У Карпати 1930-го з отцем Степаном Венгриновичем

17:10, 18 листопада 2024

Степан Венгринович (зліва) робить щоденникові записи біля вівчарів, 1930 р. Фотограф невідомий. Зі сторінки Robert Erik у FB

Історію мандрівки, про яку ви прочитаєте далі, вдалося дослідити завдяки невеликому картонному альбому. Цей експонат придбав у колекціонера священник Микола Григорук для Музею старожитностей у селі Фитьків, що на Івано-Франківщині. Завдяки дарчому підпису на знахідці вдалося з’ясувати її походження та дізнатися захопливу життєву історію фотографа, який зафіксував на плівку мандрівку в Карпати майже століття тому. Ним був греко-католицький священник Степан Венгринович.

115742113_2680588812186658_5001412404199322646_n.jpg

Михайло Маркович

філолог, дослідник історії

"На спомин мило перебутих хвилин…"

"Високоповажним і Дорогим Панству Глібовицьким на спомин мило перебутих хвилин у Їх гостинній хаті. Сянік, 2.ІХ.930 р.", — альбом із таким підписом отець Степан Венгринович подарував священику Василю Глібовицькому, пароху селища Жаб’єнині – Верховина. У ньому тридцять світлин із колоритної подорожі Карпатами чотирьох друзів, під час якої туристи й загостювали у родини Глібовицьких. 

Степан Венгринович у 1920-х роках. Зі сторінки Taras Mychajlowycz у FB

Степан Венгринович у 1920-х роках

Фото: Зі сторінки Taras Mychajlowycz / facebook.com

Степан-Омелян Венгринович народився 7 квітня 1897 року в селі Хиринка неподалік Перемишля. Був одним із п’яти дітей отця Володимира Венгриновича й Альбіни-Софії з Шафранських. Навчався у Перемиській гімназії, під час визвольних змагань служив хорунжим у лавах Української галицької армії.

Хорунжий Степан Венгринович (сидить посередині) в УГА, 1918 р. Зі сторінки Marian Rajtar у FB

Хорунжий Степан Венгринович (сидить посередині) в УГА, 1918 р.

Фото: зі сторінки Marian Rajtar / facebook.com

Після польського полону Венгринович закінчив теологію у Львові. 1921 року повінчався з Софією Паньківською. Того ж року прийняв з рук Андрея Шептицького дияконські та священичі свячення у львівському соборі Святого Юра. Отець Степан став катехитом в українських гімназіях "Рідної школи" та вчительській жіночій семінарії в Дрогобичі. У 1927-му священник з дружиною та двома дітьми переїхав до Сянока, де навчав релігії українських дітей у польських школах.

1

Пласт у Дрогобичі. У центрі сидять учителі Семен Олеярчик, Михайло Іваненко, Емілія Ізничак та о. Степан Венгринович, 1927 р.

Фото: Зі сторінки Marika Dubyk / facebook.com
Отець Степан Венгринович (сидить посередині) серед українок сяніцької гімназії Королеви Софії, 1930-ті рр. Зі сторінки Marian Rajtar у FB

Отець Степан Венгринович (сидить посередині) серед українок сяніцької гімназії Королеви Софії, 1930-ті рр.

Фото: зі сторінки Marian Rajtar / facebook.com

Венгринович вів активне громадське життя: був заступником директора музею "Лемківщина", членом управи Народного дому, опікувався Пластом. Під час німецької окупації місяць провів у слідчій тюрмі. У 1946 році із Сянока виселяли українців на Схід — за "лінію Керзона". Так Венгриновичі тимчасово переїхали до батька Степана у село Ваньовичі, неподалік Самбора. А згодом опинилися в Самборі й перебралися до хати, яку обміняли з поляками на свою у Сяноку.

Караван у гори

Улітку 1930 року залюблений у гори отець Степан Венгринович вибрався до Ворохти. Про цю мандрівку детально дізнаємося з його спогадів (перша книжка "Добровільно" вийшла 1989-го, друга — "Моя рідня" 1994-го). 

