Коломия – місто, яке має один з найбільших туристичних потенціалів в Україні. Одне з найстаріших галицьких містечок, що притулилося до Карпат, є архітектурно та історично цікавим. Проте ще донедавна організації, яка б працювала з туристами, що приїжджають у місто, у Коломиї не було. На що і як роблять сьогодні акцент в Коломиї у туристичній галузі у розмові з директоркою комунального підприємства "Коломийський центр туризму та довкілля" Таїсою Костюк.
Володимир Молодій
журналіст
Столиця ярмарків
Коломия – одне з найстаріших галицьких міст. Найперше враження про містечко – багато людей. В обідню пору звичайного будня у центрі настільки людно, що мимоволі задумуєшся – чи не свято яке сьогодні.
Ще з радянських часів у Коломиї за інерцією працювало комунальне підприємство бюро подорожей та екскурсій. Аж до моменту, коли у 2013 році його директор прийшов у міську раду і написав заяву про звільнення. Кілька років в місті був своєрідний вакуум. Аж поки через кілька років на основі старого підприємства не створили нове. Одну з кімнат на першому поверсі будівлі на вулиці Театральна, 32 віддали новосформованому КП “Коломийський центр туризму та дозвілля”.
Ініціював створення нової установи тодішній перший заступник голови міста Сергій Коцюр. “Коломия не має стати туристичною Меккою, але має бути такою, щоб турист захотів залишитися тут більше ніж на півдня. Чистота, затишок та інфраструктура – ці риси мають стати ключовими для нашого міста”, – говорив Коцюр в одному зі своїх інтерв’ю. Директоркою комунального підприємства стала Таїса Костюк:
– Заступник мера якось сказав мені, що треба нарешті щось робити з туризмом в Коломиї. Тоді запропонував на місці колишнього бюро подорожей та екскурсій зробити туристично-інформаційний центр. Я погодилася його очолити. На сесії депутати прийняли мою кандидатуру директорки і так все почалося.
Все, що міська влада змогла запропонувати тоді підприємству – це ремонт однієї з кімнат приміщення у центрі міста. Але Таїсі це підійшло, адже від самого початку вона планувала роботу Центр туризму та дозвілля як фінансово незалежної установи. Очолити комунальне підприємтво заступник мера їй запропонував через хорошу репутацію підприємиці. Попри те, що до того у туристичній галузі вона не мала жодного досвіду – займалася продажом і обслуговуванням комп’ютерної техніки. Таїса Костюк:
– Я прийшла працювати якраз перед Різдвяним ярмарком у 2016 році. То був такий випробувальний термін. Після його завершення, у лютому, мене і оформили на роботу. Вже для Великоднього ярмарку я запропонувала уніфікувати усі ятки, аби вони були однаковими і мали красивий вигляд. Бо до того люди приїжджали зі своїми розкладними палатками, і вони були різними. Потім почалися літні ярмарки. Планування, організація, документи – усе це було моєю відповідальністю. Перший рік було дуже складно, бо в ТІЦі працювала лише я.
Використовуючи мову туристичних буклетів, можна сказати, що Коломия є столицею українських ярмарків. Щороку в місті їх проводять кілька десятків. Серед найбільших: Різдв’яний, Великодній, Спаський, а також фестивалі Писанки і автомотоавіатехніки “Drive for life”. Тому одне з найпріоритетніших завдань Коломийський центру туризму та дозвілля – координувати усі процеси, пов’язані з організацією і проведенням фестивалів та ярмарків. Таїса Костюк:
– Я багато їздила Європою і завжди захоплювалася ярмарками у містах Італії, Франції чи Німеччини. Вони надихали роботи ярмарки такого рівня і вдома. Фестивалі – це також основний інструмент, аби залишити туристів у місті на довше, ніж один день. Це виходить, наприклад, під-час Спаського ярмарку, який відбувається в середині серпня, і на який приїжджає величезна кількість людей. Особливо на день міста, 19 серпня, коли прибувають багато коломийчан з інших міст. Це здебільшого люди середнього і старшого віку. А на фестиваль “Drive for life”, який проводимо останні сім років у 20-ті числа серпня на території аеродрому – приїжджає вже більше молодь.
Зараз у Коломийському центрі туризму та дозвілля працюють крім Таїси менеджер з туризму і бухгалтер. ТІЦ займається розвитком декількох напрямків. Перший – міські ярмарки. Другий – зустріч туристів і екскурсії по місту. Третій – організація туристичних виїздів за місто.
Шлюб за добу
Однією з найбільших проблем туристично-інформаційних центрів є самоокупність. У різних містах комунальні установи сприймають не однаково. Часто додаткове навантаження на міський бюджет, нехай і невелике, є приводом для конфліктів між активістами ТІЦу і представниками міської влади. Останніх доводиться довго переконувати у важливості роботи Центру на перспективу. Проте в Коломиї через велику кількість масштабних заходів, які відбуваються впродовж року, така бентега не є актуальною. Організація торгівельних місць, надання в оренду яток і будиночків дає змогу установі не залежати від фінансування з міського бюджету. Крім того Таїса Костюк весь час шукає інші шляхи для самоокупності.
