Брати, в нас дужий і зухвалий сміх,
Усе пригадане тут — не єдине;
Стежки далекі, сонце й верховини
Ми відшукали у собі самих.
Олег Ольжич "Пластовий капелюх", 1934
Луцій Тарквіній ІІ із далекого VI століття до нашої ери — останній цар Стародавнього Риму — отримав від нащадків прізвисько Superbus, що в перекладі з латини — гордий, зарозумілий. Пиху цього володаря вдовольняли не тільки власна значущість і багатство, а й передусім кров супротивників. Тит Лівій переказував, що одного дня Тарквіній прийняв посланця від свого сина Секста, який, захопивши місто Габій, запитав у батька, а що ж йому далі робити. Вислухавши гінця, римський цар повів його до саду, де взяв палицю і почав розмахувати нею, збиваючи найвищі маки. Так і не дочекавшись відповіді, розгублений посланник повернувся до Габія і переповів Сексту побачене. Той виявився кмітливішим за свого слугу й негайно реалізував батькову пораду — стяв голови місцевим старійшинам.
Віталій Ляска
історик, головний редактор журналу "Локальна історія"
Більше про "Пласт" у випуску журналу "Локальна історія".
Замовити можна тут
Тиранію античних часів вдало перейняли авторитарні й тоталітарні режими наступних тисячоліть. Фізичне винищення еліт, особливо тих національних спільнот, які тільки-но спиналися на ноги, для підкорювачів стало дієвим інструментом. Одне із перших, що зробили совєти, окупувавши Галичину 1939-го, — ліквідували не тільки політичні партії, а й усі українські організації із розгалуженою мережею горизонтальних зв’язків: "Просвіту", "Рідну школу", кооперативи, пресу та тіловиховні товариства. Під час радянської окупації у в’язниці можна було опинитися лише за те, що передплатили український часопис або подарували українську книжку сільській читальні.
Серед організацій, які заборонили совєти, "Пласту" не було, бо ж його … 1930-го офіційно "розв’язала" (не)окупаційна польська влада. Тоді чимало пластунів змінили однострій на в’язничні роби, а таборували в Березі-Картузькій. Та де-юре відсутність "Пласту" не завадила совєтам вбивати його членів. Наприкінці червня 1941-го одного із зачинателів українського скаутингу Івана Чмолу стратили у Дрогобицькій тюрмі. Того ж таки літа через "ускладнену евакуацію" вбили його сподвижника Петра Франка. Тих "високих маків", яких не встиг обітнути більшовицький серп, намагався втоптати в землю нацистський чобіт.
Чого лише варта доля українського науковця та поета Олега Ольжича, закатованого у Заксенхаузені! А от "Пласт" виявився навдивовижу живучим. І не лише в часи репресій чи переслідувань, а й у часи державности України, коли далеко не всі потужні організації давньої України на кшталт "Просвіти" пройшли випробування Незалежністю й донині зберегли свій вплив. Пластуни ж відшукали в собі самих себе й шукають себе в майбутніх поколіннях, нарощуючи свою потугу. Недарма російська пропаганда у своєму кривому дзеркалі й досі бачить уніатських пластунів в однострої Гітлерюґенду, які вправно вбивають і вбиватимуть російських окупантів.
Насамкінець варто згадати про те, що у спадок нам залишили тоталітаризми — маргіналізацію еліт і бажання сховатися у різнотрав’ї, а не височіти над ним. Антична метафора "високі маки" нині спричинила Tall poppy syndrome, соціальний феномен, за якого пересічні обивателі зневажають та дискримінують талановитих чи дієвих людей. Одна з його видозмін у попкультурі — Закон Янте, який сформулював скандинавський письменник Аксель Сандемусе. Серед правил цього закону: не думай, що ти щось особливе; не думай, що ти розумніший; не думай, що ти можеш нас чогось навчити. Пригадую, як мої однолітки зі скепсисом та нерозумінням споглядали на своїх ровесників у дивакуватих одностроях, які обговорювали небачене, а отже, чудернацьке дозвілля. І, певно, подумки собі розважали отими правилами Янте. Тепер же участь у "Пласті" — неабиякий соціальний капітал. O tempora, o mores! Особливо, коли в голові є більше розуму та усвідомлення. Тим паче в часи, коли нас чекають далекі стежки, які бачитимуть, головно, "високі маки".
Дочитали до кінця? Підтримайте редакцію "Локальної історії" на Patreon!