"Без напитков і матерії можна пробути!
Как же нам осетрину свіжу позабути?
Лучче почитаю во гробі лежати,
Нежелі тараню я буду вживати"
Такі рядки анонімний автор вклав в уста монастирського намісника Мельхіседека — одного з героїв сатиричного твору "Плач київських монахів 1786 року". Це була іронія, яка мала показати любов тогочасного духовенства до дорогих видів риби.

Вадим Назаренко
історик, співробітник Національного музею народної архітектури та побуту України (Пирогів)
Раніше рибу їли частіше. Але чи більше?

Рибалка на гравюрі Никодима Зубрицького, Київ, 1712 рік
Усі ілюстрації надав авторОднією зі складових повсякдення домодерної епохи для православного населення Наддніпрянщини було дотримання постів: багатоденних (Великий, Петрівський, Успенський, Пилипівський) та одноденних (середа і п’ятниця). У православному календарі більшість днів у році — дні посту, коли не можна вживати скоромну їжу (м’ясо і молочні продукти). Ці харчові обмеження частково не поширюються на рибу та морепродукти. І в багато пісних днів можна споживати рибні страви. Сьогодні постів дотримуються не так багато людей, а раніше це була важлива складова життя населення. Звісно, для окремих категорій — вагітних і хворих, піст не був обов’язковим, але більшість намагалася дотримуватися харчового режиму. Наприклад, у середу (пісний день) варили рибну юшку, а в четвер борщ зі свининою із засмажкою на салі. У книзі етнографа Миколи Маркевича про кухню жителів Наддніпрянщини1860 рік в описі рецепту борщу зазначено: "якщо ж піст, то замість м’яса, сала і сметани кладеться риба і конопляна олія з підсмаженою цибулею". На жаль, немає детальних статистичних даних про обсяги споживання риби в XVII — XVIII століттях. Тогочасні джерела дають лише уявлення про важливість цього продукту в раціоні населення та різноманіття страв.
"Четвертая ж часть на всяком року дней скоромних, а три части также знайдуют нескоромних, прето риб християнам треба больше завше неже м’яса…", — так на початку XVIII століття писав поет Климентій Зіновіїв. Учасник походу шведської армії Даніель Крман згадував, що поки в козаків чотири тижні був піст (йдеться про Петрівку), то в шведської армії не було проблем із купівлею м’яса та молока, адже козаки харчувалися тільки "рибою, капустою, буряками, яблуками та кашею". Як тільки піст закінчувався, роздобути м’ясо для шведів було проблемою.

