"Незручні" теми. Галина Пагутяк

09:50, 10 квітня 2024

СЕЛО

Незручні теми — це щось інше, ніж заборонені теми. Це інформація, яка не вписується не лише в медіапростір, а навіть у приватні розмови. Про це говорять тільки між своїми. Наче оповідач відчуває над собою дамоклів мечНебезпека або неприємність, що постійно загрожує чи боїться, що небеса розвернуться і вже нічого не можна буде зробити.

galyna-pagutiak.jpg

Галина Пагутяк

письменниця, лавреатка Шевченківської премії з літератури

Та я спробую. Нещодавно мені зателефонував один чоловік, який читає мої дописи і вони в нього викликають довіру. Він вирішив розповісти мені історію села, яке виселили із Закерзоння на Вінниччину в 1946 році, не називаючи самого села. Сам він не міг того пам’ятати, просто чув у дитинстві розповіді, коли люди сходилися часом на гостину й пригадували минуле. В основному бесідували жінки, а чоловіки тільки кивали.

… Їм дали всього одну годину, щоб зібрати речі і покинути село разом з худобою, а далі посадили на підводи та відвезли до Перемишля, звідки їх мав забрати потяг і відправити на радянську Україну, де на них чекали всі приваби колгоспного життя. Люди сиділи на вокзалі кілька днів, не було чим годувати худобу, тож, порадившись, відрядили кількох чоловіків за сіном, бо село те було недалеко. Але коли чоловіки приїхали, у їхні ще не остиглі хати заселили етнічних поляків, яких депортували з радянської України. Таких самих товаришів у нещасті, які мали би розуміти, що таке голодні тварини. Проте вони сказали, щоб ще недавні господарі забиралися звідти, бо то все вже не їхнє. І ледь не побили. Селянам довелося повертатися до Перемишля з порожніми руками.

12_W6NFJOw.max-800x600

Українці з с. Башня Гірна Любачівського повіту Підкарпатського воєводства, 1936–1937 роки

Фото: з архіву проєкту "Локальна історія"

— І тієї ж ночі УПА спалило всі хати! — закінчували свою розповідь жінки і промовисто дивилися на чоловіків. Ті мовчали, опустивши голови у землю, ховаючи посмішки. Цю розповідь переказували онукам, бо дорослі здогадувалися про правду.

Нещодавно я почула, як жінка з майже знелюдненого села на Опіллі розповіла, як у лісах подекуди відновлюють криївки УПА. Де вони розташовані, було відомо лише одиницям, і ті мовчали навіть у часи незалежності України, наче знали, що знову буде війна. І з отих приватних розмов на спершу заборонену, а далі незручну тему, бо інформаційна операція проти бандерівців тривала останні 30 років, і навіть нещодавно мою статтю про УПА на Самбірщині забракували два, начебто незалежні видання, можна дізнатися дуже багато, якщо ти викликаєш у співрозмовника довіру. 

Інформатори просять не називати їхніх прізвищ чи сіл. Можна зібрати цілу антологію незручних історій. Один дідо розповідав, як вночі билися справжні повстанці й переодягнені на повстанців енкаведисти, він трусився від страху, заново переживаючи цей жах. Тоді перемогли повстанці. Він витер сльози і завершив розповідь словами:

— А тамтих закопали  у гної!

Відомо кого.

Історики люблять узагальнювати і відтинати нетипові факти.

Одну жінку спитали чому в їхньому селі, де стільки порожніх хат, нема переселенців з нині знищених міст і сіл.

— Та приїжджали й поїхали. Їм у нас не сподобалося.

— А що не сподобалося?

— Казали, що українська мова їм не подобається.

Як про таке говорити публічно? Одразу закидатимуть "мову ворожнечі" і що, мовляв, "не треба розколювати суспільство". Якби ми частіше порушували незручні для когось теми, то могли би краще підготуватися до кризи людяності і навчилися чинити спротив. Бо так невідомо, чи ми пройшли вже точку неповернення до окупації, чи ще ні.

Дочитали до кінця? Підтримайте редакцію "Локальної історії" на Patreon!

Схожі матеріали

Іван Світличний 1200

Вусатий естет з Уманської. До тридцятих роковин смерти Івана Світличного

Южноукраїнськ

"Повернути ув’язнену націю собі". Данило Судин про деколонізацію України

пагутяк сео

Мальмансталь. Галина Пагутяк

Halyna_Pahytiak.jpg

Київ об’єднав Україну

Путін в ролі Невського_960х560_1

Путін в ролі Нєвского. Нові російські історичні темники

01.jpg

Турецький цвинтар у Лопушні. Золота галицька провінція

165902-uk

Путін воює і програє свою останню війну. Тімоті Снайдер про поразку Росії

Стус

Сновиди веселого цвинтаря. Віталій Ляска

сео хрещення

Влада чи Церква, закон чи благодать? Початки російської автократії та української демократії