Чому? Віталій Ляска

13:59, 17 лютого 2025

1920

Моя колонка мала бути про інше. Мислив собі, що прикметним, хоч і вкрай сумним, атрибутом української некрополістики були та є кенотафи. Поховання без похованих. Насипані могили борцям за волю України в пам’ять про загиблих і зниклих, які знайшли спочинок поза рідним тереном. Однак наприкінці 2024 року мене дуже вразила фраза із Другого польсько-українського комюніке, створеного заради пошуку спільного трактування українсько-польської історії у ХХ столітті. Окрім очікуваного волинського сюжету, як провину українцям минулого наші сучасники, зокрема ті самі українці, поставили "проголошення самовільно (sic!) визначених кордонів, передусім оголошення в 1918 році утворення Західноукраїнської Народної Республіки, [яке] призвело до початку війни за Львів і Східну Галичину". Тоді мені на гадку спала жаска думка, а може, кенотафи — це наше прокляття, а заодно і свідчення того, наскільки наша історична пам’ять порожня? І до болю зручний інструмент для інших, бо ж руйнація кенотафів не порушує християнських канонів, таблички на них можна збивати, а епітафії переписувати. Та й з ексгумацією жодних проблем немає.

Чому так? Я не доберу ліпших і щемливіших слів, аніж є у проникливому есеї комбатанта Галицької армії Ярослава Берези, одного із тих "свавільців", які у 1918–1919-х не чекали дозволу від сусідів і боролися за незалежну Україну. Нижче його слова з публікації 1927-го в часописі "Смолоскипи". І це цілковито його колонка, звернена до нас сучасних. 

liaska.jpg

Віталій Ляска

історик, головний редактор журналу "Локальна історія"

Більше про некрополі у випуску журналу "Локальна історія".

Замовити можна тут

Вже змалку любив я латинські "Задушки".

Я любив цей пізній осінній день, листопадовий день — це свято померлих. Чому — я сам добре не знаю…

Може тому, що тоді сонце вже останнім своїм теплим промінням цілувало землю і пращало її таким лагідним-старечим усміхом…

Може тому, що пожовкле листя падало з дерев одно за одним, так тихо, незамітно, мов сльози, і шепотіло якість такі тужливі-сердечні слова без слів, що ворушили незнані, таємні, а такі жалісні струни душі.

Може тому, що дерева простягали свої нагі руки й не раз так заскрипіли сухо, уривчасто, переразливо, гейби кидали якісь незрозумілі погрози або тяжкі проклони.

Може тому, що вже останні перелітні птиці довгими ключами являлися в осінному небі й здалека накликували "я верну, я верну"…

Може…

Я не питав тоді за причинами, але любив у цей день цілими годинами блукати поміж гробами.

Падало листя і застеляло могили килимами у всіх відтінях красок: червоними, золотими, блідо-жовтими — а мені здавалося, що невидима, сердечна рука хоче прикрити ці гроби теплим одінням, щоби не змерзли при надходячій зимі ці, що сплять там глибоко вічним тихим сном… Я збирав сухе листя зі стежок і кидав на гроби, на котрих листя не було — щоби тепліше спалося…

0_(1)_Христина Валько
Ілюстрація Христини Валько

Йшли люди, так багато-багато їх було. Старі й діти — усі в чорних одіннях, несли цвіти, китиці, вінці, клали їх на могилах, клякали і в мовчазній молитві хилилися над студеною землею, або шепотіли якісь тихі слова, що зі шепотом сухого листя зливалися в пісню суму, або плакали чутним плачем, тим — що вже не рве серця, але вліплює біль…

Я дивився на ці чорні, сумні постаті, на живі статуї жалю між тими камінними і здавалося мені, що вони тому такі сумні, що вже востаннє перед зимою пращають тих, що сплять, що перепрошують їх за це, що в зимі, як сніг грубою верствою прикриє їх могили, прийти не зможуть, що жалко їм на зиму кидати їх тут самих-самітних.

А вечером, як сотки свічок заясніли на гробах, як безліч лямпок кидало червоні, сині, рожеві рефлексії у сірість ночі, як легенький вітер почав гратися з полумінними квітками, з кутка кладовища, від ґрупи плачучих беріз відзивалася пісня, а спочатку тиха, жалісна, як пісня жалю, як скарга безмежна, як болю безмірного акорди…

Голоснішала з кожною хвилею, кріпшала з кожним ментом, змагалася у крик розпучливої погрози і неслася на крилах темної, осінньої ночі далеко-далеко.

Я ловив поодинокі слова, хоч не розумів їх вповні. "My już bez skargi, nie znamy śpiewu… wieniec cierniowy wrósł w naszą skroń" переливалося в повітрю і з шепотом листя та ледви чутним скрипотом сухих галузок творило якусь дивну містерію, якої я ще тоді не розумів, а котра мимо цего вправляла мене в дивне, якесь мимовільне тремтіння.

І не розумів я чому тут, на могилах листопадових повстанців, зібралося найбільше чорно одітих людий, чому тут було найбільше цвітів, чому тут найясніше і найчисленніше горіли світла, чому тут співали пісні, чому тут, а не деінде виголошувано промови й падали слова "z grobów tych przyjdzie zmartwychwstanie Polski", чому тільки Поляки співали, а не Українці…

Я не міг собі сам дати відповіди й спитав вечером тата:

— Тату, чому ми не співаємо на тих гробах як Поляки?

— Тому, що не маємо таких гробів, дитино, або може вже їх не маємо.

Я добре не зрозумів, але щось стиснуло мов кліщами мою дитячу душу.

— Тату, а для нас прийде Воскресення, коли не маємо таких гробів?

— Прийде сину, але щойно тоді, як будемо їх мати.

І тої ночі, нім заснув, просив я довго "Бозю" так, — щоби ніхто не чув — щоби дав нам багато-багато гробів…

***

А тепер стільки наших листопадових гробів усюди — на них ми вже не бідні. По всіх землях України виросли свіжі могили. І на чужині їх не брак…

Може й тому, що їх так багато, засипує їх час, рівняє з землею…

І мине ще кілька літ і ніхто не буде знати, що тут лежать ці, що життя своє віддали за волю України.

Маємо гроби, а в день 1 листопада, у свято тих, що за нас поклали своє життя, не поставить на них ніхто свічечки, не занесе ні вінця, не заспіває хоч би "Спіть, хлопці, спіть"…

Якби я маленьким був, спитавби:

— Тату, маємо гроби, маємо дуже-дуже багато гробів, — чому їх не шануємо?

Звідки прийде наше воскресення, як могил не стане?

Дочитали до кінця? Підтримайте редакцію "Локальної історії" на Patreon!

Схожі матеріали

сео дідух

Дідух чи ялинка. Галина Пагутяк

Ю._Павлович_(1874-1947).Маковія._Хресний_хід_до_криниці

Мак, мед, вода… Галина Пагутяк

Halyna_Pahytiak.jpg

Київ об’єднав Україну

Путін в ролі Невського_960х560_1

Путін в ролі Нєвского. Нові російські історичні темники

21457858_1447147775355050_6477748975362317588_o

Вінценосний. Пам'яті Павла Загребельного

165902-uk

Путін воює і програє свою останню війну. Тімоті Снайдер про поразку Росії

Стус

Сновиди веселого цвинтаря. Віталій Ляска

бортники млин 02

Фахверковий млин у Бортниках. Золота галицька провінція

сео хрещення

Влада чи Церква, закон чи благодать? Початки російської автократії та української демократії