Що таке сороміцькі голосіння? Фрагмент книжки Ірини Ігнатенко "Тіло, секс, шлюб"

14:49, 14 серпня 2023

похорон

Утрата, біль, смуток, трагедія — ці слова найперше спадають на думку сучасній людині, коли чує слово "смерть", і вона аж ніяк не асоціює цей трагічний момент з еротикою.  Саме тому для сучасної людини, напевно, дивним, неочікуваним і подекуди шокуючим буде дізнатися про наявність сороміцьких голосінь та еротико-сміхової культури в народній творчості українців. 

"Тіло, секс, шлюб. Історія інтимних стосунків..." — нова книжка етнологині Ірини Ігнатенко, яка вийшла у видавництві "Віхола". Від перших обіймів до першої шлюбної ночі, вагітності, пологів, хвороб і позашлюбних стосунків. Авторка описує тодішнє ставлення до власного тіла й тілесності, особливості весільних обрядів і контрацепції, пологи та заборони. 

"Локальна історія" публікує фрагмент книжки про сороміцькі голосіння. 

500.jpg

Ірина Ігнатенко

кандидатка історичних наук, етнологиня, письменниця

"Сороміцькі" голосіння переважно виголошували жінки під час поховального обряду, вони були спрямовані на всіляке вшанування чоловіка-небіжчика, виказування глибокого смутку й жалю з приводу втрати господаря, батька дітей і чоловіка-коханця. Варто зауважити, що голосили саме жінки; категорія голосінь удовиці за чоловіком поставлена дослідниками на друге місце після оплакування матір’ю дитини, що промовисто свідчить про трагічність ситуації. Після смерті чоловіка, будучи емоційно зламаними, в передчутті гіркої долі вдови й важкого тягаря, який лягає на вдовині плечі, деякі жінки навіть зазнавали психічних розладів. 

Це не видаватиметься дивним, якщо знати закони традиційного суспільства. 

Вище я вже не раз згадувала про надважливість для традиційного суспільства шлюбу в різних його аспектах: соціальному, релігійному, репродуктивному, юридичному тощо. 

Поховання у селі Стеблівка на Хустщині, червень 1924 р. Фото Богуміла Вавроушека OAE_n10083 Sbírka Národního muzea. Praha, Česká republika

Поховання у селі Стеблівка на Хустщині, червень 1924 рік

Фото: Богуміла Вавроушека OAE_n10083 Sbírka Národního muzea. Praha, Česká republika

Тепер наголошу ще й на господарчій доцільності: обов’язки в родині мали чіткий розподіл на чоловічі й жіночі. До жіночої сфери впливу належали догляд за хатою та присадибною ділянкою, переробка сільськогосподарської продукції, збиральництвоягоди, гриби, промисли та ремеславиготовлення ниток, полотна, пошиття одягу і його оздобленнявишивання, гаптування тощо. Чоловіки були залучені до важкої фізичної праці, що потребувала складніших знарядь і пристроїв, приміром, працювали в поліорали, косили тощо. Чоловічою сферою вважалися й будівельні роботи: лагодження хати, паркану, хліва тощо. Очевидно, що "вкупі" господарювати було значно простіше, аніж самотужки. Отже, по смерті чоловіка удові доводилося перебирати на себе низку "чоловічих" обов’язків. Це є чи не основною причиною, чому в голосіннях удовиці не тільки простежується біль, смуток, острах перед подальшим самотнім життям, але й акцентується на господарчих втратах: 

На кого ти своє господарство лишаєш? 
Яку я собі тепер без тебе раду дам? 
Як я маю господарство опровадити? 
Як я буду дрібні діти годувати без тебе? 
Як твоя худоба сумна стоїть:
хто єї тепереньки буде обходити, доглядати? 
З ким я тепер виду на поле робити?

Варто додати й факт пониження соціального статусу жінки: з одруженої заміжньої дружини при господарі вона переходила в категорію самотньої вдови. Це, своєю чергою, спричиняло обмеження, а подекуди й унеможливлення її участі в обрядовій сфері, яка в українській культурі була авторитетною й належала суто до жіночої компетенції. Наприклад, удови не мали права виконувати функції головних весільних чинівсвахи, коровайниці, закосяни, приданки тощо, адже основною умовою участі в цих ритуалах було життя у щасливому шлюбі з першим чоловіком. Небажаною участь удови була під час ритуалів, пов’язаних з народженням дитини. Уникали брати вдову й за куму. 

