"Село по тамтім боці має жахливий вигляд". Репортаж 1930-х з радянсько-польського прикордоння

13:04, 12 травня 2023

кордон

Річка Збруч століттями розділяла український народ, людські долі та населені пункти. Села Токи та Ожигівці, колись були одним містечком, проте від кінця XVIII століття їх розділили дві імперії — Австрійська та Російська. Через понад 200 років Токи та Ожигівці стали частиною Польщі та СРСР відповідно. 

До Великого голоду в Україні радянсько-польське прикордоння було жвавим місцем, де процвітала торгівля та контрабанда. Проте з початком колективізації в УРСР ситуація кардинально змінилася. У середині 1930-х років цю далеку східну "провінцію" Польщі відвідав публіцист та громадсько-політичний діяч Зенон Пеленський. Він описав ставлення токівчан до більшовицьких сусідів та політичні настрої серед місцевих українців.

Публікацію розшукав Данило Кравець. Оригінальний правопис зберегли.

Зенон Пеленський

публіцист, громадсько-політичний діяч

Першорядну поглядову лєкцію про ріжницю між большевицьким "раєм" і нашим "капіталістичним пеклом" дає вже навіть поверховне порівнання Токів із сусідніми большевицькими Ожигівцями або й іншими селами по тамтім боці кордону. З токівських горбів видно як надолоні п'ять таких ущасливлених комуною сіл: Сободівку, Ожигівці. Яхнівці, Нову Греблю та Авратин, (селяни кажуть Гавратин).

PIC_1-W-1746

Польсько-радянський кордон

Фото: audiovis.nac.gov.pl

Колись видно ще було большевицьку частину, Пальчинці, т. зв. "російські Пальчинці", але це село большевики розібрали до останньої хати, будівельний матеріал вивезли і місце, де стояло сільце, просто заорали, так, що й сліду не залишилося з колишньої людської оселі. Побіч заможних "кулацьких" Токів такі як наприклад сусідні Ожигівці виглядають як справжній обдертий пролетар. Раніше виглядало воно трохи інакше; знівечення і знищення села е свідомою роботою комуни. Село по тамтім боці має просто жахливий вигляд: обдерті стріхи, напів розвалені стіни, поломані плоти, зарослі бурянами сади й і в селі майже ніде одної живої душі ось зовнішний вигляд розкулачених Ожиговець.

Колективізували й розкулачували село кілька разів підряд. Оповідають тутешні, що коли вперше колективізовано село і наслана ударна бригада комсомольців почала заорувати селянські поля, в селі знявся крик і потрясаючий плач; по цім і тамтім боці обидва села вилягли дивитися, що воно таке оті комуністи над людьми виробляють. Село спротивлювалося, не хотіло ніякої комуни, боронилося як уміло, але ж большевики вкінці зломили село відомими способами: з року на рік раз-у-раз вивозили "бунтарів" споміж мешканців села більшими чи меншими партіями на Соловки, Сибір, тощо. Безліч народу таки виморено голодом. Нині село сколективізоване вповні на "індивідуальнім господарстві" залишилася в цілих Ожигівцях лиш якась одна стара недобита жінка з двома малими дітьми, кажуть її внуками. Оце й є лишній "кулацький сектор" ожиговецької комуни. Давне село валиться і погибає на очах.

Голодомор Залізняк 960

Розкуркулена сім'я біля свого будинку в с. Удачне Донецької області. 30-ті рр. ХХ століття

Фото: фонди ЦДКФФА України імені Г. С. Пшеничного

За те на східнім краю села виросла комуна. Вибудовано кілька величезних спільних будинків, так і видно оті довгі, з червоної цегли муровані людські стайні та обори, словом спільні большевицькі "доми". Живуть у них уже тільки рештки розкулачених ожигівчан, подавляючу більшість вивезено, решта вимерла з голоду і злиднів. Велике колись село зачислює нині не багато понад 500 душ. Подібна картина зрештою в цілому сусідстві. Боронився особливо довго перед комуною і колективізацією недалекий, багатий, колись "кулацький" Авратин. Але і його зломано. Зрештою це село заслуговує на хвилину ближчої уваги . Є це величезне, чи радше; було колись величезне село, мало багато понад — 4000 душ, дві церкви, сильну внутрішню суспільну організацію, Свідчать про те останнє особливому події революційних днів 1918 р. Авратин взагалі не мав щастя в добу революції. У 1918 р. — пацифікувала село жорстока гетьманська карна експедиція. По нинішній день довколишній нарід оповідає собі страхітливі речі про тодішні події. Село окопалося перед експедицією, відстрілювалося і боронилося через дві доби і полягло врешті перевазі цілком випадково. Трапилося таке, що попри село саме в цих днях їхав випадково цілковито до справи непричасний, невтральний відділ австрійської кавалєрії. Авратинці злякалися, що їдуть на них австріяки і піддалися. Почалася тоді в селі вакханалія розрузданих московських чорносотенних елементів. Над селом збиткувалися в неймовірний спосіб; через дві доби небо горіло луками пожеж, три чверти села спалено до тла.

Подібна доля стрінула зрештою й Ожигівці; чорносотенна пацифікація лютувала й тут неменше жорстоко. Та ледви веліли люди якось відбудуватися, прийшла комуна, колективізація, розкулачування й чергові московські, тимразом большевицькі погроми. Біла чи чорна чи червона Москва завжди на один лад приборкує бунтуючу "мятєжную Малороссію". Зветься воно завжди, що наводить "культуру, лад і порядок". По нинішний день стоїть серед зруйнованих Ожиговець давна православна церква. Вона одинока серед села не валиться. Це тому, бо зроблено з неї збіжевий шпихлір, чи щось таке. Місцевий батюшка, гірший всякого москаля, бо "отвержений малорос" (Левицький!) витримав кілька років, а далі, одної темненької ночі перебрався з родиною через Збруч і опинився на нашім боці.

