“Попри все, вони – феміністки”: Із чого починалася жіноча емансипація на Галичині
09:00, 7 березня 2021
Українське жіноцтво одне з перших у повсякденному житті застосувало систему, що можна назвати "прагматичним фемінізмом" або "фемінізмом дії". Українки разом із чешками першими в Австро-Угорській імперії зажадали допустити дівчат до середніх шкіл та університетів. А найбільшою організацією жінок у міжвоєнній Європі був "Союз українок".
Як зароджувався фемінізм на Галичині. Інтерв’ю з історикинею, колишньою віцепрезиденткою "Союзу українок" Америки та авторкою книжки Feminists Despite ThemselvesПраця про український жіночий рух на зламі ХІХ та ХХ століть, яка вийшла 1988 року в канадському Едмонтоні. Отримала премії від Асоціації славісток США та Фундації Антоновичів. Книжка є унікальною розвідкою, ґрунтованою на багатьох раніше не опрацьованих архівах із Москви, Варшави, Праги, Києва та Львова. Українська версія вийшла 1995-го з назвою "Білим по білому", передрукована 2018-го. (“Попри все, вони – феміністки”) Мартою Богачевською-Хом’як.
Аліна Брода
головна редакторка сайту "Локальна історія"
Марта Богачевська-Хом’як
Народилася 1938 року в м. Сокаль на Львівщині. Під час Другої світової війни з батьками опинилася в німецьких таборах праці. У квітні 1948 року виїхала до американського Стенфорда в Коннектикуті. Навчалась у Пенсильванському та Колумбійському університетах (докторат з історії російської філософської думки ХІХ століття).
Досліджувати жіночий рух почала у 1970-х. Професор історії в університетах Нью-Йорка, Нью-Джерсі, Вашингтона та в Гарварді. Очолювала програму наукових обмінів ім. Фулбрайта в Києві. Нагороджена орденом Княгині Ольги ІІІ ступеня.
– Коли феміністки з’явились на Галичині?
– Я б не хотіла вживати слова "фемінізм", бо його бояться. У кожного своє уявлення, що це. Так само, як із націоналізмом.
Так зване жіноче питання є іншим варіантом людських прав і взагалі організації власного життя. Тому жіночі студії виростають органічно там, де жінки вміють писати і починають організовано думати.
В Україні проблема полягала в тому, що не було власної держави, не було свого дому, тієї спільноти, яка би віддзеркалювала вас особисто. І жіноча емансипація для українських жінок, як і для інших колонізованих народів, порівняно з національним визволенням була справою другорядною.
Та все ж жіноцтво Галичини почало гуртуватись наприкінці 1870-х. “Товариство руських дам” – найдавніша організація галицьких жінок виникла у 1878 році. До неї входили русофілки, які підтримували зв’язки з російською консервативною спільнотою.
– На якому тлі поставали жіночі організації: якщо уявити галичанку кінця ХІХ століття, якою вона була, чим переймалась, чого їй не вистачало?
– Якщо вести мову про селянку, то вона вже вчилася читати, знала, що є панські їдження, за які можна заробити додаткові гроші. А якщо вона буде мати додаткові гроші, то зможе вислати свого сина до школи, приготує його до гімназії, вона знала, що гімназія дасть йому змогу вчитись в університеті.
На Великій Україні, у Києві, жінок вперше спонукало організуватись те, що їх не допускали до університетської освіти. А вони дуже хотіли. Вони хотіли так, як і чоловіки, ходити в гімназію. І коли почали організовувати ту освіту, охранка кинулася на них, що, мовляв, вони націоналістки і то є критий український рух.
Натомість в Австрії закон, згідно з яким усі дівчата в імперії мали ходити до школи бодай три роки, прийняли у 1872 році. До того часу жінки вчилися вдома. Головним аргументом на користь шкіл для дівчат було те, що освічені жінки стануть кращими дружинами та матерями-патріотками.
Але багато галицьких селян продовжували вважати грамотність для дівчат зайвою, тоді як хлопців посилали до школи, щоб вони вміли писати листи з війська додому. Втім навіть закінчивши три класи, дівчата виходили зі школи, не брали до рук книжки і швидко забували, як читати.