Гуцульський похорон. Перевезення труни з покійником волами. Листівка 20-30-х рр. ХХ століття з архіву Михайла Марковича

Гуцульський похорон. Перевезення труни з покійником волами. Листівка 20-30-х рр. ХХ століття

Фото з архіву Михайла Марковича

Важливо: пониження соціального статусу й матеріального добробуту внаслідок утрати чоловіка (не забуваймо: господарство в багатьох випадках потребувало фізичної чоловічої сили) тривалий час було характерне для всіх патріархальних культур, зокрема європейських. Для прикладу, в Іспанії "прямий зв’язок" між злиднями та вдівством узагалі був актуальним лише у випадку жіноцтва: вдівці-чоловіки не були настільки вразливими. Таким чином, свого роду це були гендерні злидні, тому що статус "жінка без чоловіка" відправляв вдів до соціальної категорії бідних. 

До окреслених вище "практичних" і соціальних втрат жінка-вдовиця зазнавала ще й важкого емоційного стресу, бо переживала втрату не тільки господаря, але й коханця, що зумовлювало припинення сексуального життя: 

Хто ж тепер зо мною словечком поділиться, 
хто ж мені пильно ввічі подивиться? 
Та тепер же ніхто мене ни полюбе, 
та ніхто ж мене й ни приголубе.

Поховальні голосіння яскраво ілюструють жіночий розпач і горе, в них чоловіка-небіжчика наділяли надзвичайно пестливими, ліричними епітетами: "дорогенький", "золотенький", "срібненький", "любесенький", "милесенький", "господаренько", "любчик", "роскош", "панич", "порадник", "соколик", "доле", "сонейко", "місячик", "намальований", "пишний" тощо. 

Любчику мій! 
Я-ж тобою не налюбувалася, 
А я-ж тобою не натішилась, 
Я-ж на тебе не надивилася! 
З ким я буду цієї ночі спати?

Удівство жінки у молодому віці, втрата коханого чоловіка могли бути таким сильним стресом, що подекуди призводили до жахливих і трагічних наслідків. 

Похорон у селищі Воловець, 1920-ті рр. Фото Богуміла Вавроушека H4-PR-3846 Sbírka Národního muzea. Praha, Česká republika

Похорон у селищі Воловець, 1920-ті рр.

Фото: Богуміла Вавроушека H4-PR-3846 Sbírka Národního muzea. Praha, Česká republika

Серед українських народних легенд існує дуже великий шар переказів про молодих жінок-удовиць, які сильно побивалися за покійним чоловіком, після чого до них починав літати "змій-коханець" / "нечистий дух" в образі покійного: 

Якщо жінка за мужиком померлим сильно плаче, то недобрий прийде в єго відє. То нечестивий дух убереться у тіло і ходить чоловіком. 

Ця істотав народних переказах вона найчастіше фігурує як "змій-перелесник", тобто змій-спокусник з’являється зазвичай у небі у формі вогненного шару, сильного вихору, блискавки тощо, а потім проникає через комин в хату, де перебирає на себе подобу покійного чоловіка й усю ніч проводить із жінкою, а під ранок зникає: 

Був умер їден дужи молодий господар, що-но було півтора року, як він ожинивсь з дужи файною, найфайнішою на все село дівчиною і він її так любив, шо страх! Али прийшло, умер він. Тей зарас третої ночі десь коло півночі дивились люди, а над хатою теї удови літают якісь гискри. Дивляться, а ті гіскри політили у комин до сиридини. Аш запій гали когути, а ті гіскри — гуть! Та й вилітают з комина і десь зарас щезли. А то її той чоловік умерлий літав до неї гискрами…

Поховання у селі Теребля на Тячівщині, червень 1924 р. Фото Богуміла Вавроушека OAE_n10081 Sbírka Národního muzea. Praha, Česká republika

Поховання у селі Теребля на Тячівщині, червень 1924 рік

Фото: Богуміла Вавроушека OAE_n10081 Sbírka Národního muzea. Praha, Česká republika

Підкреслю й наголошу, що у фольклорних сюжетах такого роду завжди уточнюється: змій-перелесник прилітав тільки до молодих удів (подекуди самотніх жінок і дівчат, які втратили коханого) винятково з метою здійснення статевого акту, в образі її втраченого коханого чоловіка. А якщо говорити прямо, то секс і був головною метою цих відвідин: 

…Приходи її чоловік до неї що ночі. Каже, прийде і йде до неї спати і так сі тіши неї…

Влітає комином, ходи, да балакаєт, да спит з ею, як хто дуже плачепо покойніку

Виннечистий і приходит до ее чьоловіком, змий цей. Она питає его: "Гди ти був"? … А вин іде і каже ей: "Душечка моя". Он прилітає у комин і уходит, як хозяин. Она з ним спит…

Етнологи й фольклористи неодноразово звертали увагу на цю категорію оповідок, але суто з позиції міфології. Можливо, такі сюжети (якщо відкинути міфологічний компонент) можна спробувати пояснити і з боку психології та медицини: якщо жінка продовжує жити, але залишається самотньою (з усіма соціальними й економічними наслідками), а до всього ще й позбавленою емоційної та фізичної близькості з чоловіком, то чи не могло це спровокувати галюцинації?

