Впізнаваність чи безликість. Галина Пагутяк

12:40, 16 вересня 2025

нагуєвичі

Це зараз здається нереальним. Десь на ярмарку ще сто років тому не треба було питати з якого села та дівчина, той хлопець, чоловік чи жінка. Їх видавали одіж та бесіда. Бо в кожному селі вони були особливими й унікальними. Деякі села мали погану славу, й до їх мешканців ставилися з засторогою. Неохоче приймали звідти сватів і не хотіли відпускати дітей туди у прийми. Одіжодяг — не конче була з вишиттям, стрій міг відрізнятися і головними уборами, і взуттям, і способом носіння. А взір вишиваних сорочок був у кожному селі свій. Ще в часи УПА досвідчене око легко могло розпізнати звідки походить майбутній боєць. І чи не є він підісланим НКВД. Бо хтось таки мав спільних знайомих у тому чи іншому селі, і можна було легко перевірити, з якої родини той хлопець.

galyna-pagutiak.jpg

Галина Пагутяк

письменниця, лавреатка Шевченківської премії з літератури

Коли вийшла книжка-словник говірки з села МокряниДрогобицький район, Львівщина яке знаходиться на відстані близько чотирьох кілометрів від мого родинного Урожа, то я знайшла там слова, які в нас не вживають, і навпаки — не знайшла звичних для мого села. Не тому, що зникли, а тому що в цій місцевості існували власні назви для тих чи інших речей. Досі у ХХІ столітті відчувається різниця. А в побуті — інші страви, інші рецепти страв, характер забудови. За 5 км від Урожа — село Нагуєвичі, батьківщина Івана Франка. Не небо і земля, але різниця величезна між двома селами. Ми їх називали "зваричами", вони нас "кафтанами", і шлюбів між цими сусідніми селами було небагато. Прийшлі мусили асимілюватися, та однаково до кінця життя їх вважали чужими.

Я люблю мандрувати по віддалених селах, мені досить піти на сільський цвинтар і пройтися вулицями, щоби зрозуміти чи згуртована там громада. Де не дбають про мертвих і про довкілля — там громада нікудишня. Не тому, що зараз інші часи, а так було завжди. Тепер публікують чимало історій окремих сіл, але вони сфокусовані на новітній історії, а не на традиціях чи унікальності, й вони відверто панегіричні. Почитавши таку книжку, не виникає жодного бажання відвідати це село. Колись я за течією ріки Бистриця дійшла до села Велика Озимина, звідки походить рід Івана Франка. Невелике село, де колись Владислав Ягайло мав літню резиденцію, тобто шатро зі свіжозрубаного гілля, і де в лісах ловив ведмедів зі своїми гостями. Не вбивав, а ловив. Маленьке село, але ідеально чисте, з доглянутим цвинтарем, де селяни своїм коштом поставили пам’ятний знак діду і прадіду Івана Франка. І люди дуже привітні. Сподіваюсь, що Озимини Велика й Мала ще довго зберігатимуть автентичність. До таких сіл потрібно навідуватися етнографам і фольклористам, бо про них потрібно писати. Там нема нічого крикливого, нема кічу від тих, хто доробився. Але з іншого боку, вони вмирають, поволі, гідно, і хоч є на то рада, але нема для неї відповідної влади. Ні місцевої, ні регіональної.

Нагуєвичі

Садиба Івана Франка в селі Нагуєвичі

Фото: Богдана Волошина

І таких сіл багато в Україні. А ще більше не таких. Село Звір біля Самбора. Нова церква. Я запитала в Народному домі чи є світлини старого храму. А якась жінка сказала: "Добре, що стара церква згоріла, бо нам набридло її ремонтувати". Втім, я таки знайшла її зображення. На надгробку дяка було вигравійована та стара церква — прекрасна автентична бойківська церква, а не типовий проєкт, принаймні, хоч без золотих "московських цибульок". Ту церкву треба було занести до реєстру пам’яток, але кому воно треба. Коли я почала шукати старожилів, мене послали до жінки, яка перебувала у глибокій деменції, інші нічого не знали.

А якби приїхати і прочитати людям лекцію з історії села? Не факт, що зберуться люди. Мені вдалося це зробити свого часу в Ланах Соколівських, передмісті знищеного під час Другої світової війни міста Соколів поблизу Стрия. Попри храмове свято, священик прийшов на презентацію книги про Соколів сам, і привів людей, хай небагато, але привів.

Не знаю, що більше знищує наші села — байдужість, несмак чи бізнес. Будувати халабуди АТБ та автозаправки в селах, вирубувати задля цього старі дерева в центрі сіл, споруджувати потворні особняки, ігноруючи ландшафт — це не хіба бізнес, а три в одному. Вже не кажу про церкви і каплиці, що псують ландшафт навіть в історичних місцевостях.  

А прищеплювати людям заново почуття унікальності малої батьківщини треба з дитячого віку, поки ноги босі й торкаються землі, а очі не потонули у смартфоні. Та нині все проти цього. І скоро буде пізно. Бути такими як усі, безликими, нас навчили політичні режими, при яких ми зростали, і досі вчать. Однорідною масою людей, запханих у прокрустове ложе однаковості, легше маніпулювати.

Дочитали до кінця? Підтримайте редакцію "Локальної історії" на Patreon!

Схожі матеріали

сео хрещення

Влада чи Церква, закон чи благодать? Початки російської автократії та української демократії

1604316869-3427

Свічки на гробах. Галина Пагутяк

сео дідух

Дідух чи ялинка. Галина Пагутяк

Ю._Павлович_(1874-1947).Маковія._Хресний_хід_до_криниці

Мак, мед, вода… Галина Пагутяк

Halyna_Pahytiak.jpg

Київ об’єднав Україну

Путін в ролі Невського_960х560_1

Путін в ролі Нєвского. Нові російські історичні темники

21457858_1447147775355050_6477748975362317588_o

Вінценосний. Пам'яті Павла Загребельного

165902-uk

Путін воює і програє свою останню війну. Тімоті Снайдер про поразку Росії

7428a96b-2cd4-42a6-a350-b646e20708aa

Позивний "Кнопка". Ірина Васечко