Батьківщина гетьмана Вані

16:45, 20 березня 2025

DJI_0855

У невеликому селі Мазепинці, що за 15 кілометрів від Білої Церкви, — ані сільської ради, ані школи. Шкільний автобус щодня відвозить двадцять учнів до сусідніх Дроздів. Молодь звідси втікає, пенсіонери своє доживають, хати порожніють. Зате село, де мешкає лише 400 осіб, має свій герб — золотий хрест із місяцем та зіркою на червоному тлі. І давню історію, що сягає 1544 року. Саме тут народився Іван Мазепа. Минуло триста з лишком років, а він так і не став у рідних краях "своїм хлопцем".

Bez nazwy-1.jpg

Христина Коціра

журналістка

"Вічно коло Мазепи товчуся"

— Ваня він у мене. Я до нього прибирать ходжу. Він знає: яка б робота в мене не була, я до нього прийду. Вчора в десятій вечора поливала біля нього цвєточки, бо знаю — Ваня мене жде. Діти з мене сміються, кажуть — баба дурна. 

Надія Пилипенко стоїть поряд із високим парканом біля свого обійстя. На масивних воротах великими літерами написано адресу: вул. Івана Мазепи, 31. Жінка мешкає навпроти пам’ятника історичному герою, якого вона пестливо називає Ванею. То для інших Ваня — гетьман з історичних книжок. А для Надії Олександрівни — просто сусід, якому час до часу вона витирає ганчіркою голову. 

HOME6871 (1)

Пам'ятник гетьману Іванові Мазепі

Усі фото: Олександр Хоменко

— Село Мазепинці, вулиця Мазепи. Лише моє прізвище — не Мазепа, а Пилипенко, — пані Надія відчиняє ворота й запрошує нас на чай із малиною, яку щойно зібрала на своєму городі. 

На подвір’ї рясно цвітуть осінні квіти, у саду червоніють яблука, а великі грона синього винограду важніють під хатньою стріхою, наче хтось спеціально їх натикав. А ще скрізь висить патріотична кукурудза — із блакитним верхом. "Внук, як була революція, отак пофарбував", — пояснює жінка.

Погруддя Мазепі встановили поряд із хатою господині 1994 року. Поставили просто на городі. Пані Надія розповідає: прийшли і спитали, чи віддасть ділянку під парк із пам’ятником. Вона й віддала. За 28 років там виросли височезні сосни, а жінка чи то за звичкою, чи то через добре серце продовжує господарювати на чужій-своїй ділянці. Тільки замість картоплі садить квіти.

HOME7005

Надія Пилипенко

Запитую, чи отримує за це платню. Спопеляє поглядом: 

— Я вас умаляю, які гроші? Подяку дали. От висить, — показує на "Подяку від районної ради". — А якось один підприємець приїхав. Вже пізно було, всі сплять, лиш я біля Мазепи товчуся. Потім ще раз приїхав — я знов біля Мазепи. На третій раз привіз мені три ящики круасанів. Я йому кажу: а що це таке? А він мені: та я ото коли не приїду, ви вєчно коло Мазепи, то вам за це. А я ж не можу інакше. Власть міняється. А цвєточки і Мазепа залишаються, — обличчя пані Надії розпливається у щирій усмішці. Від того павутина зморшок вмить розбігається біля очей. 

На веранді, де ми п’ємо чай, гостювали туристи з різних куточків України та світу. Жінка частувала варениками навіть президента Леоніда Кравчука. Він відкривав пам’ятник. Двічі бачила в Мазепинцях і Віктора Ющенка: на освяченні церкви 2007-го і на відкритті меморіального комплексу козацької слави 2008 року. 

DJI_0849-1

Меморіальний комплекс козацької слави

Коли зводили меморіальний комплекс, поставили огорожу-частокіл, камінний хрест, дерев’яний млин та сторожові вежі й засадили парк. Однак до пуття справи не довели. Відтоді вежі струхлявіли. На етнографічному музеї висить великий замок, територія заросла бур’яном. А в парку місцеві збирають гриби. Екскурсоводів, які б розповідали туристам та й самим мешканцям, хто такий Мазепа і який стосунок має до Мазепинців, у селі нема.

