"Місця сили". Галина Пагутяк

16:22, 14 липня 2025

18981361Master

Гід, загадково посміхаючись, скаже: "Це — місце сили". І розповість байку, вигадану спеціально для приваблення туристів. А ті намагаються щось відчути і не відчувають, фотографуються, мацають старе каміння, притуляються до дерев… І потім знайомим переповідають, що там "добра енергетика". Бо хоч їх і не переконали в цьому, але соромно зізнатися, що могли надурити задля реклами. То все бізнес, розрахований на неосвічену чи просто наївну публіку, якій хочеться дива.

galyna-pagutiak.jpg

Галина Пагутяк

письменниця, лавреатка Шевченківської премії з літератури

Місця сили — це коли ти налаштований на певну хвилю і тебе зворушує краєвид, що дає відчуття гармонії зі Всесвітом. Це трапляється не кожного дня і не на замовлення. Я не відчувала нічого ні в Дуброві біля Стільського, ні в Тустані, ні в Розгірчому чи Ілові, чи десь-інде. У нас давно атрофовані органи, які сприймають те, що ми називаємо тонкою матерією. І не треба сприймати бажане за дійсне — вами просто маніпулюють.

Ми всі зараз виснажені війною, постійною загрозою обстрілів, проблемами з рідними і близькими, які прийшли разом із війною. Нам доводиться шукати додаткові джерела сили, щоб зберегти душевний спокій. Ніхто нам не допоможе, тільки ми самі. Я нераз привозила друзів туди, де мені було добре, де я відчувала гармонію зі Всесвітом, але це не спрацьовувало. Вони не відчували того, що я. А вже компанія, обвішана спорядженням, провізіями і замаринованим м’ясом для шашликів, що відвідує так звані "місця сили", тим паче.

Я щороку намагаюся відвідати кілька нових сіл чи куточків із гарними краєвидами. Походити по лісі, піднятися на гору, посидіти на березі річки, побачити якусь стару церкву і поблукати на цвинтарі, побесідувати з місцевими людьми, якщо вдасться. Кожне галицьке село, якщо воно не поглинуте містом, ще має поверхневий пласт історії, і туди не треба рити вертикальний тунель, аби сягнути культурного шару, що робить це місце унікальним. Однакові незатишні будинки, гноми і гіпсові буськи на травниках, відсутність саду, без якого дім не дім, ковані огорожі, на які треба рік працювати десь у Польщі чи Чехії — всі ці крикливі стандарти добробуту. А ще зацофананеохайна смердюча будка автобусної зупинки з обдертою мозаїкою 1970-х, дико розмальована фігура Матері Божої чи Ісуса — продукт польського релігійного бізнесу, спаплюжена золотою бляхою стара церква чи нова церква, побудована за скрєпними православними канонами... Антиестетика вбиває душу. Людина, яка живе в естетичному природному чи архітектурному середовищі, чутлива і гармонійна, і звичайно краще чинить опір депресії.

Я вам розповім як це відбувається зі мною. Коли на мене починає тиснути одноманітність і охоплює тривога, я сідаю в маршрутку і їду кудись. Де сподіваюся віднайти душевну рівновагу і спокій. Нове чи навіть старе місце. Ось я стою перед височезним частоколом, таким самим, який був колись у княжому Звенигороді, що вже став туристичним об’єктом, бо там є і музей, і маршрути, й відповідна інфраструктура. А це в майже сусідньому Підгородищі, яке колись належало до Звенигородського князівства, тільки мені ще слід знайти той давній шлях, який поєднував сторожову фортецю з княжим містом. Тисяча років розділяє обидва паркани, а традиція збереглася — хіба це не диво? Десь на горі сховані в лісі залишки валів колишньої фортеці, на яких стояли такі самі загострені, висотою кілька метрів кілки, а вуличка під сліпучим сонцем нагадує балканські містечка, де мешкають хорвати, з якими у нас спільна історія і спільні топоніми, не кажу вже про кров.

Exaltation_of_the_Holy_Cross_church,_Pidhorodyshche_(01) (1)

Храм Воздвиження Чесного Хреста у селі Підгородище

Фото: wikipedia.org

Так, Підгородище було колись містом, і це відчувається. Тут був навіть стародавній монастир, але вже коли вали городища поросли лісом. Тими досить високими, від 300 метрів горами, можна пройти до гори Камули в сусідньому Романові, або в бік Бібрки до Мостищ, крихітного села, де була в княжі часи митниця. Над Мостищем нависає потужна і недоступна гора, де теж могла стояти сторожова фортеця князівських часів, біло-хорватських чи навіть раніших. Три села, де культурні шари не треба відкопувати, а можна просто зчитувати, бо вони існують поряд. Ось високі дерев’яні брами, як на Балканах і в Румунії, з дашком, під якими може проїхати віз, доверху наладований сіном і збіжжями, левади і розкішні сади на просторих обійстях, і чепурні хати під старовинною жовтувато-червоною черепицею, а за селом пасовиська та городи. Це — Романів, звідки свого часу вийшло 120 січових стрільців, і де збереглася стара школа з дзвоном на вежі. Підгородище і Романів славні не лише військовою доблестю, а й згуртованістю громад, що будувала самотужки найкращі в краї школи і церкви. Бо пам’ятали, що вони були свого часу містами з магдебурзьким правом. Місця, де люди не втратили і не обміняли свою пам’ять на дешеві, неестетичні "понти". Поки що.

У 1910 році Андрей Шептицький відвідав новозбудований храм Вознесіння в Підгородищі за проєктом Василя Нагірного. За селом його зустріли парубки на конях, вбрані в козацький стрій. Прийшли місцеві євреї з сувоєм Тори, яку митрополит шанобливо поцілував і виголосив промову староєврейською. Цей урок релігійної терпимості став у пригоді як українцям, так і євреям у часи Голокосту.

Тут ти розумієш, наскільки може стати багатим твій внутрішній світ, якщо ти спробуєш згадати всі ті покоління, що залишили зримі сліди своєї присутності, які дихають шляхетною свободою і глибоко вкорінені в підсвідомість кожного з нас. Пізнаючи себе через такі місця як Романів, Підгородище, Мостище, ми зможемо виграти цивілізаційну війну, яка зараз спустошує Україну фізично, а нас — духовно.

Дочитали до кінця? Підтримайте редакцію "Локальної історії" на Patreon!

Схожі матеріали

сео хрещення

Влада чи Церква, закон чи благодать? Початки російської автократії та української демократії

сео дідух

Дідух чи ялинка. Галина Пагутяк

Ю._Павлович_(1874-1947).Маковія._Хресний_хід_до_криниці

Мак, мед, вода… Галина Пагутяк

Halyna_Pahytiak.jpg

Київ об’єднав Україну

Путін в ролі Невського_960х560_1

Путін в ролі Нєвского. Нові російські історичні темники

21457858_1447147775355050_6477748975362317588_o

Вінценосний. Пам'яті Павла Загребельного

165902-uk

Путін воює і програє свою останню війну. Тімоті Снайдер про поразку Росії

Стус

Сновиди веселого цвинтаря. Віталій Ляска

7428a96b-2cd4-42a6-a350-b646e20708aa

Позивний "Кнопка". Ірина Васечко