Хліб-сіль і… горілка. Галина Пагутяк

10:04, 17 лютого 2023

хліб

У часи дрімучого совка був звичай стрічати усіляке начальство чи гостей з-за кордону хлібом-сіллю. Так би мовити, місцева екзотика, яка мала довести, що комуністична влада шанує місцеві традиції. Хліб на вишитому рушнику подавали дівчата у віночках усіляким комунякам і, що казати, тим, хто колись забирав останній окраєць у дітей, — опричникам Голодомору.

galyna-pagutiak.jpg

Галина Пагутяк

письменниця, лавреатка Шевченківської премії з літератури

Мені ніколи не подобався цей звичай вручати хліб особам, які не здатні оцінити цінність хліба, тобто будь-якому зайді. Від того він не ставав своїм. Моє дитинство пройшло в селі, де були печі, але хліб спекти там не могли, бо не було борошна. Магазинним хлібом годували свиней, бо не можна було купити комбікорму, хіба що по блату. 

Я була ще дуже маленька і не пам’ятаю хліба з додаванням кукурудзи та бозна-чого і комбіжиру, якоїсь загадкової субстанції, що її взагалі не можна було їсти, певно, хіба шмарувати кирзакиЧоботи з кирзи, єдине доступне взуття, яке носили з онучамипрямокутний шмат тканини, що обмотується спеціальним способом навколо ноги. Але пізніше я стояла у чергах за хлібом, чорним як вугіль, і не завжди мені вистачало, бо лікті мої не були такі гострі й сильні, як у старших дітей. 

Якщо наша велика родина залишалась без хліба, то винна була я, а не нахабні дорослі, що топталися по мені, аби вхопити кілька хлібин у формі цегли. Власне, мене отой ритуал зустрічання з хлібом-сіллю дратував завжди, бо здавався фальшивим. Він, зрештою, не був властивий нам, бойкам, які перебивалися квасною капустою і пласким ощипком з вівса у "тісні", тобто голодні роки.

Один раз мене зустріли в школі хлібом-сіллю і я дуже збентежилась. Ба більше, я навіть не скуштувала того хліба, мені просто дали його потримати. Я його не заслужила. Мені здавалось, що цей ритуал надто поважний і пафосний для скромної письменниці. А ще бентежило, що на сільському похороні в церкві на труну ставлять на рушнику хліб, і на Службу Божу за померлих теж приносять хлібини, якими потім їмость дружина священика в українських греко-католиків годує курей і свиней. Без солі.

І от, читаю я зараз книгу про гайдамацьке повстання і знаходжу дуже цікаву деталь з  XVIII століття. Повстанський рух, що переріс у Коліївщину, збурив і селянство. Місцеві пани добряче впеклися йому в печінки. Якщо в село приходили гайдамаки і їх селяни зустрічали хлібом-сіллю, це означало, що вони вже встигли впоратись зі своїм паном самотужки і хлопці можуть просто перепочити: за них уже зробили всю роботу. А якщо зустрічали з порожніми руками, то гайдамаки мовчки прямували до панського обійстя і невдовзі воно вже палало. 

Дуже зрозуміла символіка, як на мене. Особливо, тепер. Хліб тут — як символ свободи і самодостатності. Хліб як вияв гостинності до своїх, а не данина агресору. І що б там не писали історики про Коліївщину, народ вважав коліїв своїми героями. І етимологія слова "коліївщина" може бути від слова "коло", а не кілок (знаряддя вбивства), що критикам гайдамацького руху більше імпонує. Нашу історію писали не українці, і її трактування залежало і залежить від національності та світогляду автора.

00790

"Хліб-сіль" Валеріан Нестеров, 1978 рік

Фото: l-art.kiev.ua

Хліб має круглу, зрідка овальну форму практично у всіх народів, які споживають його. Коло — це символ сонячної енергії Буття, циклічності руху життя, кругообігу природи. Бойки — архаїчний субетнос, в його обрядах коло це ще й символ єднання. На закінчення гостини чоловіки (тепер і жінки) стають у коло. В центр цього кола старійшина або господар заходить з пляшкою горілки і келішком. Він обносить за годинниковою стрілкою всіх гостей. Кожен гість бере келішок і каже до сусіда: "П’ю до тебе, Михайле (Іване ітд)". Потім передає келішок господарю, той підходить до наступного і все повторюється в межах кола. Цей обряд символізує братерство й унеможливлює ворожнечу між людьми, які знають одне одного по імені. Ім’я теж є елементом сакральності: знати його може приятель, а ворогові воно відкриває доступ до чорної магії.

На похороні під час нічного чування так само в присутності покійника обносять чаркою горілки по колу, нагадуючи, що тут зібралися всі свої. Але один до одного вже не п’є. На поминках, що її у нас називали "комашнею", дух небіжчика отримував також чарку, щоб прилучитись до трапези свого роду. З огляду на подібну обрядову функцію горілки селяни категорично відмовлялись вступати у товариства тверезості. Вони підтримували "Просвіту", запровадження нових методів господарювання, але не тотальну відмову від алкоголю під час толоки чи особливо у поховальних обрядах, коли можна образити мертвих.

Коломийка — теж ритуальний танець, як і бойовий танець-аркан. Рух по колу. Потойбічний світ — це віддзеркалення посейбічного. Тому холеру в ХІХ столітті називали "коломийкою", бо пошесть ходила від хати до хати, не раз повертаючись знову на те саме місце. Наші гірські села тягнуться вздовж річок, і не мають форми кола .Однак кожен шляхетський осідок був маленькою фортецею, оточеною валом, а ще раніше первісні поселення мали форму кола, всередині якого був майдан, місце народних зібрань.

Щодо солі, то цей надзвичайно цінний і колись дуже коштовний продукт був валютою, і оберегом проти вторгнення потойбічних сил у світ живих. У світі мертвих сіль не потрібна. Домовик (антипко, федьо) може наробити чимало лиха, якщо пригостити його солоною стравою.

Схожі матеріали

Пимоненко _ Жнива.jpg

Великий хліб. Галина Пагутяк

hitar2.jpg

(Не)вирване коріння. Репортаж із "партизанської столиці" — Хітара

01.jpg

Турецький цвинтар у Лопушні. Золота галицька провінція

меланка сео

Як водять Маланку на українському Півдні

600.jpg

Міф про добробут радянської людини від фотографа Роберта Капи

буйволи сео

Карпатські буйволи. Повернення великих дружніх велетнів

стрій

Хустка по-дівочому

14_DSC_1637-2.jpg

Сковорода в тіні лип і міту

photosight_03.jpg

Сіль, нафта й упирі Франкового села