— А що ви знаєте про Мазепу? — запитую пані Надію. 

— Та що я про нього знаю? — стенає плечима. — Нічого. Що гетьман. І що народився в нас, на Замку.

Замок, у якому не народився Мазепа

"Замком" у Мазепинцях називають околицю села над річкою. Історик і краєзнавець Євген Чернецький одразу попереджає: нічого надзвичайного там нема. Сам Чернецький живе в Білій Церкві. Вивчає генеалогію роду Мазеп і не раз бував у Мазепинцях. Пояснює, що є два типи історичних об’єктів. Перший — коли з одного погляду все очевидно, наприклад, умовна піраміда Хеопса. А другий — місце, на якому картина оживає лише зі слів історика: "Ось тут стояли козаки, ось там — польське військо, а тут проходила битва". Так-от, каже Чернецький, Мазепинці — з другого типу історичних об’єктів.

Замок виявився зарослим пригірком над широким лугом біля річки. Сьогодні тут подвір’я з хатою та городом — дача київського бізнесмена. Пан Євген запевняє: тут ідеальне місце для оборонного маєтку. 

HOME6865

Євген Чернецький

— Це мав бути оборонний двір, у стилі реконструйованої садиби Курцевичів з фільму "Вогнем і мечем". Навколо — частокіл, рів, всередині – споруди, які стоять захисним колом. Брама. Щось отаке. В рові могла бути вода, оскільки тут річка поряд, — уявляє собі пан Чернецький.

Донедавна краєзнавець разом з іншими істориками був певен, що Мазепа народився саме на Замку. Бо чого б із покоління в покоління передавали саме таку назву цієї місцини? До того ж саме на отаких рельєфах зазвичай і споруджували оборонні садиби. А ще тут час до часу виявляли підземні ходи. Чернецький їх бачив на власні очі і вважав, що вони могли походити із часів Мазепи. 

— Та 2006 року тут почали проводити розкопки. Очолювала їх Лариса Виногродська, археологиня Інституту археологіїНАНУ, фахівчиня з археології Доби козаччини. Вона розкопала – і стався шок! Кераміка Черняхівської культури є, Середньовіччя є, а Козацької доби — нема. Не знайшли тут кераміки XVI—XVII століть, — пригадує історик. Пояснює: знахідки означають, що в той час на місці Замку люди не мешкали. 

Мазепина могила

Відомо точно: Мазепи в цих краях з’явилися ще 1592 року. Польський король Сигізмунд ІІ подарував землі над річкою Кам’янка шляхтичеві Михайлові Мазепі-Калединському. Ким він доводився майбутньому гетьманові — невідомо. Євген Чернецький під час дослідження генеалогічного дерева Мазеп дійшов висновку, що Іван не був прямим нащадком Михайла, а походив із бічної гілки.  

— За часів Ющенка висунули припущення, що Мазепа народився не в Мазепинцях, а в Білій Церкві. Так вважав чернігівський історик Сергій Павленко. Він спирався на те, що в Білій Церкві зафіксований двір Мазеп. Дійсно, за документами такий двір є. Але про те, що Іван Степанович народився саме в Мазепинцях, написав Самійло Величко. Літописець особисто знав гетьмана і як полковий писар міг цю інформацію чути безпосередньо від гетьмана, — переконаний Чернецький.

DJI_0852 (1)

Храм Святителя Миколая побудований у пам'ять про стару дерев'яну Мазепинську церкву

Пан Євген вважає, що з’ясувати точне місце народження Мазепи можливо. Але для цього треба розкопати все село. Обійти кожну садибу в Мазепинцях, кожен город, зібрати всю кераміку, оформити повний реєстр знахідок — і вже з цього робити висновки. Чоловік певен: треба ґрунтуватися на історичних фактах, а не на легендах. Бо помилок уже наробили. 

— За селом є курган, або так звана Мазепина могила. "Могила" українською донауковою мовою, власне, і є курган. Це означає лише те, що цей він був розташований на землях Мазепи. Більше нічого не означає, — розповідає пан Чернецький.

