"Слава Богу, що я вижив, але осколок в голові залишився". Майже столітній ветеран Другої світової війни про своє життя

13:46, 14 січня 2023

качмар

Качмар Дмитро Романович брав активну участь у Другій світовій війні. Воював у лавах радянської армії в той час, коли його рідний брат Іван — в УПА. За своє життя чоловік пройшов шлях від розвідника й артилериста до тракториста. Від партизана, бійця Червоної армії до солдата у Вірменії. Народився на території Польщі 12 вересня 1925 року у селі Кобильниця Волоська. Сьогодні проживає в селі Виннички Львівського району Львівської області. Ми розпитали у 98-річного дідуся про його досвід боротьби, життєвий шлях та ставлення до сучасної війни.

IMG_20220528_164823_1

Ірина Новоставська

журналістка, студентка магістерської програми з медіакомунікацій УКУ

— Вітаю! Я вже біля сільської ради, — говорю по телефону 74-річному Роману Івановичу.

— Зачекайте, я зараз вийду. 

Стою біля невідомої для себе раніше будівлі, на дверях якої зазначено: "Винничківський старостинський округ Давидівської сільської ради". Тут ми завчасно домовились зустрітись з племінником майже столітнього пана Качмара. Поки чекаю, то роблю декілька знимків, щоб потім додати до репортажного інтерв’ю. У вікні видніється силует, який наближається до дверей. Відчиняються двері, з них виходить чоловік невисокого зросту та підозрілим голосом каже:

IMG_0344

Винничківський старостинський округ Давидівської ОТГ

Усі фото: надала авторка

— А що ви тут робите? Чого ви тово фотографуєте?

— Добрий день! А це мені для інтерв’ю потрібно. Я приїхала сюди до вас, у село, брати інтерв’ю у майже столітнього Качмара Дмитра Романовича. Знаєте такого?

—  Та чого ж не знаю? Та він тут недалеко жиє, — показує рукою праворуч догори і продовжує, — Ну тоді добре, фотографуйте раз треба, — примирливо каже і зачиняє за собою двері сільської ради.

Через дві-три хвилини до мене підходить племінник дідуся Роман.

— Христос Рождається!

— Славімо Його!

— Ну що, йдемо до діда колядувати? 

— Звісно, але я на машині, давайте під’їдемо.

Сідаємо, пан Роман керує куди їхати:

— До Христа направо…і ще раз дальше…дальше…тепер на право, во, і так догори.

По дорозі розпитую в племінника про дідуся, як він себе почуває в такому віці, чи пам’ятає події, які пережив, чи може ходити. Пан Роман розповідає, що Дмитро Романович не тільки ходить, але ще й траву косить. Робить все по дому. Може навіть коли-не-коли і чарочку підняти до свята.

Доїжджаємо до цегляного будинку на вершечку гори. Зелені металеві ворота вже відчинені. На подвір’ї бігають три курки. У вікнах горить світло. Виходимо з машини і заходимо до хати, яку пан Качмар сам побудував. Дідусь виходить з кухні, вбраний у байкову сорочку в синьо-червону клітинку та в чорні класичні штани. Радо вітає нас і ми разом колядуємо "Небо і земля нині торжествують". Запрошує до вітальні. Знімаємо верхній одяг і проходимо довгим коридором до просторої кімнати. 

IMG_0342

Будинок пана Дмитра Качмара у Винничках

Посеред вітальні стоїть великий дерев’яний стіл вкритий вишиваною червоно-бордовими нитками скатертиною. На ньому плетенка зі Святвечора, дідух, перев’язаний синьо-жовтою стрічкою, та підсвічник з трьома свічками. Біля стола — гарно вбрана ялинка. Сідаємо за стіл і починаємо розмову.

—  Але ти мені помагай, — каже дідусь до племінника.

— Так, я буду всьо підказувати. Та дівчина питатиме вас, а ви будете відповідати. Начнемо з самого початку. Де родився? Як попали на війну? Як були в лагері? Спочатку, спочатку, — Роман Іванович сам ставить питання, не дочекавшись, поки я щось скажу.

— Та то всю історію, йооой, то довго, я не пам’ятаю — бідкається 98-річний пан Дмитро.

— Та як не пам'ятаєте?! Всьо пам'ятаєте! Я знаю, шо пам'ятаєте, — стверджує племінник.

