Українські Атени
Криворівня стала українськими Атенами з легкої руки етнографа Володимира Гнатюка. Йшлося не так про географію власне цього верховинського села, як про географію тих, хто приїжджав сюди літувати.  А це була вся хрестоматія з української літератури плюс ще творча інтелігенція з інших царин.
іван франко
Ольга Кобилянська
Осип Маковей
Михайло Грушевський
Іван Труш
Марко Черемшина
Наталя Кобринська
Михайло Коцюбинський
Василь Стефаник
Леся Українка
і багато інших обирали для свого відпочинку саме Криворівню – і це в часи, коли гриміла слава сусідніх курортів у селах Жаб’є та Ворохта.
Важка дорога в гори
розділ 1
Українські Атени
(1)відпочивальників
(2)священника парафії
(3)садиба українських горян
(4)вози, запряжені кіньми
           Криворівня мала в собі ту магію, яка змушувала повертатися у ці «горби» щоліта. Сюди їхали, щоб дихати на повні груди, мати своє вишукане коло спілкування, дивуватися строкатій яскравості Гуцулії – надихатися і творити.

           На відміну від Делятина чи Микуличина, тут не було санаторіїв і пансіонатів для літників(1). Цвіт української богеми селився в садибі місцевого пароха(2) Олекси Волянського (1862–1947) або у простих гуцульських ґраждах(3). Похмурий із вигляду отець Олекса став своєрідним координатором та туристичним локомотивом у селі. Вже від травня він щороку отримував листи від свідомих українців із питаннями, де можна оселитися у Криворівні та на яких умовах.

            Курортно-лижна слава оминула Криворівню зі зрозумілих причин: сюди так і не проклали залізниці. Жоден із численних польських путівників Гуцульщиною початку XX століття навіть не згадує Криворівні. До омріяного карпатського раю літники потрапляли з кількома пересадками. До найближчих залізничних станцій було 40 верст (це понад 40 км). Більшість туристів добиралася до Коломиї або Заболотова – від нього було дещо ближче.  Далі пересідали на підводи(4), найбідніші навіть йшли пішки.
           Як писав Василь Доманицький, «більшу половину дороги верст 30 треба дряпатися увесь час на гору й на гору, до 800 метрів високости, а тоді вже вниз, на долину, де над річками, над потоками розкидані убогі гуцульські хати». Візники дорогою зупинялись у Косові: там подорожні могли повечеряти, а візник змінити коней.

           За Косовом шосе гіршало, швидкість знижувалась, траплялися незаплановані зупинки. Гуцули користалися цим – і виходили до траси продавати черешні: по крейцеру за шклянку (склянку).
Після дощів дорога розмокала – і подорож замість кількох годин могла тривати майже добу. Таке нещастя спіткало Михайла Коцюбинського
(5)збитий із дерев'яних кругляків
           Він мусив спочатку шукати ночівлю дорогою до села, а потім у Криворівні добиратися до садиби Володимира Гнатюка на плоті-дарабі(5): усі мости та кладки знесла повінь.

           Господарі, які приймали в себе літників, були зобов’язані протягом доби зареєструвати туристів  в місцевих органах влади. Інакше штраф – 10 крон.
У сорочках навипуск
розділ 2
Українські Атени
           Прибулих з інших регіонів тут дивувало все. І вишневі сади навколо дерев’яних хат, і яскравий одяг, і те, що багато жінок виходить попліткувати з сусідками на вулицю з кужелем у руках – продовжує прясти навіть за розмовою.
Гуцулки з Криворівні, 1930-ті роки
Околиці Криворівні, 1920-ті роки
Церква Різдва Пресвятої Богородиці у Криворівні, зведена 1818 року. Фото 1938 р.
          Року 1908 у Криворівні літував подільський історик і громадський діяч Василь Доманицький, і потім описав свої враження у київській газеті «Рада». Він чудувався і велетенській кількості дерев’яних капличок із вирізьбленими фігурками Ісуса та святих. І довжелезним службам у церкві та зрозумілим казанням простою мовою.

