10:46, 26 жовтня 2021

Вийшов ролик до 100-річчя Першого Всеукраїнського православного церковного собору

У двохвилинному ролику “Протистояння двох світів” розповідають про проголошення УАПЦ та подальші репресії проти духовенства і активістів. 

800px-Делегати_І-го_Всеукраїнського_Православного_Церковного_Собору._Київ,_жовтень_1921_2.jpg
uk.wikipedia.org

Український інститут національної пам'яті презентував ролик до 100 річниці Першого Всеукраїнського православного церковного собору. Відео є частиною циклу циклу “Події епохи”.

Про це повідомили на сайті УІНП.

“З кінця XVII століття, поряд із наполегливими спробами підпорядкувати Україну політично, Росія протягом двох століть жорстко контролювала і місцеве релігійне життя. Лише на початку XX століття, з падінням самодержавства і потужними процесами національного відродження, які охопили Україну, з’явилися реальні перспективи відродження Української автокефальної (тобто – незалежної) православної церкви”, – зауважили дослідники.

Відтак, наголошують в інституті, на початку грудня 1917 року  в Україні створюють Всеукраїнську православну  церковну раду. Патріотичне духівництво починає рух за українізацію парафій, відстоюючи право проведення богослужінь рідною мовою. Кульмінацією цих процесів став I Всеукраїнський православний церковний собор, який відбувся 14-30 жовтня 1921 року в Софійському соборі Києва. Зазначають, що участь у ньому взяли понад 400 делегатів від священників та мирян.

Престоятелем УАПЦ обрали протоієрея Василя Липківського.

“Російська церква  заборонила своїм єпископам брати участь у соборі. Василя Липківського висвятили за даньою традицією Александрійської церкви  – покладанням рук пресвітерів та мирян. За шість років УАПЦ здобула величезний авторитет серед вірян в Україні” , – наголосили у ролику.

На жаль, підкреслюють дослідники,  через більшовицькі репресії ця історія відновлення виявилася короткою і драматичною, але недаремною – відчувши загрозу, більшовики взялися за знищення церкви, більшість священиків та їх прихильників репресували, самого Липківського розстріляли у 1937 році.

“Протистояння двох світів –  українського демократичного і російського імперського – триває досі. Але віримо, що воля переможе”, – резюмують у ролику.

Ролик виробила студія “Диваки Продакшн”, у ньому використали кадри з історичної хроніки.  

Всеукраїнський православний церковний Собор 1921 року відбувся 14-30 жовтня у Києві в Софійському соборі. Його скликання  підготувала Всеукраїнська православна церковна рада. У дійстві взяли 432 делегати із семи губерній України. Їх списки збереглися.

Собор здійснив організаційне оформлення УАПЦ на засадах автокефалії, оголосивши недійсним акт від 1686 про підпорядкування Київської митрополії Московському патріархату РПЦ. Окрім іншого, в ухвалах поєдналися вимоги демократизації церковного життя з вимогами відродження українських церковних традицій (виборність парафіяльного духовенства, відродження стилю національного церковного будівництва, українського церковного співу і української православної обрядовості) та запровадження української мови в богослужінні.

Лише протягом двох перших місяців в УАПЦ висвятили близько 200 священиків і стільки ж дияконів. Наприкінці 1926 року церква мала 32 єпископи, близько 3000 священиків і майже 6 мільйонів вірян в Україні.

Та після короткочасної толерантності, більшовики розпочали терор проти української церкви. Циркуляр ДПУ УСРР від 4 вересня 1926 року “Про український сепаратизм” оголошував Українську автокефальну церкву “могутнім оплотом націоналізму і відмінним агітаційним знаряддям”. 25 лютого 1926  політбюро ЦККП(б)У на закритому засіданні схвалив рішення про репресії проти активістів УАПЦ.

1937 року з 2000 парафій в УАПЦ не залишилося жодної.

Більше про війну з церквою в СРСР дивіться в інтерв'ю  завідувачки кафедри історії Києво-Могилянської академії Наталею Шліхтою для проєкту Без Брому. 

Схожі матеріали

600.jpg

Не пережив СРСР. Пережила музика

Ярослав Когут

“В'язні пішли на солдатів голіруч”. 94-річний Ярослав Когут про участь в Норильському повстанні

Пані 600

“Вмирати дозволяли мовчки”. Сторічна українка – про Голодомор, заборону молитися і нацистський полон

600.jpg

Саліна: територія страху

Jurij Prohasko 600.jpg

“Кожне покоління українців має травму від росіян”, – психоаналітик Юрко Прохасько

семенко сео

Чому Семенко палив Шевченків "Кобзар"?

кочур 1200

Григорій Кочур. Людина, яка знала все

Без назви-2.jpg

Воркутинське повстання. Разом і до кінця

торгсин сео

Коштовності в обмін на їжу