Батько Віктора Петрова — Платон — був єпископом Уманським та вікарієм Київської єпархії. Амбітному, хитрому й обдарованому хлопцеві, яким був Віктор Петров, така батькова професія могла перекреслити всю кар’єру. І не лише літературну, а й агентурну.
Тому хлопець почав жити багатодзеркальними відбитками своє личини. Ці демонські дзеркала — все дозволено! Нема ні Бога, ні чорта! — запалювали молодого Віктора до складних вчинків, багатокрокових ходів і вельми ризикованих комбінацій.
Степан Процюк
письменник, прозаїк, есеїст
У 1937 році Віктора Петрова заарештували лише на два тижні. Тоді як його колишнього друга, славнозвісного вченого і поета Миколу Зерова розстріляли у Сандармосі 4 листопада того ж року перед 20-ми роковинами так званої Великої Жовтневої соціалістичної революції.
У душі цього мефісто чи псевдомефісто було щось незнищенно-раблезіанське. Навіть описи трапезувань у його творах є дуже енергетичними. Ті страви оживають перед читачем.
Очевидно, він вважав, що, оскільки навкруги руйнуються споконвічні підвалини життя, теж має право переступити через етику та мораль.
Дев’ять років, у 1940-х, Віктор Петров прожив у Німеччині. Там він написав свою повість "Без ґрунту", у якій змалював вигаданого митця, художника Степана Лінника. Цей малознаний геній ходить Петербургом, спалюваний такою потужною мізантропією, якій би, певно, міг позаздрити сам Артур Шопенгавер. І тут Віктор Петров, який пише про пиху і холод Степана Лінника, переносить своє приховане й тіньове "я" від себе до своїх героїв.
У повісті автор ненавидить і народництво, і радянські прожекти. Здається, у Німеччині Петров-Домонтович трохи "розмерзся" і виявив драму свого прихованого неврозу та драму своєї високоталановитої письменницької душі. У відомій публіцистичній статті "Українські культурні діячі УРСР, жертви більшовицького терору", також написаній у Німеччині, він відверто стверджує, що комунізм нищить українську культуру. Це вже мало нагадувало хитрого агента. Або цей радянський агент перестарався.
До речі, у романі "Романи Куліша", де йдеться про любовні історії Пантелеймона Куліша, останній постає начебто чудовиськом. Хоч це він, "несамовитий" Панько Куліш, як його називала радянська вульгарно-соціологічна "літературна" критика, був зачинателем українського історичного роману. Це він першим виголосив промову на перепохованні Тараса Шевченка, заклавши підвалини шевченківського культу. Але і він написав про українство, що "Народе без пуття, без честі і поваги".
Однак Віктор Домонтович… любить своїх героїв-людиноненависників, які чимось нагадують самого автора.
Множинність масок (множинність особистостей?) Віктора Петрова-Домонтовича-Бера все ж по-своєму виснажували його. Він шалено хотів лише вижити у тій страшній країні — СРСР. Скажіть чесно, хіба він багато хотів? Мав неприродне бажання? Ні, він лише йшов за вічним інстинктом життя. Але в такому випадку тій країні треба було без останку віддати власну душу. Віддати — дорівнює продати.
Тоді можна було зваблювати дружину свого довірливого й цілком позбавленого цинізму друга Миколи Зерова. Звісно, і Софія Зерова-Петрова виявилася, так би мовити, багатоликою особистістю. Зрештою, після смерти її двох чоловіків вона тримала вдома на чільному місці портрет молодого Миколи та немолодого Віктора, за якого вийшла заміж аж у 1957 році.
Можна було ризикнути і стати подвійним агентом — радянським та німецьким (гестапо теж було не в тім’я бите, щоб його по-першокласницькому водив за ніс Віктор Петров).
А тоді, коли душа запродана, вже можна було по-справжньому любити археологію та літературу, і навіть полишити вагомий та контроверсійний спадок. Можна було жити в Німеччині, писати антирадянські брошури й раптом безслідно зникнути.
І коли вже всі думали, що Віктор Петров-Домонтович мертвий, виявилося, що він друкує у Москві наукові статті з археології. А що робив між 1949, коли вийшов зі своєї кімнати в Мюнхені, і 1956 роком?
Сидів у радянському концтаборі, писав праці з археології? Чи довжелезні звіти про кожен день роботи за кордоном і про всіх українських біженців із якими там познайомився?
Був кілька разів на грані життя і смерти, але його врятували тонкий мефістофелівський розум, знання людської психології і виняткова інтуїція плюс присмерки сталінського культу?
Адже від 1949 до 1956 року фактично всі вважали його мертвим. Маю гіпотезу, що якби не смерть і не часткове викриття більшовиками культу особи Сталіна, Петров би ще посидів і до 1966-го, і ще далі, до власної кончини.
Віктор Петров похований у Києві. Казали, що на його похороні було багато високопоставлених радянських офіцерів.
Запитань набагато більше, аніж відповідей. І коли перестати думати про Домонтовича як демонічну й непересічну персону, можна раптом побачити, як спадають множинні маски. І нарешті, перед його смертю у 1969-му році, можна на хвилину побачити старече й жорстоке, сумне та грішне лице.
Дочитали до кінця? Підтримайте редакцію "Локальної історії" на Patreon!