У 1890-х українки разом із чешками першими в Австро-Угорській імперії зажадали допустити дівчат до середніх шкіл та університетів
Довкола цього питання в Австрії було багато дискусій. Консерватори боялись, що освічені жінки стануть, як деякі в Росії, терористками. Навіть українські радикали, які обстоювали рівноправність жінок, вважали вищу освіту для них примхою, а українці-консерватори твердили, що освіта є загрозою для традиційного родинного життя.
Напередодні Першої світової майже всі дівчата з інтелігентних домів мали середню освіту, але тільки одиниці – вищу. На той час лише 50 українок закінчили університети.
Однак більшість освічених галицьких жінок були вихованими як благородні дами – лагідні, слухняні, скромні, із шанобливим ставлення до Церкви. Життя навчило їх бути такими, кого ведуть, а не тими, хто веде. Тільки поодинокі жінки дивилися на себе й інших жінок не очима чоловіків, а власними.
– І серед них першою була Наталя Кобринська?
– Кобринську вважають засновницею жіночого руху в Україні. Вона була першою серед українок теоретикинею фемінізму і першою жінкою, яка заснувала світську жіночу організацію. Перед тим були товариства жінок при церквах.
підпис під фото
На початку так званої емансипації Кобринська побачила, що жінок взагалі немає у громадському житті. А все, що Україна мала, – то громадську активність. І через це вона почала організовувати жінок.
Але Кобринська мала абсолютно радикальні ідеї, що не подобалось чоловікам, і було абсолютно неприйнятним для більшости українських жінок.
Кобринська вважала, що передумовою визволення українського народу є жіноча емансипація. Вона наводила приклад, що молоді українці, закінчивши школи, одружуються з польками, бо вони освіченіші. І тому зменшується кількість українських родин.
Загалом у жіночому питанні Кобринська надавала перевагу практичній діяльності, а не ідеології, і доводила, що жінкам необхідно працювати поза домом. Вона бачила, що вони непродуктивно марнують свій час на дріб’язкове домашнє господарство. Її концепція поєднувала теорію з прагматичним підходом до конкретних проблем української жінки.
Два її улюблені проєкти – дитячі садки та селянські кухні. Кухні мали забезпечувати громаду гарячою їжею під час жнив, коли жінки не мали змоги куховарити. Але ця порада не прийнялася.
– Створення дитячих садків можна зарахувати до здобутків галицького жіночого руху?
– Власне Кобринська однією із перших почала наполягати на тому, щоб створити дитячі садки та врятувати родину від фізичного занепаду матері й дитини. Оскільки що жінки надмірно працювали.
Оскільки ані уряд Австрії, ані польська адміністрація на Галичині не підтримували ідеї створення садків, Кобринська пропонувала громадам утримувати їх за свій кошт. Без фахових учителів, а із залученням матерів, практичні знання яких могли гарантувати добрий догляд дітям.
Вона також вважала, що в кожному садку повинні працювати селянка і інтелігентка, бо селянки деколи є дуже суворими з дітьми. Хоча перші садки з’явилися в містах, бо перед Першою світовою було дуже мало сіл, які мали змогу утримувати цілоденні садки.
– Якщо повернутись до жіночих організацій, що спонукало жінок вступати в них?
– Я скажу про те, що спонукало мене написати книжку про жінок. До того я зовсім не цікавилась жіночою проблематикою. До мене звернулись, що треба англомовної книжки, яка би пояснила, що діялось із жінками. І я собі поставила те саме запитання, що і ви мені.
– Що спонукало ту селянку, яка працювала весь день на полі, вбирати вишиванку й іти робити вправи вільноруч?
– Джерела, з якими я працювала, не віддзеркалювали традиційного фемінізму – ані радикального, ані ліберального. І я собі вигадала таке поняття, як прагматичний фемінізм. Суть його у тому, що жінки зрозуміли те, що тільки від них залежить вищий щабель їхнього життя. Якщо її донька буде вміти краще варити, дбати про себе й гарно говорити, то дістане в місті кращу працю. Якщо її донька в якийсь напів магічний спосіб зможе дістатися до гімназії, вона вже не буде тою селянкою, але водночас вона буде розуміти, що село потребує.