Гуцульська музика у селищі Жаб’є, 1930 р. Фото о. Степан Венгринович. Музеї у Фитькові

Гуцульська музика у селищі Жаб’є, 1930 р. Фото о. Степан Венгринович

Фото: з Музею у Фитькові
Юний гуцул з трембітою, 1930 рік. Фото о. Степан Венгринович. Музеї у Фитькові

Юний гуцул з трембітою, 1930 рік. Фото о. Степан Венгринович

Фото: з Музею у Фитькові
3

Гуцули у селищі Жаб’є, 1930 р. Фото о. Степан Венгринович

Фото: з Музею у Фитькові

Прокинувшись о 4 годині ранку 27 липня в будиночку на околиці Ворохти, "бо шия стерпла від твердої подушки", Венгринович записав: "Нас є четверо: директор М., старший чоловік, якого "вуйком" кличемо, мої два сестрінцісини сестри, ну і моя особа. Вони ще сплять, а я на ліжку поклав нотатку на цій твердій подушці й пишу, бо може вдень в дорозі не буде часу, а хочу писати, щоб вражіннями своїми поділитись з моєю молоддю та з моїми друзями".

4

Стара церква у Ворохті, 1930 р. Фото о. Степан Венгринович

Фото: з Музею у Фитькові
5

"З Божим Даром до хорого" у селі Красноілля, 1930 р. Фото о. Степан Венгринович

Фото: з Музею у Фитькові

Група мандрівників дісталася Ворохти потягом з Делятина. Винайняли молодого гуцула з конем за 100 золотих: "Щоб наші багажі ніс, бо багаж великий, 8 днів ні села, ні людей не буде. Взяли шатро, три апарати фотографічні (300 кліш). Один апарат до фільмовання кіно і 500 м. тасьми фільмової, також коци, пелерини, харчів на 8 днів на чотири особи. Самого хліба 5 боханців, і годі було це все на плечах нести". Планували йти "на Говерлю й дальше-дальше на Попа Івана, аж ген в сам крайчик Галичини до джерел обох Черемошів — там, де нога людська ще не ходила, де й ведмедя можна стрінути".

Гуцул і гуцулка за прядінням у селищі Жаб’є, 1930 р. Фото о. Степан Венгринович. Музеї у Фитькові

Гуцул і гуцулка за прядінням у селищі Жаб’є, 1930 р. Фото о. Степан Венгринович

Фото: з Музею у Фитькові
7

Гуцулка біля каплички у селищі Жаб’є, 1930 р. Фото о. Степан Венгринович

Фото: з Музею у Фитькові
Гуцулки із Жаб’єго, 1930 рік. Фото о. Степан Венгринович. Музеї у Фитькові

Гуцулки із Жаб’єго, 1930 рік. Фото о. Степан Венгринович

Фото: з Музею у Фитькові

Дорогою в гори зустріли чимало туристів, серед них — пластунів. Фотографували й знімали на відеокамеру. Під вечір дісталися до новозбудованого схрониська туристичного притулка Татранського товариства біля підніжжя Говерли, де й заночували.

Клявза на Чорному Черемоші в урочищі Лостун, 1930 р. Фото о. Степан Венгринович. Музеї у Фитькові

Клявза на Чорному Черемоші в урочищі Лостун, 1930 р. Фото о. Степан Венгринович

Фото: з Музею у Фитькові
8

Річка Чорний Черемош, 1930 р. Фото о. Степан Венгринович

Фото: з Музею у Фитькові

Наступний запис мандрівки отець Степан зробив через два дні: "Не знаю нині відки починати, що писати… Представте собі, що майже цілі два дні перебували ми на висотах від 1500 до понад 2000 м, в околицях, де вже ліси і дерева давно скінчились, бо ті кінчаться в нас на 1300 м. Все залишили внизу, села, хати й дороги, навіть ліси зі своїми смереками-ялицями, лиш трави й каміння кругом, і страшні масиви гір, і вихор шалений, що чоловіка з ніг зриває, і сніг де-не-де по яругах-пропастях біліє. Не диво, що мається вражіння, наче чоловік десь понад землею, в іншім зовсім світі. Хребтами гір сунеться наша каравана: один за другим чотири особи гусаком, за нами кінь навантажений, наче верблюд з одним горбом, вітер цельти зриває, щохвилі пристаємо, поправляємо".