— Шось пам’ятаю, а де забуваю вже. Треба документи показати. То є всьо зареєстроване, — каже дідусь і поволі йде до іншої кімнати за документами. 

— Вуйко смішний. Хоче, щоб ви точно повірили, шо він дійсно був, — говорить, піднімаючи широко кутики вуст пан Роман.

Дідусь приносить паспорт громадянина України, воєнний білет, красноармійську книжку і довідку, яка підтверджує, що він дійсно проходив службу в армії від 3 жовтня 1944 року до 18 березня 1948 року і воював в радянській армії від 30 грудня 1944 року до 9 травня 1945 року. 

— Вуйко ще має тово осколок, з війни во стоїть, — дід показує на потилицю. 

— Отово помацай. Нє нє, нижче, — намагаюсь відчути осколок.

— Я хотів витягнути його. А хірург каже: а нашо тобі витягати? Я і не витягую, — сміється.

— Ого, ну пізніше розкажете про ту історію детальніше.

До Другої світової війни

— Я є з Кобильниці Волоської гміни Великі Очі, туда, де Краківець, знаєте? Може були в Краківци колись?

— Була, в мене там родичі живуть.

— Оо, а з Краковця до Кобельниці — то є 7 км, пішки йти. А Краковець — то була якраз границя. Я з Кобильниці Волоска, бо то є Кобильниця Руська — то сусіднє село.

Народився Дмитро Романович у селянській родині, закінчив 5 класів. Дідусь розповідає, що жили досить заможно. Мали велике господарство, 10 гектарів поля, дерев’яну хату, свій ліс і криївку, яку ще його тато побудував. До слова, батько пана Дмитра 4 роки воював під час Першої світової війни. У сім’ї було семеро дітей.

— Найстарша Гануся, потім Олекса, Кася, Мареся, Іван, я і Зося, — пригадує імена всіх.

— Багацько.

— Нуу, всі повмирали.

— А скілько ще баба говорила їй вмерло дітей? — запитує племінник.

IMG_0177

Дмитро Качмар зі своїм племінником Романом

— А шо я знаю? Не пам’ятаю.

— Певно їх було з десять-одинадцять.

— А від чого стільки дітей померло в родині? — запитую з цікавістю.

— А хто колись за дітьми ся дивив. Захворіло — положили. Моя бабця, тотька Зося казала: вродилося, там на п’єц положили, бо щось захворіло. Дивиться на другий день: ще живе! Та дали, каже, того, як корову доїли, теплого молока — всьо і вижила. 

Друга світова війна

— Не знаю, чи згадає, чи захоче говорити,  як він від німців під час війни ховався. Німці брали на роботу. А він ся там в Кобильниці ховав. А вони його вловили. І в лагер, — каже племінник.

— Німці мене забрали з Кобильниці до Львова, — починає пригадувати пан Качмар. — А у Львові на Персенківці вони будували паровозне депо. Забрали територію велику, населення відти виселили і зробили там лагер. Начальником був чех, командував усім. Строго було, карали. Огорожі були, сітка довкола. А охорона – то вже, знаєте, політика така була. Охороняли поляки, а українці працювали. То так спеціально робили, щоб ненависть була між українцями і поляками.

Дідусь розповідає, що в них завжди виникали якісь непорозуміння з поляками. Пригадує історію, коли в бараці, де вони переодягалися і залишали черевики на визначеному конкретному місці, польський наглядач спеціально копав взуття, щоб потім мати за що наказувати. Перепадало і пану Дмитру. Чоловік згадує: 

— Приходить, значить, і каже: "Встать!", — всі повставали, — "Чиї бутіки?", — "Мої", — відповідаю, — "Курва ті мать била!".

 — Дід був би в лагері згинув, якби не мій батько Іван, — каже племінник, — той пішов до начальника поліції, то колєга його був. Батько знав німецьку і німців дуже добре знав. І каже: "Давай познаком з кимось, бо в Освенцим заберуть чи ще куда, та й помре". Но той десь пішов до гестапівця. Гестапівцю пів свині занесли та й усьо.

IMG_0292

Дмитро Качмар

Фото: з домашнього архіву

З лагеру пана Дмитра відпустили і він повернувся додому. Там дізнався новину про смерть свого брата Олекси, який у 1940 році втік у Німеччину, щоб не йти в радянську армію. І загинув під час будівництва залізнодорожнього тунелю в Альпах.

