Чому ярмарки на Покрову в Україні досі залишаються популярними? Можливо тому, що в їх основі — глибинно-стародавнє, повторюване століттями дійство, яким відзначали новий урожай. Дійство, яке гуртувало громаду і сприяло створенню нових родин. Щороку воно актуалізувало в спільнотах захоплення багатствами й дарами землі та вдячність незвіданій, потужній, розкішній силі, яка повсякчас береже життя, захищаючи його від усілякого лиха.

Ярослава Музиченко
етнологиня, наукова співробітниця Національного центру народної культури "Музей Івана Гончара"
Обрядодійство вдячності
До прийняття християнства стародавні європейські народи восени відзначали свята нового врожаю. Через різницю в кліматичних умовах на різних територіях Європи ці святкування відбувалися в різний час — від серпня до жовтня. Після прийняття християнства до елементів системи обрядодійств на пошану новому врожаю були приурочені відзначення днів пошанування тих чи інших свят. Наприклад, в Україні цей період тривав від Маковія до Покрови, охоплюючи низку свят, під час яких у давнину відзначали дозрівання польових, городніх чи садових культур.

Володимир Маковский. Ярмарок у Полтаві, 1885—1910
Фото: wikiart.orgВінцем врожайних обрядодійств ставало велике свято громади зі спільною багатою трапезою, піснями, виставами, і, звісно ж, торгуванням дарами полів та городів. Хоча в ті часи торгу як такого ще не було — люди обмінювалися. Звичай "міни" на певну продукцію на ярмарках України зберігся подекуди до XIX століття.
Громадське й господарське життя було поєднане з духовним: кожен важливий акт освячувався і передбачав релігійну церемонію. Осінні фестини були святом подяки. Святковий простір багато прикрашали — збіжжям, яблуками, гарбузами, з яких могли вирізати ліхтарі. Громада влаштовувала спільний обід, на якому люди споживали певний звеселяючий напій — пиво, вино, мед, спілкувалися та єдналися, аби разом пережити зиму, з її стихійними загрозами та нападами зголоднілих хижаків — самотужки з таким упоратися важко, а то й неможливо.
В Україні врожай мав бути зібраний до свята Покрови, дохристиянський аналог якого, певно, й був завершальним святом урожаю на наших теренах.
У колі європейських народів
З часом такі осінні святкування набули форми ярмарків. Середньовічні ярмарки поєднували торг, частування і розваги.
Вони завжди були приурочені до певного релігійного свята. Найчастіше до храмового, якому присвячена місцева церква. Утім, культурна пам’ять зберігала стародавнє коріння. Наприклад, осінній подячний ярмарок у Латвії Miķeļdiena названий на честь архангела Михаїла, але його традиції пов’язані з вшануванням бога родючості Юміса.
Слово "ярмарок" бере свій початок з німецької: "Jahr" що означає "рік", а "Markt" — "ринок" та "продаж". Трансформувавшись, це слово через польську мову — "jarmark", потрапило до української. Вірогідно, це сталося в XVI столітті, коли українські міста стали отримувати Магдебурзьке право, отже, розвивати самоврядування. Воно давало можливість розвивати ремесла, відповідно, й торгувати виробами. Утім, великі торговища в нас відомі ще з часів Київської держави. Вони занепали після монголо-татарської навали і, по суті, відродилися в новій якості за часів потужної європейської держави, утвореної литовцями, поляками, українцями й білорусами.

Василь Штернберг. Ярмарок в Україні. Перша половина ХІХ століття
Фото: wikipedia.orgУ часи козаччини ярмаркування охопило міста й містечка. 1756 року Генеральна військова канцелярія Гетьманщини уклала реєстр ярмарків за полками і сотнями. Покровський ярмарок у Ніжині був найбільшим на Лівобережжі ще з XVII століття. Тут торгували крамом з різних країн світу — прянощами, парфюмерією, китайським шовком та голландськими й англійськими тканинами, дамаською крицею. Славилися вироби 12 ремісничих цехів цього козацького полкового міста, особливо ніжинські дукачі та самобутні кахлі.
Як і на всіх європейських ярмарках, порядком опікувалася місцева знать, у даному разі, козацька старшина. Ніжинський полковник очолював ярмарковий суд, який мав пильнувати за безпекою учасників події. Адже ярмарки були велелюдні, як писав Григорій Тютюнник у романі "Вир": "Привезли нас у Полтаву, а там народу, як ото в Покрову на ярмарку: шилом нікуди тикнути…". Найбільші Покровські ярмарки були також у Дніпрі (Катеринославі), Запоріжжі (Олександрівці), Харкові.
Свято краси й смаку
Ярмарки були чи не єдиним у ті часи яскравим місцем для розваг, спілкування між людьми з різних громад та обміну новинами. Тут можна було почути кобзарів та лірників, подивитися виставу. Відомо, що по ярмарках України у середині ХІХ століття гастролювала трупа Карла Зелінського, яка показувала, зокрема, "Наталку Полтавку" Котляревського та "Сватання на Гончарівці" Квітки-Основ’яненка.
Як і на інших європейських ярмарках, на українських можна було побачити фокусників, дресирувальників, акробатів та лялькові вистави, взяти участь у кумедних змаганнях і виграти приз.

Сергій Васильківський. Ярмарок у Полтаві, 1902 рік
Фото: Музей українського живописуЯрмарки були місцем для знайомства молоді, яке можна було продовжити на вечорницях, що починалися після свята Покрови. Траплялося, що дівчата й хлопці влаштовували своєрідні презентації своїх виробів, щоб продемонструвати майстерність і здатність заробляти та годувати сім’ю. Якщо ж у хлопця вже була пара, то він купував для неї подарунки — стрічки чи хустину. А якщо на ярмарковому майдані були встановлені гойдалки чи каруселі — то, звісно ж, запрошував свою обраницю погойдатися.
Були й, кажучи по-сучасному, "фудкорти", де можна було посмакувати борщем, варениками та галушками. На ярмарку батьки купавали дітям гостинці — бублики, пряники, льодяники-півники та іграшки від місцевих ремісників: глиняні свищики та мініатюрний посуд-монетки, дерев’яні забавки.
Ярмарки були не просто місцем торгівлі, а й важливим майданчиком для майстрів — різьбярів, гончарів, ковалів, гутників, ткачів та інших. Це була можливість продемонструвати свої навички, влаштувати "виставку" своїх робіт та презентувати для широкої громадськості народно-мистецьку школу, до якої вони належали.
Дочитали до кінця? Підтримайте редакцію "Локальної історії" на Patreon!