Вони зростали в Україні, де російська мова й культура були нормою. А все українське зневажали. Проте, попри осуд, репресії і навіть загрозу смерти, вони обрали українську ідентичність. “Локальна історія” згадує історії Василя Стуса, Надії Світличної та Алли Горської.
Роксолана Попелюк
магістр історії, аспірантка Інституту українознавства ім. І. Крип’якевича, дослідниця проєкту “Жива історія”
Василь Стус
На початку 1960-х протистояння русифікації об’єднало молодих інтелектуалів радянської України. У цій спільноті своєю гостротою вирізнявся Василь Стус. Він виростав на Донбасі, де постійно перебував в опозиції до російськомовної більшости.
Після словесної перепалки з одним із донецьких шахтарів з приводу української мови у грудні 1962 року Стус написав листа Андрієві Малишку.
“Зараз я читаю рідну мову в Горлівці, в російській, звичайно, школі. В Горлівці є кілька (2–3) українських шкіл, яким животіти зовсім недовго. В Донецьку таких немає, здається. Отож картина дуже сумна. У нас немає майбутнього. Коріння нації – тільки в селі, а “хуторянським” народом ми довго не проживем, пам’ятаючи про вплив міста, про армію, про всі інші канали русифікації. На Донбасі (та й чи тільки!) читати українську мову в російській школі – одне недоумство. Треба мати якісь моральні травми, щоб це робити”, – Стус гірко переживав русифікацією Донеччини.
Мовне питання було для нього принциповим. Так само, як і питання поваги до українців. У листі до першого секретаря ЦК КПУ Петра Шелеста дисидент писав: “Я – не націоналіст. Навпаки, вважав за потрібне робити так, аби серед певної частини українців розвіяти дурман самозакоханості, антисемітизму, загумінкової обмежености. Так само за потрібне я вважав робити так, щоб серед певної частини росіян, євреїв і т. д. розвіяти дурман неповаги до української мови, культури, історії, неповаги до праці селянина, що гречно причащає усіх нас хлібом і сіллю від своїх мозолів”.
Стусова боротьба проти системи була затятою і безкомпромісною. Що ж його живило? На відповідь на це запитання натрапляємо у спогадах дисидентки Надії Світличної. Ранньою весною 1978 року вона отримала від поета, який перебував на засланні, зошит з віршами. Це був “саморобний зшиток кишенькового розміру із дрібно списаними рядками віршів. Збірка називалася “Палімпсести””, – згадувала Світлична.
Упорядковуючи Стусову збірку, вона написала, що “Україна – це трунок, що сп’яняє поета й робить його одержимим, і це трутизна, що вбиває його тіло й дух і веде до загибелі:
За стодалями вітчизна,
перестрашене пташа,
то мій трунок і трутизна,
нею витліла душа.”
У таборі Стус дуже тужив за Україною, там він ще більше відчував несправедливість. “Тема і ідея України проходить крізь усі поезії збірки. Чи поет каже про свою дружину й сина, про себе і свою самоту та німоту, про дроти Мордовії чи сопки Колими, про життя і смерть, – завжди і скрізь, названа чи не названа, стоїть за цим постать утраченої батьківщини, – і в пляні особистому утраченої, і в пляні національному”, – підсумовувала Світлична.
Того ж 1978 року Василь Стус зрікся радянського громадянства: “Бути радянським громадянином – це значить бути рабом. Я ж до такої ролі не надаюся. Чим більше тортур і знущань я зазнаю, тим більший мій опір проти системи наруги над людиною і її елементарними правами, проти мого рабства”. Помер Василь Стус в ув’язнення 4 вересня 1985 року.
Надія Світлична
Схожі слова до тих, що говорив Стус, промовила й Надія Світлична: “Нижче людської гідності – бути громадянином найбільшого у світі концтабору”. Вона теж відмовилася від радянського громадянства.
