У тіні каштана, у світлі сонця: загублена фотохроніка старого Києва

15:27, 25 травня 2022

1-кавер.jpg

Найдавніші фотографії Києва – надто нові порівняно з багатовіковою історією міста. Сто років – це дуже мало супроти тисячоліття. Але для пам’яті про сам Київ, для того, щоб у молодого покоління була змога подивитися на його попереднє обличчя, старі знімки – коштовний і цікавий матеріал. Особливо тому, що частину цієї історії було спалено й розбито.

Року 1911 у Києві побував чеський етнограф Карел Хотек. Він зробив серію світлин з архітектурою і містянами. Будівельне мистецтво, причал на Дніпрі, вулиці, парки, торгівля – роботи Хотека передають ритм і настрій тогочасного Києва. На його фотокартках також зображено ще цілі величні храми, які у 1930-х під фундамент винищили більшовики. Світлини Хотека зберігають у фондах чеського Національного музею. В Україні вони невідомі.

115742113_2680588812186658_5001412404199322646_n.jpg

Михайло Маркович

філолог, дослідник історії

Карел Хотек (Karel Chotek 1881-1967) usd.cas.cz.jpeg

Карел Хотек (Karel Chotek 1881-1967)

usd.cas.cz

Київ завжди приваблював фотографів – і знакових, і початківців. Урбаністичні краєвиди, життя вулиць, архітектурні шедеври; храми, будівлі, велична ріка. Місто змінювалося. За весь час, скільки існує фотографія, Київ переобразився настільки, що впізнати деякі місця можна лише з великим зусиллям, ретельно їх розглянувши. Доброму майстрові вдається використати фотокамеру як справжню машину часу – старі світлини переносять нас в інший історичний період, створюючи відчуття присутности.

Року 1911 Київ відвідав чеський етнограф, антрополог та викладач Карел Хотек (1881–1967). Він вивчав етнографію у празькому Карловому університеті у відомого професора Любора Нідерле. Окрім інших дисциплін, студіював історію, географію та антропологію. Відвідував лекції в університетах Лейдена, Лондона, Парижа, навчався у Швейцарії.

У 1906 році Карел Хотек приєднався до Чехословацького етнографічного товариства. Тоді ж у журналі Český Lid («Чеський народ») опублікував етнографічне дослідження про словацьке поселення Церово. 1912 року Хотек здобув звання доктора наук зі спеціальності загальна етнографія. 1915-го в «Етнографічній газеті» опублікував народознавче дослідження Široký Důl – про чеське село. У 1910–1921 роках викладав у празькій гімназії. Року 1921 став професором Університету імені Коменського у Братиславі та очолив Інститут етнографії. А 1931 року його запросили викладати в Карловому університеті.

Хотек відвідав Київ, коли був викладачем празької гімназії. Докладної інформації про мету поїздки не збереглося. Можливо, його візит був туристичною мандрівкою, або мав на меті провести польове етнографічне дослідження. Хай там як, наукових праць про українців Хотек не залишив.

Чоловік з бричкою на вулиці Києва. Karel Chotek, 1911. OAE_n1048 Sbírka Národního muzea. Praha, Česká republika.jpg

Чоловік з бричкою на вулиці Києва

Karel Chotek, 1911. OAE_n1048 Sbírka Národního muzea. Praha, Česká republika
Люди біля торгівельник кіосків. Київ. Karel Chotek, 1911. OAE_n1035 Sbírka Národního muzea. Praha, Česká republika.jpg

Люди біля торговельних кіосків. Київ

Karel Chotek, 1911. OAE_n1035 Sbírka Národního muzea. Praha, Česká republika
Люди на ринку. Київ. Karel Chotek, 1911. OAE_n1049 Sbírka Národního muzea. Praha, Česká republika.jpg

Люди на ринку. Київ

Karel Chotek, 1911. OAE_n1049 Sbírka Národního muzea. Praha, Česká republika

Простором етнографічних та антропологічних досліджень Хотека була Чехія та Словаччина, зокрема словацькі території на межі з Угорщиною. Побував учений і на Балканах та Північному Кавказі. Технологічний прогрес того часу вже давав науковцям змогу фотографувати поза кабінетами та студіями. А винайдення слайд-плівок замінило давній незручний процес фіксації зображень.

