Московитському менталітету притаманна риса – бажання прогнутися під сильного правителя, делегувати йому право одноосібно розпоряджатися мільйонами життів. Це є малозрозумілим для українців, а в західній масовій культурі часто сприймають як прояв “загадкової російської душі”.
Ця риса російського менталітету була унаочнена нервовим тремором Сергія Наришкіна під час засідання Ради безпеки РФ, на якому розглядали визнання суверенітету терористичних організацій “ДНР” і “ЛНР” над територією ОРДЛО. Володимир Путін постає на подібних нарадах не як президент в оточенні співробітників. А радше як цар Володимир І, що наказує боярам.
Ганна Філіпова
кандидатка історичних наук, Гетеборзький університет (Швеція)
У російських медіа поширюють повідомлення, що Наришкін нібито є нащадком тих самих бояр Наришкіних. А отже, родичем ординської знаті та царя Петра І за жіночою лінією. До речі, саме в образі Петра Великого уособлено ідеал російської “сильної руки”, котрий намагається втілити і Путін.
Російська популярна культура тиражує багато історій про царя-солдата, царя-теслю, царя, що їсть кашу разом із простими жителями молодого Санкт-Петербурга, хрестить офіцерських дітей та проходить військову службу, починаючи від чину солдата. У цій легенді цар Петро простий у побуті, гнівається на дружину, яка розшила йому каптан надто дорогими нитками, хвалиться, що сам заробив собі гроші на нові черевики, відмовляється від апартаментів у Луврі та спить на розкладному ліжечку в коморі. Одночасно такий цар нібито є справедливим, він провадить постійну боротьбу з корупціонерами, власноруч карає зрадників, подає приклад підданим.
Багато таких іміджевих деталей використовували і наступники Петра І. Коли росіяни по телебаченню бачать Путіна, який фотографується з курсантами, чи хвацько розмахує ногами, займаючись бойовими мистецтвами в якійсь спортивній школі, коли він цілує дітей, вони продовжують всотувати наратив сильного, справедливого “царя з народом”. Цар ніколи не винен, винні – “злі бояри”. За роки пропаганди навіть стіни уральського бункера не переконали росіян у нікчемності цього образу.
Петро І в анекдотах Нартова міг побити князя Меншикова за розкрадання бюджетних коштів, відрізати бороду боярину Шеїну, чи дати по ребрах поліцеймейстеру Девієру, відновлюючи світову справедливість. Сам правитель турботливо режисирував свій образ – його сприймають як людину артистичну.
В іграх, які Петро I влаштовував задля власного задоволення, він орієнтувався на Івана IV, пізніше названого Грозним. Бачимо чимало паралелей між опричним “монастирем” Грозного в Олександрівській слободі та “Всешутейшим и всепьянейшим собором” Петра І, де сам правитель, пародіюючи церковний чин, узяв “духовне” ім’я Пахома Пихайхуя.
У царському оточенні знали, що настрій Петра будь-якого моменту міг змінитися. Грали, та не загравалися, бо пам’ятали ще одну розвагу – як у 1698 році Петро роздав членам почту сокири, щоб спостерігати, як вони невміло рубають голови стрільцям.
Поряд із оповідками про царя-кума рядового солдата є й реальна історія, зафіксована у документах Преображенського приказу. Купець із Серпухова, заговоривши з Петром в одній із московських церков, отримав від нього запрошення пообідати разом. Під час трапези сердега відмовився закурити, бо модне тоді куріння тютюну вважав бісівською справою – через те Петро побив його до напів смерті та кинув до в’язниці. Гра в царя мала відбуватися за правилами, встановленими самим царем. І ніяк інакше.
Відомо також, що Петро І рвав слугам здорові зуби або робив операції проти їх волі, щоб попрактикуватися в хірургії. Під час різдвяних свят влаштовував погроми в будинках жителів старої та нової столиць. Джерела зберегли описи "жартів" під час таких "колядувань": людей змушували танцювати на тонкому льоду, засовували свічки в зад та підпалювали, протягували крізь стільці, ґвалтували. Царедворці, звісно, аплодували такому почуттю гумору, а може – відчували тремор, як той Наришкін.
У російському форматі "сильна рука" керує своєрідним театром абсурду, театром, де тиран здатен втілювати будь-які свої хворобливі фантазії, підносячи їх до рівня державного обов’язку. Такою фантазією чергового царя є і тотальна війна з "нацистами та бандерівцями".
Утім російська історія знає і приклади царевбивств – як у результаті двірцевого перевороту "згори", так і внаслідок соціальних процесів "знизу". Але на вільне місце царя завжди приходить наступний – як би офіційно не називалася його посада.