На початку ХХ століття українська інтелігенція Наддніпрянської України почала обговорювати встановлення пам'ятника Тарасові Шевченку у Києві. Адже саме наближалося 50-річчя1911 рік з дня смерті та 100–річчя1914 рік з дня народження поета. У травні 1910-го оголосили міжнародний конкурс створення проєкту пам'ятника Шевченку. Однак всі проєкти було відкинуто через невідповідність образу Кобзаря.
У третьому турі конкурсу жюрі розглянуло 46 поданих пропозицій, але переможця так і не обрали. Проте конкурсна комісія таки відзначила оригінальний проєкт пам’ятника Шевченку скульптора Михайла Гаврилка. Однак із початком Першої світової війни про зведення пам'ятника вже не могло бути й мови. Війна змінила плани на майбутнє і талановитого скульптора. Михайло Гаврилко вступив до Українських січових стрільців, був командиром саперної чоти, а згодом хорунжим Армії УНР. Як керівника антибільшовицького повстання на Потавщині Михайла Гаврилка стратили восени 1920 pоку.
Встановити пам'ятник Тарасові Шевченку у Києві вдалося лише через 20 років. Монумент відкрили 6 березня 1939 року у парку навпроти Київського університету. Відкриття було приурочене до 125-річчя з дня народження Кобзаря. З цієї ж нагоди університету було присвоєне ім'я Тараса Шевченка. Бронзову постать поета висотою 6,45 метрів було відлито за моделлю скульптора Матвія Манізера.
"Локальна історія" пропонує ознайомитися із текстом знаного галицького публіциста Миколи Голубцяпсевдо М. Вільшина про скульптора Михайла Гаврилка та його проєкт пам'ятника Тарасові Шевченку. Оригінальну орфографію і правопис збережено. Публікацію розшукав Данило Кравець, науковий співробітник Львівської національної бібліотеки.
Микола Голубець
історик, архівіст, публіцист, перекладач
Українське мистецтво, над міру убоге, його шляхи далеко не протерті і непевні, щоби нині чи завтра знайти для нього синтезу. Творча експанзія нації висилювалась і висилюється в иньшому напрямі ради здобуття твердших підвалин для самого істнування, а на мистецтво не має ні сили ні "часу". Се обяв зовсім природний, викликаний конечністю життєвих условин і нема нам чого жаліти, що сталося так а не инкаше, так мусіло бути. Та з другого боку у нас є право вірити, що українське індивідуальне мистецтво, — се сонце нашої будуччини. Вся та артистична "початкуюча" молодіж, яка за запалом кидається в обійми приманчивої богині, якій на імя "Штука", дає нам власне основу то роду оптимістичних думок. Треба лиш тим людям простягти руку коли вже не з поміччю, то бодай з моральною розрадою і заохотою. Кожду нову і цікаву появу на артистичному горизонті треба нам витати горячо, з запалом, як личить нації, свідомій свойого культурного завдання в рідні иньших народів. Власне про одного з представників тої молодіжи хочемо говорити.
Михайло Гаврилко се поруч М. ПаращукаМихайло Паращук (1870-1963) український скульптор та громадський діяч, одинокий, сьвідомий представник нашої молодої культури. Паращукови, добули популярність скульптури сучасних письменників а Гаврилкови ювілейні плакети Шевченка і погруддя Шашкевича, виконане теж з приводу ювілею. І се і те річи самі про себе добре і гарно виконані (головно плякета Шевченка в профіли), але в порівняню з рештою його творчого надбання ще мало характеристичні. Робив їх артист "на замовленє", а до того рода річий не можна ставити далеко ідучих вимогів. А щоби пізнати Гаврилка як артиста, требаб бачити всі його шкіци і композиції , що приковують до себе силою життя і природнього руху. Але покищо се важко. Твори його у Львові, Кракові і Парижі, куди лиш не носила артиста доля. На виставку його праць доведеться нам з богатьох причин теж довго ждати. На днях покінчився в Київі третій з ряду конкурс проектів на памятник Т. Шевченка. З поміщенім в "Ділі" звіту довідуємося що жірі, зложене з видатнійших артистів і знатоків, не признало ні одного з надісланих моделів, гідних станути на одній з київських площ. Між проектами був і модель Гаврилка з якого подаємо репродукцію.
Михайло Омелянович Гаврилко родився 5 вересня 1882 р. в Козацьких Хуторах, полтавської губернії. Батьки його козацького роду, походили з Диканьки. До народної школи ходив артист в селі Руновщинінині село Рунівщина Полтавського району біля Полтави, звідкіля перейшов в миргородську "школу прикладного мистецтва". Тут пробув 5 літ і був найкрасшим учеником скульптури. Одержавши державну стипендію, поїхав до Петербурга, де записався в академію ім. бар. Штігліца. Та тут довелося артистови пробути ледви пів року. Гаврилка заангажованого в організації академічного страйку, видалено з академії з позбавленням стипендії. Сталося се 1905 року. Зарах того ж року просиджує артист через шість місяців в слідчій тюрмі, замотаний у справу української революційної партії.