За президентства Віктора Ющенка на Мазепиній могилі вирішили звести меморіал. Розповідали, що Олександр Меншиков пригнав сюди з Батурина полонених козаків і тут їх затоптала польська кіннота. 

— Це — цілковита нісенітниця. Утім на місці скіфського кургану, який охороняла держава, з подачі Ющенка зробили стрілецьку могилу. Його фактично спаплюжили. Тому все потрібно робити дуже делікатно, — стверджує пан Чернецький.

Сучасні "гетьмани"

На початку вересня у Мазепинцях тривають стандартні для цієї пори розкопки — картопляні.

Прямуємо на поле, на якому з десяток людей збирає виорану бульбу. Одна з жінок випрямляє спину і приглядається до нас. Господиня лану сподівалася, що йдуть помічники. Та коли почула, що журналісти, інтерес втратила. 

Збирачі врожаю заводять розмову про нових "гетьманів", до старого їм діла нема. 

— Ото Зєлєнскій казав: ви наплакалися, тепер будете сміяться. А ми не знаємо, сміяться нам чи плакать, — пенсіонерка Валентина в картатій сорочці і яскраво-червоних рукавицях відносить великий кошик із картоплею до мішка. 

— Дві тисячі гривень пенсії в мене. Чого мені сміяться? Не мала б городу, з голоду б померла.

— А вони ще на твій город налог поставлять. Ото тоді будеш знати, — підхоплює партнер зі збирання, худорлявий чоловік у робі із назвою місцевої агрофірми. 

— Еге ж. Вже щось там ставлять. На те налог, на се налог, — Валентина роздратовано вкидає картоплю у кошик.

Наймолодший серед збирачів — Олександр. Розповідає, що має постійну роботу, власний трактор, тримає бичків на продаж. Переймається: ще трохи – і село куплять разом із ним.

— Зєлєнскому три года лишилося. Продавати вже нічого, ото вони й прийняли той закон про землю, щоб останнє продать, — аргументує чоловік.

Питаю Олександра, чи продав би свій пай.

— Та нє. Дають десять тисяч доларів. Якби дали стільки, що можна дитині квартиру купить, я продав би. А так нє. Що з тих 10 тисяч?

— А ти продай і на отдих поїдь, — пані Валентина заражає компанію гучним реготом.  

— Ага. На Мальдіви, — сміються усі гуртом. 

Минуле цікавить місцевих набагато менше, ніж теперішнє та майбутнє.

Бунт проти Мазепи

На лавці біля охайного подвір’я — величезна плюшева миша. Поряд із нею бігає трійка молодих кіз. Ще дві дорослі скубуть траву на прив’язі. На паркані — табличка: Мазепи, 21.

До 2016 вулиця називалася Радянською. Ніхто тим особливо не переймався. А коли до Мазепинців дійшла декомунізація і голова сільради запропонувала змінити Радянську на Мазепи, мертвий гетьман не на жарт збурив нащадків. У селі почався бунт. Проти Мазепи. За Миру чи Дружби.

— Було декілька пропагандистів, що сильно знають історію і хто такий Мазепа. Кричали, що він — зрадник. "Зараз назвемо Мазепи, потім власть поміняється і знов почнуть міняти назви, то хай буде вулиця Миру". Оце таке було тут у лютому 2016 року, — розповідає Володимир Макаренко. 

Хата Макаренків — перша на колишній Радянській, центральній вулиці села. Сім’я була з тієї меншости, яка захотіла жити на Мазепи. 

HOME7130 (1) (1)

Валентина Марченко-Макаренко

Вказівник із новою назвою пан Володимир замовив у Білій Церкві, такий, "щоб здалеку було видно". Але його випередили. Першими поміняли «явки й паролі» якраз противники перейменування.  

— Ті, що найбільше кричали проти, зразу швиденько вивісили таблички на воротах: вулиця Мазепи. Ото наш такий народ: прийшли одні — махають червоними прапорами, потім інші — вже вони коло Ющенка, Партія Регіонів — вже з синіми прапорами, почалась революція — повдягали вишиванки і вже революціонери. 