— Навіть сам Гітлер приїздив на тую аварію. Вони пробили отакий тунель, — пан Качмар широко показує руками, — і той тунель на виході обірвався. Не було куда вийти. Хто скраю був — то втік, а хто дальше був — завалило. У Німеччині Олексу і поховали. Там пам’ятник стоїть українцям, які загинули під час будівництва того тунелю.

Пізніше з Німеччини до Дмитра Романовича приїхав друг покійного брата Кирило, який затягнув молодого хлопця в партизани. 

— Но шо в тій партизанці? Треба воружіє мати. Ніц нема. Де дістати? А ту, коли москалі приїжджали на подвір’я до когось, щоб поїсти, то ми воружіє підбирали. Пам’ятаю повна фіра була тих карабінів, автоматів. І ми ся їх набрали і туди в ліс за Ротисками. Все туди тягнули, повно нас там було. Але їсти не мали дуже шо. Буханку хліба мама спекла і йшов туда. 

На кінці 1943 року їхню партизанку викрили. Дід розказує, що радянська розвідка, яка пролітала поблизу лісу, побачила партизан і почала стріляти. Вони разом з товаришем Стефаном втекли додому, бо там біля стодоли в пана Дмитра була криївка, у якій вони планували сховатись. 

— Прибігаєм на подвір’я, а Стефан каже до мене: "Чекай, я попісяю", — дід сміється, — представляєте, "Я попісяю" каже. Ну а я шо, забіг до хати. Брат мій Іван каже: "Москалі вже в сусідньому селі". То ми почали ховатись. А вхід до криївки в нас був вдома під широкою дошкою у кімнаті. Зверху стояло ліжко, яке ми посували. Я відсунув маму з ліжком, підняв догори дошку. Іван встиг залізти, а мене і Стефана злапали. 

Розвідник

У 1944 році пана Качмара примусово забрали у збірний пункт до Жешува на мобілізацію в радянську армію.

— Приїхав військовий комісаріат і каже до нас: "Хто понімає польський язик, вийті ізо строя!" А я до школи ходив і польський язик знав. Хто понімав, вийшов ізо строя. Я теж вийшов і він мене забрав і так я попав в розвєд роту. 

Дмитра Романовича відправили на передову і чоловік брав участь у Львівсько-Сандомирській наступальній операції проти об’єднаних німецько-угорських військ, яка тривала від 13 липня до 29 липня 1944 року, метою якої було визволення Західної України та Південної Польщі.

— Ми пішли в наступлєніє, — розповідає дідусь, — Там все було мініроване, там нігде не втікнеш. То там розмінірували, і флажки були, куда переходити. А там якась гора, стріляєш, не знаєш куди. Гора та й гора, і то було тяжко. На мінах. Всьо замініровано. Вони били троха артилерією, щоб розмінірувати, а решту всьо так лежало.

— Багато ваших побратимів там загинуло?

— Та загинуло багато, — каже дідусь, знизавши плечима.

IMG_0298

Налета Петро, Качмар Дмитро, Возьний Іван. 1946 рік

Фото: з домашнього архіву Дмитра Качмара

— То вам тоді осколок в голову попав, коли ви в розвідці були? — перебиває племінник.

— Нууу! — стверджує дідусь, — У мене командир був такий — "Півень". Він мені дав тягнути телефонну катушку на плечах. Я розтягував, розтягував.. І тут снаряд влучив. Я мав каску, то воно її пробило, мене покалічило і я впав. Дивлюсь, траншейкою ноги присипало. Кров пішла, —  говорить, опускаючи очі.

— І що не витягували вам осколок?

— Мені сказали: "Не рушай, потім чим докажеш". І так заросло, а тепер докучає, як ляжу, і голова крутиться.

Пізніше пан Дмитро добрався в один з найбільших нацистських концтаборів Освенцим, звідки вони визволяли людей, яких німці хотіли спалити. Потім —  у Катовіце чоловік охороняв полонених. А ще пізніше — їхнє військо розділили: одних відправили в наступ, а інших назад у частину.

