"Я ще маленька була, але все з братом ходила, а вона приїздила до нашого священника. Вчила нас молодих, щоб ми розуміли, хто ми є, що ми є правдиві українці", — з дитячим захопленням про відвідини Ольгою Кобилянською покутського села Молодятин розповідала дослідникам "Локальної історії" 90-річна Євдокія Лазарук. Спогади з міжвоєнного часу були надзвичайно цінними для жінки, адже тоді село було вельми активним та патріотичним, тому й до літніх років оповідачка "світилася", згадуючи той час.
Ольга Кобилянська двічі відвідувала Молодятин завдяки знайомству з місцевим парохом Костянтином Балицьким. Тут вона відпочивала від міської метушні та працювала над романом "Апостол черні".
Роксолана Попелюк
магістр історії, аспірантка Інституту українознавства ім. І. Крип’якевича, дослідниця проєкту “Жива історія”
"Гарна, як лялька"
Євдокія Лазарук народилася в Молодятині 1925 року. В її маленькій хатинці наче зупинився час. Інтер’єр, який був поширений в більшості будиночків в міжвоєнний час: велика піч, яка служила і варильною поверхнею, і осередком тепла, покуть заповнена давніми іконами та вишитими рушниками, сволок із зазначеними важливими для сім’ї датами, давні вишиті та білі сорочки з домотканого полотна. В таку сорочку була одягнута й сама жінка. "Я дуже боялася, щоб моя хатинка, не згоріла, тому не хотіла підводити електрику", — пригадує Євдокія Лазарук. В її домі немає електрики та інших комунікацій, тут вона прожила все життя, так вона звикла.
У цій домівці Євдокія почувалася щасливою, всі її розмови наповнені добром і релігійністю. Такий сенс життя їй прищепили з дитинства. В Молодятині вихованню молоді приділяли важливу увагу: дитячим садочком — "захоронкою" керували монахині. Тут діти ставали на першу сходинку культурного та патріотичного виховання.
Крім того, жителям села пощастило з активними парохами, які навчали та вели свою паству. Зокрема у 1897—1918 років священником у селі був Теофіл Шухевич, представник відомого в Галичині священичого роду. Після його смерті протягом 1918—1936 років парохом був Костянтин Балицький, організатор товариства "Просвіта" і церковно-читацького хору та драматичного гуртка у селі. Священник писав статті на релігійно-патріотичну тематику у місячнику "Рідна мова", часописах "Покутський вісник" та "Жіноча доля".
Завдяки Костянтину Балицькому Молодятин і відвідала Ольга Кобилянська. Була вона тут двічі — у 1929-му та 1932 роках під час літніх вакацій. "Вона була така гарна, як лялька", — пригадує ті зустрічі Євдокія Лазарук. Наймолодша дочка отця Балицького, Любомира, залишила схожі спогади. Прогулюючись стежкою до потічка, Кобилянська не раз казала їй: "Не ставай на квіточку й травичку, вони є живі, і можуть загинути".
Старша дочка Володимира зазначала: "Днина, зазвичай, зачиналася у Ольги дуже раненько. Снідання складалося з кави, яйця на м’яко, маленького кусочка булочки з маслом та свіжого меду. Після господарських порад відбувався ранній прохід. Вернувшись, сідала на лавочку під горіхом, прислухалася шумови лісу і по якомусь часі входила до кімнати, де починала працювати. Часом над писанням посидить без перерви і три години. Опісля вийде з кімнати вдоволена і каже: "От гарну партію я собі сьогодні зробила!".
Більше усних історій читайте на сайті проєкту "Жива історія"
"Невишукана щирість захопила доразу"
Костянтин Балицький вів активну просвітницьку діяльність в Молодятині. Окрім зустрічей з Кобилянською, сам проводив зустрічі з паствою, навчаючи молодь і дорослих. Також запрошував інших видатних українців — його сучасників: Василя Стефаника, Михайла Павлика та Василя Щурата.
Народився отець 6 липня 1880 року у сім’ї пароха національно свідомого села Іспас Коломийського повіту отця Володимира Балицького та Олени Венгринович. Після закінчення Коломийської гімназії навчався у Львівській духовній семінарії, згодом навчався у Празькому університеті. Після закінчення навчання Костянтин Балицький вирішив одружитися, з цією метою вирушив знайомитися з донькою пароха в Білі Ослави. Діти зі священичих родів часто укладали шлюби з представниками інших священичих родів, що було поширеною практикою. Але по дорозі Балицький заїхав до Молодятина Печеніжинського повіту, до отця Теофіла Шухевича, з яким був знайомий. У домі панотця познайомився з дочкою його Емілію, в яку закохався, і якій теж припав до душі. Таким чином рід Балицьких поріднився зі знаменитим родом Шухевичів, з якого походив і головнокомандувач УПА.