На дарабі, 1930 р. Фото о. Степан Венгринович. Музеї у Фитькові

На дарабі, 1930 р. Фото о. Степан Венгринович

Фото: з Музею у Фитькові
Водоспад Гук біля села Гринява, 1930 р. Фото о. Степан Венгринович. Музеї у Фитькові

Водоспад Гук біля села Гринява, 1930 р. Фото о. Степан Венгринович

Фото: з Музею у Фитькові
Керманичі на плоті, 1930 р. Фото о. Степан Венгринович. Музеї у Фитькові

Керманичі на плоті, 1930 р. Фото о. Степан Венгринович

Фото: з Музею у Фитькові

З конем на Говерлу

На вершині Говерли мандрівники потрапили в густий туман. Дивувалися вмінню коня здійматися горами: "Стрімкі скали, що я мушу руками собі помагати, щоб видрапатись, а те бідне німе сотворіння драпається по цих скалах і сапить, копитами, наче пальцями, хватає за камінь і двигається за нами. Люди-селяни з долів впрост не повірили б, коли б показав їм на стрімку скалу і сказав, що туди навантажений кінь драпався і видрапався".

Вид з гори Баба Людова в Карпатах, 1930 р. Фото о. Степан Венгринович. Музеї у Фитькові

Вид з гори Баба Людова в Карпатах, 1930 р. Фото о. Степан Венгринович

Фото: з Музею у Фитькові
9

Гуцул з конем під Говерлою, 1930 р. Фото о. Степан Венгринович

Фото: з Музею у Фитькові
Стая-колиба під Попом Іваном, 1930 рік. Фото о. Степан Венгринович. Музеї у Фитькові

Стая-колиба під Попом Іваном, 1930 рік. Фото о. Степан Венгринович

Фото: з Музею у Фитькові

А от провідник насторожував: "З нашого хлопця Кирила, що веде коня, ми дуже невдоволені, бачимо, що ніколи ще тут не був, бачить хмари, які клубляться тут майже над самою головою, переймає його страх за коня, може й за себе. Казки, які розказували йому за цю найвищу гору, певно, віджили в його пам’яті з усіми фантастичними страхами. Дійсно, вражіння страшне, ніякого села, лиш гори й вітер, й ті хмари над головою, що здається руку підняв би і досягнув до них". 

10

Доїння овець біля стаї під Попом Іваном, 1930 р. Фото о. Степан Венгринович

Фото: з Музею у Фитькові
Біля колиби, 1930 р. Фото о. Степан Венгринович. Музеї у Фитькові

Біля колиби, 1930 р. Фото о. Степан Венгринович

Фото: з Музею у Фитькові

На Говерлі туристи звернули увагу на тріангуляційний знак, який гуцули називали "чуга". Дерев’яна пірамідка, під якою вбитий у землю геодезичний камінь із вказівником на чотири сторони світу та літерами "Р" — Польща, і "Č.Ѕ." — Чехословаччина. 

’’Сунеться наша каравана’’, 1930 р. Фото о. Степан Венгринович. Музеї у Фитькові

"Сунеться наша каравана", 1930 р. Фото о. Степан Венгринович

Фото: з Музею у Фитькові
12

Вівчарі–бовгари та гуцулка, 1930 рік. Фото о. Степан Венгринович

Фото: з Музею у Фитькові
Вівчарі за доїнням овець, 1930 р. Фото о. Степан Венгринович. Музеї у Фитькові

Вівчарі за доїнням овець, 1930 р. Фото о. Степан Венгринович. Музеї у Фитькові

Фото: з Музею у Фитькові

"Робимо знімку вершка Говерлі. Дивлюся поза себе, бачу пластуни взяли хоругву, піднесли її вгору і біжать у сторону ЧехЧехословаччини, перебігли границю, білі кам’яні стовпи й вернули. Я зрозумів – їхнє молодече серце хотіло зазначити, що й ця сторона буде колись і мусить належати до цього прапора, бо й там, за білими стовпами, живуть ці самі люди, гомонить та сама українська мова! Як вміли, так зазначили соборність всіх земель України!".

