"Та сама пані". Галина Пагутяк

15:30, 11 грудня 2023

Без имени-1

У 20-30-ті роки почалася повторна колонізація Західної України. Польща почала проводити земельну реформу, а для українців усі земельні реформи, незалежно від влади, закінчуються одним і тим самим — шоком і зубожінням. Хліб любить зростати у тиші. Як писала газета "Діло" у 1936 році про наших селян: "мають багато, щоб вмерти і замало, щоб жити".

galyna-pagutiak.jpg

Галина Пагутяк

письменниця, лавреатка Шевченківської премії з літератури

Політика осадництваПолітика заселення польськими колоністами західноукраїнських та західнобілоруських земель, яку проводив уряд буржуазно-поміщицької Польщі.  на й без того густозаселених землях Галичини призвела невдовзі до того, що українці стали емігрувати ще інтенсивніше, а полонізація шляхом переходу в римо-католицьке  віросповідання поширювалася ще більше. Власне, українцями їх влада в офіційних документах не називала, а "русинами", хоча в переписі населення графи про мову взагалі не було. Нагадаю, що хвиля національного відродження охопила всі соціальні групи українців на Заході, і це сприйняли негативно. Моїй мамі було близько восьми років коли однокласниця-полька назвала її русинкою, вона заперечила: "Я не русинка, я українка".

Кращі землі віддавали осадникам, з’явилися навіть маєтки прибулих поляків, і поводилися вони часто агресивно, на відміну від тих поляків, що мешкали тут віддавна і святкували разом з українцями Різдво та Великдень. Зрештою, і місцевим полякам тепер перепадало від колоністів. У Новоміській Посаді коло Добромиля побудував цілий маєток такий собі Журавський, який став карою Божою для сусідів. Убив одного чоловіка за межу, жахливо поводився зі слугами, міг побити селянку на вулиці, а його дружина з рушниці стріляла по людях. І нічого йому за це не було, доки не прийшли совіти і не виселили всіх осадників назад до Польщі.

1280px-Narcyz_Witczak-Witaczyński_-_Życie_codzienne_w_Osadzie_Krechowieckiej_na_Wołyniu_(107-204-2)

Військовий осадник з Креховецької слободи Волинського воєводства, 1928 рік

Фото: wikipedia.org

Українці збунтувалися і по містечках збиралися на віче, щоб ухвалити резолюцію та надіслати її до Львова і Варшави, але користі з цього було мало. Простіше було продати за безцінь свою вітцівщину і сісти на корабель до Америки. Та ж газета "Діло" натякала, що така бездарна політика польської влади готує ґрунт для комуністів, що вважали селянство  найнижчим суспільним прошарком та "ворожим елементом" і створили на Україні штучний голод. Зрештою, самі галицькі селяни збирали допомогу голодуючим, а поодинокі втікачі з-за Збруча розповідали, що діялося у 1933-му на Великій Україні. Хоч у таке повірити було важко.

Галицькі селяни мали "тісні роки" у 40-50 роках ХІХ столітті, але в них не відбирали останнього і австрійська влада бодай якось намагалася послабити тиск голоду. Хтозна чи вірили й самі галицькі комуністи в оточені військом села, у розстріл за 5 колосків, у канібалізм. Їм казали, що то все ворожа пропаганда, ось вам фільм "Кубанські козаки", де всі п’ють, їдять і співають. Ну і перед вторгненням у вересні 1939 року "визволителів" тут уже було досить радянських емісарів, які готували нову владу, складали списки неблагонадійних і колаборантів. На бік совітів стали безземельні чи дуже бідні селяни, які сподівалися отримати землю. А служили їм маргіналізовані елементи. Тому так швидко поїхали ешелони з виселеними куркулями в Сибір, а тюрми наповнились політичними в’язнями. Буквально за два місяці після того, як Україна нарешті возз’єдналася і галицькі селяни стали громадянами, щоправда, без паспортів СРСР. І знову земельна реформа, тепер уже у вигляді колективізації.

І тоді політично неграмотні, але мудрі селяни сказали про нову владу: "То та сама пані, тільки в іншій спідниці". Бо жодна влада ніколи не була доброю до тих, хто займається найшляхетнішою справою в світі — перетворює сонячну енергію на хліб. Цей афоризм з’явився тут-таки в Новому Місті, вже не місті, а селі, бо поляки крім земельної реформи провели ще й адміністративну, позбавивши старовинні містечка статусу.

Можливо не зовсім коректно проводити історичні паралелі, але непродумані й непрофесійні земельна і адміністративна реформи, які нав’язала нам теперішня українська влада, прикриваючись євроінтеграційним процесом, аж тягнуть за язик сказати про неї: "Та то така сама пані, тільки в іншій спідниці". І трудова еміграція шалена, і ті, хто був бідний, став ще біднішим. А московські емісари лізуть з усіх щілин на неокупованих територіях, пояснюючи, що "не все так однозначно", чи "не на часі", як ще недавно закликали: "Тихо, а то путін нападе". Хоча істина поруч: "Втративши село, ми втратимо державу".

Схожі матеріали

Пагутяк сео

Село Нове Місто. Галина Пагутяк

Липовецький квадрат.jpg

Гріх політичної наївності

церква уріж сео

Була собі церква. Галина Пагутяк

Пагутяк

Варязький інцидент. Галина Пагутяк

Борислав 1200

Гіркі землі Галичини. Галина Пагутяк

Пагутяк_СЕО.jpg

Як захисники історичної пам’яті “добувають” для українців сіль. Галина Пагутяк

kolgosp kapa 1947.jpg

Генеза селянської безпорадності. Галина Пагутяк

шухевичі сео

Фамілія. Віталій Ляска

1280px-Herburt_castle

Історія одного наклепу. Галина Пагутяк