З 1907 бачимо Гаврилка в Галичині, зразу у Львові, а опісля в Краківській академії штук в скульптурній клясі проф. ЛящкиКонстанци Лящко (1865-1956) — польський скульптор, графік. Якийсь час 1911 р. пробув артист в Парижі у звісного скульптора Еміля БорделяЕміль-Антуан Бурдель(1861-1929) — французький скульптор. Тепер живе Гаврилко в Галичині.
Отсе й вся хроніка житя молодого, талановитого артиста. Довга бурлачка і непевність грунту під ногами, коли мистецтво вимагає спокою скуплення і рівноваги. А всього того було дуже мало. Але з другого боку той життєвий гарт виробляє людину, сталить її нерви і мускули і заставляє гидувати всякою духовою половинчістю і неврастенією, що доречі кажучи, якимось мутним туманом овіяли нашу молоду творчу продукцію. І тому його ідеал се не сучасні примітивісти, а Мікель Анджельо, той титан Ренесансу.
Не можучи приглянутись иньшим працям артиста, огляньмо згаданий проект на памятник Шевченка. Найдемо в нього чимало такого, що потвердить сказане нами про артиста. І так ціла композиція з виїмком задуманого поета, се "Ucraina militans". Та з наших і минулих днів. Тільки в ній протесту проти тиранії і насильства, що маємо впражінє, що лиш через те проекта не принято. Бо чи може зараз станути на київській площі композиція того рода? Се нічим непогамований вислів революційного, протестантського світогляду артиста. І тому ми не маємо надії щоби монумент такого рода композиції міг станути нині в російській імперії. Центр монумента становить очевидно статуя Шевченка. З похиленою головою, з рукою на грудях, в кобеняці і довгих козацьких шараварах стоїть висока постать поета, як символ напів козацького, напів мужицького творчого натхнення. У його стіп станули в ріжних руках і групах символи його думок і творів, що склалися на один злитий з собою вираз протесту проти усього, що гнобить і давить поруч уосіблення ідеї відродження. Перша група зложена з пятьох фігур і поставлена на чолі памятника се "Відродження України". Жіноча постать з піднятим смолоскипом, Україна, поруч неї борці з її визволення, двох з сучасних, а двох з минулих днів. З сьвідомою себе силою стискають два перші голови мечів, а поруч них один козак добуває шаблі, другий княжий дружинник цілиться з лука. Се група основна і вона надає характер цілій композиції. Група з правого боку се символ Шевченкової романтики. "Козак і дівчина" в горячих обіймах. Нашу увагу звертає спеціально козак, його обличє, змаргане болем а заразом повне якоїсь елементарної, типової завзятости. Ще момент і закохана пара розпрощається. Він піде там, де його кличе честь козацька, а вона піде сумувати і плакати за своїм героєм. Група виведена гарно, а в лици козака, добачуємо схожість, з лицем артиста. Може се сталося випадково, може з обдуманої ідеї, а в кожному случаю, річ вийшла гарна, чарівлива.
Група з лівого боку се "Сироти". Двоє дітей хлопець з правого і дівчина з лівого в обіймах матері. Група, ледви нашкіцована, але в такому стані як єсть, виходить найкрасшим, найглибше вичутим мотивом композиції. Похиленє голови матері, той німий поцілуй зложений на головці дитини, зраджують ніжчність, сказати б сантіментальність душі артиста. Бо струна ніжности се головно з струнв творчому резонаторі і як би небудь ми її оминали , мимохіть її торкнувши, почуємо щирий, глибокий тон. Се не слабосильність і нема чого соромитись тої струни навіть "дужим людям".
Звернемо увагу ще на одно. Про матір вже сказано. Важно поглянути на контраст, який заходить в обличах двоїх дітий хлопчика і дівчина. Дівчина, нагадує сумним, мелянхолійним настроєм обличє матері, слабої, безпомічної, невольниці. Не те бачимо в обличю хлопчика. Очи його дивляться кудись в далечінь, стягнені брови і дитячі затиснені уста, зраджують в ньому щось з молодого, неопіреного вірляги. Пождім ще літ кілька а певне побачимо того хлопчину в рядах борців за волю.
Лишається ще група четверта. Постать одного з українських гетьманів з піднятою в гору булавою, старий бандурист поруч нього, а по боках двох козаків-молодців готових до бою. Се наче квінтесенція Шевченкової поезії ще закоханої в минувшині і не зневіреної в її велич. Силою руху, приковує до себе козак правого боку зі списою в руках, особливо коли оглядаємо його з профіля. Жаль тільки, що річ такої цінности не стоїть на київській площі і мабуть довго ще стати не може.
Взято з Вільшина М. Михайло Гаврилко. Ілюстрована Україна. 1913, Ч.2, с.3.