Поділитись паскою. Галина Пагутяк

10:35, 20 квітня 2025

сео

Ця історія трапилася на Лемківщині у 1945 році. Гарна відповідь тим, хто вважає, що вояки УПА були тягарем для селян, які, мовляв, були заручниками в партизанській війні. Зараз публічно не наважуються про це казати, бо часи змінилися. Та чи надовго змінилися? Я посилаюся на книгу спогадів Івана Дмитрука "У лісах Лемківщини", яку читала колись на сайті Діаспоріана, минулого року її перевидали в Україні. Боєць УПА, залишив дуже цікаві деталізовані спогади про час, коли руйнувалися основи світу, однак і тоді дуже важливо було залишатися людиною, а не загнаним звіром. Зберігши душу, ми зберігаємо націю.

galyna-pagutiak.jpg

Галина Пагутяк

письменниця, лавреатка Шевченківської премії з літератури

Стрічати великі християнські свята в неволі чи на війні — це додатковий стрес, в якому переплітаються сум, ностальгія, радість, і намагання дотриматись традиції в екстремальних, часом нелюдських умовах. Дожити до Великодня і стріти Великдень мріяв кожен повстанець. Зима була надзвичайно важкою: в боях, в голоді й холоді. Напровесні стало дуже сутужно з харчами. Тижнями хлопці жили на юшці з макухою, де плавало кілька картоплин. Надії, що на Великдень вони скуштують паски, у них не було. Імовірніше, доведеться цей день провести у споминах, як то було гарно вдома.

Аж тут зв’язкові повідомили, що з Перемищини їдуть посланці з великодніми гостинцями для вояків УПА. На сам Великдень до села Сухі Ріки прибули фіри з дарами, а звідти частину, призначену сотні, до якої належав Івана Дмитрук, перенесли у заздалегідь домовлене місце. Хлопцям довелось спуститися зі свого табору на горі Магурець909 м. Внизу під смерекою вже були розкладені дари. "Ми оніміли. У пакетах були не тільки паски, але й медівники, маківники, сирники, повиляники, шинка, ковбаса, масло, сир, яйця і писанки, майстерно розписані дівчатами Перемищини. До пакетів були долучені святкові карточки". Коли хвиля радості минула, хлопці перезирнулися і без слів зрозуміли, що повинні зробити.

easter_maybe_1950_-_petro_melnyk-xmara_speaks_-_hutsulshchyna

Святкування Великодня. Гуцульщина, ймовірно, 1950 рік

Фото: zbruc.eu

Що зробили повстанці? Вони взяли ті неймовірно щедрі дари від незнайомих людей і пішли з ними ділитися до села. Люди там тяжко бідували, бо земля погано родила в тих краях, вже почався переднівокЧас перед новим урожаєм,  коли скупі запаси на зиму скінчились. У мирні часи селяни ходили на заробітки, і так виживали, але під час війни, де повсюди стріляли, вони втратили можливість заробити бодай щось. Найперше повстанці ділилися з голодними дітьми і пригощали літніх. На одного стрільця припадало по невеликій пасочці. Вони краяли її на скибки, як весільний коровай. 

То був незабутній Великдень. Ті, хто вижив, пригадували його щоразу, коли згодом сідали за святковий стіл зі своєю родиною в чужій країні. А ті, хто опинився у совєцьких таборах разом із тими селянами, які їм допомагали, намагалися роздобути жменьку борошна, і спекти якусь подобу паски, яку ділили не на скибки, а на крихти між такими самими знедоленими в’язнями, як вони. Чим дуже дивували в’язнів інших національностей.

Українці — особливий народ, який виживав завдяки збереженню традиції. Сучасній людині це здається часом чудним й анахронічним, у часи, коли бути громадянином світу вважається похвальним, а патріотом своєї Батьківщини — смішно. Проте традиція — це як гідність. Втратити гідність — це перестати бути людиною. Як і зректися традиції. Кожна родина має свої ритуали, яким не повинні завадити ні війна, ні соціальні потрясіння. І кожне святкове застілля на фронті — чи різдвяне, чи великоднє — не обходиться без спогадів про домівку. Ніби протягуються золоті нитки з окопів до рідного дому і бринять подібно до струн. Про те, як наші жінки й дівчата працюють, не покладаючи рук, щоб приготувати дарунки воякам, ви всі знаєте. Про те, що наші воїни діляться з місцевими людьми провізією — також. Нічого подібного не було в Радянській Армії. Про це можуть розповісти ті, хто там служив свого  часу. Не було до неї довіри. Попри всі недоліки і релікти радянських часів, українська армія зараз ближче до УПА, ніж до армії радянського зразка, й підсвідомо взорується на "клятих бандерівців", які залишили по собі надто яскравий слід, котрий  не можна затерти.

easter_celebration_-_chorny_lis_1944

Святкування Великодня, Чорний ліс, 1944 рік

Був ще й інший повстанський Великдень — майже поруч із домом, коли родичі приходили в ліс до братів, чоловіків, синів, і капелан освячував паски на столах, вкритих ялиновим гіллям. Все це відбувалося при суворій конспірації і не було жодного випадку, щоб енкаведисти зненацька напали на упівців та їхні родини. Такі спогади також можна знайти. Вони світліші й радісніші, ніж ті, що переповів Іван Дмитрук. На кілька годин родини возз’єднувалися, мріючи, що колись зможуть святкувати всі разом в хаті. А сторонські повстанці не були обділені ні увагою, ні свяченим. Доки ми ділимося з кимось хлібом, доти ніхто не може нас здолати.

Дочитали до кінця? Підтримайте редакцію "Локальної історії" на Patreon!

Схожі матеріали

капітолій сео

"Українські писанки зачарували Капітолій". Виставка писанок для американських політиків

0108_Pechenizhyn_Vasyl' Havryshchuk.jpg

Українські великодні звичаї. Стаття з газети “Дрогобицьке слово” за 1942 рік

УСС_1200х630

"Дай Боже, щоб другий Великдень святкували вдома, на вільній Україні". Із сатиричного журналу Січових стрільців

Velykden 1200.jpg

Справжній шафран. Галина Пагутяк

сео Пимоненко

Великодній кошик у часи Гетьманщини

600+.jpg

Заборонений Великдень

Великдень у с. Волосянка, Великоберезнянщина. 40-ві рр..jpg

“Празник празників”: Як святкували Великдень у Карпатах

Бачів, Опілля.jpg

Що святили українці на Великдень?

600.jpg

Хлопці – в понеділок, а дівчата – ще лукавіше – у вівторок. Про звичай великоднього обливання в Україні та Європі