Човен на Дніпрі, малюнок 1695 року
В описі традиційного українського весілля, складеного Григорієм Калиновським у 1777 році, серед обов’язкових витрат вказано скільки коштів витратили на купівлю риби для гостей. Опанас Шафонський в описі великоднього кошика українців у 1786 році зазначив, що окрім паски, крашанок, запеченого поросяти чи ягняти, туди також входила і смажена риба. Рибні страви на Святвечір — серед обов'язкових. Матвій Номис в описі страв на Різдво зазначав, що "...без щуки і кутя в нас буває гирява (обстрижена, окраяна)". В "Енеїді" Івана Котляревського згадано осетрину, бабу-шарпанину, рибну юшку, таранютараня як риба була наскільки поширена і масова, що тепер усю сушену рибу називають "таранею", оселедці. Микола Маркевич писав ще і про борщ з рибою, в’юни з хріном, товченики зі щуки чи карася і наводив два рецепти приготування тарані (так тоді називали два види риби — власне тараню і плітку) — з цибулею й оцтом та в борошні і медові.
Висока кухня тогочасної еліти містила десятки різних рецептів приготування страв із риби та морепродуктів: від звичайної щуки, яку можна було зловити в найближчій річці, до привізних голландських оселедців, вугрів, камбали (в тогочасних джерелах — "афлендерни"), міног, лососів і каракатиць. Лише з поодиноких джерел можна дізнатися про обсяги споживання риби однією людиною в ті часи. Так, за підрахунками дослідниці Оксани Прокоп’юк, кожен службовець Київської духовної консисторії в 1770-х впродовж одного року споживав 320 штук в’яленої риби, також на 25 канцеляристів припадало 3 бочки соленої риби (про вагу і кількість можна лише здогадуватися). Регулярні згадки про рибу у щоденниках і листах старшини свідчать, що вона мала велику вагу у раціоні. Ще важливішою вона була для духовенства, якому треба було неухильно дотримуватися посту, але водночас і смачно поїсти.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:
Ловити рибу самому чи купувати на ярмарку?
"В ній ловиться достатньо осетрів, сомів, білуг, стрелядей, коропів, сазанів, севрюг та іншої різної дрібної риби, яка й по всій Малоросії розвозиться, і складає немалу внутрішню торгівлю…", — так описував наприкінці XVIII століття річку Дніпро Опанас Шафонський. На момент написання тексту Шафонського пройшло десятиліття після ліквідації Запорізької Січі, яка тримала значну частку рибної торгівлі в своїх руках. Рибалка і експорт риби з пониззя Дніпра і узбережжя морів на Велику Україну була вагомим джерелом заробітку запорожців від початків козацтва. В 1750-х імперські чиновники оцінювали тільки експорт риби з території Січі до міст і сіл Гетьманщини в 1500 великих возів.
Проміжною ланкою між запорожцями, які постачали солону, сушену і в’ялену рибу, були чумаки. У структурі їхньої торгівлі риба була другим після солі товаром. Щороку чумацькі валки (вози з вантажем) одна за одною везли рибу до міст і сіл Гетьманщини, а там уже рибу продавали на ярмарках і базарах. Нерідко представники старшини самі посилали слуг і підданих купити необхідної риби. Так, наприклад, робив генеральний підскарбійурядовець найвищого рівня Яків Маркович. Але свіжу рибу з пониззя Дніпра і узбережжя Чорного та Азовського морів їли переважно місцеві жителі. До Києва, Полтави і Чернігова рибу везли засолену або в'ялену, а взимку можна було довезти і свіжозаморожену. Свіжу рибу ловили у місцевих річках. Дніпро у районі Києва славився рибою, але тут менше ловили осетрових, яких так полюбляла місцева еліта. Навесні під час нересту трохи осетрів можна було зловити і в Десні (так, основні способи і рибальства в ті часи тепер ми називаємо браконьєрством).
У Києві був свій рибальський цех, в інших містах на річках — рибальські артілі чи окремі рибалки. У другій половині XVIII століття біля Батурина було кілька хуторів, де жили тільки рибалки, що ловили рибу в річці Сейм.

Рибалка на річці Удай, околиці села Повстин на Полтавщині
Окрім великих річок, джерелом вилову риби були ставки на невеликих річках і струмках. Ці ставки були не для риби, а слугували джерелом води для водяних млинів. У Гетьманщині так і не склалося ставкове господарство з інтенсивним риборозведенням (як у Чехії, наприклад, де ставок має назву "рибнік", що вказує на його спеціалізацію), риба із ставків біля млинів вважалася доповненням до раціону. Ловити її міг тільки власник млина (або з дозволу власника млина).
Ставки, озера і ділянки річок, де мали право рибалити тільки визначені люди, в документах називали "рибними ловлями". Який прибуток вони давали? Різний. У 1767 році одна заможна козацька родина з села Скибинці Лубенського полку на своїй "рибній ловлі" на річці Удайпритока Сули зловила риби на 15 рублів. За таку ціну у ті часи можна було купити двох волів.
Більшість населення купувала рибу на ярмарках і базарах. В описах намісництв кінця XVIIII століття, риба згадується серед основних товарів, яким вели торг у містах і містечках. Український селянин у ті часи мав доволі натуральне господарство: він намагався все необхідне виростити і виробити вдома. Але було кілька основних товарів, на які він витрачав гроші: горілку (право гнати горілку мала тільки старшина і духовенство), с/г інвентар (передусім коси, серпи і сокири), сіль і рибу. Заможні ремісники, купці, старшина, духовенство мали більше статків і грошей, тому в їхньому бюджеті було більше категорій витрат, але риба також була обов’язковою. Зазвичай рибу купували напередодні постів. Навіть якщо вдавалося купити свіжу рибу, то її солили, щоб довше зберігалась.
Кав’яр — для багатих, тараня — для бідних