Головна ціль “Союзу українок” – не осмислена і не описана – підвищувати економічний рівень жінки в селі
Село з’єдналося і купило швейну машинку: вже можна було продавати одяг. Село з’єдналося і купило каструлі: вже можна було продавати на ринку готові вареники. Село з’єдналося і створило швейний кооператив, купували нитки за пів ціни, звідкись діставали текстилі – і створили жіночий кооператив “Труд”. Фактично таким був початок “Союзу українок”.
Америка зросла на такому: маленьких організаціях, які називалися self-help організації.
Коли я писала свою книгу, то були дні, коли думала, що втрачу розум. Мене дуже атакували мої товаришки по фаху, які творили феміністичні організації у 1970-х роках. Вони твердили, те, що я пишу, ні чорта не має спільного з фемінізмом. Тому що я описую жінок священників, я описую село, описую жінок, які далі вірять в Бога та ходять на прощі, і я намагаюсь показати, що там щось було і щось діялось, а, згідно з феміністичною теорією, там не діялося нічого.
Але як би "Маслосоюз"Найпотужніша українська кооперація на Галичині. У 1930 році експортувала понад 800 тонн масла. Річний прибуток підприємства сягав 15 мільйонів злотих. став "Маслосоюзом", якби жінка не доставляла молока. У них була жіноча сітка, яка відповідала за доставлення всього необхідного. Жінки зорганізували коней, центральний пункт. Постачали і сировину для виробництва, і продукцію на експорт у європейські країни та навіть далі.
– Де найгостріше жінки 100 років тому відчували відсутність рівних прав із чоловіками?
– Так, як і тепер, – на роботі. Утиск проявляється в той спосіб, що жінці важче дістатись до певної професії чи посади. Важче, наприклад, стати директоркою. Порахуйте, скільки жінок тепер є головними лікарками, а скільки чоловіків.
На зламі століть, коли на Галичині почалася індустріалізація, щоразу більше жінок почало працювати за наймом, навіть у раніше недоступних їм сферах.
Була така Ольга Тишинська-Бачинська. Від 1897 року працювала бухгалтеркою, а потім була членкинею дирекції стрийського банку (між іншим, перша установа на Галичині, яка почала приймати на роботу жінок). У 1920-х її обрали до дирекції “Маслосоюзу”. Але пізніше львівське підприємство “Дністер” не прийняло її на роботу на тій підставі, що, мовляв, її присутність заважатиме чоловікам працювати.
Відомо, що у 1920-х зарплати жінок і неповнолітніх робітників були на 40 % нижчими, аніж чоловіків
Питання жіночої рівноправности чи не вперше виринуло на Галичині, коли виявилось, що сиротам священників держава видає не однакову допомогу: хлопцям більше, аніж дівчатам, що, природно, викликало протест.
– Чи є серед діячок жіночого руху та, яка Вам особливо імпонує?
– Одне з намагань жіночого руху – не витворювати кумирів. Тому всі ми так чи так причетні до озвучення проблеми, до обговорення ситуації і дехто з нас намагається допомогти чи собі, чи іншим.
Але страшенно шкода Кобринської. Вона померла самотньою, у переконанні, що ніякий з її починів не вкоренився. Біля неї не було жінок, які б поділяли її погляди. Журнал не виходив. Вона ж не могла передбачити, що в повоєнних роках виросте "Союз українок" і що в самостійній Україні вивчатимуть її писання.
– Які риси, на Вашу думку, відрізняють українок від жінок інших національностей і водночас не зникають протягом століть?
– Нарікання, нарікання і нарікання, щоби не було. Я тільки-но тепер на 80 році життя, вичитуючи свою нову книжку“Ukrainian Bishop, American Church”. – Ред., сказала собі, що вона блискуче написана. Все, що я писала до цього, мені не подобалося, хотілось краще.
Ми себе самі критикуємо. І цим аж ніяк собі не допомагаємо, а навпаки. Треба вчитись казати собі більше теплих слів.