Обжинки смерті. Галина Пагутяк

16:27, 18 серпня 2023

холера

Історія — це ланцюжок причинно-наслідкових подій, не завжди залежних від людської діяльності. Істориком слід вважати того, хто вміє бачити між ними зв’язок. У нас звикли традиційно акцентувати на політичній історії, зробивши її наймичкою державної ідеології. Економіка, торгівля, культура нібито залежать від політики, а не навпаки — визначають політику. Тоді як вибух вулкана на якомусь планетарному загумінку може вплинути на розвій і навіть долю цілих народів. Клімат — страшна річ. Навряд чи хтось, досліджуючи найстрашнішу пандемію холери у 1831 році, стане пов’язувати її з 10 квітня 1815 року, коли на індонезійському острові Сумбава вибухнув вулкан Тамборасилою 7 балів за вулканічною шкалою. Це була найбільша вулканічна катастрофа в історії людства. 

galyna-pagutiak.jpg

Галина Пагутяк

письменниця, лавреатка Шевченківської премії з літератури

"Роком без літа" назвали наступний 1816-й, що приніс неврожай, голод як у Західну Європу, так і в Північну Америку. Голод в Ірландії теж із тих часів. Холера, яка почалася в Індонезії після жахливих руйнацій та загибелі десятків тисяч людей, через 15 років прийшла на терени Західної України разом з колонами розгромлених поляків, що брали участь у повстанні 1830 року. Їх вели до Варшави з Поділля та Волині. Іншим вогнищем поширення інфекції була Буковина, через яку проходили товари із Близького Сходу. Купці та вояки водними та сухопутними шляхами рознесли холеру по всьому світу.

Cholera

Перша сторінка французького часопису Le Petit Journal 1912 року

Фото: wikipedia.org

На Самбірщині загинуло від 11 до 13 відсотків населення впродовж липня і першої половини серпня. Саме тоді, коли настала найгарячіша пора для хліборобів — жнива. Молоді сильні жінки й чоловіки просто падали у корчах на полі. Ніхто не знав, що винен холерний вібріон, який потрапив у водойми, що треба просто мити овочі й фрукти і пити кип’ячену воду, а не вважати це карою за гріхи чи помстою опирів. Чуму знали добре — вона приходила що двадцять років й передавалася повітрям. Так і казали: "морове повітря". Але холера була невідомою для галичан.

Списки жертв можна знайти у сільських греко-католицьких метричних книгах, але не забуваймо, що євреї та поляки теж мали свої громади, що збільшує кількість загиблих. Пошесть — це як війна: ніхто не в безпеці. І врятуватися втечею з обложеного військом зараженого села неможливо — всюди блокпости. Народна магія, молебні, розправа з ймовірними призвідцями епідемії були марними. Люди косили збіжжя, а смерть косила людей приблизно до Спаса.

Померлих ховали на роздоріжжях за селом у спільних могилах, загорнувши у снопи, засипали негашеним вапном, а вночі приходив священник і запечатував гріб. Стояла страшна спека. Священики теж помирали, бо проводили молебні для захисту від холери, куди приходили вже інфіковані люди. Наш урізький священик Петро Мудрак ховав людей аж у трьох селах — Урожі, Підмонастирику та Підбужі.

Ще за моєї пам’яті зберігся хрест на холерному цвинтарі на околиці села і рів, яким обов’язково оточували місця поховання. Холеру в народі називали "коломийкою", завдяки особливому поширенню — вона поверталася і добирала жертв. Від неї гинули і кількамісячні немовлята, і старі, й молоді. Де епідемія, там і паніка, і намагання захиститися будь-якою ціною, мародерство… Як і на війні. Проба на людяність. Нічого не змінилося від того, хоча медицина досягла начебто величезних успіхів. Пам’ятаєте, як десь у Казахстані під час коронавірусу замуровували двері під’їздів, а в Італії не випускали людей з будинків? А скільки людей було розстріляно в Китаї за те, що порушили карантинний режим?

Вдівці та вдовиці, не чекаючи, поки зійде час жалоби, почали одружуватися, бо діти і господарка. Молоді парубки зі старшими вдовами, вдівці зі вдовами, багаті з бідними. Прецінь після жнив треба і спокладити, і обмолотити, і дров надбати на зиму… Це вплинуло на соціальний та моральний клімат громад, значно послабивши сільські спільноти. А далі були "тісні роки" і зголоджені галицькі селяни рушили на Поділля і Буковину, де не було голоду. Пішов туди і пропав Василь Голик, а отець Мудрак взяв на службу його обох синів. Він і завиток брав, щоб не вмерли з голоду з малими дітьми.

На холерні цвинтарі ніхто не ходив, померлих не провідував. Боялися і відчували провину, бо не відпровадили рідних по-християнськи. Але в деяких селах, наприклад, у Волошиновій на Старосамбірщині 14 серпня на Маковія правлять досі молебень за упокій жертв холери. Певно, так було в багатьох селах, але з приходом червоної чуми, яка запровадила московський патріархат замість материнської церкви, цей звичай забули. 

На тому місці, де похована ціла гілка роду Басарабів, зараз шкільний спортивний майданчик. Дивно якось, але коли був коронавірус, я менше згадувала про ту трагедію, ніж зараз, під час війни. Приказка "Буде кому сіяти, та не буде кому жати" більше підходить до літа 2023 року, ніж до літа 1831-го. Коні Апокаліпсису тупотять по планеті, і це лише одне кільце у ланцюжку подій. Спалені ниви, заміновані поля України впливають на долю людства, яке руками політиків виплекало колективного Антихриста-Сатану і не може з ним упоратися. Війна приносить голод, безробіття, економічний занепад і пошесті.

Отака-от коломийка, тепер уже глобального масштабу. І не конче мусить бути вулканічна зима. Люди стали геологічною силою, їм запросто влаштувати тепер ядерну зиму на всій планеті, навіть змістити вісь Землі. Чим більший розрив між мораллю і технічним прогресом, тим потужніша руйнівна діяльність тієї істоти, яку вже якось незручно називати гомо сапієнсом.

Схожі матеріали

Іван Світличний 1200

Вусатий естет з Уманської. До тридцятих роковин смерти Івана Світличного

Южноукраїнськ

"Повернути ув’язнену націю собі". Данило Судин про деколонізацію України

пагутяк сео

Мальмансталь. Галина Пагутяк

Halyna_Pahytiak.jpg

Київ об’єднав Україну

Путін в ролі Невського_960х560_1

Путін в ролі Нєвского. Нові російські історичні темники

01.jpg

Турецький цвинтар у Лопушні. Золота галицька провінція

165902-uk

Путін воює і програє свою останню війну. Тімоті Снайдер про поразку Росії

Стус

Сновиди веселого цвинтаря. Віталій Ляска

сео хрещення

Влада чи Церква, закон чи благодать? Початки російської автократії та української демократії