Подільські писанки понад 100 років тому. Орнаменти та їхні назви

12:54, 13 квітня 2023

писанки

Перед Великоднем багато-хто пише писанки, проводить майстер-класи. Часто доводиться чути про символіку орнаментів. Сучасні майстрині розповідають про "берегинь", "дерево життя", "алатир", "свастику". Насправді таких назв не було.

11415523_923806337690718_450329053197492323_o

Оксана Косміна

кандидатка історичних наук, дослідниця етнології та матеріальної культури

Зазвичай назви орнаментів писанок перегукуються з назвами візерунків тканих плахт, вишитих сорочок, хатніх розписів. Ґрунтовні дослідження про писанкарство на українських землях наприкінці ХІХ століття провів етнограф Сергій Кульжинський. Впродовж 15 років він був вченим секретарем Лубенського музею К.М. Скаржинської, збирав колекції церковних старожитностей та писанок, брав участь в археологічних розкопках, досліджував поховальні пам’ятки скіфської доби. Року 1899 вийшла його праця "Опис колекції народних писанок", яка містила багато фотографій та понад 2200 рисунків. Назви орнаментів, які наводить Кульжинський, дуже прості, зрозумілі сільським мешканцям.

Розглянемо детальніше назви писанок Поділля і Бессарабії на світлинах кінця XIX — початку XX століття. Умовно їх можна розділити на рослинні, тваринні, предметні, геометричні. Палітра рослинних назв розмаїта: "дубове листя", "дубок", "бузкове листя", "лавровий лист", "барвінок", "сосонка", "соняшник", "сливки", "грушки", "яблочки", "виноград", "рожа", "бокова рожа", "повна рожа", "шолудива рожа", "собача рожа", "сторцева рожа", "теліпан", "теліпан з квіточками", "теліпан з травичками", "півонія".

Поширеним був мотив рослинного розпису, що називали "вазон". Саме термін "вазон" (а не "дерево життя" чи "Нава, Ява та Права", які вигадали кабінетні вчені, письменники, сучасні писанкарки та журналісти) вживали в означенні орнаментального мотиву. Назви вазонів були різні, як і назви орнаментів: "боковий вазон", "вазон з соняшником", "вазон з гвоздиками", "вазон з дубовим листям", "вазон з рожею". Орнаменти такого типу зустрічаємо не лише на писанках, а й у хатніх розписах на Поділлі

Дехто з сучасних майстринь-писанкарок вважає, що мотив, який має назву "рожа", це символ сонця. Але як тоді бути з назвами "бокова рожа", "шолудива рожа", "собача рожа", "сторцева рожа"? Може, "рожа" — це просто рожа, тобто квітка, схожа на мальву?

Не оминали подільські писанкарки і тваринний світ. Серед назв трапляються "жабки", "рибки", "павучки", "ластівки", "баранчики", "вовчі зуби". Деякі сучасні майстрині, маючи доступ до різноманітної літератури, просту народну назву орнаменту на писанці "павучки" прагнуть назвати "трискеліоном" і розповідають про його тяглість на українських писанках з неоліту.

За назвами орнаментів можна вивчати і предметний світ подільських селян: "вітряк", "решето", "гребінці", "баклажок", "баклажок з карлючками", "барилочко", "калитка", "рукавички", "бесаги з дубовим листям", "сакви-бесаги з розами", "сакви-бесаги з хрестами", "сакви-бесаги з курячими лапками".

Цікаво, що у назвах подільських писанок часто фігурують назви "цигани" або "циганські дороги". Також трапляються "зорі", "зорі круторогі", "хрести". Часто один і той же орнамент у різних селах називали по-різному.

Майже всі, хто тепер пише писанки, спершу "видуває" їх, тобто випорожнює, залишаючи лише шкаралупу. Декоруючи зовнішню оболонку яйця, ми втрачаємо символічний зміст писанки, яка уособлює життя. На порожньому яйці, де є лише шкаралупа, будь-який орнамент (чи то "дерево життя", чи "берегині, які його охороняють") буде порожнім, бо життя в цій писанці вже немає. Особливо мене засмучує видута писанка, яку нанизують на мотузку і підвішують до стелі чи стіни. Асоціації і символіка тут, на мою думку, геть не позитивні.

У наш час є великий попит на великодні оздоблення, тому крім вичищених писанок є і дерев'яні, й вирізані як мереживо. Але вважаю, що це лише декор, який не несе глибокого символічного змісту.

