Нову капсульну колекцію вишиванок представив бренд Etnodim. Команда почерпнула натхнення з журналу "Нова Хата"1925–1939, який у Львові видавала жіноча кооператива "Українське Народне Мистецтво". Цінності видавців майже столітньої давнини виявилися напрочуд близькими творцям сучасного українського одягу.
Олександра Бодняк
журналістка
Новий український стиль
Бренд вишиванок Etnodim вже не вперше звертається до української історії та культури. Серед його виробів є сорочки, присвячені філософу Григорієві Сковороді, народним казкам, традиціям Різдва, бандурі, харківському будинку "Слово".
— Через одяг бренд має можливість розповідати надзвичайні історії про українську культуру, видатних українців, — зазначає Мано Глонті, артменеджерка бренду Etnodim. — А також вшановувати їхню працю та передавати багату ідентичність нашому поколінню.
Журнал "Нова Хата" створили представники львівської інтелігенції 1920-х, які прагнули відвадити українок від читання модних польських журналів. Цей часопис пропонував нові погляди на український побут, наповнення оселі, моду та одяг. Висвітлював основні проблеми жіночого руху, ознайомлював із західноєвропейськими та світовими проявами емансипації.
На сторінках "Нової Хати" поміж нестандартних рецептів квасолевої зупи можна натрапити на поради щодо облаштування інтер’єру в українському стилі, на елементи вишивки в модному одязі, на історії про видатних українок. "Нова Хата" плекала народну культуру, переосмислювала її та залюблювала в неї. Також журнал формував естетичний смак галицького жіноцтва. В одному з номерів пропонували впровадити національні мотиви навіть у пляжні речі: створити бюстгальтер із квітчастої хустки чи на парасольці вишити орнамент "Яворівський стіб".
Ефектний візуальний стиль журналу творили молоді й уже знані художники: Галина Мазепа, Ольга та Олена Кульчицькі, Святослав Гординський, Микола Бутович.
Зв’язок поколінь
Одяг може якнайкраще передавати позицію людини й розкривати її сутність. Через вишиті сорочки, у яких поєднуються традиція і новаторство, проявляються тяглість історії, зв’язок різних поколінь українського жіноцтва. Вони акцентують на їхній ідентичності та слугують щоденним маніфестом.
— Нам імпонують цінності, які свого часу почав транслювати журнал "Нова Хата". Ми хочемо їх продовжити, — ділиться Мано Глонті. — Насамперед нас об’єднують мотиви. Видавчині "Нової Хати" хотіли навчити свою аудиторію вмонтовувати традиційний український стиль у сучасну моду. А ще вони мали чітку позицію: закликали читачок любити свою українськість. Це перегукується із сьогоденням, надихає і дає сили продовжувати боротьбу.
– Коли я дізналася про журнал "Нова Хата", занурилася в його сенси й позицію, то була вражена, — стверджує Юлія Єфімчук, дизайнерка Etnodim. — Це видання можна порівняти з сучасними концептуальними глянцями. Розповісти про журнал через одяг — чудова ідея. Так ми зможемо привернути увагу до історії та долі жінок, які в непростий час прагнули зробити світ кращим.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:
Для жінок, які не обмежують себе
Нова капсульна колекція складається із двох унісекс сорочок. Перша — Nova Khata 1925 — вільного крою, із ґудзиками. Лляна, вишневого кольору з чорним монохромним орнаментом. Має довгий вшивний рукав зі спущеним плечем. По низу рукава — манжет із вишивкою, застібка — ґудзик. Класичний комір декорований вишивкою.
— Джерелом натхнення для цього орнаменту стала обкладинка третього номера журналу "Нова Хата", — коментує дизайнерка. — Вона зачарувала мене незвичайною графікою Миколи Бутовича, у якій поєднані монохромні кольори, геометричні й рослинні орнаменти. Це створює враження "нової хвилі" у графічному оформленні. Для нових вишиванок хотілося знайти щось, що було сучасним сто років тому і є актуальним сьогодні.
Друга сорочка — Nova Khatа 1930 — також вільного крою, із ґудзиками. Лляна, чорного кольору з червоним монохромним орнаментом. Має довгий вшивний рукав зі спущеним плечем. По низу рукава — манжет із вишивкою, застібка — ґудзик. Класичний комір декорований вишивкою. Орнамент пілочки має продовження по спинці виробу.
— Часом до журналу, який замовляли постійні читачі, додавали поштівки із зібраними редакцією автентичними орнаментами, — розповідає Юлія Єфімчук. — За основу для сорочки Nova Khatа 1930 я взяла орнамент з листівки "Взори полтавські". Основним акцентом стала геометрично стилізована квітка, що вдало доповнить і чоловічий, і жіночий образи.
Орнамент сорочок із капсульної колекції "Нова Хата" покликаний надихати на створення власних образів. Ці вишиванки — для жінок, які не прив’язують свого стилю до гендерних уявлень про одяг і не вписують себе в суспільні рамки.
Дочитали до кінця? Підтримайте редакцію "Локальної історії" на Patreon!