          І широким опасанням навколо гуцульських храмів, під якими можна було перечекати дощ – хоча кожен гуцул мав червоний «осібний парасоль» (що теж видавалося дивовижею). І гуцулкам, які їхали верхи, одночасно курячи люльку та плетучи вовну на кужелі. І гуцулам, які дали обітницю не пиячити. Дивували велетенські села й маленькі поля біля них.
            А найбільше дивував одяг: «Що найперше кинеться вам у вічі – це одмітне убрання тутешніх людей. Та про те, що на голові инші брилі, чи повстяні капелюші усякі, що на ногах повстяні червоні онучі, ременем перевиті, що на плечах кептар, що жінки замість спідниць носять дві запаски, або навіть тільки одну ззаду – про все те байдуже, навіть любо бачити, що старовинне українське убрання наше тут ще задержалося. Але з одним не може ваше око помиритися (це вже не до одного з наших українців чув я) – це з сорочками навипуск у чоловіків. Це наше око ріже – по тій, певно, простій причині, що сорочка навипуск – це у нас одна з найхарактерніших ознак убрання “руських” (кацапів, селян великоросів)».
Франко,
Грушевський,
Коцюбинський
розділ 3
          Від 1901 року до Криворівні щороку приїжджав «на літній віддих» Іван Франко. Його дружині Ользі це місце порадила Олена Майковська, дружина Володимира Гнатюка. Пізніше вже Франко порадив Криворівню Михайлові Грушевському.
Учасники з'їзду українських письменників у Львові з нагоди 100-річчя виходу в світ "Енеїди" Котляревського, 1898 рік. Гнатюк, Грушевський і Франко стоять у другомі ряді
Василь Якіб’юк з дружиною
          Спочатку письменник зупинявся у гуцула Проця Мітчука на правому березі Чорного Черемошу. Ґазда(6) лікував від поліартриту Івана Яковича травами та вовною, а Франко допоміг йому купити ділянку землі. Бувальщина стверджує, що артрит, який так заважав писати, Франко підхопив саме в холодних карпатських струмках. Через кілька років з’явилося нове улюблене місце – у чималій господі заможного різьбяра, фотографа-аматора та цілителя Василя Якіб’юка у присілку Ясенів Горішній.
(6)господар
          Спочатку письменник зупинявся у гуцула Проця Мітчука на правому березі Чорного Черемошу. Ґазда(6) лікував від поліартриту Івана Яковича травами та вовною, а Франко допоміг йому купити ділянку землі. Бувальщина стверджує, що артрит, який так заважав писати, Франко підхопив саме в холодних карпатських струмках. Через кілька років з’явилося нове улюблене місце – у чималій господі заможного різьбяра, фотографа-аматора та цілителя Василя Якіб’юка у присілку Ясенів Горішній.
Василь Якіб’юк з дружиною
Хата Василя Якіб’юка, у якій любив зупинятися Франко
Фото зі скляного негатива
(7)так сатирично називало відпочивальників місцеве населення
            У Криворівні Франко майже щоранку вибирався по гриби. Завжди щось та знаходив, хоча господарі його трофеям дивувалися: у Карпатах грибами вважають лише білі, все інше не збирають. По обіді надиктовував твори – сам писати вже не міг. Тексти переносили на папір сини Андрій та Петро або золочівський учитель Роман Завадович. Іноді вибирався на закупи у Жаб’є – долав 6 кілометрів пішки.

            Підіймався на Писаний камінь. Увечері любив рибалити – у Черемоші та сусідніх струмках водилися головач, форель та морена. Розпитував гуцулів про їхнє життя, бував у місцевого віщуна, вибирався у гості до інших «холєрників»-літників(7) – більшість мешкала на лівому, «польському» березі річки. Правий, буковинський, називали «волоським». Вечорами знову диктував.
(8)канікули
(9)лимаря, майстра, що виробляє кінську упряж
            На останні в житті ферії(8) 1914 року Каменяр збирався не сам, а з Целіною Журовською, платонічним своїм коханням упродовж 29 років, та її двома дорослими дітьми. Але жінка вкотре вислизнула від письменника. Компанію Іванові Яковичу склав лише її 14-річний син Здислав. У день виїзду додому росіяни зайняли Львів.

