Втрата печі. Галина Пагутяк

12:39, 10 лютого 2025

017_28843353_Фотоотпечаток- Печь_4813-48-2_1

Втрата нашої сільської печі — це частина втрати української ідентичности. Почалося, мабуть, з того, що у колгоспному селі в ній перестали пекти хліб, бо з чого його пекти? Не тому, що борошна не було, хоч і не завжди воно було. Хліб привозили до склепу щодня. Білий і чорний, а ще булочки для дітей. Комуняцька влада робила все, аби відвадити селян від землі, знищити як суспільну групу, яка єдина зберігала українську ідентичність. А хіба то піч, як у ній не печуть хліб для всієї родини? Зазвичай раз на тиждень. Правда, отець Михайло Зубрицький1856-1919, парох зі Мшанця на Бойківщині, нарікав на капарних господинь, що не вміють спекти доброго хліба, хоч із вівса та кукурудзи його й не спечеш добрим. Має бути житня мука і трохи пшеничної. Шанобливе ставлення до хліба — це теж частина української національної ідентичности. І тут її комуністи знищили під корінь.

galyna-pagutiak.jpg

Галина Пагутяк

письменниця, лавреатка Шевченківської премії з літератури

Змінювалися і стандарти життя. Печі розбирали, бо вони займали багато місця, люди намагалися за всяку ціну роздобути кахлі. За класичною піччю, на якій спали діти й старі, а під нею часом тримали курей взимку, і біля якої вигрівали новонароджене телятко, потрібен був догляд, як за малою дитиною: чистити, підмазувати, білити. Печі врешті старіли разом із майстрами — знайти доброго майстра було тяжко і 40 років тому, а нові не відчували матеріал і конструкцію, тобто духу печі, її першорядного значення в домі. Добре було б якби хтось написав історію української печі від трипільської, ліпленої з глини, без комина, до сучасної.

Ті печі, які я застала в ранньому дитинстві, мали припічок, запічок, "кухню"плиту, братрурудуховка, де можна було варити голубці й пекти тістечка, зберігати страву теплою, пекти хліб і сушити садовину та гриби. У покинутих хатах злодії насамперед витягують з печей усе залізо, а його там багато: блят — листи металу, на які ставили банякиказан. Блят оточував відполірований кранцнім. "край", який завершувався прутом, де можна було вішати шуфельку для попелу, гачок, щоб поправляти жар, й митки (ганчірки для миття посуду) і стирки — (ганчірки для витирання). Заслінка, яку називали шубер, допомагала не випускати тепле повітря у комин, коли випалилося. Братрура і сама піч мали окремі заслінки. Під чавунними дверцятами, куди клали дрова під "кухню", був попельник, куди сипався попіл. А попіл з деревини потім зсипали у відро чи діжку й використовували для пом’якшення води при митті волосся, пранні, чи для посипання грядок з цибулею. Мені траплялося бачити печі різної конструкції, але всюди були ці елементи.

Вариста піч, село Чернишівка, Чернігівський район, Владивостоцька округа.

Вариста піч, село Чернишівка, Чернігівщина

Фото: надала Оксана Косміна

Мої батьки теж позбулися старої печі. Кожна нова піч була гіршою і меншою за попередню. На другій я ще могла сидіти і читати книжки, і там було ще все, що потрібно, але не те. А от на київському Поліссі я мешкала в хаті, де була тільки піч, яка ще й стіною виходила до світлицівітальня. До неї вже потрібні були рогачі, і вміла господиня пекла і смажила все в печі. Щоправда, баняки були з алюмінію або чавуну, й не милися ззовні, бо були в сажі. Чавунці без ручок у нас називали "москаликами". В сільській крамниці лежали дефіцитні на той час емальовані каструлі з вушками, і якось, коли родичі вчительки з Франківщини приїхали до неї, то скупили весь цей товар. Певно, така архаїчна піч була колись і в Галичині, бо хто міг собі дозволити стільки залізних елементів. І могла ще стояти в хаті мого прадіда, яку з іншими хатами спалили москвофіли у 1937 році. Мій дід, будуючи нову хату для своїх п’ятьох дітей, осучаснив піч, а як виглядала пра-піч вже нема кого спитати.

Українці, здається, починають розуміти, що каміни — то не наше, бо в нас не середньовічні замки, і починають облаштовувати печі з багатьма функціями, які викликають у мене здебільшого захват. Дизайн там на вищому рівні. І я б назвала це поверненням до національної ідентичности, хоча можна знайти аналогії з печами Західної Європи ХІХ — початку ХХ століття, але є й українська родзинка. Найбільшими цінувальниками таких печей залишаються старші люди, діти і, звісно, коти. Для них облаштовують лежанки. Ці печі є одночасно функціональними і статусними, бо дозволити їх може не кожен. Вони об’єднують родину, а це головне, їх шанують як серце дому, це не менш важливо при побудові житла. Містяни не можуть собі цього дозволити на своїх "пьонтрах"поверхах.

Підіть у скансен, себто Шевченківський гай, і там побачите ціле розмаїття печей, навіть трипільську. Але ті печі холодні, з цілком зрозумілих причин — це ж музей. Музеї не спинять стрімку втрату національної ідентичности, але не дозволять про неї забути, як не дозволяють про неї забути наші пісні.

Дочитали до кінця? Підтримайте редакцію "Локальної історії" на Patreon!

Схожі матеріали

сео дідух

Дідух чи ялинка. Галина Пагутяк

Ю._Павлович_(1874-1947).Маковія._Хресний_хід_до_криниці

Мак, мед, вода… Галина Пагутяк

Halyna_Pahytiak.jpg

Київ об’єднав Україну

Путін в ролі Невського_960х560_1

Путін в ролі Нєвского. Нові російські історичні темники

21457858_1447147775355050_6477748975362317588_o

Вінценосний. Пам'яті Павла Загребельного

165902-uk

Путін воює і програє свою останню війну. Тімоті Снайдер про поразку Росії

Стус

Сновиди веселого цвинтаря. Віталій Ляска

бортники млин 02

Фахверковий млин у Бортниках. Золота галицька провінція

сео хрещення

Влада чи Церква, закон чи благодать? Початки російської автократії та української демократії