калман Сьолльоші
Фото: Néprajzi Múzeum
Гуцулка за прядінням, 1939 рік. Фотограф Калман Сьолльоші
Фото: Néprajzi Múzeum
Жителі Нижньої Апші перед сільською радою, 1939 рік. Фотограф Калман Сьолльоші
Фото: Néprajzi Múzeum
Біля єврейської крамниці в Хусті, 1939 рік. Фотограф Калман Сьолльоші
Фото: Néprajzi Múzeum
Юні гуцулики на Закарпатті, 1939 рік. Фотограф Калман Сьолльоші
Фото: Néprajzi MúzeumВ об’єктиві фотомайстра — закарпатці у традиційному народному одязі (навіть у містах), біля церков, школи та будинків. Сьоллоші ніби "змальовує" їх життя під час відпочинку та праці: на вуличних ринках, за прядінням вовняних ниток та вишиванням, під час повернення з полонини з повними молока бербеницями дерев’яними діжками для молочних продуктів.

Школа у Тячеві, кінець 1930-х рік. Фотограф Калман Сьолльоші
Фото: Néprajzi Múzeum
Хата у місті Хуст. Кінець 1930-х рік. Фотограф Калман Сьолльоші
Фото: Néprajzi Múzeum
Церква Преображення Господнього у селищі Ясіня, 1939 рік. Фотограф Калман Сьолльоші
Фото: Néprajzi Múzeum
У підземеллі Солотвинської шахти, 1939 рік. Фотограф Калман Сьолльоші
Фото: Néprajzi MúzeumФотографував місцевих жителів і під час похорону, і під час робіт на соляній шахті та випасанні худоби. Його кадри виглядають казково та ідилічно. Та чи занадто штучною була ця атмосфера наприкінці 1930-х років, після модерну, принесеного у підполонинські краї прогресивною Чехословаччиною? У гірських віддалених від цивілізації селах, фотограф, який не боявся бездоріжжя та крутих підйомів, ще міг віднайти романтичні пейзажі та людей, з голови до ніг одягнених у рукотворний одяг із природних матеріалів. Ці деталі ідеально вписувалися у жанрово-фотографічні формати Сьоллоші. Як бачимо, і сам фотограф, і його колеги, що прийдуть невдовзі, успішно скористалися цим історичним моментом у Карпатах.

Гуцулка під час вишивання. Рахів, 1939 рік. Фотограф Калман Сьолльоші
Фото: Néprajzi Múzeum
Працівники соляної шахти в Солотвині, 1939 рік. Фотограф Калман Сьолльоші
Фото: Néprajzi Múzeum
На вулиці у селі Бедевля, 1939 рік. Фотограф Калман Сьолльоші
Фото: Néprajzi MúzeumДочитали до кінця? Підтримайте редакцію "Локальної історії" на Patreon!