Дідух чи ялинка. Галина Пагутяк

11:26, 30 грудня 2024

дідух

Не знаю, чи мій прадід Іван, 1847 року народження, ставив ялинку на Різдво, але старший на 40 років дід Григорій ставив. Її підвішували до сволокабалка під стелею, бо дітей було багато. А хата маленька, з курми під п’єцомпічка, і часом з новонародженим телятком. Мама з сестрами вирізали з паперу ангеликів та зірочки, робили з вати прикраси, вішали горішки і яблука, і либонь, цукерки, бо ця традиція передалася і нам, дітям. 

galyna-pagutiak.jpg

Галина Пагутяк

письменниця, лавреатка Шевченківської премії з літератури

Задля ялинки мама купувала найдорожчі цукерки фірми "Світоч": "Трюфелі", "Супутник", "Червоний  мак", "Регіна", "Спартак", потім ми їх тихенько тягали, а мама вдавано сердилася, бо вдома ніхто не їв ласощі потай. У нас були фантастично красиві скляні іграшки, наприклад, сова з 6 совенятами на прищіпках. Ще ми вирізали гірлянди з кольорового паперу. За все моє життя не було такого, аби в нашому, а згодом у моєму новому домі не було ялинки, тепер вже великої, штучної. І я щороку її оновлюю, намагаюся знайти скляні фігурки українського виробництва. Бо для мене ялинка — найтепліший спогад дитинства, а крихкість скляних іграшок нагадує про крихкість існування. І я знаю, як зі жменьки вати зробити гарну гірлянду, як вирізати з паперу сніжинку.

І Миколай до нас приходив — приносив цукерки. Найдорожчі, і ми ділилися ними з батьками. Мама в дитинстві теж отримувала під подушку Миколая — яблучка, горішки, печево і найпростіші цукерки, бо такі були часи. Дитина виростала, і більше їй не клали нічого під подушку.

різдво
Ілюстрація Богдани Давидюк

Але пишу я не для того, щоб хтось поринув у ностальгійні спогади і пустив сльозу. А щоб не було отого щорічного передноворічного хитання маятника — ялинка чи дідух. Природність свят для мене особливо важлива. І я поясню чому. Вносити дозовано "рустикальність" у міські квартири з євроремонтом та сучасним інтер’єром, та ще людям, які наживо не бачили серпа і снопа, обв’язаного перевесломДжгут із скрученої соломи для перев'язування снопів, звісно, можна, але перетворювати це на якийсь, перепрошую, етнографічний талібан, кумедно і шкідливо. Дідо приносив перед Святою вечерею сніп, і він був особливий, бо робили його ще у жнива зі збіжжя, що виростила родина на власній землі, і ставив на покуті. Після свят його спалювали в печі. Різдвяні ритуали були всі зрозумілі, ними родина спілкувалася зі землею і небом, всією армією духів, шукала знаки, що віщували майбутнє. І водночас всі, абсолютно всі люди в нашому селі, ставили ялинки, які були символом дерева життя. Навіть самотні бабусі, що не мали в хаті дітей, і онуки до них не приїжджали на свята, вбирали ялинки, бо ж колядники можуть прийти, а хата виглядає не святково.

Мій вуйко Іван, коли приїжджав до нас в гості, казав, що заховав на стриху ангела з ялинки, але де я не зазирала не могла знайти, щоб йому віддати. І якось він сам поліз на стрих, мав уже добре за вісімдесят, і знайшов свого серафима — голівку з крильцями, яку чіпляли до стовбура нагорі. Я можу тільки уявити, як багато означала для вуйка ця прикраса з картону, але не знаю чому він сховав її там. І вже не спитаю…

Теперішніх дідухів, майстерно виплетених із соломи, продають на базарі, і то вже не те. Воно відгонить комерцією, це лише скульптура малої форми. І я не хочу бачити її в своєму міському домі. Мрію колись посіяти жменьку жита чи пшениці коло батьківської хати, і потім зробити з неї свого дідуха. Тоді це буде благословення, а не профанація священної праці хлібороба. Моє селянське коріння сягає надто глибоко, щоб я дурила себе чужою працею.

Розумію, що це не сподобається багатьом людям, але зі спогадів заможних львів’ян 1920-30-х років відомо, що різдвяні страви вони подавали у порцеляні й кришталі, стіл сервірували по-світськи, і не ставили дідуха, якщо не мали маєтності чи родини в селі, де для них його майстрували свої, а не чужі. І то не було розкоріненням, то була повага до священної праці хлібороба, який вносив до хати те, що виростив сам. А традиційні страви, їх споживання — це теж повага до землі та її плодів, якими має право користати кожен. Різдвяні страви мали символічне значення і дарували здоров’я родині, все було збалансоване і приносило тільки користь. Ті гастрономічні оргії, які влаштовують у наступні два дні свят наші сучасники, дуже часто хіба спустошують родинний бюджет і шкодять здоров’ю.  

Дочитали до кінця? Підтримайте редакцію "Локальної історії" на Patreon!

Схожі матеріали

СЕО_лепкий_1.jpg

Богдан Лепкий: На порозі. Різдвяне оповідання

19 (2)

Від каші з шафраном до куті і колива. З історії рису в Україні

Промо Зірка 960 560

Різдвяна зірка. Зірка. Освітити правильний шлях

Колядки_1200х630

"Нова радість стала" і "Добрий вечір тобі, пане господарю": 5 фактів про найпопулярніші колядки

гуцули малі

Кольорове Закарпаття століття тому: Рудольф Гулка й віднайдення загубленого фотосвіту

Вертеп з жіночого монастиря Ордену сервіток в Інсбруці, XVIII століття. Джерело Bayerische Nationalmuseum

Вертеп. Свято оживає

PZ_Malanka_Vashkivtsi_2010_6622.jpg

Переберія на Маланку. Фоторепортаж з українського карнавалу

270812810_4672846756126407_4252590354388485817_n

Як на Донеччині колядували. Історія одного різдвяного селфі

сео коляда

"Чи веселити, пане-ґаздо?": як колядували на Закарпатті