Світлини київської мандрівки Хотека зберігають у фондах Національного музею в Чехії. На них – атмосфера тогочасного міста. Ринки, вулична їжа, кінний транспорт, людські натовпи. Фотоапарат вловив і народний одяг містян, і краєвиди міста, пристань на Дніпрі, будинки та храми.

Перед храмом у Києві. Karel Chotek, 1911. OAE_n1024 Sbírka Národního muzea. Praha, Česká republika.jpg

Перед храмом у Києві

Karel Chotek, 1911. OAE_n1024 Sbírka Národního muzea. Praha, Česká republika
Погляд до внутрішнього дворику храму. Київ. Karel Chotek, 1911. OAE_n1019 Sbírka Národního muzea. Praha, Česká republika.jpg

Погляд до внутрішнього дворику храму. Київ

Karel Chotek, 1911. OAE_n1019 Sbírka Národního muzea. Praha, Česká republika
Православний піп у чорній рясі. Київ. Karel Chotek, 1911. OAE_n1041 Sbírka Národního muzea. Praha, Česká republika.jpg

Православний піп у чорній рясі. Київ

Karel Chotek, 1911. OAE_n1041 Sbírka Národního muzea. Praha, Česká republika
Погляд на Києво-Печерську Лавру. Karel Chotek, 1911. OAE_n1063 Sbírka Národního muzea. Praha, Česká republika.jpg

Погляд на Києво-Печерську Лавру

Karel Chotek, 1911. OAE_n1063 Sbírka Národního muzea. Praha, Česká republika
Погляд на київські храми. Karel Chotek, 1911. OAE_n1015 Sbírka Národního muzea. Praha, Česká republika.jpg

Погляд на київські храми

Karel Chotek, 1911. OAE_n1015 Sbírka Národního muzea. Praha, Česká republika

На світлинах Карела Хотека зображено церкву Святого Миколи Доброго – храму на Подолі, збудованого 1807 року за проєктом Андрія Меленського (зруйнований  у 1930-х). Богоявленський собор – головну святиню Київського Братського Богоявленського монастиря, зведену за меценатські кошти Івана Мазепи у 1690–1693 роках (зруйнований 1935-го). Церкву Успіння Богородиці Пирогощі – катедральний собор міста доби Середньовіччя біля підніжжя Замкової гори на Контрактовій площі (зруйнований 1935-го).

Під час Другої світової війни Карел Хотек працював у Етнографічній комісії Чеської академії наук і мистецтв. Його основним науковим інтересом були етнографічні та антропологічні дослідження слов’ян. У 1945 році Хотек повернувся до Карлового університету, де очолив етнографічну катедру. У 1947–1948 роках ще більше зосередився на фотомистецтві – працював у Державному інституті фотографії.

Вулиця в Києві. Жінка в традиційному одязі. Karel Chotek, 1911. OAE_n1059 Sbírka Národního muzea. Praha, Česká republika.jpg

Вулиця в Києві. Жінка в традиційному одязі

Karel Chotek, 1911. OAE_n1059 Sbírka Národního muzea. Praha, Česká republika
Вулична торгівля у Києві. Karel Chotek, 1911. OAE_n1033 Sbírka Národního muzea. Praha, Česká republika.jpg

Вулична торгівля у Києві

Karel Chotek, 1911. OAE_n1033 Sbírka Národního muzea. Praha, Česká republika
Жінка з хлопчиком на ринку. Київ. Karel Chotek, 1911. OAE_n1026 Sbírka Národního muzea. Praha, Česká republika.jpg

Жінка з хлопчиком на ринку. Київ

Karel Chotek, 1911. OAE_n1026 Sbírka Národního muzea. Praha, Česká republika
Вулична їжа на ринку в Києві. Karel Chotek, 1911. OAE_n1013 Sbírka Národního muzea. Praha, Česká republika.jpg

Вулична їжа на ринку в Києві

Karel Chotek, 1911. OAE_n1013 Sbírka Národního muzea. Praha, Česká republika
Вулична торгівля на вулицях Києва. Karel Chotek, 1911. OAE_n1053 Sbírka Národního muzea. Praha, Česká republika.jpg