Відпочинок біля буркута, 1930 р. Фото о. Степан Венгринович. Музеї у Фитькові

Відпочинок біля буркута, 1930 р. Фото о. Степан Венгринович

Фото: з Музею у Фитькові
Степан Венгринович біля водоспаду Яремче, 1930 р. Музеї у Фитькові

Степан Венгринович біля водоспаду Яремче, 1930 р.

Фото: з Музею у Фитькові

Відтак мандрівники подалися до озера під Шпицями, зварили на ватрі пшеничний ґрисікманну кашу з мармелядоюваренням і чай. Попереду — гора Піп Іван.

Романтика гірських походів

Отець Степан Венгринович детально описав мандрівку в Карпати і доповнив її серією світлин. Окрім альбому, який Венгринович презентував родині Глібовицьких, вдалося віднайти нелокалізовані світлини когось із трьох інших мандрівників. Ці фотографії мають схожі ракурси, на них — ті ж місця, люди й об’єкти, які фіксував священник.

Родина пароха у Жаб’ю Василя Глібовицького (у центрі), 1930 рік. Фото о. Степан Венгринович. Музеї у Фитькові

Родина пароха у Жаб’ю Василя Глібовицького (у центрі), 1930 рік. Фото о. Степан Венгринович

Фото: з Музею у Фитькові

Один із найцікавіших фрагментів про подорож — зустріч із пастухами. Поспішаючи на Піп Іван до заходу сонця, подорожні дісталися гори Менчул. Буйні вітри на вершині й нестача води мотивувала рухатися далі — через систему окопів Першої світової війни. "Люди! Люди, де то війна й карність вас не випхала, аж тут, в ті гори під хмари! Скільки труду, праці й поту коштувало вас те все тут побудувати! Скільки ревматизмів набавилось в зимі чи слоті тут понад світом, землею", — записав Венгринович. 

Юний пастух з трембітою біля стаї-колиби, 1930 р. Фотограф невідомий. Зі сторінки Robert Erik у FB

Юний пастух з трембітою біля стаї-колиби, 1930 р. Фотограф невідомий.

Фото: зі сторінки Robert Erik / facebook.com
Пастух біля колиби під горою Піп Іван, 1930 р. Фотограф невідомий. Зі сторінки Robert Erik у FB

Пастух біля колиби під горою Піп Іван, 1930 р. Фотограф невідомий

Фото: зі сторінки Robert Erik / facebook.com

Десь в долині між горами подорожні зустріли пастуха, який скликав худобу. "Наче риж порозкиданий по траві" — коні і бики. Побачене вразило: "Цього виду також не забуду мабуть до смерти! Мається вражіння Америки, де ще до нині стрічаються табуни диких коней. Ми замішались поміж череду, ніде деревини, лиш жереб і трава, ціла кітловина в горах одно велике милево: пасовисько наче ринка на столі, так пасовисько замкнене горами. Виходить сам старший бовгарпастух нам на стрічу. У чорній засмальцованій сорочці, яку за весь час ношення ніколи з себе не скидає, хвалиться, що воші такої сорочки не чіпаються, бо в маслі виварена, веде до своєї колиби, так званої стаї".

Вівчарі біля колиби під горою Піп Іван, 1930 р. Фотограф невідомий. Зі сторінки Robert Erik у FB

Вівчарі біля колиби під горою Піп Іван, 1930 р. Фотограф невідомий

Фото: зі сторінки Robert Erik / facebook.com
Доїння овець біля колиби під горою Піп Іван, 1930 р. Фотограф невідомий. Зі сторінки Robert Erik у FB

Доїння овець біля колиби під горою Піп Іван, 1930 р. Фотограф невідомий

Фото: зі сторінки Robert Erik / facebook.com
Вівчарі біля колиби-стаї під горою Піп Іван, 1930 р. Фотограф невідомий. Зі сторінки Robert Erik у FB

 Вівчарі біля колиби-стаї під горою Піп Іван, 1930 р. Фотограф невідомий

Фото: зі сторінки Robert Erik / facebook.com

Стаєю була маленька хатинка, одну стіну якої заслонили гілками, аби захиститися від вітру. Посередині колиби горів вогонь, на дроті висів чорний казан, у якому гріли молоко. Мандрівники розклали намети, розвели ватру й грілися. 

