Золота гора в Щирці могла би стати символом єдності Україні проти спільного ворога, хоча ніхто досі не запропонував такої ідеї. Колись у давньоруському замку збиралися руські князі задля об’єднання, а не розбрату. В оборонному храмі шукали притулку всі мешканці, незалежно від конфесії, і їхня кров змішалася, коли татари увірвалися і знайшли сховок з жінками та дітьми. Коли я востаннє тут була, ще ніщо не віщувало війни, і мури замку виглядали цілішими і вищими. Але на церкві ХVІ століття з’явився золотий купол, який не викликає роздратування, бо Золота гора повинна сяяти золотом. Де б ти не був у Щирці, ти бачиш гору і золотий купол. Так я колись дивилася з даху хостелу в Єрусалимі на Мечеть Купола, де зберігається Наріжний камінь.
"Камінь, який відкинули будівничі, став наріжним" — хто з нас не знає цієї цитати зі Святого Письма. Як Україна, що її вважали придатком Московії, і все велике, здобуте нею, приписували московитам, а злочини московитів ставили на карб українцям. Той хостел на вулиці Святого Марка був місцем зйомок дуже атмосферного фільму про апокаліпсис "Єрусалим". Ніхто ще не знав, що Україна стане місцем остаточної битви синів світла проти синів темряви.
Галина Пагутяк
письменниця, лавреатка Шевченківської премії з літератури
А зі східного боку гори — напевно найцікавіший і практично не торканий єврейський цвинтар в Україні з похованнями, можливо, ще з ХІV століття, аж до Голокосту. Тут записана ціла історія єврейської громади Щирця. У непрохідних хащах світяться сріблом мацеви. А непрохідними їх зробили невмілі ручки "покращувачів", що вирубали високі дерева й звільнили шлях для кущів. І навіть у цьому є своя символіка: де зникає висока культура, там з’являються бур’яни. Цвинтарі я впізнавала у таких хащах по барвінку. Давні православні, римо-католицькі теж заростають. Туди навіть взимку тяжко пробратися через зарості терну. Але євреї не садять квітів чи барвінку на могилах. Вони кладуть камінці. Частіші відвідини — більше камінців, шанованіший небіжчик. Тепер їх немає. Проте барвінок росте на щирецькому кіркуті. В містечку була колись факторія греків (за часів) Античності, німецькі колонії довкола, жили тут і поляки, звісно, і всі ці культури не існували осібно одна від одної, змішувалися у мові, побуті, декоративному мистецтві.
Як гарно світилися на тлі зеленої трави і блакитного неба хрести, фігури і мацеви з білого вапняку. Декор єврейських витинанок відображався у вигадливій кам’яній різьбі, а деякі елементи переходили в українські орнаменти і навпаки. Про це написав мені Дмитро Полюхович, дослідник старожитностей із Сатанова. Досі я не чула нічого про це. Знаю тільки, що єврейські нігунисвященні пісні складалися майже повністю з українських, білоруських чи польських слів. У мене був запис, як рабини Щирецької школи у Нью-Йорку виконують чи не найвідоміший єврейський нігун "Став я піту""Став я пити у п’ятницю…". Вони вже не розуміють українського тексту, але це не має значення. Зображення "нечистих" тварин як-от зайців чи білочок на єврейських мацевах має позитивне тлумачення, як і історія чоловіка, що пропив телицю в корчмі. До Стіни Плачу приходять і християни зі своїми записками, клезмерські музиканти грали на українських весіллях, а потім ходили з молодятами по християнських хатах, не минали й священників. Молодята пригощали сирником, а люди їх обдаровували грошима. Те саме було з поляками, німцями. Святкували разом, запозичували кулінарні рецепти, слова… Під час холери єврейські дівчата запрягалися в плуг і оборували межі села, те саме робили українці, але вже волами. Фігура Яна Непомуцького стояла біля млинів. Українці просто називали його Святий Іван.
Тепер у Кам’янському мій знайомий художник ходить у неділю до костелу, щоб не йти до московських попів, які єдині забороняють заходити іншим конфесіям до своїх храмів, пропагуючи ворожнечу між усіма, хто не схожий на них. У них є свій власний рай, а в пеклі горять іновірці й гомосексуалісти, і жінки в джинсах.
Ніхто не руйнував могил, доки не прийшли совіти і не відкрили ящик Пандори. Не відбивали голів у янголів і святих, не перетворювали церкви і божниці на склади, монастирі на свинарники і божевільні. І цей вандалізм не зник разом з комуністичною владою. Костел у Щирці зсередини забілили, визнавши розписи недостатньо "художніми". Наша охорона пам’яток істопії і культури тісно зрощена з владою і напише все, що їй скажуть, донищуючи те, що вціліло. І вже не ради Маркса-Лєніна, а ради Мамони. Виживе тільки барвінок, що стелиться низенько по землі і тихо шепоче: "Тут був цвинтар". Мир їхньому праху. І мир нашій спільній домівці.