Звіздарство з Надсяння

13:20, 20 грудня 2024

7а

Кожний регіон України плекав свою традицію виготовлення різдвяних атрибутів. Звізди з Надсяння унікальні тим, що мають об’ємну напівсферичну форму — "живіт" — і непарну кількість ріжків. Ще вони обертаються, а ріжки-промені в них рухомі. Традицію надсянського звіздарства відтворює Богдан Новак, який походить із депортованого українського села Мацьковичі, що за 10 км від Перемишля.

1550449

Олександра Бодняк

журналістка

Року 1939 у Мацьковичах було 1980 жителів, більшість — українці, греко-католики. Але вже через п’ять років українців там не стало: 1944-го Польська Народна Республіка та Українська РСР підписали договір про обмін населенням. Він передбачав добровільне переселення українців із Польщі на окуповану Союзом територію, а поляки мали покинути свої домівки в Україні.

Однак українці не хотіли покидати своїх етнічних земель, навіть попри суттєве обмеження у правах. Тож упродовж 1945 року їх виселяли примусово, залучивши польську армію.

7A4A1033

Богдан Новак

Усі фото Надії Марченко

Сто сімдесят українських родин із села Мацьковичі загнали в товарні вагони, двері яких аж за два тижні відсунули в полі неподалік Львова. Сорок вісім сімей осіли в Дублянах, серед них й Новаки. Богданові тоді було приблизно місяць від народження. Його старшим братам — 6 і 7 років.

— Хто мене навчив робити звізди? Батьківський дух, дух Надсяння. Коли мені було 7–8 років, старші брати вже робили різдвяні звізди, а я дуже любив дивитися за тим, — розповідає пан Богдан.

Ми перебуваємо в його невеликій майстерні в Дублянах. Каже, що за професією він — економіст, а за покликом душі — будівничий.

"Звізда, яка танцює"

Надсянські звізди мають напівсферичну форму й непарну кількість ріжків. А якщо майстер постарається, то звізди "танцюють" — обертаються навколо центру, а ріжки-промені рухаються за допомогою тиблів. Ще один нюанс конструкції у тому, що один чи кілька ріжків не прикріпляли до кінця, щоб із великою звіздою можна було увійти до приміщення з низькими дверима. Незакріплені ріжки просто складали і розкладали.

На початку Різдвяного посту сільська молодь у Мацьковичах збиралась у трьох хатах-читальнях (село було велике, простягалось на 8 кілометрів) та майструвала різдвяні звізди, щоб потім позмагатися, чия краща.

7а
Колаж Надії Терещук

У книжці "Творці різдвяних звізд" Дарії Ковальчук є фото, зроблене в Мацьковичах 1942 року. На ньому — триметрова в діаметрі сферична різдвяна звізда із 23 променями. Чому кількість ріжків була непарною, Богдан Новак не знає. Сам дивується — адже для такої несиметричної конструкції значно важче зробити обрахунки.

Найбільша різдвяна звізда, яку створив майстер, присвячена Соборності України. Нині вона перебуває у Патріаршому соборі Воскресіння Христового УГКЦ у Києві. Має три метри в діаметрі та 25 ріжків — як регіонів України. Важить 20 кілограмів. Оздоблювала її художниця і звіздарка Юлія Гризлюк. Її тато Михайло Швець — один із учнів Богдана Новака.

Загалом українська різдвяна звізда, розповідає Богдан Новак, традиційно має чотири промені, що дивляться на чотири сторони світу. Ще є восьмикутні — як церковна баня. Тепер він робить різні — і з парною, і з непарною кількістю ріжків.

— Я всякі звізди робив, але лише не п’ятикутні, бо то є зло, — розповідає пан Богдан.

Різдвяну звізду з Надсяння виготовляють із дерева, що легко гнеться: ясена або дуба. Планки, з яких роблять обручі, вимочують та запарюють, надаючи їм форму кола. До двох однакових кіл кріплять хрестовину, вал і ріжки, останні з’єднують між собою сосновими планками — платівками.