Цвинтар у селі Крайниково на Хустщині. Фото Богуміла Вавроушека з книги Církevní památky na Podkarpatské Rusi 1929

Цвинтар у селі Крайниково на Хустщині

Фото: Богуміла Вавроушека з книги Církevní památky na Podkarpatské Rusi 1929

З таким запитанням я звернулася до доктора медичних наук, професора, лікаря-сексопатолога-андролога, голови Української асоціації андрології та сексуальної медицини Миколи Івановича Бойка. Учений відповів: "Ви практично правильно міркуєте, сильний емоційний стрес, втрата коханого, усвідомлення важкої долі вдови (на той час це могла бути безвихідь) могли спровокувати розвиток подібних психічних розладів. […] Це буде більш притаманне для емоційних осіб з нестійкою психікою, невротизованих, з певними рисами характеру, фанатично релігійних чи, навпаки, віруючих в потусторонню, містичну силу з знахарями, мавками та лісовиками. Поміж тим не забуваймо, що така ситуація могла виникнути не тільки від особистісних вроджених рис, але й від оточення. Ну і нарешті, сексуальне нереалізоване бажання, що призводить до еротичних сновидінь, особливо з оргазмом, які, з одного боку, солодкі й бажані, а з іншого, неприпустимі, гріховні, і тому інакше як проявами "змія-спокусника" це не можна пояснити (а хто ж іще, якщо він в Біблії прописаний)".

Таким чином, втрата чоловіка автоматично не лише значно ускладнювала життя селянки з усіма закономірними наслідками, але могла ще й призводити до психічних розладів. 

У цьому контексті постає важливе питання: чи можливо було вийти заміж вдруге? Теоретично — так, традиційне суспільство схвалювало другий шлюб за таких умов, але здійснити це на практиці було важко, особливо для вдів. Причин тут декілька. З одного боку, коло потенційних претендентів було вкрай обмежене: чоловіки-однолітки були переважно одружені, а шлюб з молодим хлопцем був малоймовірним, адже це суперечило правилам патріархального суспільства з його домінуванням чоловіка над жінкою (вдовиця — жінка старша, з чужими дітьми, досвідченіша, "бита життям" тощо). 

Натомість удівці мали набагато вищі шанси одружитися вдруге, особливо коли були не зовсім старі й мали славу добрих господарів. Їм ніхто не боронив одружуватися з молодими дівчатами. Тому недарма говорили: "Тато маму поховає — за другою пошукає". 

Важливо, що тенденція гендерного дисбалансу не була винятковою лише для нашої патріархальної культури, вона спостерігалася й серед інших європейських народів. Приміром, "англійський контекст можна розглядати як такий, де культура й світогляд ставили як можна менше перешкод на шляху до повторного шлюбу, і зокрема, повторного шлюбу з молодшими, незаміжніми жінками". 

Cхожа ситуація була і в Іспанії: порівнюючи становище вдівців та вдів у цій країні, дослідники пишуть: "Прямий зв’язок між злиднями та вдівством був актуальним лише у випадку жіноцтва: вдівці-чоловіки не були настільки вразливими. Таким чином, свого роду це були гендерні злидні, тому що статус "жінка без чоловіка" відправляв удів до соціальної категорії бідних". 

Отож частина голосінь, у яких є еротичний компонент, містить причини оплакування вдовицями втрати родинного, а зокрема інтимного, життя.

Схожі матеріали

7

Життєпис Євгена Коновальця від Олега Ольжича. Книжка 1941 року

10.jpg

Автом по Галичині. Цикл статей Галактіона Чіпки за 1936 рік. Частина 9.

10.jpg

Анатоль Курдидик "Їду до Черча!". Стаття з газети "Діло" за 1934 рік

Читанка_СЕО_1.jpg

Репресії набирали обертів. Володимир Шухевич про окупацію Львова росіянами у 1914 році. Частина 3

Рашизм 1200

"Рашизм: Звір з безодні". Уривок з книжки Лариси Якубової

Підлюте

Спогади про похід в Карпати 1931 року

2

"Виглядали як трупи". Спогади про першу радянську окупацію Станіславова

крим сео

"У Севастополі наші хлопці вже мають окремий клюб". Українське культурне життя в Криму у 1920-х

Makhno_group

"По своїм переконанням Махно не був Українцем". Генерал армії УНР про лідера анархістів