Сумна чарівність речей. Галина Пагутяк

12:10, 15 квітня 2025

0209_Pechenizhyn_Vasyl_Havryshchuk.max-1920x1080

Перед Великоднем українські господині і господарі проводять важливу, зведену майже до сакральності, справу — весняне очищення, або, як кажуть галичани, "прятання". На часі зараз поради як позбутися непотрібних речей, спритні комерсанти навіть пишуть книжки на цю тему. Західна споживацька культура налаштована дуже радикально: здихайся старого мотлоху, щоб звільнити місце для нового. Особливо застерігають від вживання речей із тріщинами чи незначними пошкодженням, нібито вони випромінюють негативну енергію. Колись якийсь мудрагель радив мені замінити старі видання книжок новішими, бо стародруки "заразні". Уявляю, що б він сказав, якби побачив мого зачитаного до дірок, без закінчення "Робінзона Крузо" чи в не ліпшому стані "Вибрані твори" Нечуя-Левицького, або другий том Шевченка, виданий Франком у 1911 році. Уявляю, скільки мікробів там назбиралося.

Натомість я вважаю перфекціонізм хворобою, властивою середньому класу. Українці мене не схвалять, а японці зрозуміють зі своїм стилем вабі-сабі й культурою замальовування тріщин на посуді золотом — кінцугі. Вперше я побачила смарагдову миску зі золотими тріщинами у Греції, в Музеї східного мистецтва. Скільки надщерблених горнят, тарілок із тріщинами опиняться на смітнику, а це в основному посуд з уже неіснуючих фабрик порцеляни, яких колись не бракувало в Україні, і які вже розтягнуті по цеглині. Їх витіснив посуд з Китаю.

galyna-pagutiak.jpg

Галина Пагутяк

письменниця, лавреатка Шевченківської премії з літератури

Я сиджу зараз за старезним столом з дубовою стільницею, який аж ніяк не назвеш антикваріатом. Ніжки в нього пощерблені, на стільниці є сліди від ножів, зрештою, він займає багато місця. Кошмар перфекціоніста. Але це справжнє дерево, нефарбоване, яке служило не одному поколінню і переживе мене. Перед святами його відшкрібали, чистили піском і на ньому вистигав свіжоспечений хліб зі свого борошна. Позбутися його — все одно що відмовитися від своєї селянської ідентичности, свого коріння. Доки річ функціонує, доти вона потрібна.

У селі все ще користуються великою стільницею, де щонеділі мама місила тісто, ліпила вареники, а бабця робила стиранкустрава з борошна, звареного на воді або на молоці. Стільниця теж дубова, а бортики вже геть стерлися. Є тачівкакачалка, сточена, аж тонка, якою розкачували пеленички на вареники, трохи подзьобаний шашелем макогін, зовсім не схожий формою на ті, що зараз продають, потемніла колотівкаінструмент для збивання, зроблена з верхівки ялиці — скільки себе пам’ятаю, вона незмінна, старезна надщерблена дерев’яна ложка, якою так добре було розмішувати сало, що топили на смалець, сточений ніж... У нас про такі речі кажуть "вироблені", краще сказати "спрацьовані", але так кажуть про людей, а не про речі. Про сільських людей, які працюють до останнього, і як тільки перестають працювати, то вмирають.

Я забрала до Львова величезний дротований горщик, у якому є і тріщина, і дірка, але там можна зберігати горіхи. Дивлячись на нього, я уявляю, яка то кропітка праця сплести довкола горщика павутину з грубого мідного дроту. І як колись у селі з’явився чоловік, що мандрував, дротуючи горщики, це здебільшого були бідні євреї, й запитую себе: хто він був, звідки, як його приймали у тій хаті, що вже давно не існує… Можна про нього написати цілу книгу, про ті руки, які були порізані дротом, про те, як господиня приймала роботу, як його гостила, і як поволі блискучий дріт втрачав блиск, і ставав одного кольору з зеленою поливою. Про корів, від яких зливали в той горщик молоко, аби скисло, а зверху збирали сметану до тих недільних пирогів, що їх ліпили на тій стільниці, розкачавши тією ж тачівкою, а подавали з мачанкою зі сметани, пересмаженої з цибулею, яку треба було розмішувати дерев’яною ложкою. Я певна, що японці і тут би мене зрозуміли, але навряд чи їм би сподобалось, що повагу до речей тепер не успадковують, а потім у скансенах допитуються, для чого служила та чи інша річ, бо навіть якщо вони з села, то в нових кам’яницях нічого такого не збереглося.

0209_Pechenizhyn_Vasyl_Havryshchuk.max-1920x1080

Великдень у с. Печеніжин Коломийського р-ну Станіславської обл., 1965 рік

Фото з особистого архіву Василя Гаврищука

Колись, охоплена ностальгією, я поїхала до містечка Рудки, де при дорозі продають двовушні лозові кошики і привезла один до Львова. Він уже в мене років 15, і за цей час я встигла позбутися меблів, які розвалилися, бо були зроблені не з дерева, а з відходів деревини і ще всілякої токсичної хімії. А з кошика навіть кора не облущилася, мені навіть здається, що якби його посадити в землю, то він би проріс вербою.

Колись я надіслала знайомому музейнику світлину важкого молота з деформованим кінцем, ще подумала, що він ковальський. Але знайшла я його в цвинтарній шопі. Музейник сказав, що молот "вироблений". Ним забивають досі хрести в землю, дерев’яні чи залізні. Уявіть, скільки довелося потрудитися цьому інструменту, що пов’язаний зі смертю. Хоча ні — з надією на воскресіння сотень чи навіть тисяч моїх земляків.

Дочитали до кінця? Підтримайте редакцію "Локальної історії" на Patreon!

Схожі матеріали

сео дідух

Дідух чи ялинка. Галина Пагутяк

Ю._Павлович_(1874-1947).Маковія._Хресний_хід_до_криниці

Мак, мед, вода… Галина Пагутяк

Halyna_Pahytiak.jpg

Київ об’єднав Україну

Путін в ролі Невського_960х560_1

Путін в ролі Нєвского. Нові російські історичні темники

21457858_1447147775355050_6477748975362317588_o

Вінценосний. Пам'яті Павла Загребельного

165902-uk

Путін воює і програє свою останню війну. Тімоті Снайдер про поразку Росії

Стус

Сновиди веселого цвинтаря. Віталій Ляска

бортники млин 02

Фахверковий млин у Бортниках. Золота галицька провінція

сео хрещення

Влада чи Церква, закон чи благодать? Початки російської автократії та української демократії