 — Починаємо виготовляти з центра, до нього монтуємо пірамідальні ріжки — маю приспособлення для цього. Головне, звіздар має задатися ціллю — як він бачить звізду. Все залежить від фантазії, — пояснює майстер і додає, що звіздарство поєднує у собі геометрію, образотворче мистецтво й ази будівельної справи.

Раніше у звіздах, щоб вони сяяли, встановлювали свічки. Тепер світло йде від гірлянд на батарейках та Led-ліхтариків. Раніше оздоблювали підручними матеріалами, переважно папером, просоченим олією, у радянський час — газетами, які фарбували. Втім Богдан Новак не декорує своїх звізд: виготовляє лише каркас, решта — на смак майбутнього власника.

 — Колись ми були бідні, але хотіли мати звізду. Зараз стільки матеріалів для оздоблення на вибір, та мало хто хоче цим займатися. Та колись і зими були цілком інакші, і віншування не про горілку, — розмірковує майстер.

Їх більше не розбивають

Наприкінці 1940-х років звізда "Надсянська" вже ходила в Дублянах: її виготовив майстер-переселенець із Мацьковичів Ілько Пись. Коли в місті вперше розбили різдвяну звізду на церковному подвір’ї, це дуже здивувало місцевих жителів.

— Після закінчення коляди різдвяну звізду розбивали на подвір’ї церкви — щоб її дух линув селом. А хто з молоді вхопить якусь частинку — ріжок, ще щось, на того в тім році чекає радість — шлюб, — пояснює Богдан Новак традиції рідного села, які депортовані принесли на Львівщину.

Ще одна причина, щоб розбити звізду, — спонукати молодь опановувати звіздарство, щоб традиція жила та ширилася через руки нових майстрів. Це — найважливіше.

Різдвяні звізди пан Новак створював і в радянський час, коли все українське й духовне було під забороною. Інформація доходила до місцевих партійців, та покарання — ще одне виселення — чоловіка оминуло. Він згадує колядку, якої його з друзями ще в дитинстві навчило місцеве підпілля і за яку він "ой, як заробив": батьки дуже насварили, адже колядувати, тим паче проти влади, було заборонено. Колядка була така:

Новий рік вже ся начинає,
Партія колгосп закладає,
Автомати йдуть до хати,
Кажуть заяву підписати.

Одна з київських учениць Богдана Новака придумала гасло, під яким зараз працює він та інші майстри, що поширюють традиції українського Різдва: "А різдвяні атрибути в кожній хаті мають бути".

Щороку Богдан Новак виготовляє головну звізду Дублян, яку встановлюють поблизу місцевої Школи мистецтв імені Стефана Турчака — диригента, ще одного уродженця села Мацьковичі.

— Минулого року була воєнна звізда — я реставрував чотириріжкову з 1880-х років. Зараз маю задум зробити звізду перемоги добра над злом. Хочу, щоб ріжки танцювали, — розповідає Богдан Новак.

Працюючи в невеличкій майстерні на своєму подвір’ї, він підспівує:

Тешу, тешу патички
До різдвяної звізди,
Цвяшки, бляшки і решета —
Колядуймо, хлопці і дівчата,
А кабанчики ростуть
До Різдва ще доживуть,
Буде шинка з кропивою
Україна — із різдвяною звіздою.

Над звіздами пан Богдан працює упродовж року, сезонності тут немає. Наприклад, у червні створював звізду діаметром 1,8 метра для художниці-переселенки з Херсона, яка представлятиме її на фестивалі в Німеччині разом із різдвяним павуком та витинанками. У серпні проводив майстерки для дітей. У жовтні думав над звіздою року. Також часто реставрує старовинні різдвяні звізди — як-от звізду 1800-х років із приватної збірки львівського колекціонера Любомира Кушлика. Сьогодні звізди з Дублян розходяться по людях. Їх уже не розбивають.

Магія звіздаря

Розквіт популяризації звізди з Надсяння розпочався 2006 року. Тоді учень пана Богдана, доцент Української академії друкарства Олег Казьмірович дізнався про конкурс різдвяних звізд у Львові.

