Яцек Куронь: голос польського сумління, що пробуджував сумління українське

13:13, 11 червня 2024

куронь

Уже 20 рік Польща та Україна вчаться жити без Яцека Куроня. Вдається нам це не дуже добре: розтринькали ми чимало з того, що було напрацьовано з його участю. Без його голосу тихішими стали рупори польсько-українського порозуміння, зате голосніше заговорили групи непримиренних. Чому?

images

Мирослав Маринович

дисидент, співзасновник Української Гельсінської спілки, радник ректора УКУ

У відповіді на це питання — увесь феномен Яцека Куроня. Він діяв на найвищих регістрах людського духу. На цих регістрах серце людське готове прийняти всю правду, а тому слово правди стає словом сповідальним.

На цьому рівні людина загалом почувається доволі самотньою — навіть у колі друзів. У своїй сповідальності Куронь під кінець життя ставав щораз самотнішим також. Проте він був вирозумілим і, бачачи, що українцям важко осягнути цю повноту правди, лише скрушно констатував: "На жаль, ні ми, ні ви ще до цього не дозріли, хоч, без сумніву, дозріваємо щодня і щороку".

15732129_1164621946926584_9081234167596993916_o

Яцек Куронь (1934—2004)

Фото: istpravda.com.ua

Після відходу Яцека повнота правди ослабла, а сила часткових правд зросла. Їм, на жаль, знову вдається електризувати наші патріотичні чуби.

Формула Куроня щодо приналежності Львова — міста, що "належить одній державі, але двом культурам" — списана насправді з нього самого. Він належав Польщі, але надихав собою обидві культури. Його серце мало б бути поховане у Львові, як серце Міцкевича — у Вільнюсі. І він напевно записав би це у своєму тестаменті, якби такий повтор не видавався йому занадто претензійним.

Польськість, уособлена в Куроневі, робить честь полякам і водночас ошляхетнює українців. Його концепція "Ми, поляки, були українцями для німців і німцями для українців" є тим аргументом, який обеззброює навіть найзатятіших непримиренних.

Проте не менш високою є і Куронева "українськість", успадкована від чутливого на кривду батька-поляка. Вона також гуманізує — ні, євангелізує! — обидва народи, оскільки утихомирює наші взаємні "комплекси жертви".

images-autor_articles-pavlyshyn_il_0

Яцек Куронь (перший із правого краю) з депутатами Сейму від "Солідарности" голосує за призначення очільником першого післякомуністичного уряду Польщі Тадеуша Мазовєцького. 24 серпня 1989 року

Фото: Дамазія Квятковського / krytyka.com

Для мене особисто ревеляційним було те, що Яцек учив нас сприймати прощення не лише як почесну корону, що нею увінчують процес примирення, а й як початок тернистої дороги, яку без цього не здолаєш. Прощення, як і Христос, має бути "альфою та омегою, початком і кінцем".

Яцек Куронь сам сформулював key performance indicatorключовий індикатор виконання, за яким ми мали б оцінити його життя і діяльність: "Якщо йдеться про життя, важливо не як довго хтось живе, а як!". І коли знаєш цей критерій, то вже зовсім просто розпізнати в Книзі Життя простий запис: "І виліпив Господь тіло Яцека та вдихнув у нього велику душу — і побачив Бог, що воно добре".

Дочитали до кінця? Підтримайте редакцію "Локальної історії" на Patreon!

Схожі матеріали

Іван Світличний 1200

Вусатий естет з Уманської. До тридцятих роковин смерти Івана Світличного

Южноукраїнськ

"Повернути ув’язнену націю собі". Данило Судин про деколонізацію України

пагутяк сео

Мальмансталь. Галина Пагутяк

Halyna_Pahytiak.jpg

Київ об’єднав Україну

Путін в ролі Невського_960х560_1

Путін в ролі Нєвского. Нові російські історичні темники

01.jpg

Турецький цвинтар у Лопушні. Золота галицька провінція

165902-uk

Путін воює і програє свою останню війну. Тімоті Снайдер про поразку Росії

Стус

Сновиди веселого цвинтаря. Віталій Ляска

сео хрещення

Влада чи Церква, закон чи благодать? Початки російської автократії та української демократії