Малюнок рибалки на карті кінця XVIII століття
У 1755 році Яків Маркович зробив запис у щоденнику про купівлю тарані. За 1000 рибин він заплатив 55 копійок. Далі зі щоденника стає зрозуміло, що цю рибу він купив не для власного споживання, а для сезонних робітників, Для себе ж Маркович купував дорогі види риби: осетрів, білугу, голландських оселедців і кав’яр — так тоді називали чорну ікру. За даними історика Ігоря Нетудихаткіна, для потреб кухні київського митрополита Рафаїла Заборовського в 1737 році купували осетрів, коропів, кав’яр, а перед Великоднем — 10 каракатиць, кожна з яких коштувала 50 копійок (за ці гроші тоді можна було купити вівцю і кілька курок). Недешево коштували осетрові та їхня ікра. В 1765-му за фунт410 грамів в’яленого осетра треба було заплатити 4 копійки (ціна курки була 2 копійки), а його ікри — 12 копійок. Свіжа риба коштувала ще дорожче. Ціна за фунт свіжовпійманого в районі Києва осетра на ринку була у кілька разів вища за в’яленого.
Елітні види риб (головно осетрові) продавали на фунти або поштучно. Коропів, сомів, щук, лящів (в тогочасних джерела — "чабак") зазвичай купували десятками або сотнями. Дешеву рибу спочатку продавали великими партіями і ціни зазвичай вказували за 1000 штук. Наприклад, на одному з ярмарків для Якова Марковича слуга купив 2 спинки осетра, 100 судаків, 600 лящів і 2000 штук тарані. Менш заможні люди купували дешеву рибу вроздріб меншими партіями. У щоденнику священицької родини Кирнецьких із села Ховзівка біля Путивля, в 1788 році є запис про покупку в Глухові на Трійцю 10 лящів за 40 копійок і 20 штук тарані за 7 копійок.
Стравами з риби не соромно зустріти гостей
Риба завжди посідала важливе місце у християнстві: від біблійних історій (рибалки-апостоли, історія як Ісус нагодував 5000 людей 5 хлібами і 2 рибинами) до практичних складових віровчення (риба в піст). Не даремно Климентій Зіновіїв у вірші про рибалок і різників чітко артикулював, що рибалки важливі для християн і мають користуватися повагою населення: "годилося краще рибалок поважать і паче от резников всех оних шанувать". Через особливий статус риби у християнстві, стравами з неї не соромно було зустріти і нагодувати дорогих гостей. І це не обов’язково мала бути якась дорога імпортна риба. Архідиякон Павло Алепський згадував, що у Богдана Хмельницького його частували саме рибою (яку вочевидь було зловлено у ставках неподалік). Словацький церковний діяч, який був учасником походу шведської армії в Україну в 1708-1709 роках, Даніель Крман писав, що в листопаді 1708 року жителі села Лукнів на Чернігівщині зустрічали Мазепу і Карла ХІІ хлібом, рибою, сиром і медом. Риба була, очевидно, з Десни.

Малюнок рибалки на карті кінця XVIII століття
Елітні види риби також можна було піднести як подарунок чи хабар (тоді ці поняття були розмиті). Наприклад, у 1757 році запорожці надсилали листи до чиновників у Київ та Петербург, а до листів докладали балики з осетра, коропів і в’язки визигисушена хорда осетрових риб. За даними історика Олексія Сокирка, київські цехи на свята підносили місцевому духовенству подарунки, серед яких зазвичай були ікра та балики з осетрів. Та і самі члени цехів купували на свої учтибанкет дорогі види риби.
***
"Добре б ти зробив, якби к нашому весіллю прислав сушених карасів десяток-другий або й третій та запеченого дніпрового ляща одного, другого або й третього. Ти писав мені, що в Каневі цього добра хоч лопатою горни, а тут і за гроші не добудеш: от тобі й столиця!", — писав у 1860 році Тарас Шевченко до родича Варфоломія Шевченка. Очевидно, автор листа сумував за рибою з Дніпра, до смаку якої звик. Надворі вже було ХІХ століття. Південь України активно освоювався. Рибу стали ловити масовіше та ефективніше. Скоро її почнуть возити залізницею, а не волами. Осетри і білуги в Дніпрі стануть траплятися все менше, місце тарані займуть оселедці. Суспільство ж все більше ставатиме секулярним, але це вже інша історія.
Дочитали до кінця? Підтримайте редакцію "Локальної історії" на Patreon!
Схожі матеріали
