Синдром рибки Дорі. Віталій Ляска

13:02, 15 жовтня 2024

5-2_Шевченко_Мати_new-2

Складні явища інколи легше пояснити через прості, а то й абсурдні речі. Як-от через американський анімаційний фільм "У пошуках Немо" (Finding Nemo), який 2003 року зняв режисер Ендрю Стентон. У ньому оповідається про рибу Марліна — надміру турботливого батька-одинака, який разом зі своєю подругою — синьою рибкою-хірургинею на ім’я Дорі — шукає зниклого сина Немо. Особливого шарму фільмові додає те, що мила Дорі страждає на короткочасну амнезію. Щокілька хвилин вона забуває те, що трапилося раніше, і знову змушена з допомогою Марліна здобувати нові знання, набувати досвіду.

liaska.jpg

Віталій Ляска

історик, головний редактор журналу "Локальна історія"

Більше про рух опору шістдесятників у випуску журналу "Локальна історія".

Замовити можна тут

Якщо абстрагуватися від фантастичної фабули, то синдром рибки Дорі спрощено, але пояснює таке явище, як соціальна амнезія, тобто коли людська спільнота втрачає спогади про минуле. Часто це відбувається внаслідок або примусового притлумлення спогадів (чого-чого, а примусу в часи тоталітаризмів у ХХ столітті українцям вистачало), або ж навмисного ігнорування окремих подій минулого на догоду сучасним трендам. Уперше така дошкульна аналогія мені спала на думку невдовзі після повномасштабного вторгнення Росії. Тоді українців різного віку, різного походження та соціального статусу охопила мода на все українське, особливо історію та культуру. Історичні факти та події базового шкільного рівня миттю стали унікальними та сенсаційними. Овва, а наші предки чинили спротив Москві ще не одне століття тому! Овва, ми мали письменників, які писали не лише про журбу під селянською стріхою! Овва, нонконформізм буває не лише політичним, а й мистецьким! Врешті, овва, історію, культуру чи мову може й не намастиш на хліб, але цемент для національного будівництва із них вряди-годи виходить хороший. Мій суб’єктивний спогад із тих часів — загальне захоплення курсом історії України у Єльському університеті, який прочитав Тімоті Снайдер. Те, що для американських студентів мало стати дороговказом серед туманних історії та географії Східної Європи, для частини українців стало відкриттям загальнонаціонального масштабу.

Проєкт "Українська історія: глобальна ініціатива", який започаткував Снайдер, тепер також схильні розглядати як своєрідну панацею, що допоможе переглянути та збагатити наші знання про минуле. Обраний за основу територіально-тематичний принцип, за словами візіонерів проєкту, має непрямо шукати відповіді на засадничі запитання: "Хто ми?", "Як уможливилась нація?" тощо. Інакше кажучи, йдеться про побудову нового українського ґранднаративу, слова, від якого Михайло Грушевський, творець «Звичайної схеми "русскої" історії» невдовзі здригатиметься у домовині. Вкупі з концепцією інтегрованого курсу історії для шкіл, який нещодавно задекларувало Міністерство освіти і науки України, це спричинило бурхливу дискусію, яку так і кортить окреслити парафразом назви книжки Івана Дзюби "Інтернаціоналізм чи русифікація?" — глобальність чи деукраїнізація, або ж яке майбутнє очікує українське минуле?  

1_Шевченко_Мати_new-2

Алла Горська, Опанас Заливаха, Галина Зубченко, Людмила Семикіна, Галина Севрук. Ескіз вітража "Шевченко. Мати", 1964 рік

Із колекції Національного музею літератури України. Ілюстрацію надала Артфундація "Дукат"

Така дихотомія цілком штучна й напрочуд небезпечна. Вона породжує абсолютно шкідливі аргументи на кшталт того, що історію України мають писати лише українці, бо ж за такою логікою і Роберт Конквест, і Джеймс Мейс, і навіть політичний канадієць Орест Субтельний безапеляційно поступаються українським історикам радянського вишколу. Вона ж провінціалізує українську минувшину, позбавляє її панорамности та відроджує уже заяложену самобутність. Однак вона має й інший кінець: наївні уявлення західних інтелектуалів, що ера кінця історії, а отже, національних історій, таки настала. Недарма ж, за словами візіонерів дискутованої ініціативи, "національна історія може бути інтелектуально обмеженою і морально підозрілою". Відповідно така оптика відкидає на маргінес і Перші визвольні змагання, і Рух опору, і тотальні репресії та безумовно сахається слова "націоналізм". Про державність у праісторії говорять, а на бездержавності у ХХ столітті акцентують. Невже на запитання "Як уможливилася українська нація?" мають відповідати скіфи чи греки, аби не націоналісти, незручні для західного ока? Які ж тоді рольові моделі з минулого сподвигли українців на відчайдушний опір агресорові? І врешті, чи нація, яка воює, потребує саме ненаціональної історії?

Як же вирватися з цієї дихотомії? Мій рецепт дуже суб’єктивний, але напрочуд простий: якщо рибка Дорі все ж позбудеться амнезії, то допомога Марліна із пригадуванням буде йому любою, але ж ніяк не аксіоматичною. А до цього одужання пошуки пророків у своїй вітчизні чи поза нею — справа передчасна і, мабуть, марна.

Дочитали до кінця? Підтримайте редакцію "Локальної історії" на Patreon!

Схожі матеріали

Олег_Вергеліс

Корифеї за лаштунками. Олег Вергеліс

сео вбивство

Підручник убивства. Віталій Портников

арка дружби народів

Про історичну неєдність росіян та українців. Частина І: чи існувала спільна самосвідомість Русі?

IMG_0341

Бог не помер. Галина Пагутяк

IMG_20210730_203608_143

Деокупація потрібна всій Україні. Галина Пагутяк

УПА

Нове покоління нескорених

384385815_692485726243757_3618305173955194554_n

Аргонавт Криму: пам’яті Олекси Гайворонського

сео педагогічний

Від русинів до українців: освіта мого роду. Галина Пагутяк

сео підручник

"Короткий курс СВО". Російська офіційна версія війни стала обов’язковою