Зморшки, горбки та корали Тараса Левківа

13:59, 21 грудня 2021

1920.jpg

Був 1961 рік. Карпатськими річками ще ходили плотогони. 20-річний студент стояв над Черемошем у Косові й дивився, як бокораші готували дерева до сплаву. Видовище викликало великий подив у спостерігача. Він надихнувся процесом і згодом, коли сформувався як митець, створив на гончарному крузі скульптуру  "Плотогони". Циліндр – це річка. У циліндрі – проріз. Зауважив: коли глина висихає, то розкручується: "На крузі – за годинниковою стрілкою, коли встоюється – проти".

Тарас Левків – один із найяскравіших керамістів Львова. У просторі артцентру Павла Гудімова "Я Галерея" ви можете ознайомитись із виставковим проєктом, що ілюструє 50-літню творчість майстра в керамічних та графічних серіях

туліна.jpg

Наталія Туліна-Маруняк

історикиня мистецтва

"Терпіти не можу рівнини"

Наприкінці 1960-х Львів знову виявив інтерес до багатої культурної спадщини українського мистецтва саме через творчість керамістів, склярів та скульпторів. Кераміка мала, мабуть, найвітальніший розвиток. Професійні художники займалися творчістю на базі майстерень – фабричних та інститутських. Прихильником традиційної техніки гончарства та її відродження був і Тарас Левків.

Тарас Левків, 2021, Винники. Фото Тарас Гіпп.JPG

Тарас Левків

Фото: Тарас Гіпп

Нині панові Тарасу 81 рік. Історію зі вступом до Львівського училища декоративно-ужиткового мистецтва він називає найбільшою авантюрою у своєму житті. Спочатку планував вступати до Політехнічного інституту: захоплювався радіотехнікою. Дорогою до Львова зустрів товариша, який навчався в Художньому училищі імені Івана Труша. Той пообіцяв показати місто, відвести до Політехніки. Доки Тарас чекав друга в його навчальному закладі, то звернув увагу на розвішані в коридорах студентські роботи. Вони дуже сподобались хлопцеві. Він різко змінив свої плани й вирішив вступати саме "до Труша".

Сестра Надія, племінниця Оксана, мати Ольга, Тарас Левків, 1963, Збараж.jpg

Сестра Надія, племінниця Оксана, мати Ольга, Тарас Левків, 1963 рік, Збараж

Фото надала "Я Галерея"

Тарас Левків народився 25 червня 1940 року в селі Мала Березовиця, що на Тернопільщині. Батько Богдан керував сільською бібліотекою. Ще за Польщі він відсидів у тюрмі через націоналістичні погляди. Матір Ольга опікувалася дітьми, допомагала повстанцям.

Ми живемо на верхах фото Тарас Гіпп 3.jpg

"Ми живемо на верхах"

Усі фото: Тарас Гіпп

У родині були рідні, які займалися прикладним мистецтвом, – ткали. Дитинство Тараса Левківа чимось нагадує дитячі роки Анрі Матісса, що виріс у Бохайні серед ткацької громади, оточеної ткацькими верстатами та текстилем. А. Матісс зберіг свої спогади про сяйливі, яскраві кольори та чуттєві текстури – Т. Левків успадкував темніше бачення і працював зі стриманою палітрою.

"Тато займався господарством та громадською діяльністю, мама займалась домом і вихованням дітей. Якраз мамин батько був килимарем. У Березовиці в повоєнні роки всі свідомі господарі почергово годували партизанів. Коли приходила черга до мами – готувала відро борщу, відро бараболі й пів відра котлет – на коромисло, йшла до річки, де в кущах вже чекали", – пригадує пан Тарас.

Тарас Левків часто згадує унікальну природу Медоборів, утворених вапняковими пасмами з живих організмів – коралових поліпів, їхню рослинність та ландшафти.

Людинка-циліндр

Для Тараса Левківа кераміка – це спосіб пізнання, дефініції світу, його історії та багатства культурних кодів.

Технікою, що стала домінантною в багатолітній практиці автора, є гончарний круг. Тарас Левків нищив стереотипи про гончарну кераміку.

Пошук свіжої динаміки відчутний вже в його ранніх роботах. Народжувався образний модуль – невеличка фігурка циліндроподібної форми, щедро обдарована кумедними елементами: вусами, зачісками, чубатими шапками, умовними ручками-ніжками. Ці по-дитячому зворушливі постаті співають у хорі, грають на народних інструментах, несуть непідйомну брилу, підтримують Коло історії. Композиції, створені з цих фігурок, – сміливі та розбудовані. Подеколи це справжні іконостаси, плетива та динамічні картини із протистоянням непосильного та крихкого. 

