Колоніальна сором’язливість. Галина Пагутяк

12:22, 6 березня 2025

Collegium-Novum_fot.-Anna-Wojnar-2

Мене завжди дивувало, з якою легкістю ми віддаємо свої культурні надбання полякам чи московитам, особливо, коли йдеться про ренесансних гуманістів з українським корінням і українською самоідентифікацією, що писали латиною. Ще у XV столітті вони асоціювали себе русинами, рутенцями, хоч про таку націю десь у Болоньї чи Римі напевне не чули. Мартин із Журавиці, села, яке тепер опинилося в Польщі, за 12 км від кордону, після штудійнавчання у Кракові та Празі прибув до Болоньї, і всупереч традиції, яка вимагала записуватися або поляками, або німцями, означив себе як rutenus, себто русин.

galyna-pagutiak.jpg

Галина Пагутяк

письменниця, лавреатка Шевченківської премії з літератури

Мартин Русин народився у 1422 році, і належить до того ж кола, що й Григорій із Сянока, який створив перший гуманістичний гурток на наших теренах, і не раз зустрічався з ним, можливо, навіть був гостем Двору поетів у Дунаєві. Він був математиком, астрологом, заснував  кафедру астрономії в Ягеллонському університеті, де з нетерпінням його чекали, незважаючи на молодий вік (27 років). А завдяки успіхам у медицині отримав навіть прізвисько Король, поляки його знають здебільшого як Марцін КорольMartinus Rex. Помер він у Кракові близько 1453 року, і свої чималі статки заповів університету. Братові Флоріану, який тримався свого стану, заповів 600 празьких грошів (тоді за 1 гріш можна було купити корову). Одне слово, то був вельми успішний молодий чоловік. На жаль, його праці не вийшли друком ні при житті, ні після смерті. Аж у 1898 році в Польщі видали латиною і в польському перекладі його "Практичну геометрію", цю працю тепер можна прочитати на сайті Polonia. Рукопис уцілів у двох примірниках в Ягеллонській бібліотеці.

images

Станіслав Оріховський (1513—1566)

Фото: Biblioteka Narodowa

Дякувати полякам, завдяки яким ми можемо зараз читати ренесансних гуманістів українського походження і української самоідентифікації, заплющивши сором’язливо очі на те, що їх вважають польськими. Що вельми цікаво, Журавиця пов’язана з певно найбільш відомим діячем українського Відродження — істориком і публіцистом Станіславом Оріховським Роксоланом. Ще з часів Владислава Ягайла Журавиця і Оріхівці належали роду Оріхівських. Мати Станіслава була донькою православного священника. 

Відвага тодішніх хлопців, спраглих знань, просто дивовижна. Здобувши ледь не випадково елементарну освіту, вони просилися до якоїсь купецької валки, і їхали на Захід за знаннями. То магнатські діти їхали з почетом, і не надто рвалися до знань, цікавилися більше розвагами. Щоправда, Ян Щасний Гербурт був одним із небагатьох "мажорів", хто прагнув знань, і в Інгольштадті, де навчався після Кракова, "сидів у хліві з мерцями" (так спудеї називали бібліотеку), тоді як його кузени розважалися в шинку. До речі, німці зараз реставрують і той хлів, і шинок, і кампус, бо ж будівлі збереглися. 

Jan_Szczęsny_Herburt (1)

Ян Щасний Гербурт (1567-1616)

Фото: wikipedia.org

Одна річ, коли син селянина чи міщанина, чи дрібного шляхтича ідентифікує себе з руським народом, а інша, коли про це заявляє староста мостиський і вишенський, яким був Ян Щасний. Серед польського політичного бомонду це був вельми некоректний вчинок. Нащадок німецьких міністеріалів мав матір-русинку Катерину Дрогойовську, і зрікатися її нації не збирався.

Якщо переглянути навіть статті української Вікіпедії, вражає величезна кількість гуманістів, які ідентифікували себе як русини, роксолани, рутени, і не соромилися називати ті ж скромні Журавицю, Оріхівці чи Нове Місто своєю малою батьківщиною. Соромно має бути малим батьківщинам і землякам, яким це нецікаво, коли вони дізнаються про такі факти, якщо дізнаються взагалі. Нехай поляки приїдуть і поставлять пам’ятний знак.  І знову ж таки, є люди, а є людиська. Місцевий бізнесмен-українець поставив пам’ятник на місці знищеної місцевими ґаздами чи пияками друкарні Яна Щасного Гербурта в селі Боневичі біля Добромиля, а в родинному гнізді й усипальниці Гербуртів — Фельштині, хизуються фігурою недоумкуватого Швейка, якого всюди "тулять" по Старосамбірщині, щоб привабити туристів. А звідти був родом, і певний час жив, видатний композитор, теоретик музик Себастіян Фельштинський1480 – 1543, якого глибоко шанують в Польщі і виконують його сакральні твори у найбільш урочисті моменти у Вавелі. У Львові носяться з посереднім Францом-Ксаверієм Моцартом, не пам’ятаючи про композитора Мартина Леополіта, учня Себастіяна. Хай поляки ним займаються, а ми поставимо пам’ятник синові Моцарта. Хоча б нормальний поставили…

Одне слово, меншовартість нікуди не зникла, а сором’язливість не завжди є чеснотою. Про це ми мали б знати, перш ніж розкидатися своїм спадком по чужих городах. І так буде ще довго, не тому, що ми соромимося назвати себе спадкоємцями того ж Мартина Русина, а тому що держава не вкладає кошти у відновлення історичної пам’яті, чи то пак історичної справедливості. 

Дочитали до кінця? Підтримайте редакцію "Локальної історії" на Patreon!

Схожі матеріали

сео хрещення

Влада чи Церква, закон чи благодать? Початки російської автократії та української демократії

1604316869-3427

Свічки на гробах. Галина Пагутяк

сео дідух

Дідух чи ялинка. Галина Пагутяк

Ю._Павлович_(1874-1947).Маковія._Хресний_хід_до_криниці

Мак, мед, вода… Галина Пагутяк

Halyna_Pahytiak.jpg

Київ об’єднав Україну

Путін в ролі Невського_960х560_1

Путін в ролі Нєвского. Нові російські історичні темники

21457858_1447147775355050_6477748975362317588_o

Вінценосний. Пам'яті Павла Загребельного

165902-uk

Путін воює і програє свою останню війну. Тімоті Снайдер про поразку Росії

7428a96b-2cd4-42a6-a350-b646e20708aa

Позивний "Кнопка". Ірина Васечко