Володимир Макаренко народився у Мазепинцях 1960 року. Його мама теж звідси, народилася 1928-го. Від XVII століття село не змінювало назви. І дивом лишилося Мазепинцями навіть у радянський період. Совєти двічі намагалися перейменувати поселення на Кам’янку — врешті дали селу спокій. 

— У свідоцтві про народження, у паспорті, у мене всюди написано: місце народження — село Сидори. Це сусіднє село. Там сільрада була. На всіх печатках, у всіх документах писали: Білоцерківський район, село — або Сидори, або Дрозди. Мазепинці ніде не фігурували. Якби печать із Мазепинцями попалася десь Хрущову чи Брежнєву, то було б ого! Не було на офіційних документах Мазепинців. Через те назва і збереглася, — міркує пан Володимир. 

Після відновлення незалежности Мазепинці стали цікавими, до села гетьмана Мазепи потягнулися туристи. Та що їм тут робити? — запитує пані Валентина, дружина пана Володимира.  

— От якби музей відкрили, корчму якусь поставили. А то приїжджають цілі автобуси, люди йдуть до пам’ятника та й по всьому. Ніхто їм нічого не розкаже. 

Байки про Мазепу

Розказати — можуть. Якщо погуляти селом, можна наслухатися байок. Микола п’є пиво біля сільмагу й оповідає нам легенду, яку вважає цілковитою правдою. Мовляв, Мазепа в них не лише народився, а й похований. Миколі нема діла до того, що навіть історики конкретного місця поховання не знають. У нього свої дані: Мазепа покоїться у кургані, якраз у Мазепиній могилі. Колись там було поле, переконує співрозмовник, а після того, як гетьмана поховали, козаки шапками наносили землю і насипали пагорб.

Надія Пилипенко, яка вже 28 років змиває бруд і пташиний послід із гетьманової голови, розповідає історії новітнього часу. Через два роки після встановлення пам’ятника на велосипеді приїхав чоловік. Поклонився гетьманові й посадив біля нього чотири кущі калини. Зайшов на подвір’я, випив із її батьком шклянку портвейну і поїхав собі геть — десь аж у Таращанський район. Наступного дня у Мазепинцях довідалися, що того чоловіка дорогою додому на смерть збила машина.

HOME6857 (1)

Пам'ятник гетьману Іванові Мазепі

— Коли тут все перебудовували, міняли плитку, калину хотіли викорчувати. Я прибігла. Як розказала хлопцям, звідкіля та калина, вони аж завмерли, зразу відповіли: нє, ми її трогать не будемо.

Із чотирьох кущів дожило три. Щороку вони рясно вкриваються червоними, як кров, ягодами і змушують веселу пані Надю пригадувати ту сумну історію.

— А як вам Мазепа як чоловік? Красивий? — запитує на прощання наш фотограф.

Надія уважно придивляється до гетьманового погруддя, немов бачить його вперше. 

— Та я знаю... — знічується жінка, — наче нічого так.

Дочитали до кінця? Підтримайте редакцію "Локальної історії" на Patreon!

Схожі матеріали

Katamaj-2

Мазепинка

дзвін Мазепи SEO

"Мазепин дзвін" миру, що зник у час Другої світової і знайшовся в Росії

Marina Trattner

“У шведських джерелах козаки – європейці”. Марина Траттнер про листи Карла XII та українські артефакти у Швеції

храми сео

Архітектура, яка має ім’я Івана Мазепи

Мазепа_СЕО.jpg

Як Москва проклинала Мазепу

333

"Доля гробниці нещасного гетьмана". Ілько Борщак про могилу Івана Мазепи

Marten's_Poltava

"Під Полтавою зрошено кровю нашу ідею державности". Віктор Андрієвський про значення Полтавської битви

Батурин_СЕО

Батурин: спотворена історія

сео

Іван Мазепа і Мотря Кочубей. Найдраматичніший роман в історії України: був чи не було?