 — Першого місця нам тоді не дали. Але того року почалися мої майстерки: спочатку в Шевченківському гаю, потім в товаристві "Українська молодь — Христові, у церквах, школах. Зараз мої учні навіть дітей у садочках залучають. А я зробив для учнів годинник у формі звізди — вони тішаться, — розповідає Богдан Новак.

Майстрова учениця — львівська художниця Оксана Добуш — вчить дітей звіздарству в одному з Будинків творчости у Львові. Його учні є і серед учителів трудового навчання у школах міста. Цьогоріч звіздарство опановують учні Школи мистецтв імені Стефана Турчака в Дублянах. Окрім того, через учнів звізди з Надсяння дійшли до Хмельниччини, Київщини, Черкащини, Криму, а разом із волонтерами — до прифронтових зон.

Син пана Богдана звіздарством не займається. Йому подобається працювати з металом. Онуки поки що також мають інші плани в житті.

Окрім традиційної різдвяної звізди з Надсяння, Богдан Новак розробив свою методику виготовлення безкаркасної паперової. Розповідає, що коли дружина працювала в Італії, їхав до неї і взяв зі собою кольорового паперу. Там і придумав, як створювати звізди, що тримають форму, але не потребують специфічного матеріалу та багато зусиль. Упродовж відпустки виготовив п’ять звізд, які захопили італійців. Ця авторська методика, як і технологічний процес виготовлення звізди "Надсянської", описані у книжці "Творці різдвяних звізд".

Приблизно три роки тому Богдан Новак побував у селі Мацьковичі, де народився.

 — Церква — в руїнах, баня впала. Була жінка, яка займалася доглядом і ремонтом, але вона відійшла. Від нашої хати немає і сліду. Поробили гаражі, де були хати, стоять чужі машини. Лише старий цвинтар трохи до ладу доведений поляками, — розповідає Богдан Новак про село, якого вже немає на мапі України.

Тим часом одна зі звізд з Надсяння прикрашає іконостас у храмі прикордонної Мостищини. Інші пішли далі, за кордон, — до Польщі, Німеччини, Португалії, Італії, Нідерландів і далі світами. Вісімнадцять різдвяних звізд Богдана Новака побували на Різдво у Ватикані. Різдвяні звізди з депортованого села Мацьковичі є у багатьох областях України. Віримо, що вціліли й у тимчасово окупованому Криму.

— Українські словники подають слово "звіздар" як чаклун, який ворожить на зорях. Але я — не чаклун, я — майстер і вчитель. Хочеться, щоб наші словники по-новому розтлумачили звіздарство. Сподіваюсь, це народне українське мистецтво оцінять, — підсумовує Богдан Новак.

У липні 2022 року Міністерство культури України внесло традицію виготовлення різдвяної звізди з села Мацьковичі до Національного переліку елементів нематеріальної культурної спадщини. Тепер є плани долучити її до Списку нематеріальної культурної спадщини людства від ЮНЕСКО. Але щоб це сталося, звізда "Надсянська" потребує популяризації та поширення.

Дочитали до кінця? Підтримайте редакцію "Локальної історії" на Patreon!

Схожі матеріали

СЕО_лепкий_1.jpg

Богдан Лепкий: На порозі. Різдвяне оповідання

19 (2)

Від каші з шафраном до куті і колива. З історії рису в Україні

сео дідух

Дідух чи ялинка. Галина Пагутяк

Промо Зірка 960 560

Різдвяна зірка. Зірка. Освітити правильний шлях

Колядки_1200х630

"Нова радість стала" і "Добрий вечір тобі, пане господарю": 5 фактів про найпопулярніші колядки

гуцули малі

Кольорове Закарпаття століття тому: Рудольф Гулка й віднайдення загубленого фотосвіту

Вертеп з жіночого монастиря Ордену сервіток в Інсбруці, XVIII століття. Джерело Bayerische Nationalmuseum

Вертеп. Свято оживає

PZ_Malanka_Vashkivtsi_2010_6622.jpg

Переберія на Маланку. Фоторепортаж з українського карнавалу

сео коляда

"Чи веселити, пане-ґаздо?": як колядували на Закарпатті