Вулична торгівля на вулицях Києва

Karel Chotek, 1911. OAE_n1053 Sbírka Národního muzea. Praha, Česká republika
Жінки біля кіосків. Вулична торгівля у Києві. Karel Chotek, 1911. OAE_n1057 Sbírka Národního muzea. Praha, Česká republika.jpg

Жінки біля кіосків. Вулична торгівля у Києві

Karel Chotek, 1911. OAE_n1057 Sbírka Národního muzea. Praha, Česká republika.jpg
Атмосфера вуличної торгівлі в Києві. Karel Chotek, 1911. OAE_n1060 Sbírka Národního muzea. Praha, Česká republika.jpg

Атмосфера вуличної торгівлі в Києві

Karel Chotek, 1911. OAE_n1060 Sbírka Národního muzea. Praha, Česká republika
Жінки з товаром на плечах йдуть вулицями Києва з ринкової площі. Karel Chotek, 1911. OAE_n1054 Sbírka Národního muzea. Praha, Česká republika.jpg

Жінки з товаром на плечах йдуть вулицями Києва з ринкової площі

Karel Chotek, 1911. OAE_n1054 Sbírka Národního muzea. Praha, Česká republika
Київ. На ринку. Karel Chotek, 1911. OAE_n1016 Sbírka Národního muzea. Praha, Česká republika.jpg

Київ. На ринку

Karel Chotek, 1911. OAE_n1016 Sbírka Národního muzea. Praha, Česká republika
Київ. Атмосфера на ринку. Karel Chotek, 1911. OAE_n1032 Sbírka Národního muzea. Praha, Česká republika.jpg

Київ. Атмосфера на ринку

Karel Chotek, 1911. OAE_n1032 Sbírka Národního muzea. Praha, Česká republika
Чоловік у чорній сукні з капелюхом (жебрак). Київ Karel Chotek, 1911. OAE_n1028 Sbírka Národního muzea. Praha, Česká republika.jpg

Чоловік у чорній сукні з капелюхом (жебрак). Київ

Karel Chotek, 1911. OAE_n1028 Sbírka Národního muzea. Praha, Česká republika
Ринок у Києві. Karel Chotek, 1911. OAE_n1031 Sbírka Národního muzea. Praha, Česká republika.jpg

Ринок у Києві

Кarel Chotek, 1911. OAE_n1031 Sbírka Národního muzea. Praha, Česká republika
Київ. На ринку. Karel Chotek, 1911. OAE_n1020 Sbírka Národního muzea. Praha, Česká republika.jpg

Київ. На ринку

Karel Chotek, 1911. OAE_n1020 Sbírka Národního muzea. Praha, Česká republika
Торгівля в Києві. Karel Chotek, 1911. OAE_n1025 Sbírka Národního muzea. Praha, Česká republika.jpg

Торгівля в Києві

Karel Chotek, 1911. OAE_n1025 Sbírka Národního muzea. Praha, Česká republika
Погляд на пристань. Київ. Karel Chotek, 1911. OAE_n1014 Sbírka Národního muzea. Praha, Česká republika.jpg

Погляд на пристань. Київ

Karel Chotek, 1911. OAE_n1014 Sbírka Národního muzea. Praha, Česká republika
Вулиця та огорожа у Києві, найбільшому місті України. Karel Chotek, 1911. OAE_n1029 Sbírka Národního muzea. Praha, Česká republika.jpg

Вулиця та огорожа у Києві, найбільшому місті України

Karel Chotek, 1911. OAE_n1029 Sbírka Národního muzea. Praha, Česká republika.jpg

Схожі матеріали

kino.jpg

Там, де кіно відчувають на дотик

dzembronja.jpg

Old_khata. Хранителі старого раю

crym-seo.jpg

Ув'язнені в Криму

luisa-bojd.jpg

Скарби з фотокамери Луїзи Бойд

3.jpg

Київ у часі проголошення злуки

listing 2_new 2.jpg

Братство. Володарі перснів

600.jpg

"Я танцював для світу – а найближчі ніколи не бачили цього", – Серж Лифар

rainfuss_03.jpg

Світ, якого більше немає

6.jpg

Сергій Єкельчик: “При нацистській окупації кияни використовували ті ж самі стратегії виживання, що й при радянській”