Хочеться звернути увагу й на те, як жінки розписували давні писанки. Графіка візерунків не ідеальна, майже немає строго прямих ліній, які тепер можна побачити на писанках народних майстринь. 

На фотографіях автентичних писанок із села Клішківці Хотинського повіту Бессарабської губернії, які у 1900—1905 роках придбав для Російського етнографічного музею Микола Могилянський, можна побачити справжнє народне писанкарське мистецтво кінця XIX століття.колекція під номером 705

001_РЭМ 705-66

Писанка. Кінець ХІХ—початок ХХ століття. Село Клішківці Хотинського повіту Бессарабської губернії (тепер село Дністровського району Чернівецької області). Придбано Миколою Могилянським у 1900—1905 роках

(Фото: Колекція РЕМ 705-66)
002_РЭМ 705-67

Писанка.Кінець ХІХ—початок ХХ століття. Село Клішківці Хотинського повіту Бессарабської губернії (тепер село Дністровського району Чернівецької області). Придбано Миколою Могилянським у 1900—1905 роках

(Фото: Колекція РЕМ 705-67)
003_РЭМ 705-69

Писанка. Кінець ХІХ-—початок ХХ століття. Село Клішківці Хотинського повіту Бессарабської губернії (тепер село Дністровського району Чернівецької області). Придбано Миколою Могилянським у 1900—1905 роках

(Фото: Колекція РЕМ 705-69)
005_РЭМ 705-82

Писанка. Кінець ХІХ —початок ХХ століття. Село Клішківці Хотинського повіту Бессарабської губернії (тепер село Дністровського району Чернівецької області). Придбано Миколою Могилянським у 1900—1905 роках

(Фото: Колекція РЕМ 705-82)
006_РЭМ 705-90

Писанка. Кінець ХІХ—початок ХХ століття. Село Клішківці Хотинського повіту Бессарабської губернії (тепер село Дністровського району Чернівецької області). Придбано Миколою Могилянським у 1900—1905 роках

(Фото: Колекція РЕМ 705-60)
008_РЕМ_705-101

Писанка. Кінець ХІХ— початок ХХ століття. Село Клішківці Хотинського повіту Бессарабської губернії (тепер село Дністровського району Чернівецької області). Придбано Миколою Могилянським у 1900—1905 роках

(Фото: Колекція РЕМ 705-101)
009_РЕМ_705_104

Писанка. Кінець ХІХ— початок ХХ століття. Село Клішківці Хотинського повіту Бессарабської губернії (тепер село Дністровського району Чернівецької області). Придбано Миколою Могилянським у 1900—1905 роках

(Фото: Колекція РЕМ 705-104)
011_РЭМ 705-113

Писанка. Кінець ХІХ — початок ХХ століття. Село Клішківці Хотинського повіту Бессарабської губернії (тепер село Дністровського району Чернівецької області). Придбано Миколою Могилянським у 1900—1905 роках

(Фото: Колекція РЕМ 705-113)
012_РЭМ 705-114

Писанка. Кінець ХІХ — початок ХХ століття. Село Клішківці Хотинського повіту Бессарабської губернії (тепер село Дністровського району Чернівецької області). Придбано Миколою Могилянським у 1900—1905 роках

(Фото: Колекція РЕМ 705-114)
013_РЭМ 705-116

Писанка. Кінець ХІХ — початок ХХ століття. Село Клішківці Хотинського повіту Бессарабської губернії (тепер село Дністровського району Чернівецької області). Придбано Миколою Могилянським у 1900—1905 роках

(Фото: Колекція РЕМ 705-116)

Інша колекціяномер 8761 писанок з Поділля, датованих близько 1910 роком, теж відображає орнаменти, колористику та народну техніку письма.