2.jpg

"Я єсть народ…", 2010 рік

Досліджуючи свою тему – аплікація в кераміці – Т. Левків дійшов до нестримного експериментаторства: "В пласті глини вирізали "рівчаки", у які вкладали іншу масу. Але я пішов дальше, додав в ту масу солі металів, які утворювали гарну кольорову розтяжку".

Мистецтво і технологія – ось два стовпи, на яких вибудовується досвід Т. Левківа. Його практика тісно переплітається із заглибленнями в фізику та хімію. Майстер використовував також дерев’яну стружку, яку вводив у шамотну масу. Під час випалювання вона вигорала й давала пористу фактуру. Якщо ж вимочував стружку в солі, то глина на гранях виробу отримувала своєрідне забарвлення.

Своїх "Плотогонів" Т.  Левків створив 1974 року. Цей твір не зберігся. Згодом художник використав технологію з "розкручуванням" глини – вже більш свідомо – у серії "Кактус". Циліндр розітнув на три частини і склеїв "навиворіт".

4.jpg

"Кактус", 1972

"Виманювали інформацію"

Цикли художньої кераміки Т. Левківа брали участь у міжнародних майстер-класах, проходили через невпинне занурення в нові досвіди. Атмосфера творчого спілкування, експерименту насичувала практику резиденцій у Дзинтарі (Латвія). Там відбулися одні з найперших та найвпливовіших кераміко-скульптурних симпозіумів у тодішньому СРСР. Творча делегація зі Львова була постійним потужним гравцем.

15.jpg
Тарас Левків, Зеновій Флінта, Петеріс Мартінсон. Вільнюс, 1971 Фото надала авторка

У Дзинтарі Левків познайомився з Петерісом Мартінсонсом, уславленим латвійським керамістом, графіком, педагогом. Петеріс щиро ділився своїми творчими знахідками. На запрошення Т. Левківа відвідав Львів. На базі майстерень Львівської кераміко-скульптурної фабрики зав’язалася творча співпраця – професійні художники різних поколінь у захопливому середовищі вибудовували світ своїх думок і почуттів у тривимірних формах.

Тарас Левків пригадує, що атмосфера серед керамістів була винятковою. "На фабрику [Львівську кераміко-скульптурну] приїжджали художники з Москви та Ленінграда, виманювали інформацію від місцевих майстрів, записували, оформлювали як своє і отримували за це гроші. А в кераміці було інакше – хто брав певну тему, мусив її сам до кінця довести", – пригадує він.

декоративний пласт.jpg

"Декоративний пласт"

Графіка

Від кінця 1980-х років Т. Левків шукав себе у графіці та інтарсіїдерев'яна інкрустація. Року 1989 створив серію, пов’язану з темою космосу.

Рівень деталізації графіки на широкому просторі листа творить унікальну якість. Безмір тонких структур плетива нагадує про ранні досвіди митця, пов’язані з ткацтвом.

У листі Т. Левківа "На чужій планеті" бачимо тонкий силует павукових кінцівок, що мандрують сферичною поверхнею. Митець вклав у свого "павука" характер дослідницької машини, котра звідує невідомі простори.

зр.jpg

"Зворотній рух", 1989 рік

чп.jpg

"На чужій планеті", 1989 рік

іп.jpg

"Інформаційна посилка", 1990 рік

"Зворотний рух" показує обертальну циклічність невідомої планети в мінімалістичному нуарі. До нас промовляють улюблені скульпторові грудки, горбки, бульбашки, опуклості, щілини, тріщини, переплетення, нитки, антени, клаптики, канатики, кратери, зморшки, дірки та зонди.

Згадуючи свої Медобори, Тарас Левків казав: "Терпіти не можу рівнини, дуже люблю гори і шкодую, що зараз живу не в рідному селі".

Схожі матеріали

600

"Не можу покинути волонтерської діяльности, бо знаю: я потрібна", — Софія Козлова

попович сео

"Дивлюсь я на небо": Перший український хіт

600.jpg

Тіні Івана Миколайчука

800.jpg

Кіно без гепіенду. Історія акторки Віри Холодної

Мурашко_за роботою.jpg

Смерть Мурашка. Хто і за що вбив українського художника?

thumb (1)

Як і навіщо Росія вивезла античну мозаїку з Херсонесу. Діана Клочко

kompanichenko_tekst-7.original

Тарас Компаніченко: “Якщо нація співає разом – вона об’єднується, а об’єднана нація – сильна”

Фердинанд Бучина з дружиною Властою, провідник Микола Думен (зліва) та кінь Муці в Підкарпатській Русі (теперішнє Закарпаття).jpg

У медовий місяць із фотокамерою. Фердинанд Бучина та його мандри Закарпаттям

600.jpg

Ян Матейко "Вернигора"