            Так само щоліта аж до Першої світової приїжджав до Криворівні Михайло Грушевський. Мешкав у сільського війта Пилипа Зеленчука. Потім відкупив у шорника(9) Владислава Пшибиловського красиву хату на п’ять кімнат у присілку Грушівці. Оскільки сама хата згоріла під час Першої світової, у сучасному музеї Грушевського зберігають лише кілька врятованих особистих речей історика: крісло-гойдалку, дерев’яну скриньку та кавомолку. Михайло Коцюбинський зимував на Капрі, а от влітку – знову ж таки за порадою Гнатюка – жив у Криворівні та вивчав гуцульські звичаї. Зупинявся іноді у Гнатюків, інколи в Якіб’юка, а іноді в місцевого дяка Михайла Мосейчука. Останні його тут канікули 1912-го закінчилися дуже швидко: письменникові в горах завжди докучало безсоння, а того року воно дошкуляло особливо гостро. Через рік він помер.
«Грабили все, що попадало під руки»
розділ 4
Українські Атени
            Криворівня важко пережила Першу світову. Заграва великої війни кілька місяців палала десь поряд, оминаючи село. Його плутаними вуличками хвилями котилася паніка: «Москалі йдуть!» Почувши це, горяни хапали найдорожче зі свого небагатого скарбу і  на короткий час перебиралися «у верхи». Дев’ять разів такі хвилі приносили фальшиві новини. Але 7 грудня 1914 року під Криворівнею відбувся перший бій. Наступного дня російські війська зайшли в село – щоб пробути там вісім довгих тижнів. Під час взяття Криворівні росіяни вбили 16-річну дівчину та поранили одну жінку. Ще одна гуцулка стала жертвою невдовзі: йшла на закупи в Жаб’є та невчасно перестріла казацький патруль.
            Понад тисяча ворожих солдатів квартирувала в гуцульських ґраждах. Селяни змушені були їх ще й годувати: військове керівництво організовано постачало лише хліб, цукор, чай, пшоно та тютюн. Більшість ґазд змирилися з такою ситуацією. Та були ті, хто йшов до офіцерів та просив відшкодування за відібрані худобу та сіно. Декому навіть вдавалося отримати компенсацію. Переважно за корову вартістю 260 австрійських крон давали 25 рублів, а за сіно на 70 крон – 5 рублів. Жодних новин із метрополій гуцули не чули: пошта не працювала.

            Швидко почалися грабунки. Спочатку відбирали лише гроші, провіант і сіно. Розікрали садибу отця Волянського, а його багату бібліотеку та архів спалили. Самого пароха розшукували, щоб інтернувати, – марно. Газета «Діло» писала: «Москалі грабили все, що попадало їм під руки. При чім головну увагу звертали на полотна, сукна, білє, одіж, обувє, ліжники, постіль. Що було їм непридатне, те роздаровували, дещо продавали, а найбільше нищили. Грабували й таких бідних, що мали ледви хатину та кавалок города, а в хаті на сім душ мали чвертку кукурудз, муки, корець картофлі, літру масла, топку соли».

За корову вартістю 260 австрійських крон давали 25 рублів
Дописувач переповідав розмову між обідраним селянином і російським комендантом:
– Ти хочеш їсти?
– Хочу.
– Та й ми хочемо. Ти хочеш, аби тобі було тепло?
– Та ще хочу.
– Та й ми хочемо, аби нам було тепло. Бувай здоров!
Дописувач переповідав розмову між обідраним селянином і російським комендантом:
– Ти хочеш їсти?
– Хочу.
– Та й ми хочемо. Ти хочеш, аби тобі було тепло?
– Та ще хочу.
– Та й ми хочемо, аби нам було тепло. Бувай здоров!
Сліди великих
розділ 5
Українські Атени
            У міжвоєнний час для львівських студентів до Криворівні та сусідніх гуцульських сіл організовували двотижневі екскурсії-«прогульки». Молодь вибиралася у гори майже тим самим способом, що й українська інтелігенція декадою раніше: спочатку потягом до Делятина, а далі пішки. Люди з більшими статками могли з Косова до Криворівні добратися автом. Шофери просили за такий маршрут по 5 злотих із пасажира. 28-кілометрова мандрівка тривала 4 години.
            Уже тоді до Криворівні їхали, щоб побачити місце, де відпочивали генії. Публіцистка Лідія Бурачинська писала в «Ділі»: «Церква притулилася до узбіччя гори своїм темним, порослим дахом. Біля неї таке саме темне приходство. Довкола кілька розкинених хат. Це Криворівня. Коли ще з кожної довколішньої гори збігали з самого верху вниз ряди смерік, жив тут Франко. На тихому водному плесі закидав свої сіти й чекав терпеливо на здобич. Або в вогкі парні дні ходив у лісні сутінки шукати грибів і знаходив відпочинок. На затишній веранді приходства, коли там цвіли ще голубі квіти клематису, мріяв колись Коцюбинський. Перед ним лежала чорною тінню Синиця, шо впиралася міцно в ріку своїм темним стрімким боком. Чи ходили туди мавки? Мабуть, що так. Бо звідкіля взялись би вони в “Тінях забутих предків”? А срібні хвильки Черемоша, коли він ще біг вузенькою криштальною стяжкою, розказали казку. Про дикий та нестримний похід опришків, про легіня красного, а попадю молоденьку... Підслухав її Хоткевич та вирізьбив із неї “Кам’яну душу”. Оце Криворівня».

