Ненайкращий син, ненайкращий батько

22:06, 5 січня 2025

Джерело_ Стус Центр, лист до дружини та сина

Дмитро Стус — про буття сином і листи для родини та вічности.

Bez nazwy-1.jpg

Віра Курико

журналістка

— Як воно бути сином Василя Стуса?

— Мене давно не запитували про це. Відповідь може бути простою і розгорнутою. Проста — я не мав вибору. А якщо розгорнута, то я постійно почувався іншим. Не кращим чи гіршим — іншим. Класу із сьомого до мене в школу постійно приходили гебісти, щоби провести бесіду. Наш дім обшуковували, викидали наші речі, мої книжки. Водночас мені були закриті деякі дороги, відкриті іншим. Я хотів вступати в театральний інститут, але знайома, яка там працювала, сказала, що для мене це неможливо. І я їй повірив. Дарма. Потім я зрозумів, що нічого неможливого немає.

Якби не батько, я би не став філологом, тим паче українським. Досліджую Василя Стуса, бо він справді цікавий для мене як автор, як поет. Важливо ніколи не подумати буцім те, що зробив твій батько, належить і тобі. Ти перебуваєш у батьковій тіні, і та тінь на тебе дуже тисне та примушує швидше дорослішати.

DSC05647

Дмитро Стус

Фото: Сергій Коровайний

— Ви власноруч ексгумували батька. Це була остання зустріч і вона була найкращою — так ви писали: тоді батько передав вам щось таке, про що до того не сказав. Я не питатиму що. Але якби ви могли розповісти про те, що з вами сталося.

— Я мав зустрітися з батьком. Мав повернути його додому, до мами. Мені 23-річному було страшно. Я долав той страх не зусиллям волі, а простим розумінням, що мушу це зробити. Бог же не питає: на твої це сили чи ні. Він просто кладе це на тебе. Якщо не готовий — твої проблеми. Але мені допомагало багато людей, без яких я би не впорався.

Коли ми їхали з Олегом Покальчуком, якого я ледве знав, то зрозуміли, що ексгумацію Юрія Литвина, Олекси Тихого й батька доведеться робити самостійно, тобто розкопувати, діставати, перекладати. Ми все купили: рукавички, мотузки, тканини.

Усю ніч перед тим, як почати, ми з Олегом читали Біблію. І я ніби фізично відчув батькову присутність. Я розповів Олегові, і він зізнався, що теж це відчув.

Та наша остання зустріч визначила мене і те, ким я стану. Того 1989 року я розумів, що нормальні люди повинні займатися не філологією, а бізнесом. Навіть батько казав, що філологами стають або невдахи, або дурні.

Я вагався, бо мав дітей, яких треба було годувати, бо відчував відповідальність перед родиною. Дуже гостро відчував відповідальність саме тому, що батько її на себе не взяв.

Але переважило те, що мені тоді відкрилося, коли ми забирали батька. Усе стало на свої міста. І я почав досліджувати Стуса.

"На мене дивилось зчорніле, але — фантастика! — не позначене печаттю розкладу, таке рідне обличчя батька. Лише кінчик носа, який бував таким живим і майже рухомим під час розмови, особливо, коли тато був у доброму гуморі, був пошкоджений. Очі заплющені, — почвари, але не повні, — спокійно відклалося у свідомості. Лише тепер я прочув моторошну тишу, яку не порушували навіть підглядачі, що стояли довкола нас…

Аби якось стримати нездоланне бажання кинутися на шию батькові після восьмирічної розлуки, відвертаюсь, а пальці мимоволі стискаються в кулаки".

Із книжки Дмитра Стуса "Василь Стус. Життя як творчість"

— Коли ви почали читати батькові вірші?

— Десь тоді ж — наприкінці 1980-х. Ми збиралися компаніями в лісі чи деінде. Серед нас був хлопець, який гарно грав на гітарі. Він клав на музику Цвєтаєву, Пастернака, тобто переважно щось російське. І я кілька разів узяв із собою татові рукописи, бо якісь вірші мене не відпускали. Досі пам’ятаю, як читав їх під дощем, і здивовані, заворожені обличчя. Для них було відкриттям, що щось велике є в українській літературі.

Тоді ж я і замислився, що татові тексти — дуже серйозні тексти. Вони вабили, але я ж нічого в них не розумів. Вони складні, концентровані, до них не можна підступитися отак просто. Я хотів їх зрозуміти, я хотів цим займатися, я хотів вивчати Стуса.

image00061

Василь Стус зі сином, 1967 рік

Фото: з архіву Дмитра Стуса

— Вивчати Стуса як поета, його творчість? Чи також під час цього вивчення знайти батька? Ваша книжка "Василь Стус. Життя як творчість" — більше ніж біографія і філологічна розвідка.

— Це стало професійним інтересом, а не родинним. А коли воно фахово, то використовуєш лише професійні інструменти. Звісно, те, що ти знаєш поета як батька, допомагає зрозуміти його краще, дати ширший контекст. Ту книжку й не могла написати людина, яка не мала з ним емоційного зв’язку. Але я точно не шукав батька.