5

Польські прикордонники спіймали контрабандиста

Фото: mylviv.city

Помимо всіх досвідів з ріжного роду московськими пацифікаціями, перебравшися на нашу сторону, отой самоотверженний "Лєвітскій" далі стояв твердо при матушці-Россії. Потримали збігців як звичайно якийсь час під ключем, а далі батюшка дістав парохію десь на Волині. Ось тут то й далі на певно пропагує по свому кірасу і велич хоч не червоної то білої але все ж Московії. Ніяк не хочеться отим культуртрегерам покидати "мятєжную Малороссію". Все ж, помимо комуни, колективізації і втечі свого духовного пастиря Ожигівці ще довго зберігали глибоку релігійність і щире привязання до церкви. Помітно це було особливо на Йордан, на святі Водохрещі. Старим звичаєм цілі Токи рік-у-рік виходять зі своїм пан-отцем та процесією святити в Збручі воду. За час кільках літ завівся справді зворушливий звичай, що на Водохрещу виходили над Збруч не тільки токівчани, але й мешканці Ожиговець; вони з тамтого боку річки приглядалися суцільною лавою та приймали участь у святі. Але далі, ожиговецькнх богомольців ставало помітно менше, з року на рік їхні лави рідшали, а далі, коли переведено повну колективізацію і непокірних вигнано зі села чи взагалі вигублено, на свято Йордану не виходить із тамтого боку вже ніхто. 

1280px-ignacy_pawel_fudakowski_-_rosyjski_12_korpus_armijny_przekracza_granice_z_austro-wegrami_na_rzece_zbrucz_w_tarnorudzie_w_galicji_94-1-1

Збруч, 1914 рік

Фото: mylviv.city

Зате комуна влаштовує відтепер у відповідь на всі прояви церковного життя в Токах постійні хуліганські протирелігійні демонстрації. Найбільше на Великдень. У ці наші врочисті дні демонстративно виганяють над свої склоки Збруча (Збруч тут пливе досить глибоким яром) трактори й інші машини та орють від білого ранку до пізної ночі. У відповідь нашим дзвонам з тамтого боку ріки через цілі дні й ночі виють і свищуть несамовитими голосами всякі тракторні свиставки та сирени. Особливо ж у Велику Пятницю комуна влаштовує демонстративні забави та ще й інші прононсовані протирелігійні комедії.

Токи зовсім на це не реагують; поважно й достойно роблять своє, тримаються своєї Віри міцно і щиро. В "кулацьких" Токах большевицька агітація не має взагалі для себе пригожого ґрунту. Люди мають аж за досить поглядових лекцій, що таке большевизм і комуна, аби їх могли манити тамошні божевільні "порядки" і всяка інша "соціалістична культура". 

z1626968185a237i

Токи. Російська поштова листівка часів окупації Галичини

Фото: zbruc.eu

Все ж, не обходиться без того, аби часом у село не просочувала комуністична агітація. Саме в цих днях розкинув хтось у селі двічі комуністичні летючки; справа, якій призначується в столичній пресі два-три рядки петіту виростає тут на місці до рівня великої сензаційної події. Має воно розуміється зараз же цей ефект, що в селі з’являється поліція, починаються допити, слідства і нарешті арешти. Ще далі має воно цей ефект, що той чи інший підозрілий у вчинку селюх дістається у найближчій вязниці між справжніх комуністів і по якімсь часі вертає на село вже цілком спрепарованим комуністом. Знаменне, що найбільше місцевих хрунів і адептів комунізму рекрутується споміж наших місцевих "руських хлопів-радикалів". Радикальна партія саме й є отим інкубатором, який постійно плодить на тутешньому грунті або хрунівство, або комуністичні симпатії. Партійний центр у Львові над своїми людьми на місцях не працює, люди живуть розуміють під "радикалізмом" що завгодно. Ось і клясичні наслідки виключности всякої слової і пресової партійної агітації, що не взята з здисципліновані організаційні форми, швидше чи пізніше обовязково політично дегенерується. Організаційної праці на місцях радикали з центру майже не провадять і обмежуються здебільша до пресової агітації; селянські читачі радикальної преси тільки чують про "буржуазію", "панів", "попів", "експльоатацію" і "соціалізм", тощо, що прості і безпосередні особливо ж молоді селянські уми роблять звідси вже тільки пів зайвого кроку далі на ліво  починають поволі комунізувати. Але це вже є окрема тема, яка тим разом ще не йде на дискусію.

Взято з Пеленський Зенон "Замість високої політики вакаційний репортаж з дошками забитої провінції. ІІІ Большевицькі сусіди". Діло. 1935. 26 липня. С. 4.

Схожі матеріали

bez_b 800x500_2.jpg

Як степ змінив українців | Олександр Галенко

ostriv zmijinyj 03.jpg

Зміїний. Острів, на якому немає змій

СЕО_1.jpg

Збруч – межа української ментальності

сео

Українці поза Україною. Північна і Східна Слобожанщина

Куцмані

Берріс Куцмані: "Уся торгівля між Лейпцигом і Одесою відбувалася через Броди"

сео кордон

Історії з прикордоння. Галина Пагутяк

600.jpg

"Нескінченна втеча" Йозефа Рота

60.jpg

Степовий кордон України серед світових фронтирів

terra_text-2-1.jpg

Випалена земля: чим живе єдине холмське село в Україні