Правозахисниця походила з Луганщини. До дисидентського руху приєдналася з легкої руки брата. Іван Світличний на той час гуртував навколо себе українську інтелігенцію. У його квартирі вони зустрічалися, читали зокрема й заборонену літературу, яку він у себе зберігав, на магнітофон він записував вірші у виконанні авторів. У Києві виник тоді “Клуб творчої молоді” – осередок шістдесятників. Надія Світлична познайомилася там із художниками і художницями, зокрема з Аллою Горською, яка згодом стала її подругою. “Був хор “Жайворонок”, Алла Горська мене до нього залучила, до того хору. Це була моя стихія якраз, я дуже люблю такі товариства”, – пригадувала Надія Світлична.
Року 1965 вони разом працювали в Донецьку у групі художників-монументалістів – створювали мозаїки. Пізніше, коли Аллу Горську 1970 року вбили, саме Надія Світлична з Євгеном Сверстюком знайшли її тіло.
Світлична також пережила ув’язнення в радянських таборах: після арешту 1972-го була засуджена на чотири роки ув’язнення, звільнилася у травні 1976 року.
“Жінок, політичних в’язнів, в мої часи було не багато, це колись були тисячні табори в Тайшеті, чи десь в Сибірі, а в цей час було від двох до трьох десятків всього. Половина із них були віруючі, половина з Іванівської і Володимирської областей, вони практично не виходили з ув’язнення, а як виходили, то не надовго, відразу сідали знову. Вони не визнавали радянської влади – це був їхній найбільший гріх”, – пригадувала вона.
Ув’язнені українки й там відрізнялися норовом. Деякий час вони ходили з вишитими комірцями, замість “бірок” із прізвищами. Хоча “пізніше вже там прикрутили, так що “бірки” були”.
Алла Горська
Митців-шістдесятників, які відстоювали окремішність та самодостатність українців, їхньої мови, мистецтва й культури, партійне керівництво визнало “принциповими ворогами влади”. У результаті та влада суворо засудила Івана Гончара, Аллу Горську, Дмитра Горбачова, Ігоря Григор’єва, Опанаса Заливаху, Віктора Зарецького, Веніаміна Кушніра, Галину Севрук, Людмилу Семикіну та інших.
Дисидентка, правозахисниця, українська художниця-монументалістка Алла Горська народилася у Ялті в російськомовній родині. Українську опанувала за власним бажанням уже дорослою. На запитання “Чому стався такий перехід?” Алла Горська відповідала: “Надходить мить, коли тобі раптом стає соромно. Вже десь із півроку, як відчула: живемо безсоромним життям!”. Радянська “денацифікація” України їй пекла. Перебуваючи якось у Краснодоні на Луганщині, вона зафіксувала: “Місто не має українських ознак. Вражаюча суміш козаків донських, росіян, українців, китайців”.
Вона творила монументальні полотна, а радянська влада їх нищила як “ідейно ворожі”. За нею постійно стежили кадебісти, а вона кепкувала зі “шпиків” і вітала всіх звільнених політв’язнів. Алла Горська – товаришка Василя Стуса, Євгена Сверстюка, родини Світличних, В’ячеслава Чорновола. Вона не визнавала обмежень у творчості, свободі слова та думки.
Художник Опанас Заливаха так описував дисидентку: “Навколо Алли Горської, яка була найяскравішою постаттю, найрішучішою і найенергійнішою, гуртувалися всі ті, хто був небайдужий, хто шукав витоків та сучасних напрямів, аби виявити своє українське лице серед культур народів світу”. Попри те, що виросла в російському середовищі, вона, за його словами, не дивилася через російську естетичну призму, а “мала свій національний український хребет”. Горська творила мистецтво сучасне, українське, яке, як вона казала, представляє незламний народ.
Сьогодні твори Горської знищує вже російська влада. У липні 2022 року світ облетіла звістка, що в Маріуполі окупанти зруйнували мозаїчні композиції “Дерево життя” та “Боривітер” авторства Алли Горської та Віктора Зарецького.
Це ще один доказ того, що праця дисидентів і їхня боротьба були важливими, щоб нині врешті знищити “найбільший у світі концтабір”, яким є Російська Федерація.