Шлях до УПА. Галина Пагутяк

10:55, 7 жовтня 2024

упа

Для когось шлях до пізнання історії Української повстанської армії прокладений ледь не з дитинства завдяки розповідям рідних, сусідів. Нині ці люди є цінним джерелом історії. Для них вона складається з окремих частинок пазлу, вихоплених із місцевого контексту. Інші почали цікавитися історією УПА з книг, коли вони стали доступні — діаспорянських і написаних після 1990-х. Для когось дослідження історії українських повстанців стало частиною їх фаху. Чим більше публікацій, тим менше стає негативу і упереджень. Дика опінія, нібито через діяльність УПА страждали селяни, яким заважали працювати в колгоспах, нав’язана певною академічною спільнотою з кагебістським минулим, і поширювалася навіть після 2014 року. Тим, хто бодай колись стикався з маніпулятивними методами слідчих цієї одіозної структури, легко впізнає почерк КДБ.

galyna-pagutiak.jpg

Галина Пагутяк

письменниця, лавреатка Шевченківської премії з літератури

Шлях до УПА тернистий і досі. Є люди, з якими навіть шкідливо для здоров’я сперечатися чи вести дискусію, так само як на тему українізації. Їх не переконаєш. Є родини, вражені стокгольмським синдромом, що потерпіли від НКВД. Діди гідно пройшли Сибір, а їхні діти зламались і воліють про все забути.

Тепер, коли звірства окупантів в Україні перейшли всі мислимі й немислимі межі, головне не набути стокгольмського синдрому, так і не дозволити, щоб з часом їх так само вважали міфом, бо ворожа пропаганда нікуди не зникне. Хоча зараз все фіксується і документується, і не лише для міжнародних та національних судів, а й для суду історії. Тепер написаної українцями для українців.

Стоїть крайній зліва Василь Романюк-«Чорноморець», а крайній справа сидить Дмитро Балагурак-«Скоба»

Стоїть крайній зліва Василь Романюк "Чорноморець", а крайній справа сидить Дмитро Балагурак "Скоба"

Фото: Яворівський архів УПА

Найкраще почати свій шлях до УПА, а це запорука у наш воєнний час майбутньої перемоги, бо це вельми корисний досвід армії, з якою майже 20 років не могла впоратися гігантська тоталітарна машина СРСР, з майже невидимих, зарослих партизанських стежок Волині й Галичини, бункерів, криївок та могил. Я не уявляю собі дослідника, який вивчав би історію УПА, як і будь-яку історію, без польових досліджень, працюючи лише з документами і книгами задля якоїсь вигаданої перфекційної об’єктивності, чи академічної доброчесності. Бо насправді такі дослідники, прикрившись дипломами істориків, перебувають під тиском цензури, яка існує в кожному заполітизованому суспільстві.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:

Тайнопис УПА

Просто треба глибоко вдихнути свіже повітря, і продиратися крізь хащі, доки не настане просвітління. Справжнє, а не те, якого вимагають час і оточення. І бути готовими до несприйняття та невизнання.

У дитинстві я нічого не знала про бандерівців. У нас в селі була приказка "нема кінця як бандерам" — про важку справу, яку не вдається завершити. У юності мама розповідала, як вона ходила до старшої школи в сусіднє селоґ. і бачила повстанців з автоматами над стежкою. Як мій дідо віддавав харчі хлопцям з лісу. І про кіносеанс у клубі, коли зненацька спалахнуло світло, це упівці прийшли за місцевим сексотом. Про двісті повстанців, вбитих під селом СторонаДрогобицький район Львівської області, яких не дозволили поховати. І остання історія, яка не перестає мене тривожити — як на роздоріжжі скинули тіла трьох братів-повстанців для опізнання, і їхня мати їх "опізнала". Мама розповідала: "Лежали, як молоді дубки". Я про це написала у своїй юнацькій повісті, яку представила на Літстудії в Львівському університеті. Просто вставила в розповідь кілька рядків. Тим самим підписала собі вирок. Мене врятувало переведення до Київського університету після другого курсу.

0162__Pechenizhyn_Vasyl_Havryshchuk.max-1920x1080.jpg

Стрільці УПА з Коломийщини, 1946 рік

Фото: з архіву проєкту "Локальна історія"

Повернулась я на повстанську стежку через багато років, теж винятково завдяки спогадам земляків, вони мене настільки зачепили, що я навіть написала підлітковий роман у двох книгах про зв’язкового УПА. Тепер я в темі, хто б що не казав, і, здається, досягла просвітління. Я знаю, що УПА воювало недаремно, і воїни розуміли, що це заради майбутнього.

Моя мама так ніколи й не розповіла, що її сестра в третіхчотириюрідна сестра — наша сусідка Рузя, стала у 18 років зв'язковою УПА і відсиділа за це 10 років. Я бавилася з її доньками-близнючками в дитинстві. Тепер шлях до УПА більше не супроводжується страхом. Є більша перепона, яку здолати важко: упередженість, нав'язана ззовні. Така категорична і вельми токсична. Ненормально, коли історики навіть не намагаються вести дискусії, а просто вимуровують між собою стіну. У їхньому випадку це аж ніяк не свідчить про академічну доброчесність, лише про політкоректність та неполіткоректність. Я ж обираю архівні документи і консультантів, що сходили не одну пару черевиків повстанськими стежками. 

Дочитали до кінця? Підтримайте редакцію "Локальної історії" на Patreon!

Схожі матеріали

сео хрещення

Влада чи Церква, закон чи благодать? Початки російської автократії та української демократії

1604316869-3427

Свічки на гробах. Галина Пагутяк

сео дідух

Дідух чи ялинка. Галина Пагутяк

Ю._Павлович_(1874-1947).Маковія._Хресний_хід_до_криниці

Мак, мед, вода… Галина Пагутяк

Halyna_Pahytiak.jpg

Київ об’єднав Україну

Путін в ролі Невського_960х560_1

Путін в ролі Нєвского. Нові російські історичні темники

21457858_1447147775355050_6477748975362317588_o

Вінценосний. Пам'яті Павла Загребельного

165902-uk

Путін воює і програє свою останню війну. Тімоті Снайдер про поразку Росії

7428a96b-2cd4-42a6-a350-b646e20708aa

Позивний "Кнопка". Ірина Васечко