У липні 2016 року Міністерство юстиції України запустило новий сервіс “Шлюб за добу”. На сайті міністерства йдеться, що сервіс має спростити процедуру одруження, бо “передбачає відхід від старих бюрократичних радянських норм, які діють донині і примушують українців, подавши заяву, чекати щонайменше 30 днів”. Одружитися можна без звертання у РАЦС. В Коломиї відповідні послуги тепер може надавати і Центр туризму та дозвілля. Влітку установа отримала відповідний дозвіл від Міністерства юстиції. Таїсія:
– Це пришвидшена процедура, коли молода пара може отримати шлюб за добу. Зараз така послуга є вагомою складовою доходу нашого ТІЦу. Я розраховувала, що буде 3-4 одруження на місяць, але люди приходять майже щодня. За минулий рік ми зареєстрували близько 80 шлюбів. А на сьогодні від початку року вже є 124.
Про ідею шлюбів за добу Таїса дізналася від колег в Івано-Франківську. У Франківському ТІЦі такі послуги почали надавати трохи раніше. Жінка каже, що попри назву безпосередньо з туристами її підприємство зустрічається не дуже часто:
– Туристи, якщо приїжджають в Коломию великими групами, то зазвичай через приватні фірми. І вже мають наперед організовані маршрути, проживання і екскурсії. А наш ТІЦ виконує здебільшого інформаційну роль. Туристи можуть приходити невеличкими групами, беруть карти чи щось запитують. При потребі ми даємо номери телефонів гідів, радимо готелі і місця, де можна поїсти. Це більше така посередницька функція.
Оглядовий майданчик ратуші
Будівлю коломийської ратуші відбудували з пожежі 1877 року. Зводили її як приміщення для магістрату. У 1948 році на триповерховій споруді надбудували квадратну вежу, на якій сьогодні видніє годинник і герб Коломиї. А над ними – влаштований балкон для обходу довкола вежі. З нього колись оглядали місто для швидкого оповіщення у випадку пожежі. Ратуша в Коломиї має унікальне в Україні розташування – на розі вулиць.
Пів року тому у коломийських медіа повідомили про плани облаштувати на міській ратуші оглядовий майданчик та музейний простір. Це могло б стати популярною туристичною атракцією. Проте через пів року нічого робити так і не почали. Начальниця відділу інвестиційної політики та енергозбереження Коломийської міської ради Ірина Жолоб каже, що вежа має проблеми з дахом, який потребує ремонту. І для початку треба його відремонтувати. Крім того міська рада збиралася отримати кошти на ремонт подавши проект на один із європейських конкурсів, але не встигли зібрати усі потрібні документи. Ірина Жолоб:
– Плани облаштувати майданчик залишаються актуальними. Маємо навіть візуалізацію його майбутнього проекту. Оскільки наше місто маленьке, то ми шукаємо у тому перевагу – намагаємося робити місто комфортним для перебування туристів. В нас є кілька готелів і садиб, а заклади харчування, наприклад, мають не тільки українську кухню, а й європейську. І велика родзинка нашого міста – це музей писанкового розпису. Там найбільша в світі колекція писанок. Якщо вас цікавлять писанки і крашанки, то найкраще їхати до Коломиї, бо в нас про них можуть розказати все.
Поради від Таїси Костюк:
– Якщо громада міста хоче працювати для того, аби до них їхали туристи, то найкраще зробити туристично-інформаційний центр при міській раді. Це дуже спростить роботу, бо значно полегшить тягар бюрократії. Міська рада має і вплив, і досвід, і можливості для такої роботи.
– Насамперед ТІЦу варто орієнтуватися на своїх людей. Тобто на внутрішніх туристів. Ми, наприклад, закуповуємо у коломийських митців хендмейд і продаємо його у своїй крамничці.
– Перед тим як почати працювати в Центрі, я спитала директора попередньої установи, яка відповідала за туристів в місті – з чого почати роботу, аби нове підприємство запрацювало. А він сказав – продавай путівки в Єгипет… Тоді я звернулася до іншого чоловіка і він допоміг розробити екскурсійні маршрути, які пролягають через Коломию. Так з’явилася екскурсія “Золотим кільцем”, яка пролягає через Коломию, Кам’янець-Подільський, Хотин, Кривче. Або “Карпатським кільцем” – маршрут: Коломия, Косів, Верховина, Ворохта, Буковель, Яремче, Коломия. Можна пропонувати такі поїздки школам, аби школярі почали їздити. Я починала з того, домовлялася про такі екскурсії, дорогу, замовляла гіда. Це може бути прикладом, як починати роботу ТІЦу. Зараз маємо розроблені 11 маршрутів. Хоча в будь-який момент ми можемо повезти туриста й в інше місце.
– Для того, щоб прихали туристи – треба, щоб місто було цікавим попри архітектуру чи історію. Тому варто думати над тим, як ту історію подавати. Наприклад у форматі легенд, які розповідають під час екскурсій. Звичайно, дуже важливо, аби люди мали де зупинитися і поїсти.
Матеріал опубліковано в рамках програми Media Emergency Fund, яку реалізовує Львівський медіафорум, за фінансової підтримки National Endowment for Democracy (NED). Погляди авторів цього матеріалу не обов’язково збігаються з офіційною позицію NED.