— Повертаючи батька, ви також хотіли повернути його рукопис "Птах душі", який він писав в ув’язненні.

— Так, надіявся, що його можна повернути. Я намагався листуватися про це з кадебістами, щоби підняти архіви. У цьому допомагав мій перший тесть, він умів їм писати. Бо листування з гебістами — це окремий складний жанр. Якоїсь миті я навіть подумав, що повернути рукопис — це важливіше, аніж перепоховати останки. Але ми боролися за все.

Зрештою, повернули батька. Але рукопис не віднайшли. З того, що ми дослідили, він або згорів, або його загубили, або він десь лежить серед папок, на що я найменше сподіваюся.

— З вашим батьком прийшли попрощатися тисячі, десятки тисяч людей, несли синьо-жовті прапори. Це було щось більше за перепоховання. Але, припускаю, ви й мама хотіли іншого: попрощатися з батьком приватніше.

— Тоді Левко Лук’яненко, Михайло Горинь, Дмитро Корчинський й інші створили комітет з організації перепоховання. Мене з ними звели. Вони говорили про прапори, маніфестації, а я думав про те, як забрати тата із тюремної могили в Пермській області й повернути до Києва. Вони хотіли зробити перепоховання водночас і політичною акцією, а ми хотіли поховати батька. Я тоді їм сказав, що перепохованням займатиметься Ірина Калинець і все узгоджувати з нею, без її відома — нічого. Тоді-то й вибухнув Корчинський, сказав, що це не родинна справа, а національна.

І додав, мовляв, Шевченка перепоховали легше, бо він не мав дітей.

Вийшло тоді зо сто тисяч людей, але хто такий Стус знала десята частина, а то й менше. Як про Юрія Литвина та про Олексу Тихого.

Тоді трапився конфлікт: я був молодим хлопцем і ще не розумів психології Левка Лук’яненка, скажімо. Але тепер думаю, що може і не мав рації. Просто у 23 роки ти не можеш на все зважати, ти не такий мудрий, як у 58. В молодості є багато сил, запалу, але немає розуміння, що є процеси, яким ти просто не здатен протистояти.

image00031

Валентина Попелюх із сином, 1972/1973 рік

Фото: з архіву Дмитра Стуса

— Ви писали, що в дитинстві батькові листи буквально сипалися на вас, що вони інколи дратували, що ви злилися на нього й не хотіли відповідати. І я от думаю, що, можливо, він їх писав так, щоби ви вже дорослим їх прочитали знову.

— Так, звісно, його листи до мене написані на майбутнє, я вже казав — "на виріст". Не лише для бунтівного підлітка, а й дорослого, коли я зможу збагнути.

Коли я це зрозумів? Ну це не фільм, не пісня, де ти відчуваєш катарсис одразу після побаченого-почутого. З листами це відбувалося поступово. Ти вчишся і починаєш розуміти більше, глибше. Люблю цей парадокс: що більше ми знаємо, то більше точок зіткнення з невідомим. Тут так само. Заглиблюєшся, розгадуєш одну загадку зі Стуса, але знаходиш ще більше.

— Ви не переймаєтеся, що приватні батькові листи до вас читають інші люди.

— Займаючись Стусом як філолог, як літературознавець, листи я друкував свідомо.

Від 1972 року в Стуса склалися обставини, коли його епістолярна спадщина стала єдиним способом творчого самовираження. З одного боку, це листи до мене й до мами, а з другого — фрагменти його творчости, філософських, культурологічних поглядів.

Знаєте, я не люблю листа "Розкажу тобі про своє дитинство". Бо не мені він розказував про своє дитинство. Це був свідомий елемент конструювання його біографії. Він хотів вказати, на що звернути увагу. Він написав мені листа про дитинство, а водночас заклав туди те, яким він хоче, щоби я його сприймав.

Він був дуже впевненим у тому, що робить щось важливе. І знав про цінність того, що робить. За життя він не мав такої популярности, як Василь Симоненко, Микола Холодний чи Ліна Костенко. Але він не сумнівався, що робить щось вартісне. А це така собі печатка генія. Слава не мала для нього ніякого значення. Важливим було тільки те, що творив.

Джерело_ Стус Центр, лист до дружини та сина

Лист Ваисля Стуса до дружини та сина, 1978 рік

Фото: Стус Центр

— Наперед вибачте за моє припущення. Але з розмови мені здалося, а також з вашої книжки, з того, що знаю про Стуса: його найдорожчими дітьми були його вірші.

— Так, це правда. Абсолютно. Не уявляю, що він міг відчути, коли йому дали акт про спалення його рукописів. Поети не потрапляють під загальноприйняті норми, вони тільки своєю присутністю їх порушують. Поезія — це виклик. Тому поетів дуже мало.

— Як гадаєте, батько хотів, щоби ви були на нього схожим?