015_РЭМ 8761-4100

Писанка.1910 рік. Поділля

(Фото: Колекція РЕМ 8761-4100)
016_РЭМ 8761-4101

Писанка.1910 рік. Поділля

(Фото: Колекція РЕМ 8761-4101)
017_РЭМ 8761-4102

Писанка.1910 рік. Поділля

(Фото: Колекція РЕМ 8761-4102)
019_РЭМ 8761-4104

Писанка.1910 рік. Поділля

(Фото: Колекція РЕМ 8761-4104)
020_РЭМ 8761-4105

Писанка.1910 рік. Поділля

(Фото: Колекція РЕМ 8761-4105)
023_РЭМ 8761-4108

Писанка.1910 рік. Поділля

(Фото: Колекція РЕМ 8761-4108)
024_РЭМ 8761-4109

Писанка.1910 рік. Поділля

(Фото: Колекція РЕМ 8761-4109)
029_РЭМ 8761-4117

Писанка.1910 рік. Поділля

(Фото: Колекція РЕМ 8761-4114)
030_РЭМ 8761-4119

Писанка.1910 рік. Поділля

(Фото: Колекція РЕМ 8761-4119)

На писанках, створених наприкінці XIX століття, можна побачити "вазони", "рожі", "гребінці", "вітряки", "гвоздики", "сосонки", "хрести".

Року 1925 для колекції Російського етнографічного музею придбали 67 писанок у Олександра Шмідта з Могилівської округи Подільської губернії. Назви візерунків підписали просто на писанках: "вазон", "рожа", "житечко", "жолудь", "яблуко", "решітка", "гнізда", "вила", "кущики", "хвости", "ключі". "Дерев життя" тут немає.

031_ВАЗОН

Писанка "Вазон". Придбано у Олександра Шмідта у 1925 році. Могилівська округа Подільської губернії

(Фото: Колекція РЕМ 4289)
032_ВІКНА

Писанка "Вікна". Придбано у Олександра Шмідта у 1925 році. Могилівська округа Подільської губернії

(Фото: Колекція РЕМ 4289)
033_ГНІЗДА

Писанка "Гнізда". Придбано у Олександра Шмідта у 1925 році. Могилівська округа Подільської губернії

(Фото: Колекція РЕМ 4289)
035_КЛЮЧІ

Писанка "Ключі". Придбано у Олександра Шмідта у 1925 році. Могилівська округа Подільської губернії

(Фото: Колекція РЕМ 4289)
037_КУЩИКИ

Писанка "Кущики". Придбано у Олександра Шмідта у 1925 році. Могилівська округа Подільської губернії

(Фото: Колекція РЕМ 4289)
039_РОЖА

Писанка "Рожа". Придбано у Олександра Шмідта у 1925 році. Могилівська округа Подільської губернії

(Фото: Колекція РЕМ 4289)
041_Рожа 3

Писанка "Рожа". Придбано у Олександра Шмідта у 1925 році. Могилівська округа Подільської губернії

(Фото: Колекція РЕМ 4289)
042_Житечко

Писанка "Житечко". Придбано у Олександра Шмідта у 1925 році. Могилівська округа Подільської губернії

(Фото: Колекція РЕМ 4289)
044_Яблуко

Писанка "Яблуко". Придбано у Олександра Шмідта у 1925 році. Могилівська округа Подільської губернії

(Фото: Колекція РЕМ 4289)

Також у колекції РЕМ зберігають писанки з містечка Піщанка та села Студене на Поділлі, які з експедиції 1924 року привіз Аркадій Зарембський. На тринадцяти писанках характерні місцеві візерунки.

Сьогодні кожний може вкладати в ці орнаменти свій зміст, але завжди треба пам'ятати про народні джерела.

Схожі матеріали

600.jpg

Хлопці – в понеділок, а дівчата – ще лукавіше – у вівторок. Про звичай великоднього обливання в Україні та Європі

0108_Pechenizhyn_Vasyl' Havryshchuk.jpg

Українські великодні звичаї. Стаття з газети “Дрогобицьке слово” за 1942 рік

УСС_1200х630

"Дай Боже, щоб другий Великдень святкували вдома, на вільній Україні". Із сатиричного журналу Січових стрільців

600+.jpg

Заборонений Великдень

Великдень у с. Волосянка, Великоберезнянщина. 40-ві рр..jpg

“Празник празників”: Як святкували Великдень у Карпатах

Бачів, Опілля.jpg

Що святили українці на Великдень?

Гаївки.jpg

"Вже й Христос, вже й воскрес": великодні гаївки Галичини

d0bfd0b0d181d185d0b0d0bbd18cd0bdd0b0-d0b7d0b0d183d182d180d0b5d0bdd18f-d0b2-d0bcd0b0d0bbd0bed180d0bed181_d197-d0bcd0b8d0bad0bed0bbd0b0.jpg

Микола Пимоненко "Ранок Христового Воскресіння"

Великдень_СЕО.jpg

Розстріл за “Христос воскрес!”