            Авторці вторував ще один дописувач «Діла» з псевдом Галактіон Чіпка (Роман Купчинський): «Криворівня має свою сторінку в українській літературі. Там приїздив і Франко, і Грушевський, і Кобилянська, і Хоткевич. А головне, що там приїхав був Коцюбинський. Застигли сліди великих письменників на дорогах і стежках Криворівні».
            Згадка Бурачинської про те, що колись смереки «збігали з самого верху», не випадкова: у міжвоєнний час почали масштабно вирубувати навколишні ліси. Публіцистка писала: «З лісу лишилися лише невеличкі клаптики. Від цього гори якісь неначе ширші, череваті, як привітні усміхнені свахи. Навіть нецікаво вилізти наверх. Напевне знаєш, що з другого боку вона така сама». Біда, звісно, але іншої роботи, окрім сплавляння деревини дарабами та праці у тартаках, чоловіки-гуцули часто не могли знайти. У роки, коли вирубували мало, 85 родин у Криворівні голодували.
Параска Плитка-Горицвіт
          У Криворівні й сьогодні відчувається відлуння її богемної слави. На це працюють і параджанівська екранізація «Тіней забутих предків», і містично-прекрасні фотографії Параски Плитки-Горицвіт, і пів десятка місцевих музеїв, і мегапопулярна гуцульська коляда, яка 2022 року вперше вийшла на вулиці села 25 грудня. Парох-реформатор Іван Рибарук є зачинателем карпатської «дебляхизації»: 2011-го старовинну церкву Різдва Богородиці, до того закуту в залізо від зрубу до хрестів на банях, покрили ґонтом. Пізніше ініціативу підтримали кілька інших парафій. Таки, здається, є щось особливе у криворівненському повітрі – щось шляхетне і глибоко патріотичне. Це таки Атени.
          У Криворівні й сьогодні відчувається відлуння її богемної слави. На це працюють і параджанівська екранізація «Тіней забутих предків», і містично-прекрасні фотографії Параски Плитки-Горицвіт, і пів десятка місцевих музеїв, і мегапопулярна гуцульська коляда, яка 2022 року вперше вийшла на вулиці села 25 грудня. Парох-реформатор Іван Рибарук є зачинателем карпатської «дебляхизації»: 2011-го старовинну церкву Різдва Богородиці, до того закуту в залізо від зрубу до хрестів на банях, покрили ґонтом. Пізніше ініціативу підтримали кілька інших парафій. Таки, здається, є щось особливе у криворівненському повітрі – щось шляхетне і глибоко патріотичне. Це таки Атени.
Параска Плитка-Горицвіт
Cучасна Криворівня
Пориньте в подорож Карпатами крізь віки
Щотижня ми будемо знайомити вас із локаціями, що розташовані на вершинах чи в западинах Карпат. Ви пройдете тими стежками, якими ходили мандрівники та дослідники, а відтак захоплено описували цей край у своїх працях. Кожна подорож проілюстрована давніми світлинами, які допоможуть відчути чарівність тих місцин.
Пориньте в подорож Карпатами крізь віки
Щотижня ми будемо знайомити вас із локаціями, що розташовані на вершинах чи в западинах Карпат. Ви пройдете тими стежками, якими ходили мандрівники та дослідники, а відтак захоплено описували цей край у своїх працях. Кожна подорож проілюстрована давніми світлинами, які допоможуть відчути чарівність тих місцин.
Тексти:
Ірина Пустиннікова
Ідея:
Христина Сеньків, Маріан Стрільців
Концепція та координування:
Аліна Брода, Віталій Ляска
Редагування:
Денис Мандзюк
Наукове редагування:
Юрій Пуківський
Добірка світлин:
Аліна Брода, Ірина Пустиннікова, Михайло Маркович
Джерела світлин:
– Львівська національна наукова бібліотека ім. В.Стефаника
– Національний цифровий архів Польщі
– Фотоархів Параски Плитки-Горицвіт
– Фото Фердинанда Бучини з особистого архіву Томаша Расла
Дизайн та розробка:
(1)відпочивальників
(2)священника парафії
(3)садиба українських горян
(4)вози, запряжені кіньми
(5)збитий із дерев'яних кругляків
(6)господар
(7)так сатирично називало відпочивальників місцеве населення
(8)канікули
(9)лимаря, майстра, що виробляє кінську упряж