— Я про це ніколи не думав. Сподіваюся, ні. Я би не хотів, щоби мої діти були схожими на мене. І як можна бути схожим на поета? Це неможливо. Що можна успадкувати від нього? Думаю, тато мав такий мотив, який і я вкладаю у своє спілкування з дітьми. Головне завдання батьків — навчити дітей жити в цьому світі без них.

— З листів видається, що він багато чого хотів вас навчити.

— Якось Михайлина Коцюбинська писала про виховні моделі Стуса: що він був хорошим вчителем. Ні, він був поганим вчителем, для мене точно. Але він пропонував вектори розвитку, скеровував та передавав емоційне знання. І коли я зміг це збагнути, вони стали серйозними локомотивами для мене.

Батьки показали мені, що любов існує. Я вдячний їм за це. Коли ти маєш і знаєш любов, то і дітям стараєшся її дати. А багато людей проживає, так і не відчувши, що це таке. Важливо не мати сумніву, що тебе любили. Хай по-своєму, хай неправильно. Але любили. Я сумніву не мав.

"Згадували ми Ортегу-і-Ґассета, Бердяєва, Сковороду, Шевченка, Лесю Українку (батько першим спровокував мене поміркувати над позитивами Килини й обмеженнями Мавки), Винниченка, Хвильового, Курбаса, Шестова, Платонова, Юнґа, Камю, Сартра, Беккета, Борхеса й багатьох інших мислителів та письменників. Це було неабияким стимулом до зростання, адже світ, який відкрив тато, був настільки ж привабливим, наскільки ж і не схожим з тим, до якого я звик і який встиг добряче набриднути.

Парадоксально, але й сьогодні я переконаний, що своєю освітою я передусім завдячую саме тим нетривалим розмовам і суперечкам, які ми провадили у накуреній кухні, його кімнаті чи рідкісних прогулянках Святошинським лісом".

Із книжки Дмитра Стуса  "Василь Стус. Життя як творчість"

DSC05934

Дмитро Стус

Фото: Сергій Коровайний

— Батько знав, що ви курите з 2-го класу?

— Звісно! Коли він повернувся з першого ув’язнення, то я мав у кого красти цигарки. І можна було — як і він — курити в туалеті.

— Ви писали, що були ненайкращим сином, але й він був ненайкращим батьком.

— Спершу про ненайкращого батька. Люди, які досягають успіху в суспільстві, повинні чимось жертвувати. І жертва — це завжди родина, ти підписуєш їй вирок. Мама переживала все мужньо, але тут інше питання: чи має право людина, яка обирає такий шлях, вішати на свою дружину таку долю?

Коли він повернувся з першого ув’язнення, я запитував його: чому ти такий, чому мамі було важко? Де ти був, що ти знаєш про життя? Який ти поет, якщо тебе не друкують, не вчать у школі? Покажи свої книжки! Батька дратував суржик, тож я тиждень говорив із ним суржиком. Підліток провокував його, звісно. Це був мій бунт.

І я не завжди був найкращим сином, не робив кроків назустріч. Але я і тепер не вважаю, що їх мають робити діти.

— Але ж батько робив кроки назустріч?

— Робив, але всі робив неправильно. Більш ніж його кроки, мене підштовхнули до нього гебісти, які перед другим ув’язненням знову прийшли до школи поговорити зі мною.

Тоді я зацікавився батьком: хто ж ти такий, що така гігантська держава не дає тобі спокою. Сам факт того, що мого батька пресує влада, допоміг мені його зрозуміти. Бо якщо влада пресує, то це завжди плюс людині.

В останні п’ять місяців перед арештом ми порозумілися. Ми ділилися думками, обговорювали книжки, у тому спілкуванні я взяв більше векторів розуміння, ніж у будь-якому університеті чи аспірантурі.

"Пам’ятаю, як мама кілька років приховувала від мене, що тато — у в’язниці. Їй надто важко було знайти необхідні слова, аби пояснити маленькому хлопчикові, чому його тато, який нікому не робив зла, знагла опинився поруч із ґвалтівниками, забродами, шахраями й бандитами. Їде з ними в одному вагоні, їсть одну баланду, носить подібний одяг, дихає одним повітрям".

Із книжки Дмитра Стуса  "Василь Стус. Життя як творчість"

Схожі матеріали

сео стус

"Міліція Стуса посадила, міліція хоче його реабілітувати"

600.jpg

Стус проти русифікації. Історія листа, що мав стати маніфестом

стус сео

Наглухо зачинена брама життя

Іван Світличний 1200

Вусатий естет з Уманської. До тридцятих роковин смерти Івана Світличного

Віра Агеєва 960

Епічні часи, класика і Нобелівка на трьох. Віра Агеєва

o_19fpteckv4sd1ar5f6itrb1ank2q.jpg

28 коротких років Василя Симоненка. Подорож місцями поета

dysydenty 1100х400.jpg

Дисиденти. Історії політв'язнів радянського режиму

Стус

Сновиди веселого цвинтаря. Віталій Ляска

60.jpg

"На тлі ігнору держави": як висвітлюють історію дисидентства