"При теплім молоці все змучення мине, язик розв’язується, розмова пливе! А "бовгар" розказує й розказує". Пастух оповідав про полонинські пригоди, маржину, кожного коня й бика, про товаришів, вовків і ведмедів, які хапають і душать овець, про розлучини худоби, про горілку, яку богару не вільно пити на полонині, про Ілька — хлопчину-помічника, який усе наказане виконує, "як при войску"…

Степан Венгринович (зліва) робить щоденникові записи біля вівчарів, 1930 р. Фотограф невідомий. Зі сторінки Robert Erik у FB

Степан Венгринович (зліва) робить щоденникові записи біля вівчарів, 1930 р. Фотограф невідомий

Фото: зі сторінки Robert Erik / facebook.com
Гуцули біля церкви у селищі Жаб’є, 1930 р. Фотограф невідомий. Зі сторінки Robert Erik у FB

Гуцули біля церкви у селищі Жаб’є, 1930 р. Фотограф невідомий

Фото: зі сторінки Robert Erik / facebook.com
Сплавники-плотогони, 1930 р. Фотограф невідомий. Зі сторінки Robert Erik у FB

Сплавники-плотогони, 1930 р. Фотограф невідомий

Фото: зі сторінки Robert Erik / facebook.com
Біля церкви у селищі Жаб’є, 1930 р. Фотограф невідомий. Зі сторінки Robert Erik у FB

Біля церкви у селищі Жаб’є, 1930 р. Фотограф невідомий

Фото: зі сторінки Robert Erik / facebook.com

Степан Венгринович дуже влучно передав романтику гірських походів одним абзацом: "Година 10 вночі, а спати не хочеться. Небо захмарене, лиш де-не-де зорі виблискують, довкола з усіх чотирьох сторін бовдури гір замкнули нас, наче в обійми свої взяли, посередині ватра горить, дим з папіроса куриться, дерево тріщить, бики порикують, а "бовгар" час від часу своє повздовжне "А-гов!..." викликує. Вже знаєте, що мене в гори тягне? Та, власне, хвилина! При ватрі понад землею ніч перевести! Все забудете в житті, а цієї хвилини ви не в силі будете забути".

Гуцулки біля церкви у селищі Жаб’є, 1930 р. Фотограф невідомий. Зі сторінки Robert Erik у FB

Гуцулки біля церкви у селищі Жаб’є, 1930 р. Фотограф невідомий

Фото: зі сторінки Robert Erik / facebook.com
Стая-колиба під горою Піп Іван, 1930 р. Фотограф невідомий. Зі сторінки Robert Erik у FB

Стая-колиба під горою Піп Іван, 1930 р. Фотограф невідомий

Фото: зі сторінки Robert Erik / facebook.com

"Але чекайте, бо я розписався, а тут вже перша година ночі, моя компанія вже давно храпить, а я не висплюсь, то завтра зівати буду в дорозі, тому, дорогі панство, тим часом вам добраніч, а завтра, як буде час, то решту розкажу", — завершив свої мандрівні записи горами священник.

Арешт і заслання 

Отець Степан Венгринович на засланні, 1952 рік.

Отець Степан Венгринович на засланні, 1952 рік

Фото: надав автор

Унікальність світлин Степана Венгриновича ілюструє фрагмент його спогадів: "Знімки. Скільки пересидів над ними, викликував, насвітлював, побільшав. Їздив ровером по цілій Лемківщині, знімав дерев’яні церкви, прекрасні закутини сіл, хати соломою криті. Все, все знімав, що тільки гарне було в моїм народі; я так любив красу. Де воно? Мої альбоми кинули на підлогу, а потім до мішка, разом змішали, на авто і вивезли. Стільки труду, стільки душі! Це ж мої діти!".

