Кам’яна хлібина. Галина Пагутяк

12:16, 29 лютого 2024

підбуж

З історії відомо, що у найдавніші часи військовополонених використовували як робочу силу. Ще на шумерських глиняних печатках і барельєфах зображали вервечки цих нещасних, яких ведуть або на смерть, або у рабство. Позаяк вони не народилися рабами, то з часом їх відпускали на батьківщину, або дозволяли залишитися. В українській історії рідко згадується про працю військовополонених, бо в нас традиційно домінує політична історія, а не соціальна чи економічна. З плином часу дедалі важче підрахувати кількість військовополонених, хоч це могло радикально змінити демографію в тих місцях, де полонені працювали на різних громадських роботах або в приватних господарствах. Це була найдешевша робоча сила.

galyna-pagutiak.jpg

Галина Пагутяк

письменниця, лавреатка Шевченківської премії з літератури

Якщо йдеться про Поділля ХVII століття, то мости будували під наглядом турків їхні ж військовополонені, бо тоді впродовж 20-ти років була турецька окупація. А от про будівництво, до якого були залучені військовополонені турки того ж часу на непідконтрольних їм територіях, практично немає документів, або їх не шукали.

Те, що я зараз розповім, відомо мені лише з місцевих переказів. Йдеться про містечко Підбуж в КарпатахДрогобиччина, через яке проходить давній військовий шлях на Закарпаття. Там у місці, що називається Перевалка, стоїть велетенська споруда невідомого призначення заввишки 10 м, з високим дахом, вимурувана суцільно з річкового каміння. Цегли там взагалі немає, лише дрібне каміння. Це частина комплексу будівель, які не збереглися і колись були оточені муром. Щоб збудувати таке потрібно було мати неабиякий інженерний досвід, бо стіни тут подекуди сягають товщини до двох метрів. Споруда прямокутна і на глухій короткій стіні з кладкою, яка не була вкрита тиньком, або він не зберігся, десь на висоті восьми метрів видно якусь круглу кам’яну вставку, завбільшки з хлібину. Місцеві жителі кажуть, що це дійсно кам’яна хлібина, яку вмурували полонені туркиXVI-XVII ст, щоб показати злиденність свого харчування. Невелика хлібина — це все, що їм давали їсти на день, ділячи на кількох людей. І вже 400 років цей візуальний докір нагадує про ставлення до військовополонених, які, втім, виконали свою роботу чесно і без саботажу. Потім їх відпустили додому, а хто хотів, той залишився і отримав право на поселення у селі Сторонна, звідки родом моя родина. Прізвища по довколишніх селах явно тюркського походження: Британ, Лагдан, Сорохман.

IMG_0128 (1)

Кам'яна споруда у містечку Підбуж

Фото: надала авторка

Але турки були не першими і не останніми військовополоненими, які працювали на цих теренах. Після них були полонені італійці, що будували млин. У 1945 році до Підбужа пригнали військовополонених власовців і німців, тих, яких вважали ще здатними до перевиховання. Принаймні їм так казали, що вони повинні спокутувати свою провину, а насправді їх використовували здебільшого для вирубування лісів. Але що цікаво й у що важко повірити, хоч і доведеться: полоненим дали сяку-таку зброю і змусили воювати з УПА, тобто кидати в штурми проти досвідчених партизанів, які чудово знали гори й ліси. Це називалося — "змити кров’ю злочини проти радянського народу". Щоправда, військовополонені це саботували як могли, бо не бажали бути смертниками, і за логікою "ворог мого ворога — мій друг" місцеві мешканці їм співчували і підгодовували, бо ті після таборів геть охляли з голоду.

На весь Підбузький район таких військовополонених було близько пів тисячі і працювали вони в сусідніх селах, де треба було відновити інфраструктуру — підстанції, мости, водотяг, будувати колгоспні стайні тощо. Це все тривало недовго — десь рік-півтора, а потім військовополонених повезли в ГУЛАГ, де навряд чи хтось з них вижив. Вивезли, бо, відчуваючи лояльність до них місцевого населення, боялися, що полонені перейдуть на бік УПА. Може такі випадки й були.

На місце одних рабів прибули інші — зі сходу. Я маю на увазі вже вихованих режимом громадян, які ментально були рабами сталінського режиму. Їм звичайно велося краще, вони отримували керівні посади, і одружувалися з місцевими. Тобто вплив на демографію післявоєнної Галичини був відчутний. А там уже хто кого перетягне на чий бік. Якщо йшлося про вчителів чи лікарів, чи майстрів, то асиміляція відбувалася успішно. Але вище начальство чи одружені східняки трималися осторонь і тепер їхні нащадки складають п’яту колону, яка саботує створення української національної держави. Людина, яка народилася вільною ніколи не стане рабом. Оця округла хлібина, вмуровану у стіну, є безмовним протестом, і її варто показувати дітям. Вийняти її можна тільки розваливши стіну. Дороги на моїй малій батьківщині укладали теперішні турки, втім, до Підбужа вони не дійшли. А то б їм обов’язково розповіли про полонених земляків і показали ту хлібину. Хай би помолилися за те, щоб нікому більше не довелося куштувати кам’яного хліба неволі.   

Схожі матеріали

сео хрещення

Влада чи Церква, закон чи благодать? Початки російської автократії та української демократії

сео дідух

Дідух чи ялинка. Галина Пагутяк

Ю._Павлович_(1874-1947).Маковія._Хресний_хід_до_криниці

Мак, мед, вода… Галина Пагутяк

Halyna_Pahytiak.jpg

Київ об’єднав Україну

Путін в ролі Невського_960х560_1

Путін в ролі Нєвского. Нові російські історичні темники

21457858_1447147775355050_6477748975362317588_o

Вінценосний. Пам'яті Павла Загребельного

165902-uk

Путін воює і програє свою останню війну. Тімоті Снайдер про поразку Росії

Стус

Сновиди веселого цвинтаря. Віталій Ляска

7428a96b-2cd4-42a6-a350-b646e20708aa

Позивний "Кнопка". Ірина Васечко