Після священичих свячень о. Костянтин служив сотрудником у містечку Обертин теж на Покутті. А з 1 листопада 1908 року протягом десяти років душпастирював у Чернівцях, у церкві святого Тадеянині це — катедральний собор Успення Пресвятої Богородиці. В той час, завдяки настоятелю храму отцю Келестину Костецькому, Костянтин Балицький і познайомився з професором Юліаном Кобилянським, а згодом і з його сестрою письменницею Ольгою Кобилянською. Пізніше о. Костянтин так згадував цю зустріч: "Зараз по першій стрічі розговорилися ми, як давні старі знакомі. Незвичайно миле, симпатичне вражіння зробила на мене Письменниця. Поєдинчість, невимушеність, чутлива ніжність, спокійна притишена бесіда, глибоко умні, з закрасою болю, добрі очі, невишукана щирість так і захопила доразу. Чим далі, наше знакомство стало закріплюватися і перейшло у приязнь".
Під час служіння в Чернівцях священик та письменниця потоваришували, Ольга Кобилянська любила слухати його розповіді, часто щось занотовувала. Отець Балицький згадував, що кожної неділі бачив письменницю у катедральному соборі. А найчастіше — у саду о. Костецького, куди вона приходила працювати в затишну альтанку. Священик та його сім’я були підтримкою для Ольги Кобилянської, його діти часто відвідували письменницю, а дружина Емілія разом з Ольгою Кобилянською належала до товариства "Мироносиці".
"Відпочити від міського руху і в тиші працювати"
1 листопада 1918 року відійшов у вічність тесть о. Костянтина Балицького — отець Теофіл Шухевич, і о. Балицький з родиною переїхав на парафію в село Молодятин. На прощання Ольга Кобилянська пообіцяла відвідати сім’ю на новій парафії.
У селі окрім активного громадського життя, священик зберігав щирі стосунки з письменниками Осипом Маковеєм, Іванною Блажкевич, Ольгою Дучимінською, Оленою Кисилівською, з якими спілкувався ще в часі служіння в Чернівцях. До сімейного обійстя в Молодятині часто приїздили знамениті гості. Саме покутське село було місцем затишку і спокою, зокрема для Ольги Кобилянської. "Сюди приїздила Ольга, щоб відпочити від міського руху і в тиші працювати над своєю повістю "Апостол черні"", — оповідала про ті відвідини дочка священника.
Під час свого другого приїзду у 1932 році письменниця привезла до Молодятина фортепіано, яке раніше для неї купив Костянтин Балицький. Інструмент, як сімейну реліквію довгі роки зберігала наймолодша дочка священника Любомира, а згодом передала його до музею в Чернівцях.
Упродовж 12 років1924 —1936 рр. письменниця писала повість "Апостол черні". Прототипом головного героя твору отця Захарія, самовідданого священника, просвітителя і поводиря народу, за однією з версій став Костянтин Балицький. Підтвердження цьому знаходимо в творі, де метою праці та й усього життя головного героя було виховати зі своїх покутян "зразки культури". Як "палкий патріот о. Захарій у творі підносив національну свідомість парафіян, вчив їх за свою мову і права уступатися", "свою землю любити, ворогам не відступати, боронити, самим обробляти… ще й самим з неї добутки продавати".
Опис схожий до кредо Костянтина Балицького, який після Першої світової війни закликав молодь вступати до лав Української Галицької армії, сповідав вояків, збирав пожертви на захист рідної землі. І навіть після поразки Західноукраїнської Народної Республіки продовжував працювати задля збереження духу українства.
"Наш нарід є тою клявіатурою, з якої можна і мусимо добути звуки, що стали б часом скінченим мистецьким викінченим твором… Наш простолюд поки що лише матеріал, з якого повинен витворитися народ, а праця в цьому напрямку вимагає також сумлінних і просвічених душ пастирів", — знаходимо такі слова на сторінках видання. Твір розкривав питання і умови формування української нації, тому й не дивно що в радянський час він був під забороною, як "ідейно і художньо неповноцінний". Відомим широкому загалу він став тільки після прийняття Незалежності.
Через героїв твору письменниця передає власні міркування, свою філософію, де цінується високий культ освіченості, культ свободи, розуміння людини і її роль для існування свого народу. Частково ці міркування розвивалися завдяки спілкуванню з інтелігенцією свого часу та перебуванню в покутському Молодятині, місці спокою і затишку для письменниці.
Дочитали до кінця? Підтримайте редакцію "Локальної історії" на Patreon!