У 1948 році отця Степана з дружиною заарештували й відправили в етапний табір у Бориславі. Дорогою чоловіка декілька разів допитували. Причиною арешту була відмова зректися Греко-католицької церкви та перейти до РПЦ. Слідчі звинуватили священника у приналежності до ОУН. 

З бориславського табору товарним поїздом Венгриновича з їмостю "як сім’ю посібника українських націоналістів" заслали в Хабаровський край. Етап тривав понад місяць. 

Із заслання написав: "Перейшла буря, повітряна труба й здмухнула все — церкви, хати й нарід розпорошила, розгубила. Хто міг це зробити? Але зробив. І тому я сплю, я ще не збудився. Тоді, як у вагон нас кинули, і двері засунули й грати на вікна почали забивати. Відтоді я не живу, а маячу. Там, десь над головою, на даху вагону сидів і сокирою по трубах валив... тоді нас до гробу клали. Як у домовину цвяхи б’ють, так само гуде, як порожня бочка. А тут вагон дуднів, як домовина. Нас везли й везли. Земля кругла, майже на другий кінець цієї кулі переїхали. А може ні. Може десь на іншу планету. А Лемківщина, хата, знімки десь там далеко пропали. А між нами та чорна яма, що я в гарячці її завжди бачив. Ні. Не перейти нам цієї ями".

Отець Степан Венгринович (стоїть другий зліва) зі священниками у селі Джонка, Сибір. Фото з архіву Христини Винницької

Отець Степан Венгринович (стоїть другий зліва) зі священниками у селі Джонка, Сибір

Фото: з архіву Христини Винницької
Хата о. Степана Венгриновича у Джонка на засланні. Зі сторінки Marian Rajtar у FB

Хата о. Степана Венгриновича у Джонка на засланні

Фото: зі сторінки Marian Rajtar / facebook.com

У Сибіру отець підпільно душпастирював. Разом зі священником Костянтином Котлярчуком збудував хату. Кожен депортований був змушений додатково виконувати примусову працю за символічну винагороду. При важкій роботі теслею Степан Венгринович втратив здоров’я. Захворів на ревматизм, перестав ходити. Без достатнього харчу, з лютими зимами, коли температура доходила до –45 °С, заслання перетворилося для хворого на мучеництво. 19 червня 1954 року священик помер від серцевого нападу на вулиці у селі Джонка Нанайського району Хабаровського краю. Там його й поховали.

Дружина отця Степана Венгриновича Софія біля його могили у селі Джонка, Сибір. Фото з архіву Христини Винницької

Дружина отця Степана Венгриновича Софія біля його могили у селі Джонка, Сибір

Фото: з архіву Христини Винницької

Через три роки дружина Венгриновича Софія повернулася до Самбора, де й прожила до 1987 року. Син Оріон-Станимир став інженером-архітектором в Австралії, а Тирс-Всеволод — художником-графіком у Польщі. Разом зі своїми синами вони видали дві книжки спогадів Степана Венгриновича, з яких і дізнаємося про його життя і переживання: "Я залишився тим, ким був. Віри не відрікся, ні чести не сплямив, ні присяги не зломив".

Дочитали до кінця? Підтримайте редакцію "Локальної історії" на Patreon!

Схожі матеріали

сеоКарпати

Ерцгерцогиня на полюванні в Карпатах

сео

Микуличин: Відпочивати й дивуватись

сео

"Гуцули сильні, високі та дуже розумні". National Geographic про міжвоєнне Закарпаття

липей сео

Останні опришки Карпат: Ілько Липей і Юрій Клевець

Борислав 1200

Мандрівка Галичиною 1851 року

Степан Клочурак (старший) з дружиною Марією та синами Федором (зліва) та Василем (старшим) Ясіня, 1920 р. Vojtěch Suk, Archiv Ústavu antropologie Přírodovědecké fakulty Masarykovy univerzity, Brno, Česká republika

Кров гуцулів, маски верховинців і фотографії. Як Войтех Сук досліджував закарпатців

16.png

Куди поділись словацькі українці

600.jpg

Тіні Івана Миколайчука

Іра 600

Мрія про машину часу Ірини Пустиннікової