— Нам дали справку, шо ми не дезертири і ми пішли. Як добирались назад, то ночували в людей. Були раз в однієї польки залишились на ніч. То вона така файна була, дала нам їсти. Але там так получилось, що по сусідству десь москалі знасилували жінку і поляки виділи, шо то солдати, і подумали, шо то ми. Але ця жінка підтвердила нашу невинність, сказала, шо ми переночували і всьо. Ну ми подякували, попрощались і пішли далі.

Також чоловік пригадує, як по дорозі зайшли вони в польський костел:

— Москалі собі гроші там брали, а я вирішив маленький хрестик взяти. Може і гріхом то було, він висів — я взяв. Але потім він мені і так пропав, — важко переводить подих, опускаючи голову, майже столітній пан Качмар.

 

IMG_0244

Довідка, яка засвідчує що Качмар Дмитро Романович проходив службу в армії з 1944 по 1948 роки

Артилерист

Коли Дмитро Романович дійшов до польського міста Рацибуж, його взяли в артилірійську частину. Хоч чоловік і не мав документів, бо все залишив у розвідроті, лише тримав при собі довідку про те, що він не дезертир. Взяли його навідником, стріляв з артилерійської гармати калібром 76 міліметрів. У 1945-му відправили до Чехословаччини. Там від 10 березня до 5 травня йшла стратегічна наступальна Моравсько-Островська операція радянських військ, у якій молодий хлопець брав активну участь.

— Нам годі було взяти пункт Моравський, — бідкається дідусь, — Ми тоді вирішили прийняти на себе вогонь. Йшли пішки на верха, але то було опасно, бо нас могли вбити. То ми, де є перехід, у траву лізли, перелазили, щоб на себе вогонь прийняти. А інші в цей час нарихтували машину, пушку, студебекер, ящик снарядів. І мали приїхати туда на місце, щоб вистрілити. Так і зробили. Дивлюсь, студебекер їде, а там опитний був водій — він раз розвертає, а пушку лишає. Я два рази тільки вистрілив з тої пушки, бо мені як влупило в станіну, то ствол зразу зірвало. І так там та пушка лишилась. А я подумав: добре, шо тепер її не буде, бо хоть відихну. Але на другий день другу дали.

— Студебекери — це американські машини, які мали два мости. Дуже сильні були, до них чіпляли гармати, — пояснює племінник.

9 травня 1945 року пан Качмар зустрів у Празі. Про те, як Друга світова війна вплинула на його подальше життя, каже:

— Слава Богу, що я вижив, але осколок в голові залишився.

IMG_0284

Ордени Дмитра Качмара за бойові заслуги

Сьогодні

— Чи чиста сьогодні ваша совість?

— Знаєте, я зі своєї волі не робив нічого. Моя совість не дозволяла мені розстріляти людину ось так зблизька. Пушкою я обстрілював, як птицю, а так не міг. Як воював, то ніколи не забирав у вбитих речі, як це робили москалі.

— А чи слідкуєте ви зараз за новинами?

– Знаю всьо! Читаю "Високий замок", "Експрес", "Порадницю", — перелічує список улюблених газет, — і ще телєвізор дивлюся.

—  А як ставитесь до війни, до президента РФ?

— Ааа, та то дурне. Я читав, шо він рака має. Довго не прожиє. Так-так. По телєвізору я тоже дивився. То є глупе, курва.

Запитую в Дмитра Романовича, щоб він хотів побажати наших хлопцям, які захищають Україну, відповідає:

— Перемоги, і тільки перемоги!

На завершення прошу пана Качмара зробити декілька фото. Дідусь каже зачекати п’ять хвилин, щоб він одягнув вишиванку, яку спеціально попрасував до знимки. 

Схожі матеріали

600.jpg

Шість міфів про Шухевича, які не дають вам спокою

Пані 600

“Вмирати дозволяли мовчки”. Сторічна українка – про Голодомор, заборону молитися і нацистський полон

Pyatnitska-tserkva-m.-CHernigiv-6

Церква Параскеви П’ятниці у Чернігові

600.jpg

Сім міфів про підрив ДніпроГЕС

Оксана Забужко 800_500

Українська політична еміграція | Оксана Забужко

18_2.png

Unterwalden: точка (не)повернення

сео пласт

Шість таємних пластунів. Галина Пагутяк

сео лозинський

Про наших скитальників та два острови. У День батька

Улас Самчук_СЕО

Городоцький прихисток Уласа Самчука